Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:23:22
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:36:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20

Auteur Topic: Appeldoren, een reis door ruimte en tijd  (gelezen 29322 keer)

SCO

• Offline Offline
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #60 Gepost op: 02 March 2011, 15:56:06 »
@ Laurent

Dank je wel! Door de puko's met dwarsliggers en railbedding mee te spuiten vallen ze inderdaad minder op.

@ Reinder

Apeldoorn is kennelijk HOT! (Of misschien juist wel COOL  8)) . Afgelopen weekend rene w. met "baanplan Apeldoorn" en nu jij ook al! Leuk trouwens om te zien hoe iedereen op zijn manier omgaat met dit thema.
Je hebt het trouwens goed gezien. De linker (oostelijke) inrit is enkelspoor. Dat had ik alleen kunnen voorkomen door in het schaduwstation R1 te gebruiken. En daar houdt een deel van mijn materieel niet van.
Ik las trouwens op Apeldoorn-OV dat de lijn Apeldoorn-Deventer pas later de status van hoofdlijn kreeg. Daarvoor liep de hoofdverbinding naar Twente via Zutphen! Het kan verkeren.
Als verklaring voor mijn baan zou ik nog kunnen bedenken, dat het 2e spoor in WO2 is opgebroken en later niet is teruggelegd, omdat deze lijn niet tot de drukste behoorde. Maar goed, mijn station heet Appeldoren en elke gelijkenis met A.... is geheel toevallig.  ::)

Vandaag gaan we weer op stap, met de IC van de vorige keer.

De IC van .56 bevindt zich hier nog in de uitrit west en maakt een 180 gr. bocht (R5/6). Ik geef toe, dat is niet volgens de huidige modelbaan-inzichten, maar ik wil mijn treinen toch graag zien rijden - en ik zie ze meestal van de binnenkant van de boog.

Aan het eind van de boog liggen overloopwissels. Het spoor van de tegenrichting moet nog worden gelegd. De boog links is een keerlus, die later wordt overdekt.
Na de overloopwissels volgt een recht traject van bijna 3m, dat onder een fly-over verdwijnt. We zijn nu in de "onderwereld" en daar komen we als eerste bij .......

3. De KNOOP

Mocht de dienstregeling van Appeldoren ooit in de knoop raken, dan weet je nu de meest waarschijnlijke oorzaak. Zoals eerder gemeld, alle treinen moeten hier langs.
Je snapt, dat de snelheid van de treinen tijdens het testen met Koploper voorlopig laag ligt. Maar we dwalen af.
Onze IC draait weer 180 gr. en komt dan in ......

4. Opstelgroep WEST

Deze omvat 5 opstelsporen, waarop treinen van max. 2.10 m. passen. Treinstellen en trek-duwtreinen mogen hier kopmaken, zodat ze niet de ondergrondse keerlus hoeven te nemen. De andere treinen komen over het 6e spoor - links van de VOS-Logistics-trein - weer terug. Je ziet: veel verkeer op een kleine ruimte. Ik hoop dat het in de praktijk gaat werken.

DE STAND VAN ZAKEN

Op dit moment is er nog éénrichtingverkeer, althans met Koploper. In Appeldoren zijn de sporen 2 en 3 in dienst, in het schaduwstation de opstelgroep WEST. De komende tijd is het hoofdspoor van de tegenrichting aan de beurt. En dat moet dan in de beveiliging worden opgenomen. En dan maar testen, testen, testen.....
Dat zijn we dus aan het bouwen. Maar nu ga ik eerst stemmen!

M.vr.gr.    Ed S

r.hoolsema

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 02 March 2011, 18:33:07 »
heel leuk verslag zo weer. Je hebt echt een leuke baan zo (y)

En ja blijkbaar is apeldoorn hot maar bij miet zo meer. Als ik het zo wil gaan bouwen als ik het wil dan moet ik veel nieuwe wissels kopen. En daar heb ik nu niet zoon zin in. Wil met me huidige wissels iets in die trans nabouwen

mvg
Reinder
MÄRKLIN Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 03 March 2011, 08:28:33 »
@ Laurent

Dank je wel! Door de puko's met dwarsliggers en railbedding mee te spuiten vallen ze inderdaad minder op.

Mmm

Gespoten met airbrush dan ? En dan de contactpunten weer schoonmaken? Hoe ? Wat ? Waar ?  ;D

Zat zelf namelijk na te denken over zelfbouw ooit (met behulp van bijvoorbeeld peco contactstrips) maar dit ziet er ook goed uit !

