Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: EU11 Diorama: Spoors (Jeroen), "The Flying Moose"  (gelezen 45070 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:EU11 Diorama: Spoors (Jeroen), "The Flying Moose"
« Reactie #75 Gepost op: 21 January 2011, 23:05:12 »
"T is een Airfix kitje... van oude makelij. Dus daar ga je zeker moeilijkheden mee krijgen. Maar ik inmiddels gezien dat je een prima tube plamuur hebt...... ;D ;D ;)

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #76 Gepost op: 23 January 2011, 00:01:05 »
Hoi,
Vanavond maar kort de tijd gehad om met het diorama aan de slag te gaan. Na het verwijderen van de gietdelen van het dak van de cabine van m'n salmon troller, heb ik het nu glad afgewerkt met een stuk styreen van 0,25 mm. Verder heb ik de lasergesneden dolboorden aangebracht ... was even uitzoeken hoe ik het beste laser gesneden karton op resin kon plakken, maar gelukkig bood het potje Aleene's Tacky Glue weer uitkomst ...  (y)

dat was het effe voor vandaag  :)

Groet,

Jeroen

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 23 January 2011, 22:11:57 »
Hoi,
De boel vanavond maar in de grondverf gezet en ga er zo nog wat dotjes kleur op kliederen. Als grondlaag heb ik er eerst witte grondverf van Revell op gespoten en daarna nog wat grijze grondverf van Humbrol. Dat laatste had ik nog staan en het leek me wel handig  een iets donkere kleur door de verflagen heen te laten schijnen, om zo een verweerd uiterlijk te imiteren ... op hoop van zegen dus ...  ::)

Ik heb de verschillende onderdelen op een "houdertje" bevestigd, om ze tijdens het spuiten en verven iets hanteerbaarder te maken. Deze houdertjes zijn simpelweg gemaakt van roerstaafjes van de McDonalds met een paar stukjes dubbelzijdig tape er op. Hoe makkelijk kan je het jezelf maken ...   8)

Groet,

Jeroen

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 26 January 2011, 23:12:14 »
Hoi,
Maar weer eens een update van mijn kant.

Nadat ik op het internet wat onderzoek had gedaan naar de meest realistische kleur voor een Salmon Troller, kwam ik tot de conclusie dat iets niet klopte aan m'n schuitje ... de boegspriet. Geen enkele Salmon Troller uit Alaska bleek namelijk een boegspriet te hebben ... die heb ik er meteen maar vanaf gehaald  ;D

Dit betekende echter wel dat er wat uurtjes geschuurd en geplamuurd moest worden, om de boeg de juiste vorm te geven. Ook heb ik meteen maar de lengte van de onderste stootrand veranderd, zodat hij meer begon te lijken op hetgeen ik op de foto's zag.

Hierna ben ik vol goede moed weer aan de slag gegaan om de Troller verder af te bouwen, wat helaas nog niet gelukt is. Er misten namelijk een aantal essentiële onderdelen in de kit en ik heb dan ook meteen een mailtje naar de Amerikaanse kleinserie fabrikant gestuurd. De onderdelen zijn ondertussen al onderweg ... duurt helaas een paar weken, omdat de boel uit Amerika over moet komen ...  :-\

Gelukkig is m'n metalen golfplaat voor het dak van het pandje van Moose Air Lines gisteren aangekomen, dus daar kon ik mooi verder mee! Ik heb al een paar plaatjes op maat gesneden en ben wat aan het experimenteren geslagen met de roestvorming ... maar daarover later meer ...  :-X
Ter voorbereiding van het aanbrengen van deze verroeste dakbedekking, heb ik het dak op het pandje aangebracht. Ook dit bestaat weer uit lasergesneden hout en heeft de ondertussen bekende behandeling met A&I en licht grijze acryl verf ondergaan.

Hetzelfde geldt voor de de zes priegelige onderdeeltjes waaruit het plateau en de trap voor de voordeur is opgebouwd ... moet zeggen dat het best wel een gedoe was om die onderdeeltjes tot een geheel samen te voegen ... maar ik kwam er snel achter dat het nog erger kon ... :)
Aan de onderkant van het dak moesten namelijk zesentwintig nog kleinere stukies lasergesneden hout worden aangebracht ... dertien aan ieder kant. Ze stellen de uitstekende balken van het dak voor ...  8) ... over gepruts op de vierkante millimeter gesproken!

Ik vind dat het pandje zo al een redelijke uitstraling begint te krijgen en ben benieuwd naar het resultaat nadat de golfplaten zijn aangebracht ... maar dat moet nog effe wachten tot de volgende keer  ;D

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 January 2011, 23:45:27 door Spoors »

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
« Reactie #79 Gepost op: 26 January 2011, 23:20:56 »
Ziet er erg leuk uit  !!

Ik kan me het huisje al helemaal indenken met een goor roestig dak  (y)

Mvg. Bas
Modelspoorder in winterslaap

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 27 January 2011, 08:39:48 »
Dank je Bas, ik denk dat 'ie dan inderdaad pas echt een smoel begint te krijgen ...  :D

Nog even wat anders voor de mensen die goede ideeën hebben ... ik ben van plan om van het weekend een proefstukje voor de pier in elkaar te gaan klussen en zat natuurlijk meteen al te denken hoe ik bij de echte pier de rails zou gaan bevestigen. Het eerste idee was om een stuk H0e rails van Peco in de pier te gaan verwerken. Op zich al een hele klus natuurlijk ... maar ja, als ik dan toch al met hout bezig ben, waarom dan niet meteen met losse railstaven en railspijkertjes aan de slag ...  :-X

Enig idee waar dat spul in Nederland (of Duitsland) te koop is?

Groet,

Jeroen

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #81 Gepost op: 27 January 2011, 08:48:07 »
Kleine railspijkertjes heb ik laatste keer op de beurs in Houten gehaald, bij die stand met al dat Peco spul uitgespreid over de tafel. Die zijn lang genoeg om goed vast te houden en veel dunner dan een speld: daardoor druk je ze zo door bielzenhout heen zonder dat 't splijt.
Voor railstaven heb ik gewoon wat flexrails van de bedding af geschoven, maar misschien staat het profiel je niet aan.
RETROBAHN A.G.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #82 Gepost op: 27 January 2011, 09:59:21 »
naamgenoot,

Fissy gebruikt deze techniek voor railspijkers misschien wel functioneel maar voor jouw doeleinden wellicht iets te grof?

Groet,

Jeroen

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 27 January 2011, 10:40:05 »
Hoi Jeroen  :)
Ben bang dat die inderdaad net iets te grof worden. Zal in ieder geval Besselspoor z'n advies opvolgen en in februari in Houten op zoek gaan.
Wellicht is het een idee om schaal N flexrail te gebruiken voor de spoorstaven?

Groet,

Jeroen

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 27 January 2011, 22:00:06 »
Met deze hobby heb je wel eens van die momenten dat je jezelf afvraagt waar je in hemelsnaam mee bezig bent ... moet even kwijt dat ik er net weer één heb ...  :-X

Zoals gezegd ben ik van plan om van het weekend een proefstukje van de pier in elkaar te flansen. De bedoeling is da ie helemaal van hout word ... dus dat wordt lekker fröbelen met palen, balken en planken. Ik heb een beetje naar de Amerikaanse maten gekeken en heb al de juiste palen en balken gevonden. Om de palen een verweerd uiterlijk te geven heb ik ze in de lengterichting met een zaagje ingekrast en ze daarna behandeld met A&I en lichtgrijze acrylverf. De balken hebben alleen die laatste behandeling gehad.

Het probleem zat hem echter in het vinden van de juiste maat voor de planken. Om het enigszins overeen te laten komen met de Amerikaanse maatvoering, heb ik planken van 2" x 8" en vertaald in H0 zou dat overeenkomen met plankjes van ongeveer 0,5 x 2,5 mm ... maar waar vind je die? Nergens dus ...   :(
Wel een aantal leuke latjes met een doorsnede van 0,5 x 5,0 mm gevonden (met een lengte van 1 meter ... ). Heb ze net op een handzame lengte gemaakt en zit ze nu met een mes in ze allemaal de lengterichting doormidden te snijden ... niet helemaal goed bij m'n hoofd zeker ...  :-\

Mocht iemand nog een goed plan hebben om op een hele simpele manier 2,5 mm brede latjes uit 0,5 mm dik fineer te snijden, dan ben ik één en al oor ...  (y)

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #85 Gepost op: 27 January 2011, 22:21:26 »
niks fineer, gewoon t hele zaakje van styreen maken, houtnerf maak je erin door er flink in de lengterichting overheen te raggen met grof schuurpapier. op die manier je onderdelen voorbereiden, kan heel mooi gedetailleerd, met spijkergaten enzo, zaakje in elkaar plakken, grijsbruin spuiten, zwarte wash geven en met wit/lichtgrijs drybrushen, wordt mooier dan je t ooit met hout krijgen zal en het bouwt tien keer makkelijker.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #86 Gepost op: 27 January 2011, 22:23:11 »
Citaat
... niet helemaal goed bij m'n hoofd zeker ...   :-\

Ach tuurlijk niet.. we zijn toch modelspoorders.... ;D

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 27 January 2011, 22:38:43 »
niks fineer, gewoon t hele zaakje van styreen maken ...

Yep ... was ook een idee geweest, blijft alleen niet zo goed met houtlijm aan elkaar zitten  ;D

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #88 Gepost op: 27 January 2011, 22:42:27 »
als je t ruw schuurt zal t jou nog verbazen... ;D

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #89 Gepost op: 28 January 2011, 10:21:15 »
ff flessie bison lijmoplosser halen en je hebt geen kind meer aan die latjes :)
Zal je moregn wel even het houten schuurtje laten zien van styreen, kan je het zelf zien hoe makkelijk het werkt
Mvg Marty,