Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Bert55
Vandaag om 20:48:34
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:36:43
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
  

Auteur Topic: Baan in H0  (gelezen 7690 keer)

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Baan in H0
« Gepost op: 22 December 2010, 22:16:35 »
Hallo!

In navolging van vele anderen en zoals beloofd start ik ook maar een draadje over de baan van mijn baan. Het volledige baanplan blijf ik jullie voorlopig nog even schuldig, want dat heb ik bij gebrek aan scanner alleen nog analoog.
Het wordt een baan in drie niveau's, waarbij het onderste niveau het schaduwstation bevat. Het bovenliggende niveau is het stationsniveau en het derde niveau bevat eigenlijk alleen maar een keerlus. De beschikbare ruimte beperkt zich grofweg tot 122x220 cm. Bij het ontwerpen van het baanplan heb ik mij eerst afgevraagd wat ik wilde en daar kwamen de volgende zaken bij naar voren:
- minstens twee alternatieve rondjes
- station 'in twee richtingen'
- langste trein ca. 200 cm
- niet te druk sporenplan

Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat er geen ruimte is voor een rangeerterrein of rangeersporen überhaupt. Mijn station zal vier sporen bevatten; twee sporen in de ene richting, één spoor in de tegengestelde richting en een kopspoor dat voor treinstellen bestemd is (in één richting binnenrijden; in de andere richting vertrekken). Anyway, dat zal allemaal wel duidelijk worden als het baanplan is gedigitaliseerd.

Inmiddels staan de tafels al en liggen de sporen van het schaduwstation er ook al.

De poten kunnen er onderuit, mocht het nodig zijn het geheel (ooit) te verplaatsen. Maar met afmetingen van 110x122 cm per tafel gaat het mij te ver om het een modulebaan te noemen.  :)

Het sporenplan:



Voor rails gebruik ik Peco code 100, met bijbehorende wissels en wisselaandrijvingen. Omdat ik analoog rijd, komen er zo hier en daar wat reedcontacten in de baan te liggen. (Om bv. de wissels goed te zetten bij het uitrijden van het (schaduw)station en de overige sporen op rood te zetten.)

De bedieningskast - daar heb ik ook al een schema voor - maak ik in een apart koffertje en dat sluit ik aan met gewone sub-D connectoren (25-pins) van het welbekende postordergrossier in elektronicarommel.



Qua setting stel ik mij een klein grensstation op de grens van Nederland en Duitsland voor. Dit als excuus om ook met wat Duits (Railion-)materieel rond te rijden. (In de regel: als het verkeersrood is, wil ik het hebben. ;D) Ik houd mij niet heel strikt aan een tijdperk, maar het zal grofweg ep. III-VI worden. Ook gezien de oppervlakte die ik beschikbaar heb dus een relatief klein station met wat lichte industrie/fabrieken (geeft het station bestaansrecht) en een klein dorpje dat een beetje tijdperkneutraal is. Ook moet er een gedeelte met bos en bomen komen, want het is natuurlijk vetcoolgaaf als je treinen door het natuurschoon denderen.

Dat was het voorlopig. Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van de vorderingen. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Met groet,
JasperV
project n.t.b.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Baan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2010, 22:25:53 »
Ga je de bodemplaat van het schaduwstation als dichte plaat op je tafel laten?
Of word deze nog uitgezaagd.

Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2010, 22:48:33 »
Hallo Matheus,

Dit blijft een dichte plaat. Dat lijkt mij voor de stevigheid beter. (Ik kan er nu op zitten/staan/liggen.) In de bovenplaat (stationsniveau) komen op strategische plaatsen waarschijnlijk een aantal gaten zodat ik overal goed bij kan (en daar zet ik dan wel een huis of iets dergelijks over). Het meeste kan ik echter van voor of achter goed bij.

groet,
Jasper
project n.t.b.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3892
    • MCKmodelbouw
Re:Baan in H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2010, 11:43:48 »
leuk, ik blijf je volgen!!

