Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:08:05
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Bennis
18 augustus 2022, 23:36:49
Raadplaatje door HIJ
18 augustus 2022, 23:35:35
ervaring met tomy tec rail reiniger door ceuleer
18 augustus 2022, 23:21:13
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
18 augustus 2022, 22:47:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
18 augustus 2022, 22:23:14
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
18 augustus 2022, 22:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
18 augustus 2022, 21:47:25
Heen, En en Weer: de tram. door eemstede
18 augustus 2022, 21:47:15
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 augustus 2022, 21:41:25
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Hans1963
18 augustus 2022, 20:58:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
18 augustus 2022, 20:51:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 augustus 2022, 20:32:39
Modelbaan Beltheim. door BeltHeim
18 augustus 2022, 20:15:54
Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon. door Tom1946
18 augustus 2022, 20:00:22
Roco Geoline exit? door Lolke Bijlsma
18 augustus 2022, 19:52:09
Lasersnijden/graveren met diode laser door 3dbuildr
18 augustus 2022, 19:42:55
NS DH1 Wadloper in spoor 0 door edwin1974
18 augustus 2022, 19:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
18 augustus 2022, 18:50:09
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door NS1220
18 augustus 2022, 18:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Frank 123
18 augustus 2022, 18:39:59
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Benelux795
18 augustus 2022, 18:18:30
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
18 augustus 2022, 17:38:45
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
18 augustus 2022, 16:42:38
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door heuvelbaan
18 augustus 2022, 16:22:58
Artitec stopt met hondekoppen door Illya Vaes
18 augustus 2022, 15:49:50
Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter. door Hans Reints
18 augustus 2022, 15:44:13
Polariteit bepalen van rails door Remunj
18 augustus 2022, 15:40:11
In beeld: Modernisering van VIRM 2/3 naar VIRMm 2/3 bij NS in Haarlem door Carel Ruysink
18 augustus 2022, 15:31:45
Snapmaker 3 in 1 door Montanbahn
18 augustus 2022, 15:27:39
  

Auteur Topic: Hellingshoek voor stijging met H0-rails.  (gelezen 17034 keer)

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Gepost op: 21 november 2010, 10:42:28 »
hallo bouwers.

ik wil met mijn rails omhoog voor viaduck en berg op.
ik wil geen zogenaamde keerlus en tandrad.
her en der in bladen lees ik 1cm op 30cm steiging,maar dat vind ik niet erg veel,dat is ruim 3cm op een meter.
hoever kan ik gaan met mijn steiging?

ik ben benieuwd!

groetjes gerbrand.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2010, 11:04:46 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:helling hoek voor steiging met HO-rails.
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2010, 11:03:49 »
Gerbrand,

het is ook niet de bedoeling om meer te stijgen, 3 a 4%, wat neer komt op 3 a 4 cm per meter stijging is echt de max (zonder tandrad.)
Met een tandrad baan kan je tot 35%.

Klik hier voor wat uitgebreidere informatie over hellingen en stijgen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 8438
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2010, 11:16:05 »
Hoi!

Het is wat Sander aangeeft: maximaal 3% op rechte stukken misschien 4%. Goed dat zeggende moet je ook even in de gaten houden hoeveel cm je moet gaan stijgen. De vrije hoogte tussen de twee niveaus moet eigenlijk een 7 cm zijn. Dat betekend in jouw geval ongeveer een helling van iets 2 meter aan beide zijden van het viaduct.  Hoe hoger het percentage hoe eerder de locomotieven het gaan opgeven... dat is niet goed voor de aandrijving en motor...

Je hebt eigenlijk iets meer nodig dan de 2 meter aan beide zijden er zitten ook bogen aan de bovenkant en onderkant in... anders blijven je treinen beneden of boven steken.

In de encyclopedie hebben we wat meer informatie staan: Hellingen / klimspiralen en wat meer informatie over de vrije hoogte: vrije hoogte tussen de niveau's dat is in een stuk over schaduwstations maar kan je gewoon gebruiken bij viadukten....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wvdm

  • Gast
Re:Hellingshoek voor stijging met H0-rails.
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2010, 22:17:42 »
Hallo Gerbrand,

Die 3% is echt het maximum. Niet alleen is een steilere helling slecht voor je locomotieven, maar ook omdat ze de helling gewoon niet op komen met een normale sleep wagons erachter.
De locomotief haalt een grotere helling misschien wel, maar het is geen gezicht en gehoor. Met slippenden wielen en zwaar brommende motor, nou dat wil je echt niet zien.
Om toch die 7 voor treinen zonder bovenleiding of 10 cm voor treinen met bovenleiding te halen, zou je hetvolgende kunnen doen om over een ander spoor te gaan.
En dat is, door niet alleen te stijgen, maar het spoor waar die stijgende overheen moet, ook  te laten dalen
Dan heb je een spoor met stijging van 1,65 meter = 5 cm. omhoog en een spoor met een daling van 1,65 meter = 5 cm, dus bij elkaar 10 cm.
Als je alleen een stijgend spoor wil heb je voor 10 cm. dus wel 3,3 meter spoor nodig.
Helaas, ik kan er ook niets anders van maken.
En inderdaad moet je van vlak geleidelijk overgaan naar stijgend en boven ook weer geleidelijk naar vlak gaan zonder knikken.

Succes en groetjes
Wil