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #63 Gepost op: 03 March 2011, 23:15:32 »
3. De knoop: Is het daar niet een idee om die kruizing te vervangen door een halve Engelsman? Mocht het in het zicht liggen, dan kan je natuurlijk bij Walter Weichen een halve Engelsman bestellen, in een schaduwstation zou ik er gewoon een hele neerleggen. Ik kon namelijk niet precies de bedoeling van dit stuk spoor vinden in je topic.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

SCO

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 08 April 2011, 16:46:37 »
Hallo allemaal,

Eindelijk weer een berichtje uit Appeldoren, maar allereerst een reactie op de vragen van Martijn (MKD193) en Laurent (met excuses voor de late reactie).  :-[

@Martijn: (railbedding) Ik heb de rails op tapijtband geplakt, ingestrooid met ballast van Woodland Scenics (dark brown medium) en het geheel vervolgens enkele malen gespoten met Tamiya AS-22 (dark earth). Aangezien ik geen airbrush heb, heb ik de tuin maar als spuitcabine gebruikt.
Door de matte finish van dwarsliggers en puko's vallen de laatste veel minder op. Tot slot heb ik de bovenkant van de puko's weer blank geschuurd.

@Laurent: de Knoop Hieronder nog even de situatie:

De IC komt uit Appeldoren (west) en rijdt naar opstelgroep WEST.

De Koploper komt uit Appeldoren (oost) en rijdt naar (de toekomstige) opstelgroep OOST.
Beide treinen komen ook weer op dezelfde manier terug. Er ontstaat zo verkeer van OOST via Appeldoren naar WEST en omgekeerd.
Het verbindingsspoor tussen de wissels is het ontbrekende stukje van een ovaal (de "buitenbaan") , die wordt gebruikt als "Teststrecke".
Verder is die verbinding handig, als een opstelgroep vol is of als er net geen plaats is voor een lange trein. Zo'n trein rijdt dan een extra rondje over het ovaal tot er weer een lang spoor vrij is. Op die manier worden files op de hoofdbaan voorkomen. En bij verstoringen of werkzaamheden in (een deel van) het schaduwstation blijft beperkt treinverkeer mogelijk.
Een Engelsman i.p.v. het kruispunt zou een uitwisseling tussen de opstelgroepen mogelijk maken. Maar i.v.m. de bedrijfszekerheid houd ik het toch maar bij een kruispunt.

Verder nog iets te melden uit Appeldoren?
Nou, de afgelopen weken zijn een aantal loks en wagens van nog ontbrekende onderdelen voorzien. Een klusje, dat ik had uitgesteld tot het moment dat de baan vaste vorm zou aannemen.
En nu was het dan zover. Mede dankzij de vaardige vingers van mijn vriendin  (y) rijdt o.a. de R* staaltrein met Ludmilla nu "aangekleed" rond.

En de baan zelf? Rechts?

Hetzelfde. Links?

Hetzelfde. Wacht! Nee, ander tijdperk, 3! Een 1200 met buurlandtrein en een Elfje! Even kijken?

He??  :o

Huh?? ???
Zal ik je 's wat vertellen? In Duitsland komt er een DB 50 kab. voor!
Hoe weet jij dat nou????
Lees vanavond maar het vervolg!  8)

Met vr.gr.    Ed S

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 08 April 2011, 16:52:41 »
Ik vind die oplossing met tapijt tape eigenlijk helemaal niet verkeerd... hoe is het geluidsniveau met deze oplossing..?

SCO

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 08 April 2011, 21:54:30 »
@ Johan

Over het geluidsniveau ben ik eigenlijk best tevreden. Nu liggen de rails wel op een foam-achtige onderlaag. Het ballastbed raakt dus nergens een harde ondergrond.
Het verschil in geluid met ongeballast spoor valt mij erg mee. Deze methode werkt voor recht spoor makkelijk en snel. Heb je veel gebogen rails, dan zou ik er niet aan beginnen.
Een tweede punt om rekening mee te houden: Zoals je op de plaatjes ziet, heb ik maar een dunne laag ballast. Die wordt al redelijk vastgehouden door de kleeflaag van het tapijtband.
Door alles één of twee keer te spuiten wordt het zaakje verder gefixeerd. Tot nu toe is het stofzuiger-proof! Doordat alles in één kleur is werkt het imho overtuigend.
Wil je je rails echt ingebed hebben tot bovenkant dwarsligger, dan heeft deze methode geen voordeel.