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2010, 20:09:22 »
Dank je!
Jij bent trouwens ook een aardige baan aan het bouwen zie ik.  (y)

gr,
JasperV
project n.t.b.

JJHoitema

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re:Baan in H0
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2010, 00:12:00 »
helaas krijg ik nu de foto;s niet op beeld, maar ik wil hier graag meer van zien.
Zelfde afmetingen als mijn tafel, dus ben benieuwd wat je ervan gemaakt hebt.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2010, 00:49:07 »
Een avondje knutselen met paint heeft het baanplan opgeleverd. In drie niveau's dus, zoals onderstaande afbeeldingen. Het eerste plaatje toont het gehele baanplan ineens.



Tekeningen zijn niet helemaal op schaal, maar geven wel een aardige indicatie. De rails is Peco code 100. Ik leg alles met flexrail, maar ik houd als minimale bochtstraal ongeveer 43 cm aan. Onderstaande plaatjes tonen elk niveau apart. De rode rails is inmiddels al gelegd.







Het laatste plaatje laat het zichtbare gedeelte van de baan zien. Het rechterdeel wordt grotendeels voor landelijke scenery gereserveerd. Binnen de groene cirkel komt een klein dorpje, of op zijn minst een aantal straten daarvan. Zoals te zien is, valt een deel van het station (waarschijnlijk) onder het in de tunnel. Mocht dat het geval zijn, het hangt er dus even vanaf hoe groot de groene cirkel precies uitvalt, laat ik de tunnelportalen wat dieper in de tunnel beginnen en komt het voorste gedeelte met de stationssporen op palen alsof het een overkapping betreft. Een beetje als het station van Riomaggiore, dat ook deels in een tunnel ligt.



Tenslotte de rijrichting: in principe wordt er altijd tegen de klok in gereden, gezien vanuit de groene cirkel.

Gr,
Jasper
project n.t.b.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2011, 21:44:52 »
Na enige tijd (relatieve) stilte weer een update. Heb niet helemaal stilgezeten, maar qua nieuwswaarde was het niet de moeite voor een update. :)

Afgelopen weekenden bezig geweest met de besturing van het onderste niveau. Na een fiks aantal uurtjes huisvlijt met de soldeerbout heeft dat de volgende draadberg opgeleverd.



Valt nog niet mee, als je eigenlijk alleen in de weekenden voldoende tijd hebt, en dan ook halverwege nog eens besluit opnieuw te beginnen (wegens te chaotisch bezig).
Ik hoop er deze week nog aan toe te komen het geheel op de baan eens door de meten en daarna te testen met een proeflokje. Ik ben benieuwd!

Gr. Jasper
project n.t.b.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2011, 21:59:01 »
O ja: ik heb inmiddels ook één en ander besloten over de "setting" van mijn baan. Er is nog steeds sprake van grenslandverkeer, maar in mijn wereld rijden de Duitse treinen door tot Utrecht via een fictieve route over Emmerich, via het spoor naar Tiel en de oude spoorbrug tussen Kesteren en Rhenen. Dit spoor sluit dan bij de oude zandafgraving van Maarn (waar vroeger het rangeerterrein was) aan op de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Deze aansluiting wordt het fictieve station 'Heuvelrug': mijn station dus.

Ik heb deze oplossing gekozen, omdat ik mijn station relatief klein wil houden, en in een bosrijke omgeving, met hooguit een klein dorpje. Toch wilde ik bestaande situaties zoveel mogelijk vermijden vandaar het fictieve station en de fictieve spoorlijn richting Duitsland. Omdat ik ook met wat Duits materieel wil gaan rijden is het grenslandverkeer in de picture gekomen.

