Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rode multimaus defect door jandcargo
Vandaag om 22:33:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:24:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 22:14:13
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Baan in H0  (gelezen 7691 keer)

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2011, 00:52:27 »
In de categorie met veel te veel dingen tegelijk bezig. Het afgelopen weekend besteed aan het in elkaar zetten van een mini-vitrine (met dank aan het wijnkistje uit het kerstpakket), wat huisjes en het maken van lading voor een aantal wagons.

minivitrine - stap 1

Binnenkort een geschikt plaatje zoeken en aanpassen voor de achtergrond en zijkanten. Stukje spoor op maat is er al, boompje op de achtergrond, etc. Stap 2, 3, enz. zijn dus nog 'under construction'.

huisjes

Rechtse huisje is een bouwplaat van Peard waar ik semi-tevreden over ben. Zitten wat kleine foutjes in, deels te wijten aan mijn eigen onhandigheid en deels te wijten aan de lijm die meer weg had van kauwgom en overal aan bleef plakken, behalve het papier. En nee, ook dat is nog niet helemaal af.
Het linkse huisje is een eigen ontwerp van mijn vader (pavis op het forum). Die is wel helemaal af.  8)

wagonlading

Vormpje maken van piepschuim, insmeren met lijm en dan strooisel er over. Morgen kijken hoe het resultaat is, nu eerst de lijm nog even verder laten drogen. Nog niet helemaal af dus. (Ik zei toch dat ik met veel dingen tegelijk bezig was? :P)
Meteen ook even geprobeerd met een aantal proefstukjes of je piepschuim kunt lijmen met BisonKit. Conclusie: Piepschuim 0, BisonKit 1. Piepschuim lost dus op in BK.

Daarnaast nog wat voorbereidingen getroffen voor het aanleggen van De Helling, die in bovenstaande posts al flink is bediscussieerd. Komende dagen heb ik gelukkig flink wat tijd hier aan te beginnen; pavis kot zelfs een dagje helpen!
Maar morgen eerst mijn treinkast van laatjes te voorzien. Mijn complete wagenpark staat nu uitgestald op tafel, de eettafel wordt in beslag genomen door de huisjes en het kastje zelf is (bij gebrek aan laatjes) ook vol. Dat kan niet helemaal de bedoeling zijn geloof ik.

Overigens heb ik afgelopen week ook stiekem wat heen en weer gereden op de sporen die er al liggen. Eerste meters op mijn eigen baan: nice!  8)


Voorlopig wel weer genoeg gepost. That's all folks.

Jasper
« Laatst bewerkt op: 31 January 2011, 00:54:20 door JasperV »
project n.t.b.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2011, 12:39:53 »




Enfin, ik ben tevreden.

Gr.
project n.t.b.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3892
    • MCKmodelbouw
Re:Baan in H0
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2011, 13:03:21 »
Dat ziet er netjes uit, ik zou alleen de binnenkant van de wagon een beetje wheateren, want dat schone grijs staat niet echt mooi bij die lading...

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #18 Gepost op: 03 February 2011, 21:21:28 »
De laatste dagen weer wat vorderingen gemaakt. Het stationsniveau is inmiddels uitgetekend en een aantal sporen liggen inmiddels ook al! Het leggen van de sporen ga ik de komende dagen maar mee verder; de positie van de wissels is inmiddels al wel vast. Foto's blijf ik jullie nog even schuldig; het is op dit moment nogal een rotzooi en dat zal ik toch eerst moeten opruimen, anders zie je er niets van.

@Mathyn: weatheren ga ik eerst maar eens proberen op een proefstukje, voor ik hier aan begin... voorlopig eerst de baan maar eens afmaken!

gr
Jasper
project n.t.b.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #19 Gepost op: 05 February 2011, 23:24:08 »
Het sporen leggen van het rechterdeel van het station is inmiddels gebeurd. En zoals beloofd nu de foto's! (Let niet op de rotzooi.)


sporen leggen


rechterdeel station

Het wissel rechts bovenaan zijn de uitgaande sporen. De linkertak gaat naar een keerlus op 'niveau 2' en komt terug via het linkse spoor in de foto. De rechtertak gaat naar het schaduwstation op niveau 0, maakt daar een draai en komt aan de andere zijde het station weer binnen.

Morgen verder met het leggen van het linkerdeel van het station. Met een beetje geluk is dat in een dag te doen, omdat de wisselstraat daar een stuk eenvoudiger is. Moeten mijn andere werkzaamheden morgen ook wel even mee zitten :)
Volgens de planning moet daarna de helling naar het schaduwstation eraan geloven. Achter de tafel zoals die op de foto is te zien, zit een plank van 24 cm diepte waar deze helling op moet komen. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de manier waarop deze vast zit, dus daar wil ik eerst wat aan doen. Daarna de helling, sporen erop en aansluiten op het station. Stap daarna is de electronica van het stationsniveau. De keerlus op niveau 2 (en de helling daarnaar toe) komt pas als laatste der grote constructiewerkzaamheden, want dat stelt in theorie niet zo veel voor (enkel spoor, geen wissels, geen ingewikkelde schakelingen). En daarna kan het afwerken beginnen!

Zo op papier internet klinkt het eenvoudig, maar ik vrees dat er nog wel de nodige tijd in gaat zitten voor het zover is.  ;D

Tot slot nog een foto met twee BR 212's, omdat ik het niet kan laten: één in het schaduwstation en één in het station op het niveau erboven. Geeft meteen het geringe niveauverschil aan.



Bovenste loc is overigens een dummy die ik een beetje heen en weer laat rollen om te kijken of de sporen wel vloeiend liggen. Uiteindelijke bedoeling is dat beide locs in 'dubbeltractie' gaan rijden met een aantal containerwagens. Maar dat kan natuurlijk pas als de sporen er liggen.

gr Jasper
project n.t.b.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Baan in H0
« Reactie #20 Gepost op: 06 March 2011, 22:19:51 »
Weer een maandje geklust en (bijna) alle sporen liggen er, elektronica is voorbereid etc. Nu nog de printplaat die het uiteindelijk allemaal gaat aansturen afmaken en er kan echt worden gereden!

De foto's:

eindresultaat hellingen


stationsniveau links


stationsniveau rechts

Bij het proefrijden blijkt er nog wel één chronisch ontsporingspunt te zijn, maar dat is (hopelijk) snel te verhelpen.

gr Jasper
project n.t.b.