Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen  (gelezen 2264 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Gepost op: 28 December 2010, 00:12:39 »
beste forummers,

Nu ik weer ben begonnen met mijn nieuwe baan, twijfel ik wat ik zal nemen voor de demping van het geluid van treinen die over de rails rijden.
Ik hoor her en der dat kurk vrij snel verpulvert en afbrokkelt na verloop van tijd. Echter schijnt rubber weer moeilijk te bewerken te zijn qua ballasten van de rails.
Verder gebruikt men ook veel boekbinderslijm ipv verdunde houtlijm, maar beiden schijnt niet te werken op rubber.
Heeft iemand tips en ervaringen met beide?


alvast dank!

groeten Jake

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2010, 00:21:20 »
Ik heb verpulverend kurk nog nooit meegemaakt, tenzij ik een 1:1 loc
over het spoor zou laten rijden ;)

Voor het lijmen zie het Denfeld-draadje, daar wordt dit onderwerp net aangekaart.

Er zijn meerdere manieren en materialen voor.

Persoonlijk zou ik gewoon kurk gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Tis
« Laatst bewerkt op: 28 December 2010, 00:37:54 door T.Spat »
********

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2010, 00:24:21 »
Als kurk snel verpulverd, zou dat balen zijn van mensen die een kurkvloer in huis hebben.

Ik heb er tot nu toe geen enkele last van of ooit last van gehad.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2010, 07:57:05 »
Ik heb stukjes rails met kurkbedding (kant-en-klaar stroken van JeWeHa) liggen die 15 jaar oud zijn, het kurk is nog steeds stevig en dempt ook nog altijd goed. En dat op een zolder waar ik grote temperatuurs- en vochtigheidsschommelingen heb... dus ik zou me er niet druk om maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2010, 08:26:54 »
Jake, zie ook hoofdstuk E11.20.03 - Geluiddemping en ballasten
in onze encyclopedie. Daar vindt je heel veel info. Wat daar niet staat, kan je hier vragen. Succes,
Dick

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2010, 08:47:28 »
Ik heb nog een pak kurkparkettegels liggen en inderdaad de hoeken breken gemakkelijk af en het kurk is 'brosser' geworden.
Dus als je beetpakt breken ze gemakkelijk. (ca. 15-20 jaar oud pak van Wickes)
Maar eenmaal gelegd en behandeld kan er niets meer mee gebeuren.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2010, 12:45:05 »
kurk---verpulveren----wijnflessen-----nee!
Gelukkig niet.  ;D

De meeste kunststoffen daar in tegen weer wel.
Daar zit vaak een weekmaker in en die verdwijnt in de loop van de tijd.
En dan is het gauw gebeurd met je dempingsmateriaal.

Voorbeeld uit ervaring?
Dure 901 en 201 set Bose speakers van vroeger.
Alle schuim(foam)randen men de muziek mee.....  ::)
Dus werd het reconen.....  :-\

Gerrit F

Van de draad af....

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Houdbaarheid kurk onder de rails / of rubber nemen? voor-nadelen
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2010, 12:48:17 »
Als kurk snel verpulverd, zou dat balen zijn van mensen die een kurkvloer in huis hebben.

Ik heb er tot nu toe geen enkele last van of ooit last van gehad.

inmiddels een 25 jaar oude kurkvloer (y)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!