Qua scenery mik ik een beetje op Ep. III, maar zonder al te duidelijke spoorinfrastructuur; hier heb ik én geen ruimte voor én het is niet direct passend bij het kleine station dat ik wil uitbeelden. Omdat mijn materieel varieert van Ep. III tot Ep. VI wordt het een station dat in Ep. III wel enig aanzien had, maar sindsdien nauwelijks met de tijd is meegegaan. Hierdoor kan ik mijn scenery "ouderwets" houden en toch enigszins verantwoord met "nieuw" materieel rijden. In mijn fictieve setting rijden de internationale treinen naar Duitsland nog steeds over de fictieve spoorlijn; evenals (een deel van) de goederentreinen naar de havens in Rotterdam en Amsterdam.

Hoe en waarom het station in die tijd in belangrijkheid is afgenomen, is nog even work in progress. :) Wordt waarschijnlijk iets met "er was eens ...." en "dat is er nu niet meer", maar daar kom ik dus nog op terug.

Gr.
project n.t.b.

JJHoitema

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re:Baan in H0
« Reactie #9 Gepost op: 11 January 2011, 21:59:23 »
Hoe stel je je hellingen voor van niveau naar niveau?

Wat is het hoogteverschil tussen de niveaus?

JJHoitema

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2011, 22:03:52 »
Goede vraag! Dat heeft mij ook de nodige hoofdbrekers gekost.

Gezien de lengte die ik vrij heb voor de hellingen (niet veel) is dat 8 cm + plaatdikte bovenblad. De hellingen komen hiermee uit op 5-6%; m.i. net haalbaar (de maximale treinlengte waar mijn station op is berekend ligt tussen de 180-200 cm; ongeveer 10 4-assers).

De 8 cm hoogteverschil is weliswaar krap, maar met één of twee strategische gaten in het bovenblad doenbaar. Ik kan in principe overal bij vanaf de voor- of achterkant, m.u.v. een stuk in het midden. Daar komt dus een mooi gat in mijn bovenblad (er liggen daar toch geen sporen). Zet ik wel een gebouw, berg, of whatever overheen. :)

Gr. Jasper
project n.t.b.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Baan in H0
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2011, 22:05:29 »
Citaat
5-6%; m.i. net haalbaar


Forget it....gedoemd om te mislukken....

Dat is echt te steil, je gaat je straks frustreren over het feit dat bepaalde treinen dit niet gaan trekken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9014
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Baan in H0
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2011, 23:11:46 »
Hoi,

Afgaand op wat Sander zegt en jou verhaal Jasper, kun je ook gewoon een vlakke baan ontwerpen en hier en daar alles door een ingraving laten rijden, voordeel is dan dat je gelijk alles kan laten verdwijnen en toch een min of meer heuvelachtig en bebosd terrein kan maken zonder te hoeven stijgen en dalen.
Dat idee over de afgraving kan interessant worden om na te maken.

Qua tijd zou je idd in de overgangsfase kunnen gaan zitten toen langzaamaan alles met de vrachtwagen werd gedaan. Die periode pak ik voor Tiel ook een beetje.
Ikzelf hou het bij het geelgrijze :D. en het rood van gewoon de ptt (wat is dat? ;D).

Dus in de toekomst kan ik wat blauwe bakkies zand bestellen voor Tiel?

Ben benieuwd naar het plan.

Gr Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2011, 23:34:22 »
@Sander: ik besef dat het op zijn minst een "uitdaging" is. Ik ga er dan ook vanuit dat niet alle treinen het gaan halen met een dergelijk lange sleep. Ik heb een Piko 189 (zowaar nieuw) die ik heb ingereden op de baan van mijn vader. Op basis van de ervaringen daar verwacht ik dat die het wel gaat halen met 10 wagons. Dit is ook meteen de langste trein die ik wil laten rijden. De overige treinen worden sowieso korter; een beetje afhankelijk van het soort loc.

Eigenlijk is het gewoon pure noodzaak het zo te doen. Meer ruimte voor een langere helling heb ik niet, minder dan 8 cm niveauverschil is ondoenbaar en een klimspiraal zou mijn baan teveel domineren (vind ik). Wel wil ik persé een schaduwstation op een lager gelegen niveau, anders gaat het mij te veel op rondjes op een ovaal rijden lijken. Op zich niets mis mee, maar dat zal misschien snel vervelen, aangezien ik sowieso geen rangeermogelijkheden heb.

