Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foam cutter zelf maken, welke materialen nodig? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:56:20
IRM met Zimo MX634, welke instelling voor max. snelheid? door RE465
Vandaag om 02:20:53
Ergensnergens in H0e door EricZmS
Vandaag om 01:57:10
Model rijdt niet op analoge baan. door PietB
Vandaag om 01:15:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan-Peter
Vandaag om 00:41:10
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door Supercitroen
27 november 2020, 23:51:30
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
27 november 2020, 23:39:22
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door borotof
27 november 2020, 23:22:11
Rondom Charlois door Alewijn
27 november 2020, 22:11:47
Wiese(n) in 0m door Nullem
27 november 2020, 22:10:49
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Floris
27 november 2020, 22:02:26
Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door phdirk
27 november 2020, 22:00:33
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
27 november 2020, 21:59:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
27 november 2020, 21:58:35
2200 multitractie, correct programmeren verlichting voor- en achterzijde? door phdirk
27 november 2020, 21:52:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
27 november 2020, 21:49:42
RTM in 0m door Peter Soonius
27 november 2020, 21:29:05
Raadplaatje door Falkenberg
27 november 2020, 21:28:20
Vraag over symbolen draaistellen in Exact-train brochure door barry1972
27 november 2020, 21:22:04
Projekt 083-338 door 44
27 november 2020, 21:17:34
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door ceuleer
27 november 2020, 21:05:47
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
27 november 2020, 20:52:52
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
27 november 2020, 20:47:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jos_1972
27 november 2020, 20:46:56
MB-module: Hielan Ware door Ronald69
27 november 2020, 20:09:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
27 november 2020, 19:37:13
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door barry1972
27 november 2020, 19:35:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 november 2020, 19:22:39
Heen, En en Weer door Huup
27 november 2020, 19:17:09
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door Rolando
27 november 2020, 19:02:42
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 355857 keer)

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Roco plan V NS
« Reactie #360 Gepost op: 24 mei 2012, 22:52:28 »
Klaas,

Moet dat ook als je verzameling zich tot Tp III beperkt?  ;)

Grtz,
Ton

Daarom heb ik ook Tp III en IV  ;)

Gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5038
Re:Roco plan V NS
« Reactie #361 Gepost op: 24 mei 2012, 23:01:46 »
Moet dat ook als je verzameling zich tot Tp III beperkt?  ;)
Nee, als je je strikt aan de afspraak met jezelf houdt dan niet. Zeker niet als het een gele is.

Maar je kunt natuurlijk altijd een uitstapje maken. Er zijn aardig wat mensen met een SS700, waarvan ik zeker ben dat dat hun eerste lok is van voor 1921. Sommigen laten dat ding zelfs lopen op een duitse baan  :o

mvg,
Ivo
*

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re:Roco plan V NS
« Reactie #362 Gepost op: 24 mei 2012, 23:03:06 »
Ik heb afgelopen weekend nog Plan V in Emmen gezien. Zelfs twee stuks aan elkaar gekoppeld.

Maar ik wil geen Plan V, ik wil een Plan U (de diesel versie die er bijna (?) net zo uit ziet) die vroeger van Emmen naar Zwolle reden, dwz. voordat de lijn geelektrificeerd werd.
Als student reed ik daar mee van Emmen naar Marienberg, dan over stappen in een DE1 of DE2 en dan verder richting Almelo, daar overstappen (in Plan V of T waarschijnlijk) in richting Hengelo/Enschede.

Wat denken de geleerden hier, is er een goede kans dat Roco ook nog een plan U uitbrengt? Als je eenmaal de Plan V hebt is het toch niet ver meer naar een Plan U, of zie ik dat verkeerd? Is dat hier al ergens in een thread besproken worden?

Jint

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2037
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Roco plan V NS
« Reactie #363 Gepost op: 24 mei 2012, 23:14:57 »
Je gaat wel wat kort door de bocht, maar zeg nooit nooit. En als die er ooit mag komen, dan wil ik er wel een (scheelt een hoop gedoe met geplot styreen enzo).
Grtz!
Tedo

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re:Roco plan V NS
« Reactie #364 Gepost op: 24 mei 2012, 23:21:42 »
"Kort door de bocht"? Hebben de Plan U en Plan V niet veel gemeen? (dit is een vraag, ik ben geen expert). De koppen zijn toch identisch, of niet?

Jint

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco plan V NS
« Reactie #365 Gepost op: 24 mei 2012, 23:34:24 »
Nee, valt zwaar tegen helaas... andere draaistellen, iets lagere bak, kopvorm daardoor licht anders (zie het Plan U project, waar Karst Plan V koppen heeft omgebouwd naar Plan U koppen)

Kortom, voor de ontwikkeling vaneen Plan U heb je weinig aan Plan V componenten.

