Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen  (gelezen 2262 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Gepost op: 28 December 2010, 00:12:39 »
beste forummers,

Nu ik weer ben begonnen met mijn nieuwe baan, twijfel ik wat ik zal nemen voor de demping van het geluid van treinen die over de rails rijden.
Ik hoor her en der dat kurk vrij snel verpulvert en afbrokkelt na verloop van tijd. Echter schijnt rubber weer moeilijk te bewerken te zijn qua ballasten van de rails.
Verder gebruikt men ook veel boekbinderslijm ipv verdunde houtlijm, maar beiden schijnt niet te werken op rubber.
Heeft iemand tips en ervaringen met beide?


alvast dank!

groeten Jake

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2010, 00:21:20 »
Ik heb verpulverend kurk nog nooit meegemaakt, tenzij ik een 1:1 loc
over het spoor zou laten rijden ;)

Voor het lijmen zie het Denfeld-draadje, daar wordt dit onderwerp net aangekaart.

Er zijn meerdere manieren en materialen voor.

Persoonlijk zou ik gewoon kurk gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Tis
« Laatst bewerkt op: 28 December 2010, 00:37:54 door T.Spat »
********

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2010, 00:24:21 »
Als kurk snel verpulverd, zou dat balen zijn van mensen die een kurkvloer in huis hebben.

Ik heb er tot nu toe geen enkele last van of ooit last van gehad.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2010, 07:57:05 »
Ik heb stukjes rails met kurkbedding (kant-en-klaar stroken van JeWeHa) liggen die 15 jaar oud zijn, het kurk is nog steeds stevig en dempt ook nog altijd goed. En dat op een zolder waar ik grote temperatuurs- en vochtigheidsschommelingen heb... dus ik zou me er niet druk om maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2010, 08:26:54 »
Jake, zie ook hoofdstuk E11.20.03 - Geluiddemping en ballasten
in onze encyclopedie. Daar vindt je heel veel info. Wat daar niet staat, kan je hier vragen. Succes,
Dick

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2010, 08:47:28 »
Ik heb nog een pak kurkparkettegels liggen en inderdaad de hoeken breken gemakkelijk af en het kurk is 'brosser' geworden.
Dus als je beetpakt breken ze gemakkelijk. (ca. 15-20 jaar oud pak van Wickes)
Maar eenmaal gelegd en behandeld kan er niets meer mee gebeuren.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2010, 12:45:05 »
kurk---verpulveren----wijnflessen-----nee!
Gelukkig niet.  ;D

De meeste kunststoffen daar in tegen weer wel.
Daar zit vaak een weekmaker in en die verdwijnt in de loop van de tijd.
En dan is het gauw gebeurd met je dempingsmateriaal.

Voorbeeld uit ervaring?
Dure 901 en 201 set Bose speakers van vroeger.
Alle schuim(foam)randen men de muziek mee.....  ::)
Dus werd het reconen.....  :-\

Gerrit F

Van de draad af....

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2010, 12:48:17 »
Als kurk snel verpulverd, zou dat balen zijn van mensen die een kurkvloer in huis hebben.

Ik heb er tot nu toe geen enkele last van of ooit last van gehad.

inmiddels een 25 jaar oude kurkvloer (y)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!