Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bob R.
Vandaag
om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Martin Welberg
Vandaag
om 15:03:30
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
Vandaag
om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:22:42
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 13:17:00
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
MikeMike
Vandaag
om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Joz
Vandaag
om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
AlbertG
Vandaag
om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 08:52:06
Line-up foto's van modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 05:54:25
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur
door
Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Baan in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Baan in H0 (gelezen 7521 keer)
JasperV
Baan in H0
«
Gepost op:
22 December 2010, 22:16:35 »
Hallo!
In navolging van vele anderen en zoals beloofd start ik ook maar een draadje over de baan van mijn baan. Het volledige baanplan blijf ik jullie voorlopig nog even schuldig, want dat heb ik bij gebrek aan scanner alleen nog analoog.
Het wordt een baan in drie niveau's, waarbij het onderste niveau het schaduwstation bevat. Het bovenliggende niveau is het stationsniveau en het derde niveau bevat eigenlijk alleen maar een keerlus. De beschikbare ruimte beperkt zich grofweg tot 122x220 cm. Bij het ontwerpen van het baanplan heb ik mij eerst afgevraagd wat ik wilde en daar kwamen de volgende zaken bij naar voren:
- minstens twee alternatieve rondjes
- station 'in twee richtingen'
- langste trein ca. 200 cm
- niet te druk sporenplan
Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat er geen ruimte is voor een rangeerterrein of rangeersporen überhaupt. Mijn station zal vier sporen bevatten; twee sporen in de ene richting, één spoor in de tegengestelde richting en een kopspoor dat voor treinstellen bestemd is (in één richting binnenrijden; in de andere richting vertrekken). Anyway, dat zal allemaal wel duidelijk worden als het baanplan is gedigitaliseerd.
Inmiddels staan de tafels al en liggen de sporen van het schaduwstation er ook al.
De poten kunnen er onderuit, mocht het nodig zijn het geheel (ooit) te verplaatsen. Maar met afmetingen van 110x122 cm per tafel gaat het mij te ver om het een modulebaan te noemen.
Het sporenplan:
Voor rails gebruik ik Peco code 100, met bijbehorende wissels en wisselaandrijvingen. Omdat ik analoog rijd, komen er zo hier en daar wat reedcontacten in de baan te liggen. (Om bv. de wissels goed te zetten bij het uitrijden van het (schaduw)station en de overige sporen op rood te zetten.)
De bedieningskast - daar heb ik ook al een schema voor - maak ik in een apart koffertje en dat sluit ik aan met gewone sub-D connectoren (25-pins) van het welbekende postordergrossier in elektronicarommel.
Qua setting stel ik mij een klein grensstation op de grens van Nederland en Duitsland voor. Dit als excuus om ook met wat Duits (Railion-)materieel rond te rijden. (In de regel: als het verkeersrood is, wil ik het hebben.
) Ik houd mij niet heel strikt aan een tijdperk, maar het zal grofweg ep. III-VI worden. Ook gezien de oppervlakte die ik beschikbaar heb dus een relatief klein station met wat lichte industrie/fabrieken (geeft het station bestaansrecht) en een klein dorpje dat een beetje tijdperkneutraal is. Ook moet er een gedeelte met bos en bomen komen, want het is natuurlijk vetcoolgaaf als je treinen door het natuurschoon denderen.
Dat was het voorlopig. Ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van de vorderingen. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Met groet,
JasperV
project n.t.b.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Baan in H0
«
Reactie #1 Gepost op:
22 December 2010, 22:25:53 »
Ga je de bodemplaat van het schaduwstation als dichte plaat op je tafel laten?
Of word deze nog uitgezaagd.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
JasperV
«
Reactie #2 Gepost op:
22 December 2010, 22:48:33 »
Hallo Matheus,
Dit blijft een dichte plaat. Dat lijkt mij voor de stevigheid beter. (Ik kan er nu op zitten/staan/liggen.) In de bovenplaat (stationsniveau) komen op strategische plaatsen waarschijnlijk een aantal gaten zodat ik overal goed bij kan (en daar zet ik dan wel een huis of iets dergelijks over). Het meeste kan ik echter van voor of achter goed bij.
groet,
Jasper
project n.t.b.
