Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door 1200blauw
Vandaag om 13:29:11
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door henk
Vandaag om 13:27:55
Alle begin is moeilijk of valt het wel mee door jengelsm
Vandaag om 13:25:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 13:14:23
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 13:07:47
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 13:07:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 13:07:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 13:06:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 13:05:01
Zelfbouw Staatsspoor goederenloods met 3D print onderdelen door Biessendorf
Vandaag om 12:11:33
R37 door bellejt
Vandaag om 12:08:22
Brawa 2024 H0 door hervé
Vandaag om 12:02:14
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
Vandaag om 11:59:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:14:47
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RetroJack
Vandaag om 11:11:45
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:08:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:55:30
Olaerts 2024 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:53:57
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:48:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:53:47
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door grossraumwagen
Vandaag om 09:45:32
Roco 2024 door grossraumwagen
Vandaag om 09:33:37
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 09:29:29
Dekas, nieuws voor 2023/2024 door Martijn193
Vandaag om 09:12:57
LS Models 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:59:04
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:57:53
Märklin 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:53:16
Trix 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:51:36
Faller 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:48:39
Lemke 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:47:53
  

Auteur Topic: EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British  (gelezen 93510 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #45 Gepost op: 20 November 2010, 22:08:48 »
Goed, even wat anders dan 3D tekenen en plotten maar even wat achtergrond bij het diorama.  ;D We nemen nog even een kijkje vanuit de Google sateliet naar het gebied rondom de North British Distillery


Klik

Als we op een oude kaart van Edinburg kijken uit 1925 zien we heel wat interessante industrie. De meeste gebouwen zijn verdwenen maar het gebied is een bron van inspiratie voor modelspoorbouw.


Afbeelding Peter Stubbs - Edinphoto - gebruikt met toestemming

Haymarket Station
Ten noorden van de North British Distillery ligt een behoorlijk bundel hoofdspoor (5 sporen) dat naar Haymarket Station loopt (rechtsboven). Na Haymarket gaan deze sporen door een tunnel naar Princess Street, het kloppend hart van Edinburg. Langs dit hoofdspoor vinden we een hele berg industry, zoals de engine sheds met 15 sporen, de Roseburn en de Sunbury distilleerderijen, de Waverly Rubber fabriek, het postkantoor en de Murrayfield Mills.

Dalry Branch Lines
Links begint paralel aan de mainline de Wester Dalry Branchline van de Caledonian Railways en buigt na het passeren van de Dalry brouwerij en de North British Distillery af in zuid-oostelijke richting naar Dalry Road Station. Eerst gaan we nog langs het Dalry Stone Depot en komen er nog enkele andere lijnen samen van de Caledonian. Na Dalry Road monden deze lijnen uit in het gigantische Coal Depot waar de kolentreinen uit de kolenvelden van Midlothian, Lanarkshire en Fife het vuur van de industrialisatie voedden.


Afbeelding Mike Smith - IGG

Tussen Dalry Road Station en Haymarket Station steken we de Caledonian Crescent over en lopen we naar de Caledonian Distillery aan Distillery Lane waarvan alleen de hoge schoorsteen en wat administratieve gebouwen nog overeind staan. Vandaag de dag zijn de branchlines van de Caledonian Railways verwijderd en de Wester Dalry Branchline langs de North British Distillery vervangen door de Westelijke Approach Road.

Rollend Materieel
Tot de jaren 20 van de 20e eeuw waren er tientallen kleine spoorwegmaatschappijen in Engeland en Schotland waarvan sommigen niet meer dan één of enkele branchlines opereerden. In Schotland stak de Caledonian Railways wel met kop en schouders boven de rest uit, en met name vanwege de mooie kleurstelling is dit een van mijn favorieten.


Glasgow City Council

Helaas is zijn er maar weinig locjes van de Caledonian in model uitgebracht, afgezien van een paar slechte uitvoeringen in 00. In N-spoor is het helemaal treurig. Dat wordt dus wederom maatwerk, of zoeken naar alternatieven. Het zal wel de laatste optie worden. Edinburg was (en is) natuurlijk een drukke stad en meerdere maatschappijen kwamen hier voorbij rollen zoals de North British, de LGW en anderen. Na de railway act van 1924 zijn de tientallen maatschappijen samengevoegd in de 'Big Four'; de SR, GWR, LNER en de LMS. De Caledonian is opgegaan in de LMS, dus een aantal LMS locomotieven komen ook wel in aanmerking. Welke precies, daar gaan we het wel over hebben als we klinknagels gaan tellen om het juiste materieel uit te zoeken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #46 Gepost op: 20 November 2010, 23:14:05 »
Overigens, even een polletje tussendoor. Worden dit soort achtergrond verhaaltjes op prijs gesteld, of zijn jullie alleen op zoek naar de hardcore modelbouw plaatjes?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ron H

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #47 Gepost op: 21 November 2010, 08:35:31 »
Ik vind die achtergrondverhalen erg leuk en interessant. Het maakt het veel meer levend.  (y)

Ook al begin ik steeds meer te balen dat ik nog geen inspiratie heb kunnen vinden voor mijn eventuele diorama.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #48 Gepost op: 21 November 2010, 09:52:31 »
Ik persoonlijk vind het fijn om te horen hoe iemand zijn research doet, vaak zit daar de kern van de bouw in opgeslagen!
En het heeft wel wat om te zien hoe een ieder zijn eigen filosofie toepast om tot een resultaat te komen ;)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #49 Gepost op: 21 November 2010, 10:26:38 »
Ik vind het ook geweldig om te zien
voor al verder gaan
gr jan

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #50 Gepost op: 21 November 2010, 10:57:40 »
Vooral Doorgaan!  ;)
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #51 Gepost op: 21 November 2010, 13:06:22 »
Hoi Johan,

Ik vind achtergrond research en de verhalen van hoe het was, 1 van de leukste dingen bij het ontwerpen van een modelbaan of diorama.
Wat mij betreft schrijf je hier nog een paar pagina's van vol.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #52 Gepost op: 22 November 2010, 23:52:57 »
Thanks all voor de feedback. Die paar pagina's volschrijven gaat wel lukken. Nu we in de enclyclopedie aan het rommelen zijn met 'the American Way' kan meer detail over Engelse baantjes natuurlijk niet achterblijven.

Ondertussen ben ik wat wezen rommelen met hout en heb ik geprobeerd wat whisky barrels te draaien. Verschillende methoden hebben gefaald - de bloopers zullen t.zt. ook wel in beeld verschijnen - en ik heb nu enkele acceptabele exemplaren. Dit is typisch een klusje wat zo even tussendoor komt, dus nu nog even geen foto's.

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #53 Gepost op: 23 November 2010, 13:03:36 »
Afgelopen vrijdag ben ik naar de Warley Show in Birmingham vertrokken, o.a. op zoek naar rollend materieel voor het diorama.
Het diorama stelt het stoomtijdperk in de jaren '20/'30 voor, dus samen hadden Johan en ik afgesproken dat ik wat LNER-, LMS- en zoutwagons en mogelijk een LMS 3F Jinty lokje van Graham Farish op de kop zou proberen te tikken. Bovendien zou ik uitkijken naar alles wat Schots was in in N.
De zoutwagentjes willen we omschilderen naar de LGW grain wagons (Leith General Warehousing, een soort overslagbedrijf uit de regio van Edinburgh) zoals op een van de foto's.

Ik heb op Warley bij een tiental handelaren tussen honderden N-doosjes (goh, wat is dat allemaal klein, zeg) naar deze karretjes gezocht, maar nergens lag er een LMS/LNER of zoutwagentje tussen. Ook de 3F Jinty was niet te vinden. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ander Schots materieel in N-spoor ben ik verder ook niet tegengekomen, maar dat zou ook ècht een witte raaf geweest zijn, want het is er bijna niet.

Zelfs in 00-spoor is er niet veel Schots ready-to-run (RTR) materieel te koop, en ook Bachmann/Graham Farish, Peco en Dapol, die zo'n beetje al het Britse N-spul maken, slaan Schotland eigenlijk zo'n beetje over, zeker als het gaat om materieel uit het stoomtijdperk. De bekende loks die van Londen naar Glasgow/Edinburgh reden zoals de Flying Scotsman, de Princess Coronation, de Black 5 etc zijn weliswaar te koop, maar dit zijn geen typisch Schotse loks, en zeker niet de loks die we op het terrein van de North British Distillery kunnen gebruiken om de wagons te rangeren.

Ik heb nog wel een mooie baan-in aanbouw in N-spoor gezien:


(klik op foto)
Het materieel wat je hierop ziet is ook nergens RTR te koop, dus laat dit voor ons een inspiratie zijn.

Leen.

P.S. Een kort verslag van de trip naar Warley is hier te vinden:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32501.0.html
« Laatst bewerkt op: 23 November 2010, 21:20:19 door Stoomboy »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9865
    • belse roestkraam
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #54 Gepost op: 23 November 2010, 13:11:04 »
wil je schotse industrielocjes, kijk dan es wat neilson zoals gebouwd heeft. erg grappige dingen, maar om ze in N te bouwen... succes.  ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #55 Gepost op: 23 November 2010, 17:36:03 »
Ja, precies. De prototypes zijn er wel, maar je zal ze zelf in N moeten bouwen.

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #56 Gepost op: 24 November 2010, 21:50:07 »
Ja dat gaat nog een hele uitdaging worden  ;D Maar we hebben weer een uitdaging minder. Na de officiële tekeningen in Autocad geimporteerd te hebben en de lijntjes overgetrokken blijkt dat het diorama genoeg ruimte biedt om toch het hele stuk te laten zien. Dat is goed nieuws!


Klik

Nu kunnen we dus verder de preciese locatie van de gebouwen bepalen en ben ik begonnen met het uittekenen van een 10 x 10 cm raster op de grondplaat.


Klik

Hoewel het nog veel te vroeg is om echt iets te gaan bouwen aan de scenery toch alvast het spoordijkje er  in gelegd zodat mijn kids ook een beetje een idee hebben van wat pappa toch steeds op zolder doet.


Klik

Om toch ergens al wat kleur te hebben ben ik begonnen met het spoordijkje van de Mainline naar Haymarket Station en heb deze voorzien van een eerste laag gras. Dit is natuurlijk nog niet de uiteindelijke laag. Zoals je kunt zien is de rails die er op ligt nog met hypermoderne betonnen bielzen. Hier moet dus nog Peco Code 55 met  houten bielzen komen. Na het ballasten en weatheren moet er weer begrast worden, maar ik heb er nu al een eerste laag op zitten om er straks iets 'uit te laten groeien' in plaats van dat alles 'er op ligt'

En ook de LMS Ivatt Class locomotief 6115 genaamd 'Scots Guardsman' lijkt hier prima in zijn element. Nog iets dat past :)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #57 Gepost op: 24 November 2010, 21:57:17 »
dat gras...... zo heb ik het je niet geleerd heh  >:(......................  ;D
Mvg Marty,

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #58 Gepost op: 24 November 2010, 22:00:34 »
Tweede laag met polletjes... okay?  :-[
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • class 37 Fan
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #59 Gepost op: 24 November 2010, 22:07:37 »
gaaf allemaal jammer genoeg was er weinig te vinden in warley voor je :-\
ben benieuwd naar het eind resultaat (y)
British Rail diesel Fan