Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:55:41
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 18:53:59
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
  

Auteur Topic: Linksrijden  (gelezen 14846 keer)

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #60 Gepost op: 19 February 2007, 00:09:53 »
Wel, wanneer je een stellige uitspraak doet, zul je die op één of andere manier moeten kunnen onderbouwen. Aangezien niemand hier senior genoeg is om het met eigen ogen te hebben kunnen zien, is het interessant om te weten waar je je kennis vandaan haalt en hoe je zo zeker kunt zijn dat die correct is.

Zelf neem ik nooit iets aan omdat iemand iets zegt ("bewijs door intimidatie", zo noemde mijn hoogleraar Logica dat), hoewel het me er niet van weerhoudt om zelf dergelijke stellige uitspraken te doen. :)

- Peter

Ah, dat verklaart een hoop, welnu ik heb deze wijsheden van:

1) vWijck Jurriaanse, gesproken in 1979, 1980
2) Hesselink zelfde periodes
Beide hadden het (de Staats) meegemaakt.
3)  overlevering van mijn opa was NRS en SS en NS chef te Arnhem (geleefd van 1860-1932, werkzaam bij: 1888-1924.
Dan het boekje van Hesselink (150 jaar seinen) dat ik hier heb geciteerd... en nog een keer doe, bladzijde 34:
...Toen na verloop van tijd vele lijnen dubbelsporig werden, waarbij SS, in overeenstemming met wat de overige maatschappijen deden, rechts ging rijden....

Dus de SS ging rechts rijden op dubbelspoor.
DAARVOOR REED ZIJ DUS LINKS OP ENKELSPOOR  ;D 
tja, zo kan je het lezen, maar links op enkelspoor is hetzelfde als rechts op enkelspoor
dus nonsens.
De seinen stonden links en dus ook de mcn op de locs. In de overgangstijd, ik heb gelezen 1918-1921, werden bvk omgebouwd en locomotieven en dus kwamen vreemde situaties voor. Mcn rechts en seinen links, mcn links en seinen rechts, de leerling zal het met het op de seinen letten druk hebben gehad.

En linksrijden kwam uiteraard toen ook op dubbelsporige baanvakken voor net zoals dat nu ook het geval is op niet speciaal daartoe uitgeruste bvk.

En als de lezer het nu nog niet geloofd... wat dan, welnu dan gaat een onwaarheid waarheid worden en wordt net zoals er inmiddels ook is gezegd dat er donkergroene (dan wel olijfgroene) Hondekoppen hebben bestaan. En da's ook niet waar. Ik heb namelijk een van de eerste mogen aanschouwen, in 1956 rijdend op de Hofpleinlijn ri HS (komend van de lijnwpl LdV) in een grasgroene jas en dat viel toen erg op.

Modelspotter

Nb. Overigens ben ik een mensch dat zijn ongelijk zondermeer zal toegeven als het tegendeel wordt bewezen :P



« Laatst bewerkt op: 19 February 2007, 00:12:07 door modelspotter »

arjen

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #61 Gepost op: 19 February 2007, 07:43:38 »
Dus de SS ging rechts rijden op dubbelspoor.
DAARVOOR REED ZIJ DUS LINKS OP ENKELSPOOR  ;D 
tja, zo kan je het lezen, maar links op enkelspoor is hetzelfde als rechts op enkelspoor
dus nonsens.

Net niet helemaal nonsens. Zelfs op een enkelsporig baanvak moet je nu en dan een tegenligger kunnen passeren. Wellicht had de SS oorspronkelijk de gewoonte om treinen standaard de stations binnen te laten komen op het linker spoor, van de loc uit gezien?
Zou de reden van deze hele verwarring kunnen zijn.

Arjen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Linksrijden
« Reactie #62 Gepost op: 19 February 2007, 11:03:44 »
Misschien.
En die Engelse standaardlocomotieven met de standplaats links waar de Maatschappij noodgedwongen mee begon. De SS waren helemaal niet op Britse leest geschoeid, zoals eerder gesuggereerd. De maatschappij was wel nogal haastig opgericht en de Engelse industrie kon op korte termijn locs van de plank leveren. Die banden met Beyers Peacock zijn altijd blijven bestaan. Maar overigens was het vooral Duits wat de klok sloeg. Rijtuigen en wagens kwamen aanvankelijk uit Duitsland, er waren veel Duitse contacten en binnen een paar jaar werd de SS door medewerking van een Duitse bank van een failissement gered. Aldus Veenendaal.

Waarom wilde Staatsspoor eigenlijk per se de seinen links hebben staan? Kwam dat vaker voor in Europa: rechts rijden met de seinen links? Was het een praktisch gevolg van die Engelse locs? Of gewoon een brainwave van een directeur. Ook hier geldt vermoedelijk dat we soms naar meer logica zoeken dan er daadwerkelijk is geweest.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2007, 13:05:33 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #63 Gepost op: 19 February 2007, 16:36:40 »
Het links of rechts rijden is in ieder geval bij wet geregeld! (...)
Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen (geldend op: 18-02-2007)

Het links of rechts rijden is dus niet bij wet geregeld, maar bij AMvB :P. Niet alles wat "de overheid" uitbraakt is ook wet. Maar dit terzijde ;D. Belangrijkste verschil: het parlement is er niet aan te pas gekomen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Linksrijden
« Reactie #64 Gepost op: 19 February 2007, 16:50:15 »
Geen voorhangprocedure Wesley?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Linksrijden
« Reactie #65 Gepost op: 19 February 2007, 19:33:30 »
Bij enkel spoor kan je nergens van op aan. Links en rechts kruisen zegt niets over links of rechts rijden op dubbelspoor. Vroeger waren er nauwelijks verhoogde perrons en geen overpaden of onderdoorgangen. Een oude gewoonte die je in Oostenrijk veel tegen kwam was dat de eerste trein die binnenkomt voor het stationsgebouw gezet werd en de tweede erachter. Dan hoeft de tweede trein niet door de in- en uitstappende passagiers te rijden. Ook is er de gewoonte om de langste trein achter de kortste trein te zetten. In dit geval kunnen de passagiers de achterste trein bereiken door om de kortste te lopen. Als één van de twee treinen een goederentrein was, dan werd deze bij voorkeur achterop gezet.

Ofwel locale omstandigheden zijn belangrijker dan de algemene regel! Het zal in nederland niet veel anders geweest zijn.

Anoniem

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #66 Gepost op: 19 February 2007, 20:40:14 »
En toch waren vroeger op het Franse net (en nog steeds, zij het in mindere mate) vele kruisingsstations 'de voie de gauche' te vinden, wat zoveel wil zeggen als dat er twee niet-bediende (of slechts handmatig te bedienen) wissels lagen zodat de trein in beginsel altijd naar het linkerspoor werd gedirigeerd en er dus linksom werd gekruist, parallel aan de dubbelspoorsituatie in het grootste deel van het land.

Maar dat zijn weer die rare Fransen, die hebben overal gekke oplossingen voor ;D. In de meeste gevallen (soms in Frankrijk, maar vooral ook daarbuiten) zijn en waren inderdaad de lokale omstandigheden van groter belang.

Geen voorhangprocedure Wesley?  ;D

Ik vermoed van niet in het geval van het RDHL ;D. Overigens, voordat iemand daarover zou gaan vallen: in mijn vorig bericht moet voor 'wet' worden gelezen 'wet in formele zin' ;).

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #67 Gepost op: 22 February 2007, 18:41:53 »
Het antwoord op de vraag die ik stelde ten aanzien van het rechtsrijden van de Staats en de linkse plaatsing van de seinen van de Staats, heb ik gevonden in de emplacementstekening cq. bedieningsvoorschrift emplacement Maarsbergen uit 1895...

Duidelijk is vermeld dat uitrijden alleen van spoor 3, het inhaalspoor of van de rechter sporen in rijrichting kon plaatsvinden, dat wil zeggen naar Veenendaal van de sp 2 en 3 en naar Zeist/Driebergen van de sp 1 en 3, de seinen staan op dit dubbelsporige bvk links van de sporen.

Als links gereden zou worden dan zou uitrijden van resp. sp 1 naar Veenendaal en 2 naar Zeist/Driebergen mogelijk moeten zijn geweest.

Tekening:


http://www.obd.nl/~otto/bedvsmaarsbergen.jpg

Modelspotter
 
 



Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Linksrijden
« Reactie #68 Gepost op: 22 February 2007, 22:17:17 »
Overduidelijk een station waar rechts gereden werd.

Wat zegt dit: Op een ex NRS lijn in exploitatie bij de SS in 1895 werd rechts gereden. Dit is in overeenstemming met de situatie in Oosterbeek Hoog (zelfde lijn, zelfde situatie). Merk, 1895 ligt na 1890, het jaar van de spoorwegovereenkomst met al die medegebruik regelingen.

Weet iemand aan welke kant de NRS reed? In de laatste editie van Waldorp staan 2 foto's nabij Rotterdam Maas en Voorburg met overduidelijk rechts verkeer. Bij twee loktypes staat expliciet standplaatst rechts. Ik ga er van uit dat de NRS rechts reed.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Linksrijden
« Reactie #69 Gepost op: 22 February 2007, 22:23:38 »
     Dat klopt, heb ik ook gelezen,ik meen in het boekje " 150 Jaar seinen voor treinen."  ;) .De NRS was een Engels georienteerd bedrijf,maar reed toch rechts.En in 1890 is het door de SS overgenomen.
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #70 Gepost op: 23 February 2007, 20:05:46 »
NRS-seinen stonden rechts. SS heeft heel wat moeten verbouwen. Zie OdR 1978-10, artikel over seinwezen NRS, blz.: 267 ev.

Op een der afbeeldingen van het NRS-seinreglement: Art 6.: Men zal slechts acht slaan op de armen der seinpalen, welke ter regterzijde van de te naderen palen vertoond worden.   

Arm horizontaal naar rechtswijzend/rood licht: Stilhouden (stop)
Arm schuin naar rechts beneden/groen licht: Geef acht: Langzaam rijden 
Arm verticaal naar beneden/wit licht: Alles in orde

Modelspotter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Linksrijden
« Reactie #71 Gepost op: 23 February 2007, 21:46:33 »
Goedenavond,
 In het genoemde nummer van OdR staat ook een tekening van de omgeving van Amsterdam Weesperpoort;daar staan pijltjes getekend voor de rijrichting,dat is rechts.  ;)
 Het valt daar ook op,dat veel sporen,waar ook daarvoor en daarachter wissels lagen,toch maar in een richting gereden werd.Het was blijkbaar niet zo druk,dat de beveiliging daarop werd ingericht.
-Peter 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #72 Gepost op: 25 February 2007, 19:44:34 »
En dan nog het jaarverslag van de SS 1921 (in het gecombineerde jv van hs en ss):

http://www.obd.nl/~otto/jvsss1921.jpg

Modelspotter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Linksrijden
« Reactie #73 Gepost op: 25 February 2007, 22:07:25 »
 Modelspotter,
    Je bent flink aan het spitten geweest zie ik. :D
  Komen die gegevens uit  Het Utrechts Archief, of heb je zelf boeken,waar je dit  jaarverslag vond?
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #74 Gepost op: 27 February 2007, 00:01:04 »
Heb vanaf 1957/58 van alles gespaard op sp. en tramweggebied dus ook jaarverslagen (via, via) en kwam toevallig dit weekeinde (terwijl ik iets anders zocht) een stapeltje tegen en dus maar weer spitten in die van 1918-1921.
Modelspotter