Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:59:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen  (gelezen 2323 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Gepost op: 28 December 2010, 00:12:39 »
beste forummers,

Nu ik weer ben begonnen met mijn nieuwe baan, twijfel ik wat ik zal nemen voor de demping van het geluid van treinen die over de rails rijden.
Ik hoor her en der dat kurk vrij snel verpulvert en afbrokkelt na verloop van tijd. Echter schijnt rubber weer moeilijk te bewerken te zijn qua ballasten van de rails.
Verder gebruikt men ook veel boekbinderslijm ipv verdunde houtlijm, maar beiden schijnt niet te werken op rubber.
Heeft iemand tips en ervaringen met beide?


alvast dank!

groeten Jake

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2010, 00:21:20 »
Ik heb verpulverend kurk nog nooit meegemaakt, tenzij ik een 1:1 loc
over het spoor zou laten rijden ;)

Voor het lijmen zie het Denfeld-draadje, daar wordt dit onderwerp net aangekaart.

Er zijn meerdere manieren en materialen voor.

Persoonlijk zou ik gewoon kurk gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Tis
« Laatst bewerkt op: 28 December 2010, 00:37:54 door T.Spat »
********

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2010, 00:24:21 »
Als kurk snel verpulverd, zou dat balen zijn van mensen die een kurkvloer in huis hebben.

Ik heb er tot nu toe geen enkele last van of ooit last van gehad.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2010, 07:57:05 »
Ik heb stukjes rails met kurkbedding (kant-en-klaar stroken van JeWeHa) liggen die 15 jaar oud zijn, het kurk is nog steeds stevig en dempt ook nog altijd goed. En dat op een zolder waar ik grote temperatuurs- en vochtigheidsschommelingen heb... dus ik zou me er niet druk om maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2010, 08:26:54 »
Jake, zie ook hoofdstuk E11.20.03 - Geluiddemping en ballasten
in onze encyclopedie. Daar vindt je heel veel info. Wat daar niet staat, kan je hier vragen. Succes,
Dick

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2010, 08:47:28 »
Ik heb nog een pak kurkparkettegels liggen en inderdaad de hoeken breken gemakkelijk af en het kurk is 'brosser' geworden.
Dus als je beetpakt breken ze gemakkelijk. (ca. 15-20 jaar oud pak van Wickes)
Maar eenmaal gelegd en behandeld kan er niets meer mee gebeuren.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2010, 12:45:05 »
kurk---verpulveren----wijnflessen-----nee!
Gelukkig niet.  ;D

De meeste kunststoffen daar in tegen weer wel.
Daar zit vaak een weekmaker in en die verdwijnt in de loop van de tijd.
En dan is het gauw gebeurd met je dempingsmateriaal.

Voorbeeld uit ervaring?
Dure 901 en 201 set Bose speakers van vroeger.
Alle schuim(foam)randen men de muziek mee.....  ::)
Dus werd het reconen.....  :-\

Gerrit F

Van de draad af....

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2010, 12:48:17 »
Als kurk snel verpulverd, zou dat balen zijn van mensen die een kurkvloer in huis hebben.

Ik heb er tot nu toe geen enkele last van of ooit last van gehad.

inmiddels een 25 jaar oude kurkvloer (y)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!