Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht  (gelezen 19712 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #75 Gepost op: 21 November 2010, 11:40:39 »
Als je met je auto niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de dealer waar je hem gekocht hebt of aan de instantie die de weg afsluit?

Interessante opmerking maar die gaat pas op bij een tolweg/tunnel. Kaartje gekocht maar je mag er toch niet in, op of door.
No dress rehearsel, this is our life.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #76 Gepost op: 21 November 2010, 11:58:55 »
Nee, want voordat je van de openbare weg gebruik mag maken, moet je ook eerst betalen in de vorm van een houderschapsbelasting (vroeger wegenbelasting).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #77 Gepost op: 21 November 2010, 12:17:49 »
Als je met je auto niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de dealer waar je hem gekocht hebt of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met een bus niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de vervoerder die de bus inzet of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met je trein niet verder kan, omdat de spoorweg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan NS of aan prorail die de spoorweg afsluit?

Er is een belangrijk verschil tussen de eerste regel, en de volgende twee regels.

Toen ik mijn auto kocht, heeft de verkoper mij een vervoermiddel verkocht. Niets meer, niets minder. Als ik om welke reden dan ook, anders dan het falen van het voertuig zelf, mij niet met het voertuig verplaatsen kan, heeft de verkoper nog steeds geleverd wat ik heb afgenomen.

Als ik met bus of trein reis koop ik een vervoersbewijs. Als de betreffende dienst vervolgens niet geleverd wordt, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product verkocht.

Een goede vergelijking van het laatste met de auto is dan niet dat de weg is afgesloten, maar dat de auto niet goed blijkt te zijn, bijvoorbeeld een defecte motor of versnellingsbak. Dan maakt het mij niet uit of het aan de fabriek, de importeur, of wat dan ook ligt, voor mij is de verkoper het aanspreekpunt. Die mag verder uitzoeken hoe hij mij tevreden stelt en waar hij het verhalen kan; dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #78 Gepost op: 21 November 2010, 13:16:59 »
De brandweer heeft alles ontruimd en toen was er niemand meer het treinverkeer te regelen. Waarschijnlijk is er buiten die mogelijkheid gerekend. Er moeten twee fysieke locaties om het treinverkeer te kunnen regelen. Het station Maliebaan kan op zich een aardige noodvoorziening worden voor het geval heel CS moet worden ontruimd.
Na, dat station Maliebaan is daar bij lange na niet geschikt voor hoor, teneerste kom je in een museum uit met alle gevolgen van dien.

Je hebt het over 1 perroneiland, waarbij treinen alleen door kunnen rijden en niet kop kunnen maken.
(1 spoor kan dat nuwel, maar dan gaat je capaciteit nog meeeeer achteruit)

En op de perrons is totaal geen functionaliteit aanwezig. Geen kaartautomaat, OV-Chip, CTA of andere aanwijzers.
En kwa aansluiting is er alleen op 10 minuten lopen een bushalte met 1 lijn...

Daarnaast geldt op alle sporen die niet regulier door de pendel bereden worden een lastgeving voor alle overwegen, en daar staan er genoeg van op de maliebaan  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #79 Gepost op: 21 November 2010, 14:26:33 »
Als ik met bus of trein reis koop ik een vervoersbewijs. Als de betreffende dienst vervolgens niet geleverd wordt, dan heeft de verkoper een ondeugdelijk product verkocht.
Gaat in dit geval niet helemaal op. Op die dienst kan je aanspraak blijven maken, je moest nu alleen een dag wachten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #80 Gepost op: 21 November 2010, 15:02:57 »
Op die dienst kan je aanspraak blijven maken, je moest nu alleen een dag wachten.

Wat mij terugbrengt bij de definitie van Openbaar Vervoer zoals die geldt in de regio waar ik woon:

"OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet hoeft te zijn, op een tijd die je niet schikt." q.e.d.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #81 Gepost op: 21 November 2010, 15:07:19 »
 ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #82 Gepost op: 21 November 2010, 18:34:41 »
De oplossing is kinderlijk eenvoudig. Koppel dubbelsporig Gouda via Utrecht aan Den Bosch en koppel Amsterdam via Utrecht aan Arnhem en ga op zicht rijden. Vanuit Amersfoort is het wat lastiger, dan maar dubbel enkelspoor met pendelverkeer en kop maken te Utrecht. Binnen een paar uur is zo een nooddienstregeling zonder gebruik van seinen en wissels te leveren.
En als er wat mis gaat met "boem = ho" en er zijn gewonden (of erger), dan ga jij "kinderlijk eenvoudig" tegen de slachtoffers (of nabestaanden) zeggen dat ze niet moeten zeiken?
Je hebt even gemist dat we intussen in Nederland geextremiseerd zijn op het vlak van veiligheid, dat bij wijze van spreken al kamervragen worden gesteld als een kind op de stoep valt voor de school dat het toch niet moet kunnen dat een school dat toelaat?
"Ik moet alles krijgen, het moet voor mij 100% beschikbaar zijn, het moet voor mij 100% veilig zijn, andermans veiligheid mag niet in de weg van mijn beschikbaarheid staan, en oh ja, het mag niks kosten".
De fysieke realiteit van het leven is anders en iedereen die ook aan anderen en hun belangen denkt, snapt dat.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #83 Gepost op: 21 November 2010, 19:14:52 »
Goede opmerking Illya (y)
 
En vooral ook; de overheid moet zich vooral nergens mee bemoeien; leve de vrijheid. Tot het misgaat.... dan houden we de overheid gráág verantwoordelijk vanwege te weinig regelgeving en/of toezicht.
No dress rehearsel, this is our life.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3624
    • Flickr
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #84 Gepost op: 21 November 2010, 19:23:11 »
Inderdaad.
Verder denk ik dat het een tikkeltje arrogant zou zijn als wij zouden eisen dat bij een grote calamiteit alles zich zou richten op het zo snel mogelijk weer opstarten van de treindienst. Er zijn soms belangrijker zaken. Persoonlijk vind ik echter weg dat men moet zorgen dat de reiziger wel van A naar B kan komen en dat die dus niet aan zijn lot wordt overgelaten, hopende dat iedereen zelf wel alternatief vervoer kan regelen. Laat ik het zo zeggen: ik verwacht den wel dat het GVU vrijdagavond geen bus meer op reserve had staan in de garage  :)

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #85 Gepost op: 21 November 2010, 21:00:39 »
Gaat in dit geval niet helemaal op. Op die dienst kan je aanspraak blijven maken, je moest nu alleen een dag wachten.

Nee. De dienst die de NS mij vrijdag aanbood was om mij om 16:52 van Amsterdam Centraal naar Arnhem te vervoeren. Voor die dienst heb ik een kaartje gekocht, ik heb geen kaartje gekocht om op zaterdag van A'dam CS naar Arnhem te worden gebracht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #86 Gepost op: 21 November 2010, 21:13:34 »
Nee. De dienst die de NS mij vrijdag aanbood was om mij om 16:52 van Amsterdam Centraal naar Arnhem te vervoeren.
Echt? Had jij een kaartje waar op stond met welke trein je mee mocht? :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JH Radix

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Radix Modelhobby
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #87 Gepost op: 21 November 2010, 21:44:56 »
Opnieuw zijn er problemen met het treinverkeer rond Utrecht. Door een aanrijding op Utrecht Centraal rijden er geen treinen tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam en tussen Utrecht en Amersfoort.

De Nederlandse Spoorwegen denken dat de problemen tot zeker 23.00 uur zullen duren.

Afgelopen nacht waren net de laatste problemen opgelost na de verstoring door een brand in een gebouw van de verkeersleiding. Door die brand, vrijdag aan het eind van de middag, lag het treinverkeer rond Utrecht een dag stil.

(Bron NOS.nl)
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #88 Gepost op: 21 November 2010, 21:52:51 »
Echt? Had jij een kaartje waar op stond met welke trein je mee mocht? :)

Dat hoeft ook niet. NS garandeert een treinrit volgens het spoorboekje met een marge van een uur. Daarop vertrouwend kun je dus een kaartje kopen. Rijdt die trein niet of heeft die trein meer dan een uur vertraging, dan kun je het hele bedrag terug krijgen. NS zelf ziet dezelfde reis op een andere dag dus zeker niet als een alternatief.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #89 Gepost op: 21 November 2010, 21:55:19 »
Opnieuw zijn er problemen met het treinverkeer rond Utrecht. Door een aanrijding op Utrecht Centraal rijden er geen treinen tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam en tussen Utrecht en Amersfoort.

De Nederlandse Spoorwegen denken dat de problemen tot zeker 23.00 uur zullen duren.

Afgelopen nacht waren net de laatste problemen opgelost na de verstoring door een brand in een gebouw van de verkeersleiding. Door die brand, vrijdag aan het eind van de middag, lag het treinverkeer rond Utrecht een dag stil.

(Bron NOS.nl)

Aanrijding met een persoon volgens de NS site