Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52

Auteur Topic: Aansluiten Henckens AHOB  (gelezen 4845 keer)

rbeek

• Offline Offline
Aansluiten Henckens AHOB
« Gepost op: 24 December 2010, 10:43:52 »
Vorig jaar is er over dit topic al wat gezegd, maar mijn probleem met deze aansluiting is nog niet opgelost. Het complete pakket is in mijn bezit; de elektronica, uiteraard de overweg zelf en twee door Henckens geadviseerde BEMO wisselbedieningen. In die laatste zit mijn grootste probleem. De beweging van de hefboom van de BEMO is veel te kort om de noodzakelijke 1,5 cm beweging te kunnen realiseren. Bovendien moet ik ze verticaal onder mijn tafel monteren. Inmiddels heb ik de hefboom verlengd om de gewenste beweging te krijgen, maar het blijft rommelen.
In de vorige discussie is gesproken over servo's van Conrad. Dat zou een oplossing kunnen zijn, alleen (ook met de gebruiksaanwijzing van Conrad) kom ik er niet uit. De schakeling van Henckens stuurt 14-16 V uit terwijl de servo's om 4,5  V werken heb ik begrepen. Daarnaast geeft de Henckens schakeling een puls voor het omhoog en voor het omlaag gaan van de bomen. Hoe vertaal ik dat naar de servo's? En, tenslotte, hoe bereik ik een mooie vloeiende beweging?

Ook las ik in de topic van vorig jaar dat een en ander aangestuurd kan worden door Koploper. Daar rij ik inderdaad ook mee. Zou ik dan de aansturing van Henckens kunnen laten vervallen?

Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen.

René van der Beek

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten Henckens AHOB
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2010, 10:54:10 »
Servo's kun je niet aansturen met een spanning. Ze hebben wel een voedingspannnig nodig van 5 à 6 volt, maar de eigenlijke aansturing gebeurt met een speciale pulstrein. Die wordt o.a. gegenereerd door een servodecoder. Dus vergeet dan de Henckens besturing een schaf een servodecoder aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jos

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2010, 19:19:35 »
Hallo René,

De aansturing van Henckens heb ik ook in de hoek gegooid en de Servo wordt nu door een servodecoder aan gestuurd.

Voor de overweg van Henckens heb ik het volgende verzonnen: ahob
en voor de bediening van de servo kan je: hier misschien nog wat van opsteken.

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

rbeek

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2010, 13:29:03 »
Hallo Klaas, Jos,

Bedankt voor jullie antwoorden. Zeker met de verwijzingen van Jos kom ik een stuk in de goede richting. Alleen tot vorige week wist ik niet van het bestaan van servo's af, laat staan wat ze deden en hoe ze aangestuurd worden. Vanuit het toch relatief simpele Henckens pakket, althans dat lijkt het met een kant en klare print, de overweg, bel en twee wisselaansturingen (BEMO) is het met de door jullie geschetste mogelijkheden voor mij toch aanzienlijk moeilijker.
Dat wil niet zeggen dat ik dat niet ga doen, maar voor mij alles duidelijk is heb ik nog wel even nodig.
De vragen die mij nu nog resten zijn; hoe kom ik aan 5V spanning voor de servo, en hoe zorg ik (bij Henckens middels twee reedcontacten) ervoor dat de servo op het gewenste moment dat gaat doen wat ik graag wil.
Voor jullie ongetwijfeld hele simpele zaken, maar voor mij dus zeker een uitdaging!

met vriendelijke groeten,

René

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2010, 13:33:51 »
Hoi Rene,

Als je e.e.a. 'analoog' wilt aansturen, is dit:

... misschien iets voor je.

