Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Aantal treinen op een booster  (gelezen 8956 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #30 Gepost op: 12 December 2010, 21:26:20 »
Volgens mij kan de tamsB2 booster max 2Amp verwerken.
Volgens de handleiding is het 3A. En als ik naar het schema kijk dan denk ik dat hij bijna 4A haalt.
De trafo hoeft dit niet perse te kunnen leveren, hangt er helemaal vanaf hoeveel stroom er door de treinen wordt gevraagd.
De spanning op de baan kan ook best hoger zijn dan de nominale spanning van de trafo. De spanning die bij een trafo wordt aangegeven is nl. de effectieve waarde. De topwaarde ligt hoger, die kan in dit geval wel 20V zijn.
Maar ik denk dat in dit geval de uitgangsspanning te ver in elkaar zakt, omdat de trafo de gevraagde stroom niet kan leveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #31 Gepost op: 12 December 2010, 22:40:49 »
Hmm... Goed...
Voor mijn boodschappenlijstje van volgende week: Wat voor een trafo moet ik hebben...?

Wel jammer, want ik heb nog een 10A loeier van een voeding staan welke ik voor de vorige baan gebruikte, maar de booster kan niets met gelijkstroom... :-(

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #32 Gepost op: 12 December 2010, 22:43:03 »
'tuurlijk wel...

Als hij wisselspanning aankan, kan hij ook gelijkspanning aan, maar of 10A een goed idee is is een tweede...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #33 Gepost op: 12 December 2010, 22:59:13 »
Nou ja, dat dacht ik ook.
De booster weigert echter dan "aan" te schakelen. Ook niet als ik de polen omdraai. Sluit ik hem echter op de fleischmann op wisselstroom, dan werkt het wel. Sluit ik hem aan op de gelijkstroompolen en zet ik de trafo open, dan weigert hij weer elke dienst...

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #34 Gepost op: 12 December 2010, 22:59:26 »
'tuurlijk wel...

Als hij wisselspanning aankan, kan hij ook gelijkspanning aan, maar of 10A een goed idee is is een tweede...

Daar zou ik niet zonder meer vanuit gaan. Het is afhankelijk van de schakeling of je dat ongestraft kan doen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #35 Gepost op: 12 December 2010, 23:07:03 »
Hmmm... vreemd...

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #36 Gepost op: 12 December 2010, 23:18:55 »
Goede thriller.

We wachten gespannen op de rookwolk.  ;D

Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #37 Gepost op: 12 December 2010, 23:24:01 »
Het zal in dit geval waarschijnlijk geen rookwolk geven. Bij veel boosters wordt dan slechts het "halve signaal" op de baan gezet met als gevolg dat een loc met decoder stil blijft staan.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #38 Gepost op: 12 December 2010, 23:27:11 »
De B2 moet je met wisselspanning voeden, anders werkt één helft inderdaad niet.
Dit is het geval met de meeste common ground boosters.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #39 Gepost op: 13 December 2010, 08:52:02 »
Als je die voeding zelf hebt gebouwd, dan is het ook een koud kunstje om een wisselspanning naar buiten te bengen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #40 Gepost op: 13 December 2010, 11:23:34 »
Richard en andere,

