Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat zijn de juiste cv instellingen door hutski1
Vandaag om 17:43:17
Metrostel schiet door en wordt kunstwerk door Rob E.
Vandaag om 17:42:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
Vandaag om 17:40:06
BNLS werkspoor - NS 3908 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:33:57
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:30:14
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ChrisTM
Vandaag om 17:28:55
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Rich M.
Vandaag om 17:05:20
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door VvKan
Vandaag om 17:04:04
Piekstroom bij inschakelen servo's? door Locofiel
Vandaag om 17:03:15
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door spoorzeven
Vandaag om 16:58:41
Ermehuizen anno 1974 door Eric B
Vandaag om 16:48:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 16:45:05
Tussen Vlaamse velden... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:41:35
ESU LokProgrammer, hoe andere decoders uitlezen? door DelticPower
Vandaag om 16:37:45
De Hondsrugbaan, H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:31:27
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 16:29:02
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 16:28:21
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Wim Vink
Vandaag om 16:27:43
Online presentatie tramlijn Alkmaar - Amsterdam door Pauldg
Vandaag om 16:12:28
VERPLAATST: Adventskalender, uit welke religie? door Bert van Gelder
Vandaag om 15:57:41
VERPLAATST: Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:44:05
VERPLAATST: Dinamo, wisselmotor werkt niet met PM32 en DMD917-v3. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:42:54
Mauritsburg (H0) door cor_b
Vandaag om 15:41:29
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door arnout
Vandaag om 15:34:52
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Rob E.
Vandaag om 15:34:41
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:14:31
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
Vandaag om 15:07:24
Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door bernardrood
Vandaag om 15:05:16
ET-30 Koppeling en Pantograaf door Quinzeedied
Vandaag om 15:00:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Kronefan
Vandaag om 14:58:22
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 356665 keer)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • Fotografie
Re:Roco plan V NS
« Reactie #225 Gepost op: 12 mei 2012, 19:38:06 »
Hier de versie zoals Roco hem gaat leveren, begin jaren'70:

Foto: Nico Spilt.


Maar ook op deze foto lijkt de grijze dakrand toch veel meer de boog van de cabineramen te volgen dan we bij het model zien.
met de groeten van Maarten

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10882
    • sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #226 Gepost op: 12 mei 2012, 19:47:54 »

In 1983 liep het lijntje nog mooi rond

Mooi he........
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5908
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco plan V NS
« Reactie #227 Gepost op: 12 mei 2012, 19:51:45 »
En hier:

(Bert Stortebeker)
Is de daklijn dezelfde als de Roco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17942
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #228 Gepost op: 12 mei 2012, 19:54:04 »
 (y)
Nog 7 lange weken... ;D

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 4428
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #229 Gepost op: 12 mei 2012, 20:03:20 »
De stellen 401-430 zijn door Werkspoor in het groen aan NS geleverd. In 1968 besloot NS een geheel nieuwe huisstijl in te voeren, geel met grijs en blauw en het overbekende Ns vignet. Op dat moment bouwde Werkspoor aan de 431, 432, 433.... De bestelling liep t/m 438. De 431 en 432 waren al groen gespoten, maar op verzoek van NS werden deze stellen opnieuw gespoten in het nieuwe gele jasje. Ook de 433-438 werden meteen vanuit de fabriek in het geel aan NS geleverd.

Ondertussen begon Hoofdwerkplaats Haarlem ook met de vergeling van het materieel. Voor Plan V betrof dit de 401-430, immers deze waren al in dienst bij NS.

En nu komt het: In de gele stellen die Werkspoor afleverde zaten detailverschillen t.o.v. de gele stellen die Haarlem afleverde. Deze zie je o.a. terug in:

Dakrand overgang van zijwand naar voorzijde cabine: Werkspoor schilderde een ronding, Haarlem een knik.

Baknummers naast de cabinedeuren: Werkspoor gebruikte het oude lettertype uit tijdperk III, Haarlem paste een veel kleiner en nieuw lettertype toe.

Vergelijken we nu het Roco model met alle hedendaagse Plan V's, dan ga je op deze punten onherroepelijk de mist in. De 431-438 zijn in de jaren '80 door Haarlem ook weer eens van een nieuwe verflaag voorzien en daarmee raakten zij hun typische Werkspoor details ook kwijt......

Roco heeft met het uitbrengen van de 431 dus heel nauwkeurig naar het grote voorbeeld uit die tijd gekeken.

TOP!

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5908
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco plan V NS
« Reactie #230 Gepost op: 12 mei 2012, 20:12:32 »

(foto weer Bert Stortebeker)
Zoals hier is te zien

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Roco plan V NS
« Reactie #231 Gepost op: 12 mei 2012, 20:15:28 »
Was er ook niet nog iets met naden rondom de zijraampjes (die naderhand geel werden) tussen de Duitse en Nederlandse stellen? Meen dat de Nederlandse stellen daar een randje of iets dergelijks hadden? Ook zo'n lekker detail om eens een goeie discussie op te voeren. ;D

En over "slechte" modellen gesproken: er is bij Roco maar één model dat de plank echt misslaat, de Br 218. Wellicht dat dat een interessanter model is om over door te zagen. ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #232 Gepost op: 12 mei 2012, 20:21:25 »
Waar heb jij het over??

bart

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Roco plan V NS
« Reactie #233 Gepost op: 12 mei 2012, 20:26:39 »
Ik heb het over een detail dat je bij de 1:87 modellen hoogstwaarschijnlijk nog niet met een microscoop kan zien. :) Het schijnt dat er onderling tussen de (deel)series V nog verschillen zitten in de naden bij de zijraampjes. Sommige zijn helemaal glad, bij andere loopt er een naad die vergelijkbaar is met de grijze band zoals de T's dat op het eind hadden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Plan_V_gekoppeld.jpg

De linkse heeft géén naad, de rechtse wel. Ik moet er wel bij vertellen dat mij dit zelf dus echt NOOIT is opgevallen. Pas toen ik het ergens op het forum las ben ik er eens op gaan letten. :)

Overigens zou het mij worst wezen of het model nou wèl of geen naad heeft, maar het vormt misschien wel een leuk discussiepunt voor de èchte detaillisten. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5041
Re:Roco plan V NS
« Reactie #234 Gepost op: 12 mei 2012, 20:32:36 »

(foto weer Bert Stortebeker)
Zoals hier is te zien

Leuk te zien op deze foto is dan weer dat hier de deuren van beide stellen nog het grote raam hebben. Dat is later vervangen door een klein raam. De Fleischmann plan V had het kleine raam. Het Roco handmonster heeft keurig het grote raam.

mvg,
Ivo
*

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #235 Gepost op: 12 mei 2012, 20:35:26 »

Roco heeft met het uitbrengen van de 431 dus heel nauwkeurig naar het grote voorbeeld uit die tijd gekeken.

TOP!


Leuke marketingblabla..

Oorspronkelijk ging het over de vorm van de neus en niet over dakranden, ruitenwissers bagagecompartimenten e.d.

Niks TOP als je lampenbak niet hoger gaat worden, het derde frontsein niet naar boven verhuisd en de koppeling ook niet iets hoger komt te zitten.
De  RAm was echt een topper, dit is net iets onder middelmaat.


bart


Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #236 Gepost op: 12 mei 2012, 20:43:31 »


De linkse heeft géén naad, de rechtse wel.


Ze hebben allebei een naad  , beter kijken

Bart

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17942
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #237 Gepost op: 12 mei 2012, 20:45:29 »
Aha, ik was niet de enige :)

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 4428
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #238 Gepost op: 12 mei 2012, 20:48:58 »
hallo Bart,

je bent hier niet de enige hoor. Anderen mogen toch ook wel een antwoord op hun vraag of een reactie op hun uitspraken?

ik ga nu ook niets zeggen over neusvormen zolang ik alleen wat fotootjes heb gezien.

Over de naad rond de cabineramen: ja de Werkspoorstellen hadden dat, de Talbots niet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #239 Gepost op: 12 mei 2012, 20:57:47 »
hallo Bart,

je bent hier niet de enige hoor. Anderen mogen toch ook wel een antwoord op hun vraag of een reactie op hun uitspraken?


Hoi

Natuurlijk, maar Chris heeft al een paar keer aangegeven datt het model niet met modernere versies vergeleken kan (en mag) worden.
Jouw bijdrage is dan wel mooi informatief ( mijn dank hiervoor) maar schept ook weer verwarring.
Bovendien..preproduktie model. Aan de kleuren of details kan nog het nodige veranderen. De hoofdlijnen liggen echter vast.

En het TOP roco ....daar krijg ik gewoon een beetje allergische neigingen van. Ik heb jaren als CNC programmeur, ontwerper e.d gewerkt. Ik zie gelijk wanneer een constructeur tegen de grenzen van het CAD programma  (of zichzelf) aanloopt en op een gegeven moment zegt..het zal wel.
Dat zie ik nou ook typisch in de vormgeving van deze neus terug. Het bijltje erbij neergooien.
Kan natuurlijk ook de marketingafdeling geweest zijn die zei..duur genoeg zo, is het acceptabel, dan gaan met die banaaan.

bart
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2012, 21:04:40 door Lokpaint »