Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 07:04:24
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58

Auteur Topic: de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden  (gelezen 44374 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden
« Reactie #30 Gepost op: 14 December 2011, 10:26:47 »
Hallo allemaal

Hartelijk dank zover maar hoe komt het nu dat ik niet bij elk berichtje de volledige tekst zie.
in het ene geval mis ik de N van rose garde(n) en in een ander geval houd de tekst op bij het dorpje.

m.vr.gr.
Herwim
« Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 11:00:07 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:de bouw van mijn moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garde
« Reactie #31 Gepost op: 14 December 2011, 10:38:35 »
Je titel is net te lang.
En als Mark de titel van het startbericht aanpast, nemen alleen de nieuwste berichten de nieuwe titel over.
Dus vanaf nu ontbreekt alleen de n van Garden.
Misschien is het mooier om mijn weg te halen ?
de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden
Vr. groeten,
Bob

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:De bouw van mijn moduulbaan de " Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Ro
« Reactie #32 Gepost op: 14 December 2011, 10:51:50 »
Al heb ik langzamerhand zo m'n bedenkingen over deze topic misschien ligt het aan de tijd die er soms tussen zat dat ik geen info meer schreef of komt het verkeerd over maar ik heb soms het idee dat er weinig lezers zijn die interesse hebben in dit verhaal er komt heel weinig reactie en dat vind ik jammer niet om dat ik naast mijn schoenen loop maar omdat ik hoop dat er mensen zijn die het interesseren waar ik over schrijf maar vooral om zelf wat te leren met het commentaar wat anderen schrijven mits het maar opbouwend is.  
Dus ik overweeg om met deze topic te stoppen.

Hoi Herwim,
Het zou kunnen liggen aan de titel, het kan ook het board zijn waarin je staat. De werkplaats heeft toch een wat meer exclusief karakter waarin je kreten of reacties als: "mooi", "Geweldig", niet plaatst. Daardoor kunnen mensen best wel je draadje lezen, maar reageren ze niet.
Het kan ook zijn, dat je een wat exclusief thema hebt. Ik vindt het gaaf, deze fantasiewereld die je ontworpen hebt voor je spoorlijn, je hebt er heel duidelijk over nagedacht. Als je je inleidende stuk (bericht 1 van dit draadje) ook leest, dan zie je de rangeerbewegingen voor je. Maar het is wel een heel stuk tekst om door te ploeteren en dat moet je maar wel willen :) (Iets soortgelijks heb ik ook in mijn draadje, veel tekst weinig plaatjes, misschien wat minder aantrekkelijk?).
DUS NEE!!!! NIET STOPPEN!!!!

Van de opbouw voor de veilinghal ben ik onder de indruk  (y). Dat belooft wat, het ziet er groot(s) uit.
Ik zie een hoop zelfbouw en creativiteit. En dat maakt jouw baantje juist zo leuk. Ben benieuwd wat komen gaat.  
Oja, ook nog een ander baantje (niet van mij) dat ik je niet wil onthouden, maar misschien dat het jou ook wel aanspreekt.
(mooi lokje overigens de 93, roco? fl.mann?, heb zelf nog 1tje van lilliput ;))

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 10:53:48 door tothebeach »

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 14 December 2011, 10:53:12 »
Hallo Bob

Bedankt voor je snelle reactie.
Ben het helemaal eens met je voorstel dus "mijn"eraf en de n weer terug.
Klinkt ook mooier zonder mijn.

Bedankt
Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 10:59:21 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 14 December 2011, 10:58:05 »
Hallo Michel

Bedankt voor je woorden dat geeft de burger weer moed.
Zoals je ziet is de koptekst inmiddels aangepast door het moderamen komt nog een kleine wijziging er achter aan.
Bedankt ook voor de link daar ga ik zeker naar kijken na de koffie die ik nu ga nuttigen.
je hoort nog verder van me

groetjes,

Herwim Frank

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:de bouw van mijn moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garde
« Reactie #35 Gepost op: 14 December 2011, 11:46:56 »
Citaat
aangepast door het moderamen

Een moderamen is een kerkbestuur.

Hier zijn het moderators. ;-)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 14 December 2011, 14:22:31 »
Hallo Jaap

Daar heb je gelijk in Jaap, jammer dat je alleen dat te schrijven hebt zou leuker zijn als je wat opbouwende kritiek had gehad daar kan ik weer van leren.

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #37 Gepost op: 14 December 2011, 14:40:55 »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

waalring

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 14 December 2011, 17:24:05 »
Hoi Herwim

Gebrek aan interesse is er zeker niet denk ik. Wel bewondering voor de wijze van bouwen die mij zeer aanspreekt. Zeker ben ik ook blij met alle tekst en uitleg die je geeft, zodat het voor mij als leek ook nog te doen lijkt als ik zover ben. Overigens, maar dat is al geschreven, bewonderen doe je vaak in stilte en niet steeds maar mailen hoe mooi en geweldig.

Willem

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #39 Gepost op: 14 December 2011, 17:48:04 »
Herwim, je hebt je bouwverslag in de werkplaats geplaatst... en daar gelden vwb opmerkingen e.d. toch wat striktere regels als in de normale "wat ben ik aan het bouwen" categorie. Verder heb je ruim 3500 kliks gehad en dat is zeker niet slecht. Dat je eens langer weg bent en niets post verdwijnt ook je draadje uit beeld. Je bent dan moeilijker te vinden en zul je ook minder kijkertjes krijgen. Zo is dat nou eenmaal.

Hallo Jaap

Daar heb je gelijk in Jaap, jammer dat je alleen dat te schrijven hebt zou leuker zijn als je wat opbouwende kritiek had gehad daar kan ik weer van leren.

Waarom? Jaap reageert op een uitlating van je. Dat is dan de focus en daar reageert hij op. Als je strikt in de bouwtrant blijft (wat hier ook "moet") kun je ook gerichter kritiek (hetzij opbouwend, hetzij neersabelend ;)) verwachten.

Je stelt je open voor het grote publiek en daarmee maak je jezelf ook kwetsbaarder. Maar ik zou niet wakker liggen van het aantal zieltjes dat meekijkt. Tennslotte bouw je toch voor jezelf in eerste instantie? Als jij het mooi en leuk vindt; prima. Als er dan nog eens wat reactie's komen is dat toch mooi meegenomen en kun je daar evt iets mee doen.

Niet huilen, maar bouwen! ;D ;)

Grtz, Ronald.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 09 January 2012, 09:09:18 »
Hallo allemaal

Het is inmiddels 9 Jan en het nieuwe jaar is weer volop commotie begonnen
Je leest bijna elke dag weer over branden, ongelukken etc.
Ik hoop dat jullie allemaal dit gespaard blijven en wens een ieder nogmaals een goed, gezond en mooi hobby jaar toe.
Het was even schrikken toen ik een mailtje ontving we hebben je topic verplaatst ik was niet op de hoogte van het opheffen van het hoofdstuk "werkplaats" en heb nu ongeveer 50 bladen door gezocht om het te zoeken tot ik een helder moment kreeg op de vroege ochtend en via de zoek machine maar mijn topic heb opgezocht.
Het was juist makkelijk om je topic te vinden in het hoofdstuk "werkplaats" juist door de weinige topics in dit hoofdstuk.
Misschien is het mogelijk om dit hoofdstuk "wat zijn we aan het bouwen" op te delen in onderdelen bijv.vaste banen, moduul banen, gerichte werkstukken etc. het is maar een idee geen must voor dat ik nu een berg commentaar krijg.
Zo dit was even tussendoor.

Ik heb mijn overslag hal even afgebroken maar voor degene die dit volgde schrik niet hij komt weer terug hoor, ik moest dit alleen doen om wat beter bij het sporenplan te komen.
Want nog niet alle Fulgurex wissels zijn aan gesloten plus een groot deel van mijn sporenplan verdwijnt tussen de kasseien en dat is beter te doen dan als de overslag hal was blijven staan maar ook dit is weer een klus wat even tijd kost.
Zodra de stelconplaten en belgische kasseien in Franklinland zijn aangekomen(lees voorbereid met DAS klei en gips)  kunnen we beginnen met de bouw hiervan en zal ik voor de geinteresseerde onder jullie er wat foto's bij plaatsen.  
Dus waarschijnlijk tot over twee weken eerst de wissels en het roestig maken van alle spoordelen op mijn moduul.
Tot de volgende keer.

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

mijnspoor

• Offline Offline
    • Station "Kolenmijn" ho
« Reactie #41 Gepost op: 09 January 2012, 10:02:48 »
Hallo Herwim.
Is dit de bouw van de baan die eerder op papier is verschenen?
Dit gaan we zeker volgen. (y)
Groeten,Marco

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #42 Gepost op: 09 January 2012, 11:07:23 »
Dezelfde overweging heb ik ook eens gemaakt in mijn draadje Hogemeren/Lagemeren.

Er zijn vaak mensen die meelezen, zelf kijk ik meestal door draadjes heen om iets van te leren en of iets eruit te pikken voor mijn volgende modelspoorbaan
(die ik nu stilletjes aan het bouwen ben)
Dit draadje komt ook niet erg op gang, de meeste gaan reageren als een baan eenmaal word aangekleed.

Deze baan had ik zelf nog niet ontdekt en ziet er veel belovend uit aangezien de tekeningen.

laat maar zien zou ik zeggen!

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2012, 11:37:00 »
Daar ben ik weer zoals belooft.
Twee weken is iets langer geworden maar goed je kan beter de tijd nemen voor een dergelijke klus dan het afraffelen.
Ik had belooft weer terug te komen als ik wat verder was met de stelcon platen en de Belgische kasseien, voorlopig zijn het de stelcon platen geworden van gips de Belgische kasseien ben ik nog niet aan begonnen maar dat begint binnen niet al te lange tijd.

Ik heb eigenlijk nog nooit goed met gips gewerkt maar eens moet je er aan geloven, wel veel over gelezen en één van de tips die ik ergens gelezen had was om door het gips mengsel wat houtlijm te doen.
Ik heb met een siliconen mal de eerste proef gemaakt voor mijn stelcon platen.

Bovenstaande atributen heb je nodig om aan dergelijke klus te beginnen, de mal, gips, water, roer spatel, houtlijm, afwasmiddel en een recht latje of liniaal.
Afwasmiddel is om de waterspanning te verminderen en daa5rdoor een betere vloeiing te krijgen en minder luchtbellen.
Maar altijd nog even na het vullen van de mal de mal voorzichtig aan tikken om dezelfde luchtbellen die er nog zijn er uit te laten gaan.

Toen ik de eerste keer de mal gevuld had en na ± 20 min (want dat stond in de beschrijving van het gips) het gietsel eruit haalde zag en voelde ik dat het gietsel nog redelijk vochtig maar vooral zacht aan voelde en inderdaad krak zij het afgietsel gelukkig wel op een scheidings lijn van een beton plaat.

De volgende platen heb ik veel meer houtlijm in gedaan en minder water. (de beschrijving gaf aan 1 deel gips op 1½ deel water) nu mijn ervaring is nu 1 deel water op 1½ à 2 delen gips en dit bevalt prima.
De 20 minuten heb ik maar ± 30 minuten van gemaakt.
Toen ik een paar platen af had heb ik ze voorzien van de eerste vervuilings laag sterk verdunde zwarte verf (zo iets als een bakje water en dan even met de kwast in de verf en daarna uitspoelen in het bakje)
De oppervlakte van de betonplaten krijgen dan een vieze zwarte stoflaag en de scheiding lijnen plus de breuken en scheuren krijgen een diepere zwarte kleur.

Hier zie je 4 platen bij elkaar en elke plaat heeft weer een andere kleur en door ze om te draaien ook andere vormen.

De volgende stap is het breken op de juiste maat om ze te kunnen plaatsen waar je ze wilt hebben.
In mijn opzet wordt dit de werkvloer van mijn lok werkplaats cq overslag hal hieronder de eerste opzet.

Maak niet dezelfde fout zoals ik nu gedaan heb door de platen te dicht langs de spoorstaven te leggen want de aspotten van de verschillende wagentjes steken nogal uit bleek later dus dat was met een slijpschijfje aan de gang om hier en daar wat weg te halen.
Waar je ook aan moet denken en wat ik natuurlijk ook weer niet gedaan had soldeer eerst alle benodigde draden aan je spoorstaven zoals bijv de draden voor eventuele spanning onderbrekingen of natuurlijk juist de spanningsdraden.
Hierna heb ik nog een bruine kleur aangebracht op dezelfde manier als het zwart en als laatste langs de randen vooral bij de inspectieputten nog een blauwe kleur ook weer op de zelfde manier als het zwart, dit blauw doe ik om een vette vloer van olie te krijgen.

De volgende stap is nog om de ruimte tussen de twee railstaven ook nog op te vullen maar dat heb ik nog niet uitgevoerd komt komende week aan bod, dit doe ik trouwens niet met gips maar met klei of etalage karton van 2 mm dik.
Wat ook binnen kort aan de orde komt is een andere gips klus en wel het bouwen van een haven cafe met een bouw pakket van KIT NORD
wonder schone bouwpakketten helemaal voorbereid met gipse delen, Pastic delen, karton, glas etc
Dit cafe moet ik tussendoor bouwen om de plaats te bepalen op mijn moduul als hier interesse voor is wil ik graag hier ook een bouw beschrijving van plaatsen

Zo dat was het weer voor nu tot de volgende keer.

Herwim Frank

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #44 Gepost op: 25 January 2012, 13:36:19 »
Je bouwbeschrijving en ervaringen vind ik boeiend en leerzaam. Wel is het een enorm verweerde afbraakvloer geworden ;D. Ik hou wel van oud verweerd spul, maar misschien is dit net even iets te veel voor een vloer die nog in gebruik is? Het lijkt me meer iets voor een slooppand.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus