Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: Een gecombineerd engels station  (gelezen 1529 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Een gecombineerd engels station
« Gepost op: 12 November 2010, 20:43:43 »
Een tijdje geleden heb ik het al eens genoemd, ik ben begonnen een engels station bouwen. Gesitueerd in de Cotswolds /Wales...fictief, dat wel.
Een GWR brancheline (nevenlijn) gecombineerd met een smalspoorlijn. Denk aan het tijdperk 1925 - 1935.

Omgeving: Het grote GWR spoor takt verderop af naar dit kleine station, waar slechts kortere treinen rijden, wat goederen vervoer, genoeg om de kleine stad te voorzien van alles wat nodig is. De smalspoorlijn heeft er een station, werkt samen met de GWR, maar haalt en brengt daar passagiers op weg naar de grote stad en goederen, het binnenland in. Overslag dus, beperkt rangeren en beperkt personenvervoer. De sfeer is keutel de keutel...rustig aan.

Het getekende sporenplan heeft een lengte van 2.40 meter en een breedte van 60 cm. Twee bakken dus. Deze bakken zijn een startpunt, ik hoef niet echt modulair te werken. Uiteindelijk wil ik wel dat het uit elkaar gehaald kan worden, je weet maar nooit. Het betekend dat aan de achterzijde twee extra bakken komen van 2.40 x 40 cm, waarop met name landschap en een gedeelte van een stad komen.
Aan de linkerzijde komt een kleine bak met stad en daaronder sporen in de richting van de fiddleyard.
Aan de rechterzijde komt onder ene hoek van 90 graden een bak met keerlus/fiddleyard.
Voor de bakken komen twee bakken met een breedte van 20 cm, met daarop doorgaande sporen. Uiteindelijk zal het zo zijn dat er doorgaand GWR verkeer is voorlangs en naar het fiddleyard. En er is doorgaand smalspoor verkeer, via het station.
 

Bovenaan op de tekening het smalspoorgedeelte, doorgaand spoor met een stationnetje. Voor het overstappen van de passagiers wordt een perron gedeeld met de GWR.
Verder naar rechts is goederen overslag, ook met een gedeeld perron. Hoe dat er exact uit komt te zien, daar ben ik nog niet uit. 

De eerste rails ligt, het eerste ballast is ingebed, foto's volgen!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re:Een gecombineerd engels station
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2010, 22:44:57 »
En toch wordt het even anders, na passen en meten, huiselijk overleg en een kleine verbouwing komen de bakken tegen een andere wand. Gevolg: aan de linkerkant is er ruimte voor een spoorspiraal, waarna er onder de bakken een schaduwstation gebouwd kan worden.
Tja, had ik dit maar eerder bedacht... Dus: eerst de spoorspiraal maken en het schaduwstation, daarna verder met de bakken.
De komende 2 weken is er wat weinig tijd, maar toch ga ik proberen gas te geven!
Doel: rond rijden voor de kerst....
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Een gecombineerd engels station
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2010, 23:02:02 »
Leuk man :) Jammer dat je 00 rijdt en geen N, anders had ik nog wel wat GWR spul liggen (zoals je gelezen hebt zit ik wat noordelijker. Onlangs een eerste aanzet gegeven tot de Spoorkaart van Engeland, aangezien er ondertussen steeds meer Engels spul rondrijdt, meld je ook even aan op de Spoorkaart.

En natuurlijk ben ik benieuwd naar de vorderingen..
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery