Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
Vandaag om 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
Vandaag om 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
  

Auteur Topic: Baanplan Spiky [H0]  (gelezen 17489 keer)

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Baanplan Spiky [H0]
« Gepost op: 12 december 2010, 21:13:21 »
Beste lezers van dit forum..

Na een lange tijd mee te lezen, ga ik dan ook eens een start maken aan mijn nog te bouwen modulebaan.  (y)
Ik heb een halve zolder ter beschikking van ongeveer 360cm breed, en 220 diep. Echter zit er een dakraam in het midden, waardoor ik niet zo diep kan.

Met deze ruimte ben ik aan het knutselen gegaan in Anyrail, en ben ik tot het volgend ontwerp gekomen.
Wat eigenschappen:
- bakken van 80x100cm.
- Roco line zonder bedding
- raster: 10x10 cm
- Tijdperk: hedendaags met oud matrieel  ;D



Brand maar los  ;D
Ben erg benieuwd naar jullie inbreng + suggesties + opmerkingen etc :)

Groeten,

Erik

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2010, 22:23:18 »
Hallo Erik,

er zijn twee dingen die me direct opvallen. Links bij je kopstation zie ik overbodige wissels liggen (tenzij je er een apart idee mee hebt). Als je de onderste wisselverbinding hebt liggen zie ik weinig extra waarde in de tweede verbinding erboven. Zou misschien wel een opstelspoortje kunnen komen... Dan het tweede punt. Als je naar je industriespoor toe wilt heb je maar een heel kort stuk achter het wissel om als uittrekspoor te gebruiken. Er past misschien net een klein locje met één of twee wagentjes op. Misschien ook rechts een 2e perronspoor proberen te maken, dan wordt het pendelverkeer een stuk leuker. Verder wel een leuk niet te druk ontwerp.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2010, 22:29:58 »
Bij het rechter station stopt het? Er komt geen keerlus / schaduwstation?
Ik persoonlijk vind de rij-mogelijkheden nogal beperkt, wat je kunt uitbreiden door middel van dat schaduwstation.
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2010, 08:25:41 »
@Marc:
Ik zal vanmiddag even die wissel eruit halen. is inderdaad overbodig nu ik er nog eens goed naar kijk!
Aan de rechterkant is er wellicht nog uitbreidingsmogelijkheid. maar idd, het spoor houd niet over.
2e perron nog niet aan gedacht!

@Thijs1271:
Nee, geen keerlus of schaduw station.
't zal pendelen worden, en met kleine treinen rijden.
Heb er wel over gedacht, maar wil het modulair houden, en dan is een schaduwstation niet heel handig.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2010, 08:44:08 »
Heb er wel over gedacht, maar wil het modulair houden, en dan is een schaduwstation niet heel handig.
Ik denk, dat je daar op den duur spijt van zult krijgen. Een paar spoortjes extra geven meer rij- of rangeerplezier.



Groet,
Basilicum

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2010, 10:00:59 »
Als tip zou je nog eens naar de linkerkant kunnen kijken, misschien nog iets schuiven met de wissels. Misschien kan het sporenplan van Zandvoort als inspiratie dienen.  :) Voor de rest een mooi rustig baanp[an met niet te veel rails  (y)

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2010, 20:26:37 »
Zo...

Even het een en ander aangepast..    ;D


Het oranje gedeelte is een "tijdelijke" plank, zodat in de toekomst wellicht nog kan uitbreiden... (y)

Spiky

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
    • Spoorh0
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2010, 16:29:39 »
Iemand nog op of aanmerkingen?

Nu heb ik er zelf wel lang over gedacht en getekend,
maar kan me niet voorstellen dat ik in 2 keer een baanplan heb waar niemand commentaar op heeft  ;D

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2010, 16:35:55 »
Tja, ook ik ben bang dat je er redelijk snel op uitgekeken bent... Je kan hooguit van links naar rechts rijden, of van rechts naar links... Daarbij lijkt het bijna wel alsof je meer prioriteit aan asfalt dan aan het spoor geeft (lijkt het huidige kabinet wel... :P)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2010, 16:50:54 »
Daar zeg je wat Richey, de weg tussen de twee plaatsen moet niet doorlopen. Er moet een onderbreking in zitten, anders lijkt de afstand tussen de twee plaatsen zo kort. Daarnaast hebben de wegen geen aansluiting met de rest van de wereld.

@Spiky,
Wat is het doel van de twee stations? Is er alleen maar personenvervoer? Komt er ook goederen vervoer? Heeft het linkerstation een industrie waar het rechterstation halffabrikaten voor aanlevert? Waarom is die spoorlijn vroeger aangelegd?
Ik zie geen reden waarom een goederentrein eerst naar links zou rijden als ie niet gelijk (vanaf de Fiddleyard) vanuit het rechterstation bediend kan worden. Dus waarom zou de trein verder rijden dan het rechterstation?

De bovenstaande vragen zijn geen punten van kritiek, maar denkpunten. Spoorlijnen zijn niet zomaar aangelegd, daar was een reden voor. En zo kan je voor je eigen spoorlijn ook een reden vinden/zoeken waarom die daar ligt zoals die er nu ligt. Daarom heb ik die vragen gesteld.
Er is niets tegen van links naar rechts rijden en omgekeerd. Het kan heel leuk zijn, maar rijd met een reden.

Zelf denk ik dat het plan niet zo slecht is, ik zou zelf wat industrie, losweg, laadperron bij het linkerstation plannen. En daarvan de industrie aan de rechterkant afhankelijk van maken.
Succes met het denkwerk!

Groetjes,
Michel

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Bührtal III
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2010, 17:05:20 »
hedendaags met oud materieel?  Ook stoomlocs en zo? Zo ja dan zou je rechts ook nog een draaischijf met loc depot kunnen maken.  Tezamen met een omloopspoor heb je weer wat extra mogelijkheden. Als je de lokloodsen wat naar voren haalt kan je eventueel daarachter nog 2 of 3 opstelsporen maken zodat je daar wat treinen kunt parkeren en weer later kunt inzetten als afwisseling.

Succes.

Groet,

Jeroen

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2010, 18:03:46 »
Citaat
Daar zeg je wat Richey, de weg tussen de twee plaatsen moet niet doorlopen. Er moet een onderbreking in zitten, anders lijkt de afstand tussen de twee plaatsen zo kort. Daarnaast hebben de wegen geen aansluiting met de rest van de wereld.

Ooit nagedacht dat er misschien car system in zou kunnen komen? Dat wordt erg lastig als er een onderbreking in zit...

Over de aansluiting met de buitenwereld ben ik het eens, die kan je m.i. simpel realiseren door aan de rotondes een extra afrit toe te voegen...

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2010, 18:10:35 »
Oeps, vergeten, het car-systeem zit niet zo in mijn denkwereld. Daarom ook die rotondes.....

Blijf dan nog wel opletten met een weg parallel aan de spoorlijn. Het lijkt mooi, maar optisch verkleint het je spoortafel.
Maar daar zijn wel leuke oplossingen voor te vinden binnen dit sporenplan.

groetjes,
Michel

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2010, 18:15:56 »
Hey,

Ik kan me bij de voorgangers prima aansluiten , je kunt als voorbeeld de MBS (Haaksebergen - Boekelo) gebruiken, die rijden ook van A naar B, ook  met een bepaald doel.
Kijk ook naar het grote voorbeeld , het helpt je bij realiseren van je ´droom´baan.


Groet Alexander

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re:Baanplan Spiky [H0]
« Reactie #14 Gepost op: 14 december 2010, 18:58:44 »
@Spiky

Hierbij mijn voorstel, of je het overneemt is aan jouw.



De dikke zwarte lijn in het midden is een scheidingswand. Je maakt hiermee 2 baandelen elk met hun eigen karakter. Omdat je op deze manier niet in een keer naar je baan kunt kijken lijkt de baan groter, die door een geschikte achtergrond nog eens groter wordt. Op deze manier creëer je 2 aparte gedeelten, een stadsgedeelte en een landelijk/industriegedeelte.

En met een aantal van mijn medeforummers ben ik het eens dat door de weg zo strak neer te leggen, dit een wat saai gedeelte wordt.
Maar als je FCS gaat gebruiken dan kan dit misschien niet
Jeroen