Grtzz,

Karst

rbeek

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2010, 07:22:49 »
Hallo Karst,

Dank voor je reactie, maar voor mij is wat op de foto staat een printplaatje met wat elektronica onderdelen :) ???
In de thread is mij duidelijk geworden dat wanneer ik de in mijn bezit zijnde Henckens printplaat en BEMO wisselbedieningen (nu voor een overweg uiteraard) wil gaan vervangen, ik moet overstappen naar servo's die met een nieuwe (zelf in elkaar te zetten) nog te programmeren schakeling moeten worden bediend.
Voor een leek op elektronicagebied is dat nogal wat.
Dat met de servo's snap ik inmiddels wel, maar wat zou het fijn zijn als ik ze zonder verdere schakelingen, via koploper zou kunnen aansturen!
Het blijft dus nog 'even' zoeken.

met vriendelijke groeten,

René

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2010, 09:17:28 »
Hoi René,

Citaat van: rbeek
Dat met de servo's snap ik inmiddels wel, maar wat zou het fijn zijn als ik ze zonder verdere schakelingen, via koploper zou kunnen aansturen!

sorry, dat ik in je eerste bericht er overheen gelezen hebt, dat je ze via Koploper en dus digitaal zou willen aansturen  :-[

Maar dan heb ik een andere oplossing voor je:

( klik op het plaatje voor een uitgebreidere beschrijving )

Dit is een servodecoder waarmee je in totaal 4 servo's kunt aansturen. Niet bijzonders, dat kunnen er meer ;) Maar deze decoder bevat een aantal presets, waaronder 1 die de decoder instelt zodat hij zich gedraagt als 2 AHOB besturingen:

Per AHOB besturing heb je 2 Servos's die op hetzelfde (wissel)commando uit de centrale reageren, separaat in te stellen zijn voor wat betreft uitslag en snelheid van de servo's. En de bijbehorende extra uitgangen om en om laat knipperen voor het aansturen van de LED's van de AHOB. Dit laatste zelfs met een zelf in te stellen knipperfrequentie. De knipperlichten gaan aan net iets voordat de bomen gaan dalen en blijven aan totdat de bomen weer geheel omhoog zijn gegaan. Als toefje slagroom, 'wippen' de AHOB bomen in hun eindposities heel lichtjes na.  8)

Omdat de decoder luistert naar wisselcommando's, kun je hem prima via Koploper aansturen. Hoe dat dan in Koploper weer moet kunnen we je ook uitleggen ;) Maar daarvoor zijn er iets meer gegevens over je Koploper inrichting nodig ( Type Centrale, baanplan etc. )

De presets zijn zeer eenvoudig in te stellen, slechts een programmeeropdracht ( als bij locdecoders ) naar 1 CV ( CV 47 ) is voldoende om 1 van de 4 ingebakken presets te activeren.

Grtzz,

Karst

P.S. Als je maar 1 AHOB hoeft aan te sturen, kun je de resterende 2 servo's ook weer voor b.v. wissels of armseinen configureren.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2010, 09:33:34 door Karst Drenth »

rbeek

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2010, 13:41:49 »
Hoi Karst,

Met jouw antwoord ben ik bijzonder blij. Dat opent mogelijkheden die ik met mijn toch beperkte kennis kan gebruiken. Zeker je aanbod om ook met Koploper een helpende hand te bieden is belangrijk.

Toen tien jaar geleden mijn dochter zelfstandig ging wonen kreeg ik de zolder ter beschikking, Daar heb ik vier jaar, als herintreder maar nu met Märklin digitaal en later Koploper, gebouwd aan een baan. Toen gebeurden er teveel andere belangrijke zaken en heb ik alles moeten laten rusten tot ik een paar maanden terug met prepensioen ben gegaan.
Maar even op het onderwerp terugkomend; die decoder ga ik zeker op korte termijn aanschaffen net als de op dezelfde site aangeboden servo's DR60030 (of jij moet een beter idee hebben).
Op de afbeelding (ik hoop dat het meesturen lukt) mijn baan. Hoe ik je een backup van het Koploperbaanplan moet sturen moet ik weer even gaan uitzoeken.
Nogmaals dank!

René