Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 20:19:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
Vervangen wissels flm profi door marco
Vandaag om 19:36:15
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
  

Auteur Topic: Een gecombineerd engels station  (gelezen 1546 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Een gecombineerd engels station
« Gepost op: 12 November 2010, 20:43:43 »
Een tijdje geleden heb ik het al eens genoemd, ik ben begonnen een engels station bouwen. Gesitueerd in de Cotswolds /Wales...fictief, dat wel.
Een GWR brancheline (nevenlijn) gecombineerd met een smalspoorlijn. Denk aan het tijdperk 1925 - 1935.

Omgeving: Het grote GWR spoor takt verderop af naar dit kleine station, waar slechts kortere treinen rijden, wat goederen vervoer, genoeg om de kleine stad te voorzien van alles wat nodig is. De smalspoorlijn heeft er een station, werkt samen met de GWR, maar haalt en brengt daar passagiers op weg naar de grote stad en goederen, het binnenland in. Overslag dus, beperkt rangeren en beperkt personenvervoer. De sfeer is keutel de keutel...rustig aan.

Het getekende sporenplan heeft een lengte van 2.40 meter en een breedte van 60 cm. Twee bakken dus. Deze bakken zijn een startpunt, ik hoef niet echt modulair te werken. Uiteindelijk wil ik wel dat het uit elkaar gehaald kan worden, je weet maar nooit. Het betekend dat aan de achterzijde twee extra bakken komen van 2.40 x 40 cm, waarop met name landschap en een gedeelte van een stad komen.
Aan de linkerzijde komt een kleine bak met stad en daaronder sporen in de richting van de fiddleyard.
Aan de rechterzijde komt onder ene hoek van 90 graden een bak met keerlus/fiddleyard.
Voor de bakken komen twee bakken met een breedte van 20 cm, met daarop doorgaande sporen. Uiteindelijk zal het zo zijn dat er doorgaand GWR verkeer is voorlangs en naar het fiddleyard. En er is doorgaand smalspoor verkeer, via het station.
 

Bovenaan op de tekening het smalspoorgedeelte, doorgaand spoor met een stationnetje. Voor het overstappen van de passagiers wordt een perron gedeeld met de GWR.
Verder naar rechts is goederen overslag, ook met een gedeeld perron. Hoe dat er exact uit komt te zien, daar ben ik nog niet uit. 

De eerste rails ligt, het eerste ballast is ingebed, foto's volgen!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re:Een gecombineerd engels station
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2010, 22:44:57 »
En toch wordt het even anders, na passen en meten, huiselijk overleg en een kleine verbouwing komen de bakken tegen een andere wand. Gevolg: aan de linkerkant is er ruimte voor een spoorspiraal, waarna er onder de bakken een schaduwstation gebouwd kan worden.
Tja, had ik dit maar eerder bedacht... Dus: eerst de spoorspiraal maken en het schaduwstation, daarna verder met de bakken.
De komende 2 weken is er wat weinig tijd, maar toch ga ik proberen gas te geven!
Doel: rond rijden voor de kerst....
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Een gecombineerd engels station
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2010, 23:02:02 »
Leuk man :) Jammer dat je 00 rijdt en geen N, anders had ik nog wel wat GWR spul liggen (zoals je gelezen hebt zit ik wat noordelijker. Onlangs een eerste aanzet gegeven tot de Spoorkaart van Engeland, aangezien er ondertussen steeds meer Engels spul rondrijdt, meld je ook even aan op de Spoorkaart.

En natuurlijk ben ik benieuwd naar de vorderingen..
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery