Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 12:02:22
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 11:39:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:37:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:26:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 11:23:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30

Auteur Topic: Aantal treinen op een booster  (gelezen 8962 keer)

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #45 Gepost op: 13 December 2010, 13:19:41 »
Richard,

1 zware trafo zou ik niet aanbevelen vanwege de "gevaren" die hier achter schuil gaan (grote kortsluitstromen).
De Conrad trafo is in ieder geval een goed keuze voor jou Tams booster.
De keuze van het soort booster is persoonlijk.
Beide type kunnen gebruikt worden, maar persoonlijk zou ik voor een H-bridge type kiezen.
Wil je bijvoorbeeld verder met een common ground systeem, dan kun je gewoon de Tams (of ander common ground types) blijven gebruiken.
De Tams zou je bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken voor het aansturen van alleen de wissels en seinen.
Voor het aansturen van de loks kun je dan een H-bridge booster(s) gebruiken, zoals die van Roco, Lenz, Digirail bijvoorbeeld.
Over het algemeen worden in een DCC omgeving H-bridge boosters gebruikt.

Willem.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #46 Gepost op: 13 December 2010, 13:34:13 »
Tja... het is wat je makkelijk vindt... Naar verhouding ben je dan net zo duur uit als een compleet multimaus-setje kopen. Want je moet dus een Multimaus en een trafo los kopen, dat is ook zo rond de 60 - 100 euro, ligt eraan hoe duur je de Multimaus kan kopen. Dan moet je nog een goed kabeltje maken om je multimaus op de versterker aan te sluiten, met kans dat niet goed werkt of juist mis gaat...

Ik zou gewoon een compleet Multimaus-setje kopen en de TAMS-booster verkopen of voor een ander doel inzetten...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 13 December 2010, 14:21:28 »
Is goed, ik ga er even over nadenken... :).

Tjoh... ik dacht dat ik mij geheel had ingelezen, en op het punt zat "je moet op een gegeven moment gewoon beginnen" ...
Nou ja... we gaan een boodschappenlijstje voor Houten maken... :)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #48 Gepost op: 13 December 2010, 14:36:16 »
Richey, kan je eens opsommen wat je al voor digitale apparatuur hebt. En dan bedoel ik niet de decoders, maar de besturingstoestanden.
En waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, waarom heb je die B2 aangeschaft? Had je niet genoeg aan de centrale, of heb je een boosterloze centrale?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #49 Gepost op: 13 December 2010, 14:53:54 »
Citaat van: Richey
Hoi Ronald, dat heb ik gelezen, maar dan heb ik dus ook weer een booster van Roco, waar ik verder dus niets mee ga doen... :(.

Als ik het zo zie kan ik het beste een goede trafo kopen, zoals de conrad 212728 - 89, een losse rocomuis, en de tams B2 booster blijven gebruiken... Of zeg ik nu iets heel doms... ?

Ja,

Heeeel iets doms. De MultiMAUS vormt met de versterker 1 geheel ( Maus kan NIET werken zonder de versterker ),  samen zijn ze de 'Centrale' met een capaciteit van ca. 5 treinen ( 3 Amp ). Eigenlijk moet je geen andere boosters op dit systeem dan andere 10764 aansluiten. Tenzij je natuurlijk voldoende problemen wilt houden ;)

Grtzz,

Karst

Richey

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 13 December 2010, 15:18:33 »
Ok, ik heb nu:

1x een P4 2.8 met DDW en Koploper.
Com-kabeltje naar booster, de Tams B2.
Dan heb ik een SA-DEC-4-DC die ik nog niet werkend heb (ook nog een paar in plastic, niet gebouwd)
en nu twee M-DEC's gebouwd, nog 3 in plastic niet gebouwd.
Ik heb per ongeluk een HSI-S88-USB besteld, moet ik nog omruilen voor en COM versie.
en drie plaatjes BMD16N-SD klaargebouwd.

Maar wat moet ik nu... wel een muis, of geen muis... ? Het is me niet helemaal duidelijk...

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 13 December 2010, 15:24:57 »
Okee....

Maar wat wil je zelf? Ik zie hier een opstelling voor het rijden met de computer en in principe geen handregelaar of losse centrale. De DDW-software op je computer is je centrale....

Wil je nu handmatig gaan rijden zonder computer? Wat wil je nu zelf?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 13 December 2010, 15:27:21 »
In eerste instantie geheel automatisch gaan rijden met Koploper. Vanuit hier wil ik op een gegeven moment een stationsemplacement gaan bouwen waar ook handmatig een en ander gerangeerd kan worden, het liefst met een handregelaar.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 14 December 2010, 12:02:33 »
Goed... laatste vraag voor de duidelijkheid:

Stel ik koop een Roco MultiMAUS, compleet met trafo en versterker... is het dan mogelijk om het trafo+versterker gedeelte te gebruiken voor de schakel/wisseldecoders, en met de MultiMAUS treinen te kunnen programmeren en mee te rangeren? Dan zou ik de versterker verder niet op rails aansluiten, of hooguit op een afzonderlijk programmeerspoor.
En dan uiteraard op termijn een S88XPressNetLi kopen voor de koppeling met Koploper...

Groet,

Richard

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 14 December 2010, 12:12:07 »
Waarom dan niet je baan besturen met je multimaus? Als je alleen voor het programmeren gebruikt dan heb je ook geen koppeling met Koploper nodig...

dus de TAMS en de HSI hoef je dan niet te gebruiken. Deze zijn over....

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 12:16:16 door Ronald Koerts »

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #55 Gepost op: 14 December 2010, 12:22:38 »
Richey als je de reply van Karst had gelezen had je je antwoord al gehad...
En als je een device wilt puur voor het programmeren, koop dan iets als een ESU LokProgrammer, met een multimaus ben je heel beperkt in het programmeren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 14 December 2010, 12:29:43 »
Een hoofdregel is dat er maar één centrale de baas kan zijn Richard. Dus of je DDW-centrale of een Multimaus of wat anders. De treinen via DDW en de wissels via de MM werkt nog wel als je de circuits gescheiden houdt, maar niet meer als het geheel via de computer moet worden aangestuurd.
Dus of DDW met de Tams-booster en dan moet je op zoek naar een soort handregelaar. Daar heeft vast wel ooit iemand een zelfbouwoplossing voor bedacht, maar ik ken die niet.
Of met de Mutimaus met één of twee versterkers van Roco zelf en de S88XPressNetLi. Je Tams-booster heeft dan geen meerwaarde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 14 December 2010, 13:31:06 »
Richey als je de reply van Karst had gelezen had je je antwoord al gehad...
En als je een device wilt puur voor het programmeren, koop dan iets als een ESU LokProgrammer, met een multimaus ben je heel beperkt in het programmeren.
Die had ik gelezen, maar als je niet met koploper en de multimaus samen kan werken omdat je dan twee centrales zou hebben, dan zou de S88XPressNetLi dus geen functie hebben, want dit werkt dan niet. Dus dan zou nu Henk's post weer niet kloppen.

Karst wist mij zelf te vertellen dat ik beter zo'n ding kon kopen, om mijn gerommel met het programmeren etc op te lossen:
Citaat
Citaat van: Karst Drenth op 11 December 2010, 19:02:42Hoi Richey,

met lede ogen lees ik nu al een tijdje je wel en vooral wee en 'gemodder' in de digitale wereld mee. 

Advies: Koop jezelf een ( evt. 2e hands ) MultiMaus setje. Dat werkt, geeft geen problemen en kun je met een interfeesje ook op de computer aansluiten.

Grtzz,

Karst

En ik wil op mijn baan dus een automatische treinenloop realiseren met Koploper, met een multimaus kan dit weer niet. Ik was in de veronderstelling dat je met zo'n ding er wel een trein uit kon pakken en die handmatig kon gaan besturen, bijvoorbeeld met rangeren.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 13:34:44 door Richey »

henk

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 14 December 2010, 13:56:16 »
Je moet nog even de basis doorgronden Richard.

Die had ik gelezen, maar als je niet met koploper en de multimaus samen kan werken omdat je dan twee centrales zou hebben, dan zou de S88XPressNetLi dus geen functie hebben, want dit werkt dan niet. Dus dan zou nu Henk's post weer niet kloppen.

Koploper is geen centrale, maar een besturingsprogramma dat een digitale centrale nodig heeft om voor locdecoders/wisseldecoders/seindecoders begrijpelijke digitale signalen te genereren. Je kunt Koploper met DDW op één computer zetten, maar Koploper blijft dan een besturingsprogramma en DDW functioneert dan als een wat bijzondere centrale die via een booster de signalen op de rails zet. Je kunt ook via de S88XPressNetLi een computer met daarop Koploper op je Multimaus aansluiten. Dan is de Multimaus de digitale centrale die via zijn eigen versterker de signalen op de rails zet. Maar tegelijk gaat niet op één baan.
Ik weet eigenlijk niet of je in de Multimausconfiguratie een deel van je baan automatisch kan laten besturen met Koploper, terwijl je met de draaiknop van de Multimuis op een ander deel van de baan zelf locs bestuurt. Dat weet iemand anders wel.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 14:01:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 14 December 2010, 14:05:35 »
Ja dat kan gewoon... Alleen je rijdt dan door alle beveiligingen heen... Dat kan met iedere handregelaar, staat ook vermeld in de handleiding van Koploper.

Je kan heel goed programmeren met de multimaus, alleen kan je niet controleren of de waarden goed zijn weggeschreven omdat je met de standaard versterker van Roco geen CV's kan lezen. Om in te stappen is de multimaus een goede centrale. Je kan daarna altijd nog overstappen op een andere centrale.

Groeten Ronald.