Dan nu verder over het treintje van vanmiddag:

Deze opname werd ergens midden jaren zestig gemaakt in Dinslaken (Emmerich-Oberhausen). Een buitenkansje voor model-DB-/ NS-spoorders met een zwak voor de TEE-Ram. De Plan K achter de lok is vanaf eind van dit jaar ook geen probleem meer.
Ik neem aan, dat de stellen rond die tijd een revisie kregen, de motorwagens in Nederland en de rijtuigen in Zwitserland. Dergelijke overbrengingsritten hadden al eerder plaatsgevonden.
In het boek over de NS/SBB-TEE van Martin van Oostrom staat op blz.113 een foto van een 2200 met drie gloednieuwe rijtuigen en een Duits (?) rijtuig als koppelwagen. De rijtuigen werden door een e-lok van Venlo naar Utrecht gebracht , waarna een diesellok ze naar Werkspoor bracht om tot een treinstel te worden samengevoegd.

Met vr.gr.        Ed S

Fokke

• Offline Offline
  • 27 *'tjes
« Reactie #67 Gepost op: 09 April 2011, 12:42:35 »

Mooie foto's weer  (y)

Alleen het L-sein van deze 1100 even omkeren  :D
Met vriendelijke groet uit Fryslân,

Fokke

SCO

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 11 May 2011, 20:36:29 »
Hallo allemaal,

Wat is er de afgelopen tijd allemaal gebeurd in Appeldoren?

Wel, allereerst is er wat gesleuteld aan het schaduwstation. Ik dacht dat de wisselstraat beter kon, maar dat viel tegen. Dus heb ik e.e.a. weer teruggelegd en opnieuw aangesloten. Zonde van de tijd dus en het levert ook geen mooie plaatjes op..

Verder ben ik bezig geweest met Koploper, en wel met het instellen van vaste treinroutes. Daarvoor is een IC-dienst ingesteld tussen het oosten en het zuid-westen van het land, die uiteraard ook Appeldoren aandoet. Zoiets als Zwolle - Roosendaal dus.

De dienst wordt gereden door 2 setjes bestaande uit een 1100 met 4 rijtuigen. Plan E is (nog steeds) niet betrouwbaar genoeg en blijft dus aan de kant. Gelukkig is er al voldoende ICR ingestroomd, dus rijdt er een mix van ICR en Plan W. Voor het eerst is er nu sprake van treinverkeer in 2 richtingen. Daarvan genieten is voor mij géén zonde van de tijd!

* (jubelmodus aan)
Leve Paul Haagsma! Die man verdient een standbeeld!
* (jubelmodus uit)

Doordat een groot deel van de baan nog enkelsporig is ontstaan helaas regelmatig vertragingen. Om het percentage treinen die op tijd rijden omhoog te krijgen en een boete van Minister Schultz te voorkomen, is begonnen met de aanleg van het tweede spoor. Dat helpt alleen als er verder geen sprake is van sein- en wisselstoringen. En wat dat laatste betreft .......

* (moppermodus aan)
Veertig jaar geleden zette de eerste mens voet op de maan.
Veertig jaar later maakt een zekere fabrikant van modeltreinen nog steeds geen betrouwbare wisselaandrijvingen.
( En dat terwijl de oude M- en K-aandrijvingen wél betrouwbaar zijn , dus je kán het!  >:( >:( )
* (moppermodus uit)

Daarom worden in de uitrit-west enkele wissels op proef uitgerust met ......

wisselaandrijvingen van Viessmann. Voorlopige indruk:
+ langzaam omlopen van de wissel
+ lage bouw ( bovenkant dwarsligger )
+ geluid doet wel denken aan het omlopen van een echte wissel
+ ingebouwde decoder

- prijs
- benodigde ruimte in wisselstraten
- geluidsniveau

Enfin, eerst maar eens een duurtest, dan zien we wel.
En verder?

Voorbereidingen met het oog op de komst van de Att* verwarmingswagen. Die moet ondanks de huidige temperatuur bewijzen dat hij tegen zijn taak is opgewassen. We willen onze passagiers tenslotte de komende winter niet in de kou zetten. En verder is in Koploper al een vaste route voor de (toch maar) klompentrein in de maak.

En tot slot:
@ Fokke:  De 1110 krijgt omgekeerd L-sein. Alleen moet ik eerst nog een stukje van de print afhalen.

Wordt vervolgd ........

Ed s

Fokke

• Offline Offline
  • 27 *'tjes
« Reactie #69 Gepost op: 11 May 2011, 20:57:41 »
@ Fokke:  De 1110 krijgt omgekeerd L-sein. Alleen moet ik eerst nog een stukje van de print afhalen.

