Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Gino
Vandaag om 02:59:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 01:14:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:53:47
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Vinkendrecht
Vandaag om 00:08:34
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 00:06:07
ProRail annuleert wederom de bezoeken aan het OCC-Rail tijdens de Raildagen door R.C.Grootveld
13 September 2024, 23:34:20
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
13 September 2024, 23:15:09
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door AB 7216
13 September 2024, 23:05:24
Dwergsein op YD8116 door Peter van B
13 September 2024, 23:04:25
NS6000 voor Kranenberg door FritsT
13 September 2024, 22:52:43
condensator stuurstand rijtuig door spock
13 September 2024, 22:43:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 September 2024, 22:33:05
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
13 September 2024, 22:26:49
Arlbergbahn.. ? door T.Spat
13 September 2024, 22:16:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2024, 22:07:33
Zee. Land. door 741230
13 September 2024, 22:03:28
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door 741230
13 September 2024, 22:02:07
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 September 2024, 21:53:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Menno 1846
13 September 2024, 21:04:21
Raadplaatje door grossraumwagen
13 September 2024, 19:06:23
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
13 September 2024, 18:56:46
ESU Lokpilot 5 door Ronald Halma
13 September 2024, 18:50:03
Pico ICE door Marcel Kirkels
13 September 2024, 18:36:21
Probleem met hogere CV's van Piko Smart decoder 5.1 programmeren door VAM65
13 September 2024, 18:20:55
Nummering DR stoomlocomotieven rond 1965-1970 door NS 7742
13 September 2024, 17:11:08
Deense DSV neemt DB Schenker over. door Falkenberg
13 September 2024, 16:41:59
VERPLAATST: Marnan Roosendaal failliet door Reinout van Rees
13 September 2024, 16:14:35
Marnan Roosendaal failliet door Reinout van Rees
13 September 2024, 16:14:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Bor de Wolf
13 September 2024, 16:10:48
website treinsamenstellingen door Bor de Wolf
13 September 2024, 16:07:51
  

Auteur Topic: EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British  (gelezen 93299 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #60 Gepost op: 24 November 2010, 22:12:06 »
zit er roofmate onder dan ??
Mvg Marty,

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8761
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #61 Gepost op: 24 November 2010, 22:15:07 »
Volgens mij moet er eentje op herhaling  ;)  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #62 Gepost op: 24 November 2010, 22:17:42 »
zit er roofmate onder dan ??

Niet de blauwe roofmate, maar wel een soort foam waar ik dingen in kan steken. Deze graslaag is gelijmd, maar er zit geen gips over of zoiets, dus polletjes insteken moet volgens mij gaan lukken  ;D

Ennuh, ik blijf beginner hé, hou daar rekening mee. Maar natuurlijk ga ik wel proberen je tips te verwerken, en misschien gaat dat mis en moet ik het nog eens over doen.  :P
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #63 Gepost op: 24 November 2010, 22:21:21 »
Voor het begin van een beginner ziet het er niet slecht uit, Johan.
Mooi spoordijkje zo met die loks erop.


Leen.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #64 Gepost op: 24 November 2010, 23:15:22 »
en misschien gaat dat mis en moet ik het nog eens over doen.  :P

en jij dacht dat ik met pincet en een matje gras in mn tengels geboren was ??, als mijn prullebak kon praten ...  :D
Mvg Marty,

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #65 Gepost op: 27 November 2010, 23:15:03 »
Volgens mij moet er eentje op herhaling  ;)  ;D

Nou. Vanmiddag dus gedaan. Even op bezoek geweest bij de mannen van Mitropa - wat eigenlijk niet meer is dan een excuus om gewoon vette kroketten te snaaien zonder dat moeders de vrouw op de calorieen let - en zitten frutten met MiniNatur.


Klik

Deze keer is het dijkje netjes van blauwe Roofmate gemaakt, bruin geverfd en met een industriele fohn ge-speed-droogd en ingeprikt met MiniNatur en wat dies meer zij. Helaas heeft MiniNatur niet echt gras op schaal N -of althans ik zag het niet zo snel bij Dioramasponsor de Scenery Shop - maar voor een spoordijkje in een industriële omgeving in de eerste helft 20e eeuw denk ik niet dat het heel erg is. Ik zie hier niet zo snel grasmaaiers of grazende schapen voorbijkomen. Tot slot nog even een grove den-populier ingeprikt.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #66 Gepost op: 27 November 2010, 23:17:41 »
Nu ziet het dijkje er helemaal goed uit, Johan.
Je hebt talent.

Leen.




Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #67 Gepost op: 29 November 2010, 00:56:55 »
Na een eerste uitstapje naar de spoordijk van de mainline ben ik doorgeschoten naar de wort kuipen, ofwel de 'dreg ponds', niet in de eerste plaats omdat dit een relatief eenvoudig stukje lijkt om te beginnen. De spoordijk is nog lang niet klaar natuurlijk; er moet nog de juiste rails komen, ballast en weathering, maar door van de hak op de tak te springen krijg ik een beetje een gevoel met de ruimte die ik heb en hoe de onderlinge samenhang is. Dus ook hier komt weer een fase 1 model.


Klik

Dit plaatje heb ik al eerder gepost als zijnde een mooi doorkijkje, maar de dreg ponds zijn ook wel een discussie stuk. Op de foto zie ik 2 x 2 bakken, maar zie ik die niet terug op de tekeningen die ik ontvangen heb. De foto is uit de jaren 60, de tekening uit de jaren 80. Er is dus best kans dat een deel van de bakken vervangen is door tanks.


Klik
De bovenliggende mening is dat de twee blokken met dikke lijnen op de tekening twee van de overgebleven bakken zijn en dat de tanks nieuw zijn, daar waar ik eerst dacht dat  'tanks'de bakken weergaf en de twee dikke blokken het dubbele pakuis weergaven. Deze nieuwe visie wordt gesteund door de positie van het pakhuis op de achtergrond. Dat geeft ons ook wat meer ruimte voor het doorkijkje.

Dus, we skippen de tanks en bouwen voor een 2 x 2 mash tun constructie. Maar waar werden deze bakken voor gebruikt?

Citaat
Yeast arrives at the Distillery in two forms – liquid yeast in casks from local breweries, and pressed yeast from prolminent breweries in England. The first duty on running the worts to the fermenting vessels is to make “bub,” which is starting off the yeast on its work of fermentation, and once started the work of yeast is vigorous. The liquid seethes and bubbles as the CO2 is released, and this being a heavy gas, emerges from the hatchway in the tuns and falls into the lower areas below the vessels. The process of fermentation lasts for several days, by which time the liquid in the vessels is known as “wash,” and the next step is to recover the alcohol by distillation.
(Bron:The North British Distillery History “The First 50 years”)


In een eerste poging om de mash tuns te maken ben ik aan de slag gegaan met DAS klei. Mooie plakken uitgesneden en ingekrast. Helaas was de constructie wat instabiel en kon ik moeilijk de hoeken aan elkaar vast krijgen. Bij het aan elkaar zetten drukte ik al snel het steenpatroon weg.


Klik

Afgezien van de instabiliteit zijn de muren ook te hoog. Ik heb ze 3 centimeter hoog gemaakt, wat in het echte leven al snel neerkomt op zo'n 4,5 meter. Als ik naar de foto kijk dan is deze constructie niet meer dan 2 meter hoog, dus 1 tot 1,5 cm zou goed moeten zijn. Om dat te testen maar even snel een bakje uitgezaagd in 4 mm triplex.


Klik

Na het verlijmen van de plankjes moeten ze natuurlijk even gefixeerd worden.


Klik

Nu het eerste deel uitgehard is kan een deel gevuld worden met 8mm triplex om de niveau verschillen te maken zoals ze op de foto te zien zijn.


Klik

En de vulling op z'n plek.


Klik

Okay, dat ziet er niet uit! Het heeft duidelijk een behangetje nodig, dus heb ik hele dunne plakjes DAS klei gemaakt en die er overheen gevouwen en ingekrast.


Klik

Deze constructie is relatief stabiel vergeleken met de 'alleen klei' muurtjes, maar het krassen van het steenpatroon aan de binnenkant is redelijk lastig en ook zijn de formaten van de stenen wat aan de grote kant, hoewel ze een stuk groter mogen zijn dan de hollandse baksteentjes.

Word vervolgd...
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #68 Gepost op: 29 November 2010, 09:33:50 »
Johan, ik laat de klei altijd eerst drogen voor ik het ga inkrassen
Het krimpt dan niet meer, je drukt niks dicht omdat er nog niks zit, en de voegen zijn veel natuurlijker.
Alss je het in natte klei doet, dan krijg je van die ronde randen , want je drukt het klei in, droog kras je klei weg, dis niet van die rare ronde randen
En niet geheel onbelangrijk, je kan krassen wanneer je zin hebt, je hoeft je niet te haasten omdat de klei begint te drogen :)
Mvg Marty,

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #69 Gepost op: 29 November 2010, 20:35:44 »
Thanksa Marty, ga ik ook proberen op het volgende stukje. Ik gebruik deze gewoon om te kijken hoe het er het beste uit gaat zien, ben ik uiteindelijk niet tevreden dan laat ik ook deze muurtjes maar gewoon laserprinten, maar eerst gewoon proberen.  ::)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #70 Gepost op: 29 November 2010, 20:49:48 »
Nou. Vanmiddag dus gedaan. Even op bezoek geweest bij de mannen van Mitropa - wat eigenlijk niet meer is dan een excuus om gewoon vette kroketten te snaaien

Maar dat was wel echt genieten (y) ik bedoel ook die kroketten van Jaap.

Met vriendelijke groet,
Hans.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #71 Gepost op: 29 November 2010, 20:52:45 »
en vergeet de kaassouffle,s niet hé.... ;)



eric

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #72 Gepost op: 29 November 2010, 21:04:35 »
Jammer als je het laat laserprnten
Juist het thema wat je hebt gekozen leeft 100 maal meer als het met de hand gemaakt is
Alles machinaal laten maken, loop je de kans snel te steriel te gaan bouwen, en dat is zonde met dit thema
echter is dit een geheel persoonlijke mening :)
Mvg Marty,

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #73 Gepost op: 29 November 2010, 22:06:15 »
Misschien heb je gelijk, maar er zit al genoeg uitdaging voor mij als beginnend modelbouwer in. Ik weet niet of ik zoiets zelf kan maken in styreen en wil toch wel proberen de distilleerderij na te bouwen en niet iets wat er op lijkt. Iemand wees me al op de Oak Hill Brewery van Graham Farish (o.a. via eHattons) die er op zich niet onaardig uit ziet,



Maar het is het gewoon niet. Op mijn baantje thuis zou het misschien prima zijn om de sfeer uit te beelden, maar het is niet het plaatje wat ik in mijn hoofd heb. Misschien dat er met stevig kitbashing iets van te maken is, maar ik denk dat ik dan zelf teleurgesteld zal zijn in het resultaat. Helemaal zelf maken van styreen zie ik niet zitten, daar heb ik geen ervaring mee. Als ik het nu laat printen en in elkaar ga zetten en het moet gaan spuiten is dat al genoeg uitdaging voor mij die nog nooit een airbrush vastgehouden heb.

Natuurlijk ben ik wel blij met je commentaar, dat zet me toch weer aan het denken en ga proberen of ik er ook iets mee kan gaan doen, maar om nu de hele distillery met de hand te maken, dat zie ik nu nog niet zitten.

Groet,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1139
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #74 Gepost op: 29 November 2010, 22:21:55 »
Ik denk wel dat je gelijk hebt Johan. Het is veel werk, aan de andere kant eerst iets kleins om te beginnen en te onderzoeken... Mij lukt het de ene keer beter dan de andere keer om de sfeer te treffen. Er zijn echt mooie card bouwplaten, misschien met veel pimpen dat het wat wordt?
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)