MathynK
«
Reactie #3 Gepost op:
23 December 2010, 11:43:48 »
leuk, ik blijf je volgen!!
gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
JasperV
«
Reactie #4 Gepost op:
24 December 2010, 20:09:22 »
Dank je!
Jij bent trouwens ook een aardige baan aan het bouwen zie ik.
gr,
JasperV
project n.t.b.
JJHoitema
«
Reactie #5 Gepost op:
25 December 2010, 00:12:00 »
helaas krijg ik nu de foto;s niet op beeld, maar ik wil hier graag meer van zien.
Zelfde afmetingen als mijn tafel, dus ben benieuwd wat je ervan gemaakt hebt.
JasperV
«
Reactie #6 Gepost op:
25 December 2010, 00:49:07 »
Een avondje knutselen met paint heeft het baanplan opgeleverd. In drie niveau's dus, zoals onderstaande afbeeldingen. Het eerste plaatje toont het gehele baanplan ineens.
Tekeningen zijn niet helemaal op schaal, maar geven wel een aardige indicatie. De rails is Peco code 100. Ik leg alles met flexrail, maar ik houd als minimale bochtstraal ongeveer 43 cm aan. Onderstaande plaatjes tonen elk niveau apart. De rode rails is inmiddels al gelegd.
Het laatste plaatje laat het zichtbare gedeelte van de baan zien. Het rechterdeel wordt grotendeels voor landelijke scenery gereserveerd. Binnen de groene cirkel komt een klein dorpje, of op zijn minst een aantal straten daarvan. Zoals te zien is, valt een deel van het station (waarschijnlijk) onder het in de tunnel. Mocht dat het geval zijn, het hangt er dus even vanaf hoe groot de groene cirkel precies uitvalt, laat ik de tunnelportalen wat dieper in de tunnel beginnen en komt het voorste gedeelte met de stationssporen op palen alsof het een overkapping betreft. Een beetje als het station van Riomaggiore, dat ook deels in een tunnel ligt.
Tenslotte de rijrichting: in principe wordt er altijd tegen de klok in gereden, gezien vanuit de groene cirkel.
Gr,
Jasper
project n.t.b.
JasperV
«
Reactie #7 Gepost op:
11 January 2011, 21:44:52 »
Na enige tijd (relatieve) stilte weer een update. Heb niet helemaal stilgezeten, maar qua nieuwswaarde was het niet de moeite voor een update.
Afgelopen weekenden bezig geweest met de besturing van het onderste niveau. Na een fiks aantal uurtjes huisvlijt met de soldeerbout heeft dat de volgende draadberg opgeleverd.
Valt nog niet mee, als je eigenlijk alleen in de weekenden voldoende tijd hebt, en dan ook halverwege nog eens besluit opnieuw te beginnen (wegens te chaotisch bezig).
Ik hoop er deze week nog aan toe te komen het geheel op de baan eens door de meten en daarna te testen met een proeflokje. Ik ben benieuwd!
Gr. Jasper
project n.t.b.
JasperV
«
Reactie #8 Gepost op:
11 January 2011, 21:59:01 »
O ja: ik heb inmiddels ook één en ander besloten over de "setting" van mijn baan. Er is nog steeds sprake van grenslandverkeer, maar in mijn wereld rijden de Duitse treinen door tot Utrecht via een fictieve route over Emmerich, via het spoor naar Tiel en de oude spoorbrug tussen Kesteren en Rhenen. Dit spoor sluit dan bij de oude zandafgraving van Maarn (waar vroeger het rangeerterrein was) aan op de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Deze aansluiting wordt het fictieve station 'Heuvelrug': mijn station dus.
Ik heb deze oplossing gekozen, omdat ik mijn station relatief klein wil houden, en in een bosrijke omgeving, met hooguit een klein dorpje. Toch wilde ik bestaande situaties zoveel mogelijk vermijden vandaar het fictieve station en de fictieve spoorlijn richting Duitsland. Omdat ik ook met wat Duits materieel wil gaan rijden is het grenslandverkeer in de picture gekomen.
Qua scenery mik ik een beetje op Ep. III, maar zonder al te duidelijke spoorinfrastructuur; hier heb ik én geen ruimte voor én het is niet direct passend bij het kleine station dat ik wil uitbeelden. Omdat mijn materieel varieert van Ep. III tot Ep. VI wordt het een station dat in Ep. III wel enig aanzien had, maar sindsdien nauwelijks met de tijd is meegegaan. Hierdoor kan ik mijn scenery "ouderwets" houden en toch enigszins verantwoord met "nieuw" materieel rijden. In mijn fictieve setting rijden de internationale treinen naar Duitsland nog steeds over de fictieve spoorlijn; evenals (een deel van) de goederentreinen naar de havens in Rotterdam en Amsterdam.
Hoe en waarom het station in die tijd in belangrijkheid is afgenomen, is nog even work in progress.
Wordt waarschijnlijk iets met "er was eens ...." en "dat is er nu niet meer", maar daar kom ik dus nog op terug.
Gr.
project n.t.b.
JJHoitema
«
Reactie #9 Gepost op:
11 January 2011, 21:59:23 »
Hoe stel je je hellingen voor van niveau naar niveau?
Wat is het hoogteverschil tussen de niveaus?
JJHoitema
JasperV
«
Reactie #10 Gepost op:
11 January 2011, 22:03:52 »
Goede vraag! Dat heeft mij ook de nodige hoofdbrekers gekost.
Gezien de lengte die ik vrij heb voor de hellingen (niet veel) is dat 8 cm + plaatdikte bovenblad. De hellingen komen hiermee uit op 5-6%; m.i. net haalbaar (de maximale treinlengte waar mijn station op is berekend ligt tussen de 180-200 cm; ongeveer 10 4-assers).
De 8 cm hoogteverschil is weliswaar krap, maar met één of twee strategische gaten in het bovenblad doenbaar. Ik kan in principe overal bij vanaf de voor- of achterkant, m.u.v. een stuk in het midden. Daar komt dus een mooi gat in mijn bovenblad (er liggen daar toch geen sporen). Zet ik wel een gebouw, berg, of whatever overheen.
Gr. Jasper
project n.t.b.
Sander
«
Reactie #11 Gepost op:
11 January 2011, 22:05:29 »
Citaat
5-6%; m.i. net haalbaar
Forget it....gedoemd om te mislukken....
Dat is echt te steil, je gaat je straks frustreren over het feit dat bepaalde treinen dit niet gaan trekken.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #12 Gepost op:
11 January 2011, 23:11:46 »
Hoi,
Afgaand op wat Sander zegt en jou verhaal Jasper, kun je ook gewoon een vlakke baan ontwerpen en hier en daar alles door een ingraving laten rijden, voordeel is dan dat je gelijk alles kan laten verdwijnen en toch een min of meer heuvelachtig en bebosd terrein kan maken zonder te hoeven stijgen en dalen.
Dat idee over de afgraving kan interessant worden om na te maken.
Qua tijd zou je idd in de overgangsfase kunnen gaan zitten toen langzaamaan alles met de vrachtwagen werd gedaan. Die periode pak ik voor Tiel ook een beetje.
Ikzelf hou het bij het geelgrijze
. en het rood van gewoon de ptt (wat is dat?
).
Dus in de toekomst kan ik wat blauwe bakkies zand bestellen voor Tiel?
Ben benieuwd naar het plan.
Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
JasperV
«
Reactie #13 Gepost op:
11 January 2011, 23:34:22 »
@Sander: ik besef dat het op zijn minst een "uitdaging" is. Ik ga er dan ook vanuit dat niet alle treinen het gaan halen met een dergelijk lange sleep. Ik heb een Piko 189 (zowaar nieuw) die ik heb ingereden op de baan van mijn vader. Op basis van de ervaringen daar verwacht ik dat die het wel gaat halen met 10 wagons. Dit is ook meteen de langste trein die ik wil laten rijden. De overige treinen worden sowieso korter; een beetje afhankelijk van het soort loc.
Eigenlijk is het gewoon pure noodzaak het zo te doen. Meer ruimte voor een langere helling heb ik niet, minder dan 8 cm niveauverschil is ondoenbaar en een klimspiraal zou mijn baan teveel domineren (vind ik). Wel wil ik persé een schaduwstation op een lager gelegen niveau, anders gaat het mij te veel op rondjes op een ovaal rijden lijken. Op zich niets mis mee, maar dat zal misschien snel vervelen, aangezien ik sowieso geen rangeermogelijkheden heb.
Mocht het niet toch niet lukken met de helling, kan ik altijd de rails nog wat opruwen. En mocht ook dat niet werken worden de treinen gewoon korter. (Meteen een excuus meer locs aan te schaffen om dezelfde hoeveelheid wagons te verplaatsen.
)
Ik sterk mij met de ervaringen op mijn pa's baan. Het overgrote deel daarvan bestaat uit een ouderwetse Trix-Express baan, met ook een probleemhelling. Deze helling heeft ongeveer hetzelfde stijgingspercentage als ik heb gepland. De meeste treinen komen daar boven, soms met moeite. Een omgebouwde Jouef-1600 heeft het daar nogal moeilijk met zichzelf en komt dan ook alleen boven met een sleep van 6 2-assertjes waaruit alle vorm van gewicht is verwijderd. (Elke andere trein met deze sleep en het stuitert er ook direct uit op het eerste de beste wissel, in de categorie: boem, airborne!
) Anderszijds, de Trix-Express V200 met 11 goederenwagens, grotendeels van metaal (!), komt zonder problemen boven.
De helling op mijn baan gaat vanuit het schaduwstation naar het 'straatniveau' en is dus uit het zicht. Storend zal het dus niet zijn, als de treinen er moeite mee hebben (alhoewel het natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur is). Daar moet ik dan maar mee leren leven. (Ik denk wel dat dat gaat lukken; ik vond het vroeger als klein jochie ook best spannend om te kijken hoeveel wagentjes je ergens achter kon hangen voor ze de helling écht niet meer op kwamen op de baan van m'n vader
)
Lang antwoord, maar iig bedankt voor het meedenken!
@Koen: mijn baanplan staat ergens in één van de eerdere posts, als je dat bedoelt. Echt goede foto's heb ik nog niet, hoop dat ik daar van het weekend aan toe kom. Een ingraving is niet direct mogelijk (of begrijp ik je bericht verkeerd?), omdat het dus om een doorgaand spoor naar een ander niveau gaat.
Bedankt trouwens voor de tip met de overgangsperiode! Ik vind het historieschrijven van mijn eigen baan ook minstens net zo leuk als het bouwen, dus hoe meer tips, des te mooier het "verhaal".
Gr. Jasper
project n.t.b.
JasperV
«
Reactie #14 Gepost op:
23 January 2011, 12:54:38 »
Weer een dagje klooien heeft er voor gezorgd dat ik nu over een schaduwpendelstation beschik. D.w.z. ik kan nu heen en weer rijden in mijn schaduwstation, want de overige rails ligt er nog niet. Er zit dus nog steeds vooruitgang in!
Enig probleempuntje: ik moet op zoek naar een zwaardere voeding, want deze blijkt geen twee wisselmotoren tegelijk aan te kunnen sturen. Hij probeert het wel (er zoemt vanalles), maar er zijn niet genoeg ampères aanwezig blijkbaar. Vanavond ga ik het stroomverbruik eens precies opmeten, dan weet ik ook wat voor voeding ik wel nodig heb en wat het huidig stroomverbruik is.
Ter info: ik gebruik twee voedingen/transformatoren: één voor de wisselsaandrijvingen (AC dus) en voeding van mijn besturingsschakelingen (gebruik de DC uitgangen van de trafo en heb 'm op constant 12.5 V gezet). Dat is zo'n groen Fleischmann ding goed voor max. 0.6 A.
Daarnaast is er nog een übergoedkope tweede transformator voor de rijspanning. Heb 'm tweede hands gekocht voor de lieve som van € 2.50 en eigenlijk alleen omdat ik twee trafo's nodig had en toch eerst alleen wilde testen. Die voldoet verrassend goed.
Gr
Jasper
project n.t.b.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2