Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:28:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 23:13:50
Nederdam, H0 1970 - 1990 door AntonM
Vandaag om 23:00:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 22:47:09
Stroompunten onder baan door De eerste Ivo
Vandaag om 22:22:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:16:19
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan? door Weerd
Vandaag om 22:05:32
Een stukje raccordement de Zwette in 1:87 door RieX
Vandaag om 21:51:01
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Spoors
Vandaag om 21:50:42
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Albert de Heer
Vandaag om 21:37:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 21:30:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:08:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 21:07:42
Brawa 2021 door Falcon10
Vandaag om 20:56:01
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:29:20
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door treinengup
Vandaag om 20:13:50
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
Vandaag om 19:07:53
Een soort modules voor onder de bank door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:04:59
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door MOVisser
Vandaag om 18:58:01
Waar is dit? door Hans Reints
Vandaag om 17:54:36
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door jandcargo
Vandaag om 17:37:30
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 17:35:42
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door wob
Vandaag om 17:35:06
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Wim Vink
Vandaag om 17:04:28
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door VAM65
Vandaag om 17:00:52
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door Remunj
Vandaag om 16:57:33
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 16:46:18
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 379166 keer)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
Re:Roco plan V NS
« Reactie #225 Gepost op: 12 mei 2012, 19:38:06 »
Hier de versie zoals Roco hem gaat leveren, begin jaren'70:

Foto: Nico Spilt.


Maar ook op deze foto lijkt de grijze dakrand toch veel meer de boog van de cabineramen te volgen dan we bij het model zien.
met de groeten van Maarten

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11185
    • sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #226 Gepost op: 12 mei 2012, 19:47:54 »

In 1983 liep het lijntje nog mooi rond

Mooi he........
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco plan V NS
« Reactie #227 Gepost op: 12 mei 2012, 19:51:45 »
En hier:

(Bert Stortebeker)
Is de daklijn dezelfde als de Roco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18157
  • In een groen, groen, groen, groen, knolle
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #228 Gepost op: 12 mei 2012, 19:54:04 »
 (y)
Nog 7 lange weken... ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #229 Gepost op: 12 mei 2012, 20:03:20 »
De stellen 401-430 zijn door Werkspoor in het groen aan NS geleverd. In 1968 besloot NS een geheel nieuwe huisstijl in te voeren, geel met grijs en blauw en het overbekende Ns vignet. Op dat moment bouwde Werkspoor aan de 431, 432, 433.... De bestelling liep t/m 438. De 431 en 432 waren al groen gespoten, maar op verzoek van NS werden deze stellen opnieuw gespoten in het nieuwe gele jasje. Ook de 433-438 werden meteen vanuit de fabriek in het geel aan NS geleverd.

Ondertussen begon Hoofdwerkplaats Haarlem ook met de vergeling van het materieel. Voor Plan V betrof dit de 401-430, immers deze waren al in dienst bij NS.

En nu komt het: In de gele stellen die Werkspoor afleverde zaten detailverschillen t.o.v. de gele stellen die Haarlem afleverde. Deze zie je o.a. terug in:

Dakrand overgang van zijwand naar voorzijde cabine: Werkspoor schilderde een ronding, Haarlem een knik.

Baknummers naast de cabinedeuren: Werkspoor gebruikte het oude lettertype uit tijdperk III, Haarlem paste een veel kleiner en nieuw lettertype toe.

Vergelijken we nu het Roco model met alle hedendaagse Plan V's, dan ga je op deze punten onherroepelijk de mist in. De 431-438 zijn in de jaren '80 door Haarlem ook weer eens van een nieuwe verflaag voorzien en daarmee raakten zij hun typische Werkspoor details ook kwijt......

Roco heeft met het uitbrengen van de 431 dus heel nauwkeurig naar het grote voorbeeld uit die tijd gekeken.

TOP!

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco plan V NS
« Reactie #230 Gepost op: 12 mei 2012, 20:12:32 »

(foto weer Bert Stortebeker)
Zoals hier is te zien

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Roco plan V NS
« Reactie #231 Gepost op: 12 mei 2012, 20:15:28 »
Was er ook niet nog iets met naden rondom de zijraampjes (die naderhand geel werden) tussen de Duitse en Nederlandse stellen? Meen dat de Nederlandse stellen daar een randje of iets dergelijks hadden? Ook zo'n lekker detail om eens een goeie discussie op te voeren. ;D

En over "slechte" modellen gesproken: er is bij Roco maar één model dat de plank echt misslaat, de Br 218. Wellicht dat dat een interessanter model is om over door te zagen. ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #232 Gepost op: 12 mei 2012, 20:21:25 »
Waar heb jij het over??

bart

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re:Roco plan V NS
« Reactie #233 Gepost op: 12 mei 2012, 20:26:39 »
Ik heb het over een detail dat je bij de 1:87 modellen hoogstwaarschijnlijk nog niet met een microscoop kan zien. :) Het schijnt dat er onderling tussen de (deel)series V nog verschillen zitten in de naden bij de zijraampjes. Sommige zijn helemaal glad, bij andere loopt er een naad die vergelijkbaar is met de grijze band zoals de T's dat op het eind hadden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Plan_V_gekoppeld.jpg

De linkse heeft géén naad, de rechtse wel. Ik moet er wel bij vertellen dat mij dit zelf dus echt NOOIT is opgevallen. Pas toen ik het ergens op het forum las ben ik er eens op gaan letten. :)

Overigens zou het mij worst wezen of het model nou wèl of geen naad heeft, maar het vormt misschien wel een leuk discussiepunt voor de èchte detaillisten. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5137
Re:Roco plan V NS
« Reactie #234 Gepost op: 12 mei 2012, 20:32:36 »

(foto weer Bert Stortebeker)
Zoals hier is te zien

Leuk te zien op deze foto is dan weer dat hier de deuren van beide stellen nog het grote raam hebben. Dat is later vervangen door een klein raam. De Fleischmann plan V had het kleine raam. Het Roco handmonster heeft keurig het grote raam.

mvg,
Ivo
*

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #235 Gepost op: 12 mei 2012, 20:35:26 »

Roco heeft met het uitbrengen van de 431 dus heel nauwkeurig naar het grote voorbeeld uit die tijd gekeken.

TOP!


Leuke marketingblabla..

Oorspronkelijk ging het over de vorm van de neus en niet over dakranden, ruitenwissers bagagecompartimenten e.d.

Niks TOP als je lampenbak niet hoger gaat worden, het derde frontsein niet naar boven verhuisd en de koppeling ook niet iets hoger komt te zitten.
De  RAm was echt een topper, dit is net iets onder middelmaat.


bart


Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #236 Gepost op: 12 mei 2012, 20:43:31 »


De linkse heeft géén naad, de rechtse wel.


Ze hebben allebei een naad  , beter kijken

Bart

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18157
  • In een groen, groen, groen, groen, knolle
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #237 Gepost op: 12 mei 2012, 20:45:29 »
Aha, ik was niet de enige :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #238 Gepost op: 12 mei 2012, 20:48:58 »
hallo Bart,

je bent hier niet de enige hoor. Anderen mogen toch ook wel een antwoord op hun vraag of een reactie op hun uitspraken?

ik ga nu ook niets zeggen over neusvormen zolang ik alleen wat fotootjes heb gezien.

Over de naad rond de cabineramen: ja de Werkspoorstellen hadden dat, de Talbots niet.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #239 Gepost op: 12 mei 2012, 20:57:47 »
hallo Bart,

je bent hier niet de enige hoor. Anderen mogen toch ook wel een antwoord op hun vraag of een reactie op hun uitspraken?


Hoi

Natuurlijk, maar Chris heeft al een paar keer aangegeven datt het model niet met modernere versies vergeleken kan (en mag) worden.
Jouw bijdrage is dan wel mooi informatief ( mijn dank hiervoor) maar schept ook weer verwarring.
Bovendien..preproduktie model. Aan de kleuren of details kan nog het nodige veranderen. De hoofdlijnen liggen echter vast.

En het TOP roco ....daar krijg ik gewoon een beetje allergische neigingen van. Ik heb jaren als CNC programmeur, ontwerper e.d gewerkt. Ik zie gelijk wanneer een constructeur tegen de grenzen van het CAD programma  (of zichzelf) aanloopt en op een gegeven moment zegt..het zal wel.
Dat zie ik nou ook typisch in de vormgeving van deze neus terug. Het bijltje erbij neergooien.
Kan natuurlijk ook de marketingafdeling geweest zijn die zei..duur genoeg zo, is het acceptabel, dan gaan met die banaaan.

bart
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2012, 21:04:40 door Lokpaint »