Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Een gecombineerd engels station  (gelezen 1566 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Een gecombineerd engels station
« Gepost op: 12 November 2010, 20:43:43 »
Een tijdje geleden heb ik het al eens genoemd, ik ben begonnen een engels station bouwen. Gesitueerd in de Cotswolds /Wales...fictief, dat wel.
Een GWR brancheline (nevenlijn) gecombineerd met een smalspoorlijn. Denk aan het tijdperk 1925 - 1935.

Omgeving: Het grote GWR spoor takt verderop af naar dit kleine station, waar slechts kortere treinen rijden, wat goederen vervoer, genoeg om de kleine stad te voorzien van alles wat nodig is. De smalspoorlijn heeft er een station, werkt samen met de GWR, maar haalt en brengt daar passagiers op weg naar de grote stad en goederen, het binnenland in. Overslag dus, beperkt rangeren en beperkt personenvervoer. De sfeer is keutel de keutel...rustig aan.

Het getekende sporenplan heeft een lengte van 2.40 meter en een breedte van 60 cm. Twee bakken dus. Deze bakken zijn een startpunt, ik hoef niet echt modulair te werken. Uiteindelijk wil ik wel dat het uit elkaar gehaald kan worden, je weet maar nooit. Het betekend dat aan de achterzijde twee extra bakken komen van 2.40 x 40 cm, waarop met name landschap en een gedeelte van een stad komen.
Aan de linkerzijde komt een kleine bak met stad en daaronder sporen in de richting van de fiddleyard.
Aan de rechterzijde komt onder ene hoek van 90 graden een bak met keerlus/fiddleyard.
Voor de bakken komen twee bakken met een breedte van 20 cm, met daarop doorgaande sporen. Uiteindelijk zal het zo zijn dat er doorgaand GWR verkeer is voorlangs en naar het fiddleyard. En er is doorgaand smalspoor verkeer, via het station.
 

Bovenaan op de tekening het smalspoorgedeelte, doorgaand spoor met een stationnetje. Voor het overstappen van de passagiers wordt een perron gedeeld met de GWR.
Verder naar rechts is goederen overslag, ook met een gedeeld perron. Hoe dat er exact uit komt te zien, daar ben ik nog niet uit. 

De eerste rails ligt, het eerste ballast is ingebed, foto's volgen!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re:Een gecombineerd engels station
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2010, 22:44:57 »
En toch wordt het even anders, na passen en meten, huiselijk overleg en een kleine verbouwing komen de bakken tegen een andere wand. Gevolg: aan de linkerkant is er ruimte voor een spoorspiraal, waarna er onder de bakken een schaduwstation gebouwd kan worden.
Tja, had ik dit maar eerder bedacht... Dus: eerst de spoorspiraal maken en het schaduwstation, daarna verder met de bakken.
De komende 2 weken is er wat weinig tijd, maar toch ga ik proberen gas te geven!
Doel: rond rijden voor de kerst....
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Een gecombineerd engels station
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2010, 23:02:02 »
Leuk man :) Jammer dat je 00 rijdt en geen N, anders had ik nog wel wat GWR spul liggen (zoals je gelezen hebt zit ik wat noordelijker. Onlangs een eerste aanzet gegeven tot de Spoorkaart van Engeland, aangezien er ondertussen steeds meer Engels spul rondrijdt, meld je ook even aan op de Spoorkaart.

En natuurlijk ben ik benieuwd naar de vorderingen..
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery