Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26

Auteur Topic: Timer/tijdschakelaar gezocht  (gelezen 6317 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Timer/tijdschakelaar gezocht
« Gepost op: 18 November 2010, 14:33:46 »
Voor een toekomstig projectje (een eenvoudig baantje) ben ik op zoek naar een soort van timer of tijdschakelaar voor een automatisch bedrijf. Het idee is als volgt. Op (grofweg) in te stellen tijdstippen wordt een puls gegeven waarmee een beweging of schakeling in gang wordt gezet. De timer loopt een vast programmaatje af van enkele minuten en begint daarna opnieuw. Voorbeeld:
0:00 Start
0:10 Deuren locloods gaan open
0:20 Uitrij licht loods op groen
0:30 Trein rijdt van locloods naar spoor B
0:50 Deuren locloods gaan dicht
1:50 Kraan draait een halve cirkel
3:20 Deuren locloods open
4:10 Trein rijdt van spoor B naar locloods
Enz...
7:00 Start cyclus bij 0:00

Uiteraard kan dit met een PC en digitaal bedrijf geregeld worden, maar dat is duurder (denk ik). Met een eenvoudige timer kan de hele baan met één schakelaar aan of uit gezet worden, zelfs door een leek.
Zelf heb ik al rondgesurfd op timers maar nog niets bruikbaars gevonden. Verder heb ik zitten denken om een langzaam draaiende schijf te maken waarop een magneet zit die steeds verschillende reedcontacten sluit.

Kortom; bestaat dit of hebben jullie een ander goed idee?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Timer/tijdschakelaar gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2010, 14:53:20 »
Dit zou een leuk klusje zijn voor een PIC (programmeerbaar IC). Maar dan moet je daar wel verstand van hebben (heb ik ook niet)
Als je weinig inzicht in elektronica hebt is dat idee van een ronddraaiende schijf of trommel niet eens zo gek. Het voordeel is dat het ook voor een relatieve leek goed te behappen is omdat je kan zien wat er gebeurt.

Een andere oplossing is het IC 4017, ook wel het looplicht-IC genoemd. Dat is een IC met 10 uitgangen, waarvan er steeds 1 aan staat, en door middel van een klokpuls laat je hem doorstappen naar de volgende uitgang.
Dus b.v. stap 1: locdeuren open. Het einde van de deurbeweging sluit een contactje dat een klokpuls genereert, en dan gaat hij naar stap 2.
Stap 2: uitrijlicht groen. Een timertje geeft na een paar seconden een klokpuls, hij gaat naar stap 3.
Stap 3: trein rijdt naar spoor B. Daar aangekomen bedient hij een reedcontact, klokpuls, stap 4
Stap 4: uitrijlicht gaat uit, deuren gaan dicht,  enz....

Er komt nog wel wat meer bij kijken. Je moet wat voorwaarden stellen, b.v. als de trein het reedcontact in spoor B laat sluiten, dan mag dat alleen een klokpuls opleveren als de 4017 in stap 3 staat. Maar dit is de basis. En die moet verder uitgewerkt worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2010, 15:57:34 »
Klaas heeft idd al de twee voor de hand liggende elektrische oplossingen gegeven. Ik weet niet hoe het met de kennis van elektronica zet voor het aansturen van de verschillende taken? Zelf zou ik PIC microprocessor pakken (een Atmel is net zo goed mogelijk alleen heb ik daar minder kennis van). Ik weet niet precies wat je van plan bent, anders zou ik kunnen helpen met het maken van een stukje hardware met een PIC om het aan te sturen. Mocht je interesse hebben moet je maar een pm sturen, bespreken we de wensen en mogelijkheden via mail verder.

Overigens zeg ik niet dat dit de beste of enige mogelijkheid is, alleen dat mij het een praktische benadering lijkt.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2010, 16:23:33 »
Timo,

mooi dat je aanbiedt om iets voor Marc te maken.
Ik vind het ook wel een uitdaging, maar ik heb er op het moment geen tijd voor. Te veel van dit soort toezeggingen gedaan die ik eerst moet inlossen. ;)

Ik kan desgewenst wel een oplossing laten zien van een stappenschakelaar die is opgebouwd met bistabiele relais. Dat schema heb ik zo liggen, omdat ik voor het schaduwstation van onze clubbaan iets dergelijks aan het maken ben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2010, 16:36:01 »
Dag Mark,

Loop eens naar een kringloop of gemeente werf en sloop daar een stappenschakelaar uit een oude wasmachine, mogelijk kan je daar ook iets mee.

Met vriendelijke groet,
Hans.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2010, 17:01:37 »
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar hier in België is het verboden, om op het gemeentelijk recyclage park iets te demonteren en mee te nemen.
Groetjes
Johnny

Sander

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2010, 17:16:23 »
Dat is in Nederland ook verboden, alles wat op een afvalbrengpunt gebracht wordt is/wordt eigendom van de gemeente.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2010, 18:19:27 »
Je zou alleen met relais en schakelaars kunnen werken, zoals analoog wel schaduwstations- en blokrijden bediend worden, of eigenlijk zichzelf bedienen.

Het zelfde idee als Klaas aandraagt, maar volgens mij is dat zonder trommel mogelijk. De bewegende dingen nemen de rol van de klok over, door tijdens hun beweging een schakelaar te raken, die een ander ding weer in beweging zet. Ook het licht op groen of rood is op die manier te doen.

Benodigdheden alleen bi-stabiele relais en micro- of reedschakelaars en wat dioden.

Een wasmachineklok draait zo langzaam, schakelt maar een ding tegelijk, je kunt er niets aan afstellen, dus deze zou ik niet aanraden.
Ik heb al een trein

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2010, 19:16:00 »
Nadeel van een methode als schaduwstations is dat je zelf niet de tijd kunt instellen (afgezien van hoe lang iets over een handeling doet). Ik weet niet exact wat Marc in zijn hoofd heeft en of dat dus van belang is.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2010, 19:20:33 »

Dit was de mooiste timer met dito diorama die ik ooit heb gezien. Ben de naam van de bouwer helaas vergeten.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

marcel

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2010, 19:22:42 »
Hey,

Met een Siemens logo!(kleine PLC) ben je er denk ik.
Heb iets soort gelijks gemaakt als examen opdracht.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2010, 22:04:14 »
Voor het geld van een Siemens logo plc kan je beter zelf gaan bouwen met een Pic of Admel
Hier heb je later ook veel meer aan als je nog eens wat anders wild gaan maken.
Plus dat je veel flexiebeler bent. met het aantal ingangen en uitgangen en welke spanningen je wilt gebruiken.
Plc zijn leuk maar meer voor de industrie waar ze voor gemaakt zijn, en werken meestal met 24v spanningen.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2010, 22:10:29 »
Dank voor alle reacties. Mijn plannen zijn overigens nog niet verder dan het brainstorm- en schets-stadium al maar ik wil vast verkennen wat er technisch mogelijk is. Het zou immers jammer zijn om iets te bouwen en er dan achter te komen dat het niet functioneert. Het plan komt overigens globaal neer op een remise/werkplaats met een aantal sporen waarover treinen in en uit rijden.

@Klaas: mijn inzicht in elektronica is redelijk basaal. Een sein laten schakelen met een relais en reedcontacten lukt me, en een diodenmatrix voor een wisselstraat is me ook al gelukt en dan houdt het zo een beetje op.

@Timo: dank voor het aanbod maar ik ben nog niet toe aan het bouwen van iets.

@Huub: ik wil juist de tijdsfactor er in hebben en niet alleen de handelingen op volgorde.  Er moeten pauze's komen tussen de gebeurtenissen anders wordt het een soort knikkerbaan (vind ik dan). Het laten gebeuren van de handelingen met relais en dergelijke lukt me wel. Her gaat mij om het genereren van de pulsen, die de relais sturen, op de juiste tijdstippen.

@Jaap: die is mooi! Die zou ik alleen vanwege het uiterlijk al willen hebben.
No dress rehearsel, this is our life.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2010, 22:36:11 »
Ik denk dat een schakelwals toch de aangewezen oplossing is: door verschillende magneetjes te bevestigen (of nokken te bevestigen om schakelaartjes in te drukken) kun je steeds een kort pulsje geven, waarmee een relais aantrekt om 'iets' te schakelen.

Daarna duurt het even tot de volgende schakelaar sluit... enz... enz...

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2010, 00:56:47 »
Het Lichtorgel van Leon van Perlo misschien?

http://www.xs4all.nl/~perlovan/docs/lohandleiding1_0.pdf

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout