Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Wilma1970
Vandaag om 16:10:31
Roco draaischijf 42615 perikelen door johanw
Vandaag om 16:02:59
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door VAM65
Vandaag om 15:57:33
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Patrick Smout
Vandaag om 15:50:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 15:48:03
Fleischmann draaischijf 6152 en 6152C door zuylen
Vandaag om 15:34:54
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:31:13
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Scratchbuilt
Vandaag om 15:20:32
Artitec, nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 15:02:48
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 14:57:50
Functiemapping ESU LokPilot 5 door Will
Vandaag om 14:52:35
Heris 2022, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:48:53
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS264
Vandaag om 14:45:09
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:43:13
Zolderbaan in de Keistad, H0 door erikkral
Vandaag om 14:42:35
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door jan_pieter
Vandaag om 14:40:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:24:08
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door JKER
Vandaag om 13:56:59
Cranicher Altbahn door Joost O
Vandaag om 13:56:23
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Thom
Vandaag om 13:45:18
Jägerndorfer N 2022, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 13:13:30
Jägerndorfer H0 2022, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 13:12:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 13:00:12
Baantje in lente-achtig landschap door grove den
Vandaag om 12:53:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door jerrytrein
Vandaag om 12:45:22
Langstraatspoorlijn modulebaan door basjuh1981
Vandaag om 12:35:33
NS6300 DJH e102 puzzeltocht door Gert Arkema
Vandaag om 11:34:54
Melders Rocrail werken niet meer door Luk
Vandaag om 11:28:54
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door bjongen
Vandaag om 10:03:49
  

Auteur Topic: Hellingshoek voor stijging met H0-rails.  (gelezen 16528 keer)

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Gepost op: 21 november 2010, 10:42:28 »
hallo bouwers.

ik wil met mijn rails omhoog voor viaduck en berg op.
ik wil geen zogenaamde keerlus en tandrad.
her en der in bladen lees ik 1cm op 30cm steiging,maar dat vind ik niet erg veel,dat is ruim 3cm op een meter.
hoever kan ik gaan met mijn steiging?

ik ben benieuwd!

groetjes gerbrand.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2010, 11:04:46 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:helling hoek voor steiging met HO-rails.
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2010, 11:03:49 »
Gerbrand,

het is ook niet de bedoeling om meer te stijgen, 3 a 4%, wat neer komt op 3 a 4 cm per meter stijging is echt de max (zonder tandrad.)
Met een tandrad baan kan je tot 35%.

Klik hier voor wat uitgebreidere informatie over hellingen en stijgen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8324
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2010, 11:16:05 »
Hoi!

Het is wat Sander aangeeft: maximaal 3% op rechte stukken misschien 4%. Goed dat zeggende moet je ook even in de gaten houden hoeveel cm je moet gaan stijgen. De vrije hoogte tussen de twee niveaus moet eigenlijk een 7 cm zijn. Dat betekend in jouw geval ongeveer een helling van iets 2 meter aan beide zijden van het viaduct.  Hoe hoger het percentage hoe eerder de locomotieven het gaan opgeven... dat is niet goed voor de aandrijving en motor...

Je hebt eigenlijk iets meer nodig dan de 2 meter aan beide zijden er zitten ook bogen aan de bovenkant en onderkant in... anders blijven je treinen beneden of boven steken.

In de encyclopedie hebben we wat meer informatie staan: Hellingen / klimspiralen en wat meer informatie over de vrije hoogte: vrije hoogte tussen de niveau's dat is in een stuk over schaduwstations maar kan je gewoon gebruiken bij viadukten....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wvdm

  • Gast
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2010, 22:17:42 »
Hallo Gerbrand,

Die 3% is echt het maximum. Niet alleen is een steilere helling slecht voor je locomotieven, maar ook omdat ze de helling gewoon niet op komen met een normale sleep wagons erachter.
De locomotief haalt een grotere helling misschien wel, maar het is geen gezicht en gehoor. Met slippenden wielen en zwaar brommende motor, nou dat wil je echt niet zien.
Om toch die 7 voor treinen zonder bovenleiding of 10 cm voor treinen met bovenleiding te halen, zou je hetvolgende kunnen doen om over een ander spoor te gaan.
En dat is, door niet alleen te stijgen, maar het spoor waar die stijgende overheen moet, ook  te laten dalen
Dan heb je een spoor met stijging van 1,65 meter = 5 cm. omhoog en een spoor met een daling van 1,65 meter = 5 cm, dus bij elkaar 10 cm.
Als je alleen een stijgend spoor wil heb je voor 10 cm. dus wel 3,3 meter spoor nodig.
Helaas, ik kan er ook niets anders van maken.
En inderdaad moet je van vlak geleidelijk overgaan naar stijgend en boven ook weer geleidelijk naar vlak gaan zonder knikken.

Succes en groetjes
Wil