Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:38:26
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 10:34:46
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
Vandaag om 10:33:11
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:31:15
Modelbouwweekend Nederlands Transport Museum, 23/24 okt. 2021 door Hennie
Vandaag om 10:30:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Reeks77
Vandaag om 10:25:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:33:22
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door MOVisser
Vandaag om 09:27:22
Omm 44 (Piko 54110) door Huup
Vandaag om 09:20:29
Overweg in overweg door Mike77
Vandaag om 08:58:31
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door p-kokkie
Vandaag om 07:30:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 06:55:48
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 389468 keer)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
Re:Roco plan V NS
« Reactie #225 Gepost op: 12 mei 2012, 19:38:06 »
Hier de versie zoals Roco hem gaat leveren, begin jaren'70:

Foto: Nico Spilt.


Maar ook op deze foto lijkt de grijze dakrand toch veel meer de boog van de cabineramen te volgen dan we bij het model zien.
met de groeten van Maarten

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #226 Gepost op: 12 mei 2012, 19:47:54 »

In 1983 liep het lijntje nog mooi rond

Mooi he........
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco plan V NS
« Reactie #227 Gepost op: 12 mei 2012, 19:51:45 »
En hier:

(Bert Stortebeker)
Is de daklijn dezelfde als de Roco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18249
  • wat ruist er door het struikgewas?
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #228 Gepost op: 12 mei 2012, 19:54:04 »
 (y)
Nog 7 lange weken... ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #229 Gepost op: 12 mei 2012, 20:03:20 »
De stellen 401-430 zijn door Werkspoor in het groen aan NS geleverd. In 1968 besloot NS een geheel nieuwe huisstijl in te voeren, geel met grijs en blauw en het overbekende Ns vignet. Op dat moment bouwde Werkspoor aan de 431, 432, 433.... De bestelling liep t/m 438. De 431 en 432 waren al groen gespoten, maar op verzoek van NS werden deze stellen opnieuw gespoten in het nieuwe gele jasje. Ook de 433-438 werden meteen vanuit de fabriek in het geel aan NS geleverd.

Ondertussen begon Hoofdwerkplaats Haarlem ook met de vergeling van het materieel. Voor Plan V betrof dit de 401-430, immers deze waren al in dienst bij NS.

En nu komt het: In de gele stellen die Werkspoor afleverde zaten detailverschillen t.o.v. de gele stellen die Haarlem afleverde. Deze zie je o.a. terug in:

Dakrand overgang van zijwand naar voorzijde cabine: Werkspoor schilderde een ronding, Haarlem een knik.

Baknummers naast de cabinedeuren: Werkspoor gebruikte het oude lettertype uit tijdperk III, Haarlem paste een veel kleiner en nieuw lettertype toe.

Vergelijken we nu het Roco model met alle hedendaagse Plan V's, dan ga je op deze punten onherroepelijk de mist in. De 431-438 zijn in de jaren '80 door Haarlem ook weer eens van een nieuwe verflaag voorzien en daarmee raakten zij hun typische Werkspoor details ook kwijt......

Roco heeft met het uitbrengen van de 431 dus heel nauwkeurig naar het grote voorbeeld uit die tijd gekeken.

TOP!

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco plan V NS
« Reactie #230 Gepost op: 12 mei 2012, 20:12:32 »

(foto weer Bert Stortebeker)
Zoals hier is te zien

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Roco plan V NS
« Reactie #231 Gepost op: 12 mei 2012, 20:15:28 »
Was er ook niet nog iets met naden rondom de zijraampjes (die naderhand geel werden) tussen de Duitse en Nederlandse stellen? Meen dat de Nederlandse stellen daar een randje of iets dergelijks hadden? Ook zo'n lekker detail om eens een goeie discussie op te voeren. ;D

En over "slechte" modellen gesproken: er is bij Roco maar één model dat de plank echt misslaat, de Br 218. Wellicht dat dat een interessanter model is om over door te zagen. ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #232 Gepost op: 12 mei 2012, 20:21:25 »
Waar heb jij het over??

bart

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Roco plan V NS
« Reactie #233 Gepost op: 12 mei 2012, 20:26:39 »
Ik heb het over een detail dat je bij de 1:87 modellen hoogstwaarschijnlijk nog niet met een microscoop kan zien. :) Het schijnt dat er onderling tussen de (deel)series V nog verschillen zitten in de naden bij de zijraampjes. Sommige zijn helemaal glad, bij andere loopt er een naad die vergelijkbaar is met de grijze band zoals de T's dat op het eind hadden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Plan_V_gekoppeld.jpg

De linkse heeft géén naad, de rechtse wel. Ik moet er wel bij vertellen dat mij dit zelf dus echt NOOIT is opgevallen. Pas toen ik het ergens op het forum las ben ik er eens op gaan letten. :)

Overigens zou het mij worst wezen of het model nou wèl of geen naad heeft, maar het vormt misschien wel een leuk discussiepunt voor de èchte detaillisten. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5163
Re:Roco plan V NS
« Reactie #234 Gepost op: 12 mei 2012, 20:32:36 »

(foto weer Bert Stortebeker)
Zoals hier is te zien

Leuk te zien op deze foto is dan weer dat hier de deuren van beide stellen nog het grote raam hebben. Dat is later vervangen door een klein raam. De Fleischmann plan V had het kleine raam. Het Roco handmonster heeft keurig het grote raam.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #235 Gepost op: 12 mei 2012, 20:35:26 »

Roco heeft met het uitbrengen van de 431 dus heel nauwkeurig naar het grote voorbeeld uit die tijd gekeken.

TOP!


Leuke marketingblabla..

Oorspronkelijk ging het over de vorm van de neus en niet over dakranden, ruitenwissers bagagecompartimenten e.d.

Niks TOP als je lampenbak niet hoger gaat worden, het derde frontsein niet naar boven verhuisd en de koppeling ook niet iets hoger komt te zitten.
De  RAm was echt een topper, dit is net iets onder middelmaat.


bart


Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #236 Gepost op: 12 mei 2012, 20:43:31 »


De linkse heeft géén naad, de rechtse wel.


Ze hebben allebei een naad  , beter kijken

Bart

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18249
  • wat ruist er door het struikgewas?
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #237 Gepost op: 12 mei 2012, 20:45:29 »
Aha, ik was niet de enige :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #238 Gepost op: 12 mei 2012, 20:48:58 »
hallo Bart,

je bent hier niet de enige hoor. Anderen mogen toch ook wel een antwoord op hun vraag of een reactie op hun uitspraken?

ik ga nu ook niets zeggen over neusvormen zolang ik alleen wat fotootjes heb gezien.

Over de naad rond de cabineramen: ja de Werkspoorstellen hadden dat, de Talbots niet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #239 Gepost op: 12 mei 2012, 20:57:47 »
hallo Bart,

je bent hier niet de enige hoor. Anderen mogen toch ook wel een antwoord op hun vraag of een reactie op hun uitspraken?


Hoi

Natuurlijk, maar Chris heeft al een paar keer aangegeven datt het model niet met modernere versies vergeleken kan (en mag) worden.
Jouw bijdrage is dan wel mooi informatief ( mijn dank hiervoor) maar schept ook weer verwarring.
Bovendien..preproduktie model. Aan de kleuren of details kan nog het nodige veranderen. De hoofdlijnen liggen echter vast.

En het TOP roco ....daar krijg ik gewoon een beetje allergische neigingen van. Ik heb jaren als CNC programmeur, ontwerper e.d gewerkt. Ik zie gelijk wanneer een constructeur tegen de grenzen van het CAD programma  (of zichzelf) aanloopt en op een gegeven moment zegt..het zal wel.
Dat zie ik nou ook typisch in de vormgeving van deze neus terug. Het bijltje erbij neergooien.
Kan natuurlijk ook de marketingafdeling geweest zijn die zei..duur genoeg zo, is het acceptabel, dan gaan met die banaaan.

bart
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2012, 21:04:40 door Lokpaint »