Over boosters is al het een en het ander geschreven maar blijkbaar is er nog steeds veel verwarring over.
In de praktijk bestaan er in hoofdzaak twee type boosters.
De B2 is een booster van het zogenaamde common ground systeem en over het algemeen moeten dit soort booster gevoed worden door een wisselspanning, zoals al opgemerkt is door Klaas.
Het vermogen dat door een booster geleverd kan worden moet in ieder geval ook door de transformator geleverd kunnen worden.
Blijft het vermogen van de transformator hierin achter, dan is de kans aanwezig dat de booster onjuist reageert in geval van een kortsluiting.
Bij een kortsluiting zal de spanning van de trafo enigszins in elkaar zakken.
Indien de trafo niet de maximale stroom die een booster kan verwerken, kan de booster onjuist gaan functioneren.
Dit kan tot gevolg hebben dat de kortsluitbeveiliging niet meer (goed) reageert met alle gevolgen van dien.
Naast de common ground kennen we nog de H-bridge boosters, zoals die van Roco en Lenz bijvoorbeeld.
Deze hebben geen gezamenlijke massa en kunnen doorgaans met wissel of gelijkspanning gevoed worden.
Wat betreft het vermogen geldt hier het zelfde als bij common ground types.
De trafo moet het vermogen kunnen leveren die de booster kan verwerken.
Het combineren van deze twee booster in één baan is niet aan te raden.
De kans dat hierbij één van de boosters en/of decoder sneuveld indien beide boosters met elkaar worden verbonden bij een overgang tussen deze secties is behoorlijk aanwezig.
Naast de kortsluitbeveiliging kunnen booster ook voorzien zijn van een gestabiliseerde uitgangsspanning.
Dit houdt in, dat de uitgangsspanning (nagenoeg) hetzelfde blijft bij wisselende belastingen.
Ook hiervoor geldt dat de transformator voldoende spanning en vermogen kan leveren.
Uit jou verhaal begrijp ik dat je met DCC werkt en dat je van plan bent om een Multimaus aan te schaffen.
Bedoel je dat je dan ook de Roco booster aan gaat schaffen?
Indien dit het geval is, is het niet verstandig om de B2 van Tams en de Roco booster door elkaar te gaan gebruiken.
Er van uit gaande dat er van eenzelfde type boosters gebruik gemaakt is, en de baan in secties is verdeeld, zal er bij het passeren van deze scheiding normaal gesproken geen probleem optreden.
Wat wel van belang is dat alle secties in fase zijn aangesloten.
Indien je je netjes aan de aansluitgegevens van de fabrikant houdt, zal dit geen probleem zijn.
Is dit verkeerd aangesloten dan ontstaat in het gunstigste geval bij het passeren van deze scheiding een kortsluiting die de kortsluitbeveiliging van de booster zal activeren.
In het ongustigste geval kan het je een decoder kosten.
Indien je twijfelt of de secties in fase zijn aangesloten kun je dit simpel met een lampje even controleren.
Sluit over de scheiding en lampje aan, waarbij de aansluitingen aan dezelfde zijde van de rail is gemonteerd.
Indien het lampje gaat branden is de fase onjuist.
Over het gebruik van een zware trafo als voedingsbron voor de boosters is in enkele draadjes al eens discussie geweest.
Zelf ben ik er geen voorstander van, maar het kan wel.
Kortsluitstromen die kunnen optreden en een kortsluitbeveiliging die niet goed werkt kan vervelende gevolgen hebben.

Willem.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #41 Gepost op: 13 December 2010, 11:41:18 »
Hmm... Nee niet zelfgebouwd... Komt uit een telefooncentrale, en zelf heb ik te weinig kennis om hem om te bouwen... Zal er vanavond een foto van maken...
Zal volgende week een vriend vragen of hij hem om kan bouwen, die heeft die kennis wel...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #42 Gepost op: 13 December 2010, 11:49:57 »
@Willem
Dus ik kan als ik met deze zware trafo wil werken beter een paar Lenz boosters aanschaffen, en de Tams B2 leuk voor een programmeer spoor houden.. ?

Over die Roco muis: moet nog even uitpluizen wat ik daarvoonr nog meer moet hebben, maar dat moet wel gaan lukken. Tot nu toe is hij me hier al een keer aangeraden, en afgeraden toch denk ik dat ik het ermee ga proberen :-).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #43 Gepost op: 13 December 2010, 12:21:33 »
Meestal koop je een multimaus compleet met trafo, versterker, kabels en multimaus. Dus dat moet geen probleem zijn om aan te sluiten. Deze zijn compleet tussen de 60 en 100 euro te krijgen. Ligt een beetje aan de zwaarte van de trafo die er bij zit.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Aantal treinen op een booster
« Reactie #44 Gepost op: 13 December 2010, 12:58:50 »
Hoi Ronald, dat heb ik gelezen, maar dan heb ik dus ook weer een booster van Roco, waar ik verder dus niets mee ga doen... :(.

Als ik het zo zie kan ik het beste een goede trafo kopen, zoals de conrad 212728 - 89, een losse rocomuis, en de tams B2 booster blijven gebruiken... Of zeg ik nu iets heel doms... ?