Maar ook ik zie HEEL graag nog eens een fabrikant Plan U's maken... het liefst dan ook historisch incorrecte 121'en in het rood met grote koeler op de mBDk, de graffiti mag men weglaten :)
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2012, 23:37:10 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re:Roco plan V NS
« Reactie #366 Gepost op: 24 mei 2012, 23:57:45 »
Oh, ok, weer wat geleerd. Dan was ik dus een beetje naief. In dat geval zal er dan van Roco wel juist geen Plan U komen, met als argumentatie dat Plan U en Plan V teveel op elkaar lijken...
Dan hopen we maar op Artitic, past ook goed bij de diesel DE 1 en DE 2.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17932
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #367 Gepost op: 25 mei 2012, 00:02:52 »
Ze maken toch ook een Plan T ? Die lijkt dan nog veel meer op een Plan V dus ik snap de redenering niet...
Wat niet is kan altijd komen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re:Roco plan V NS
« Reactie #368 Gepost op: 25 mei 2012, 00:14:17 »
Bij een Plan T zijn de koppen en bakken (behalve de zijwanden waarschijnlijk) toch wel identisch met een Plan V of vergis ik me alweer? Om van een Plan V een Plan T te maken of omgekeerd of beide tegelijk is dus niet erg veel meer werk nodig (relatief gezien), dat loont zich dan wel. Bij een Plan U is echter alles net even anders (als ik het goed begrepen heb), dus veel werk, voor een model dat er, voor de leek, bijna net zo uit ziet (afgezien van de pantografen op het dak).
Zo zou een product manager bij Roco toch kunnen redeneren? Ik filosofeer slechts een beetje...

Voor de echte NS fan is deze redenering natuurlijk onzin.
 

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8580
Re:Roco plan V NS
« Reactie #369 Gepost op: 25 mei 2012, 00:32:13 »
't Is allemaal wel een beetje vergezocht, eerlijk gezegd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19353
Re:Roco plan V NS
« Reactie #370 Gepost op: 25 mei 2012, 08:46:24 »
Plan V en plan T hebben ook in model veel uitwisselbare onderdelen, zodat er een logisch verband bestaat tussen de ontwikkeling van de één en de ander. Het is goed te beseffen dat bij plan U die logica geheel ontbreekt. Het model zou gewoon weer helemaal overnieuw moeten worden ontworpen.
Voorlopig hebben ze bij Roco de handen vol aan plan V/T. Dat is op zich een reden om niet op korte termijn een ander treinstel bij Roco te verwachten. En waarom zou dat dan een plan U zijn?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2037
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Roco plan V NS
« Reactie #371 Gepost op: 25 mei 2012, 08:57:24 »
Waarom zou het geen plan U zijn? Plan V is al eens uitgebracht door een grootseriefabrikant, plan U nog niet (als betaalbaar model). En als ze een viertje (T) durven uit te brengen, waarom dan geen drietje? In beide gevallen moet er toch een hoop gesleuteld worden t.o.v. plan V (en zelfs om alle verschillende varianten van die laatstgenoemde te maken).
Grtz!
Tedo

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #372 Gepost op: 25 mei 2012, 09:06:10 »
Hoi,

Je hebt inderdaad heel weinig over te houden van een Plan V/T als je een U wilt gaan maken. :(

De enige dingen die bij mij opkomen zijn:

- Loopdraaistel onder de ABk kop ( Plan V )
- Loopdraaistellen onder de B en de ABk ( Plan T loopdraaistel )
- Basis voor de motordraaistellen van de mBDk ( Plan V maar moet langer worden )
- Seinbalk
- basis kopvorm ( maar 'voorhoofd' moet anders en de uitsparing voor de koppeling moet anders )
- Cabineramen
- Basisvorm van de overige ramen
- Losse banken voor het interieur

Zoals je ziet niet echt mega veel. Er zal nog flink getekend moeten worden. Want zoals je ziet zouden er maximaal 5 mallen/maldelen opnieuw gebruikt kunnen worden ( loopdraaistellen (2x), seinbalk, cabineramen en banken )

Nu zijn draaistellen en de kop lastig te tekenen. De rest van de bak er aan 'plakken' reletief simpel.

Dus.. wie weet :) Als men goede zin heeft bij Roco omdat Plan T/V als een tierelier verkoopt... ?? :) Ik zou het wel weten als ik Roco was. Want ook met het aantal varianten zit het prima. Heb ooit eens uitgezocht dat er zo'n 12 verschillende varianten mogelijk zijn. :o

Grtzz,

Karst

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8580
Re:Roco plan V NS
« Reactie #373 Gepost op: 25 mei 2012, 09:16:35 »
Maar is het ook niet zo dat ze aardig wat aan de bak van de Plan V moeten wijzigen om alle varianten (kleine/grote ramen in cabinedeur, wel/geen bagageruimte) die ze van plan zijn aan de M/V te brengen ook daadwerkelijk te maken? Hoewel dat natuurlijk minder werk zal zijn dan een Plan U.

En nou we het toch over die kopvorm hebben, een mP op juiste lengte zou welkom zijn. ;) Ze gaan immers ook met een 1200 komen, waarvan er al maar liefst vier modellen zijn uitgebracht, dus daar hoeven ze het niet voor te laten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9511
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #374 Gepost op: 25 mei 2012, 09:23:21 »
Hoi,

Yep, daar zal wel e.e.a. aan moeten gebeuren. Maar geen wereldschokkende zaken. Van de Motorpost echter kan bijna niets overblijven. Volgens mij alleen de cabineraampartij. De rest van de kop is echt heel anders ...
Wel heeft de mP volgens mij dezelfde radstand in de draaistellen als de mBDk draaistellen van de Plan U, dat pleit er dus weer voor om eerst de U te maken ;)

Grtzz,

Karst