Mocht het niet toch niet lukken met de helling, kan ik altijd de rails nog wat opruwen. En mocht ook dat niet werken worden de treinen gewoon korter. (Meteen een excuus meer locs aan te schaffen om dezelfde hoeveelheid wagons te verplaatsen.  (y) )

Ik sterk mij met de ervaringen op mijn pa's baan. Het overgrote deel daarvan bestaat uit een ouderwetse Trix-Express baan, met ook een probleemhelling. Deze helling heeft ongeveer hetzelfde stijgingspercentage als ik heb gepland. De meeste treinen komen daar boven, soms met moeite. Een omgebouwde Jouef-1600 heeft het daar nogal moeilijk met zichzelf en komt dan ook alleen boven met een sleep van 6 2-assertjes waaruit alle vorm van gewicht is verwijderd. (Elke andere trein met deze sleep en het stuitert er ook direct uit op het eerste de beste wissel, in de categorie: boem, airborne! :P ) Anderszijds, de Trix-Express V200 met 11 goederenwagens, grotendeels van metaal (!), komt zonder problemen boven.

De helling op mijn baan gaat vanuit het schaduwstation naar het 'straatniveau' en is dus uit het zicht. Storend zal het dus niet zijn, als de treinen er moeite mee hebben (alhoewel het natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur is). Daar moet ik dan maar mee leren leven. (Ik denk wel dat dat gaat lukken; ik vond het vroeger als klein jochie ook best spannend om te kijken hoeveel wagentjes je ergens achter kon hangen voor ze de helling écht niet meer op kwamen op de baan van m'n vader :D )

Lang antwoord, maar iig bedankt voor het meedenken! :)

@Koen: mijn baanplan staat ergens in één van de eerdere posts, als je dat bedoelt. Echt goede foto's heb ik nog niet, hoop dat ik daar van het weekend aan toe kom. Een ingraving is niet direct mogelijk (of begrijp ik je bericht verkeerd?), omdat het dus om een doorgaand spoor naar een ander niveau gaat.

Bedankt trouwens voor de tip met de overgangsperiode! Ik vind het historieschrijven van mijn eigen baan ook minstens net zo leuk als het bouwen, dus hoe meer tips, des te mooier het "verhaal".

Gr. Jasper
project n.t.b.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2011, 12:54:38 »
Weer een dagje klooien heeft er voor gezorgd dat ik nu over een schaduwpendelstation beschik. D.w.z. ik kan nu heen en weer rijden in mijn schaduwstation, want de overige rails ligt er nog niet. Er zit dus nog steeds vooruitgang in!
Enig probleempuntje: ik moet op zoek naar een zwaardere voeding, want deze blijkt geen twee wisselmotoren tegelijk aan te kunnen sturen. Hij probeert het wel (er zoemt vanalles), maar er zijn niet genoeg ampères aanwezig blijkbaar. Vanavond ga ik het stroomverbruik eens precies opmeten, dan weet ik ook wat voor voeding ik wel nodig heb en wat het huidig stroomverbruik is.

Ter info: ik gebruik twee voedingen/transformatoren: één voor de wisselsaandrijvingen (AC dus) en voeding van mijn besturingsschakelingen (gebruik de DC uitgangen van de trafo en heb 'm op constant 12.5 V gezet). Dat is zo'n groen Fleischmann ding goed voor max. 0.6 A.
Daarnaast is er nog een übergoedkope tweede transformator voor de rijspanning. Heb 'm tweede hands gekocht voor de lieve som van € 2.50 en eigenlijk alleen omdat ik twee trafo's nodig had en toch eerst alleen wilde testen. Die voldoet verrassend goed.

Gr
Jasper
project n.t.b.