Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:11
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: Hellingshoek voor stijging met H0-rails.  (gelezen 20892 keer)

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Gepost op: 21 November 2010, 10:42:28 »
hallo bouwers.

ik wil met mijn rails omhoog voor viaduck en berg op.
ik wil geen zogenaamde keerlus en tandrad.
her en der in bladen lees ik 1cm op 30cm steiging,maar dat vind ik niet erg veel,dat is ruim 3cm op een meter.
hoever kan ik gaan met mijn steiging?

ik ben benieuwd!

groetjes gerbrand.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2010, 11:04:46 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:helling hoek voor steiging met HO-rails.
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2010, 11:03:49 »
Gerbrand,

het is ook niet de bedoeling om meer te stijgen, 3 a 4%, wat neer komt op 3 a 4 cm per meter stijging is echt de max (zonder tandrad.)
Met een tandrad baan kan je tot 35%.

Klik hier voor wat uitgebreidere informatie over hellingen en stijgen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2010, 11:16:05 »
Hoi!

Het is wat Sander aangeeft: maximaal 3% op rechte stukken misschien 4%. Goed dat zeggende moet je ook even in de gaten houden hoeveel cm je moet gaan stijgen. De vrije hoogte tussen de twee niveaus moet eigenlijk een 7 cm zijn. Dat betekend in jouw geval ongeveer een helling van iets 2 meter aan beide zijden van het viaduct.  Hoe hoger het percentage hoe eerder de locomotieven het gaan opgeven... dat is niet goed voor de aandrijving en motor...

Je hebt eigenlijk iets meer nodig dan de 2 meter aan beide zijden er zitten ook bogen aan de bovenkant en onderkant in... anders blijven je treinen beneden of boven steken.

In de encyclopedie hebben we wat meer informatie staan: Hellingen / klimspiralen en wat meer informatie over de vrije hoogte: vrije hoogte tussen de niveau's dat is in een stuk over schaduwstations maar kan je gewoon gebruiken bij viadukten....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wvdm

  • Gast
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #3 Gepost op: 08 December 2010, 22:17:42 »
Hallo Gerbrand,

Die 3% is echt het maximum. Niet alleen is een steilere helling slecht voor je locomotieven, maar ook omdat ze de helling gewoon niet op komen met een normale sleep wagons erachter.
De locomotief haalt een grotere helling misschien wel, maar het is geen gezicht en gehoor. Met slippenden wielen en zwaar brommende motor, nou dat wil je echt niet zien.
Om toch die 7 voor treinen zonder bovenleiding of 10 cm voor treinen met bovenleiding te halen, zou je hetvolgende kunnen doen om over een ander spoor te gaan.
En dat is, door niet alleen te stijgen, maar het spoor waar die stijgende overheen moet, ook  te laten dalen
Dan heb je een spoor met stijging van 1,65 meter = 5 cm. omhoog en een spoor met een daling van 1,65 meter = 5 cm, dus bij elkaar 10 cm.
Als je alleen een stijgend spoor wil heb je voor 10 cm. dus wel 3,3 meter spoor nodig.
Helaas, ik kan er ook niets anders van maken.
En inderdaad moet je van vlak geleidelijk overgaan naar stijgend en boven ook weer geleidelijk naar vlak gaan zonder knikken.

Succes en groetjes
Wil