Ok, komt helemaal goed dus  (y)

wisselaandrijvingen van Viessmann. Voorlopige indruk:
+ langzaam omlopen van de wissel
+ lage bouw ( bovenkant dwarsligger )
+ geluid doet wel denken aan het omlopen van een echte wissel
+ ingebouwde decoder

- prijs
- benodigde ruimte in wisselstraten
- geluidsniveau

Enfin, eerst maar eens een duurtest, dan zien we wel.

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen; ik zit er ook over te denken om deze aan te schaffen.
Met vriendelijke groet uit Fryslân,

Fokke

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 15 May 2011, 11:29:45 »
Ed,

Waarom niet gekozen voor een wisselaandrijving onder de baan, of heb je daar niet genoeg ruimte?

SCO

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 13 July 2011, 18:55:59 »
WAT, ALS .....

.... Appeldoren in Duitsland had gelegen?

RAADPLAATJE

Wat is er veranderd aan de 6409 t.o.v. eerdere plaatjes?

Spoor 4 (waar de containertrein op staat) is gelegd. Het draad links wordt zo snel mogelijk opgeruimd, voordat koperdieven kunnen toeslaan.
De 2200-en op de achtergrond worden opnieuw in dienst gesteld voor klompentrein en goederendienst.

TOON JE NIEUWE (MODEL-)SPOORAANWINSTEN

Zoals al eerder in dit draadje aangegeven komt er een combinatie van draadoverspanningen en de normale portalen.
Nog even twee plaatjes uit A.... als herinnering:

WAT ZIJN WE AAN HET BOUWEN?

Uitrit Apd WEST. NIEUW!:
Links van het perron doorgaand spoor 4, opstelspoor 5 (voor reizigersmaterieel) en goederenspoor 6 (in aanleg)

WAT GAAN WE BOUWEN?
Spoor 4, 5 en inrit WEST moeten nog in de beveiliging worden opgenomen. Het vreemde is, dat de betreffende bezetmelders niet reageren op de toegewezen nummers (5.01 t/m 5.16).
Even voor de meedenkers: Ik heb 5 terugmelddecoders (Viessmann), waarvan nummer 1 niet is bezet ter voorkoming van spookmeldingen.
De nummers 2-4 reageren goed (dus van 2.01 t/m 4.16) maar daarna gaat het mis. Nummer 5 reageert op 1.01 en volgende. (i.p.v. 5.01 enz)

Ook aan het eilandperron wordt weer gewerkt. Er moeten 2 overpaden worden voorbereid, één met slagbomen en een dienstoverpad met knipperlichten (waarvan ik de juiste benaming niet meer weet).

NOG VRAGEN?
Jawel, over de wisselaandrijving! Ik heb die van Viessmann nog niet voldoende getest. De afgelopen weken heb ik een kennis geholpen met het opnieuw bedraden van zijn baan. Daarbij heb ik meer dan me lief was de onderkant van die baan mogen bewonderen. Ik voel het nog! Daarom kies ik toch voor bovengrondse aandrijvingen (temeer daar niet overal plaats is voor servo's o.i.d.). Dat betekent dus: óók van de nieuwe generatie K-aandrijvingen de Endabschaltung overbruggen. We komen er zeker nog op terug!

VERDER NOG IETS?
Niet?  Nou, dan tot de volgende keer.

Ed S.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #72 Gepost op: 13 July 2011, 19:04:29 »
Das weer ff geleden!

Gelijk weer mooie plaatjes op het net. :o
Denk dat er niks mis is met bovengrondse wisselaandrijving. Die flsm motortjes bv storen me totaal niet.

Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 13 July 2011, 19:10:10 »
WAT, ALS .....

.... Appeldoren in Duitsland had gelegen?

Dan had het Apfelltorn ob so etwas geheten........

RAADPLAATJE

Wat is er veranderd aan de 6409 t.o.v. eerdere plaatjes?

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Appeldoren_2011_07_03.jpg
Hij is weer schoon geworden?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

SCO

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 13 July 2011, 22:25:56 »
RAADPLAATJE POGING 2

Helaas nederduitsemeester, dit antwoord is fout!
We halen hem wat dichterbij:

En als troost / toegift nog een plaatje van Apd, westelijke inrit. Er is helaas wat tegenlicht, maar het sporenverloop wordt zo wel duidelijk.

Grüsse aus Apfeltorn,

Ed S.