Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 17:55:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27

Auteur Topic: Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!  (gelezen 296400 keer)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #765 Gepost op: 16 June 2012, 09:14:53 »
Jammer Ronald, heb de linkjes alvast bij de favorieten gezet. Ik ga je daar weer volgen..
groeten daan.

Runawaytrain

• Offline Offline
« Reactie #766 Gepost op: 18 June 2012, 16:05:01 »
Wat? Plaats jij hier geen verslagen meer? Maar daarvoor kwam ik mede terug! Hoe kan dat nou? Via de tam-tam had ik begrepen dat het hier gedaan was met de censuur!?

Kom op laat je niet kisten, gewoon doorgaan.

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #768 Gepost op: 20 June 2012, 12:09:27 »
Erg jammer voor de trouwe volgers !!

Zeker jammer...... ik volgde dit draadje en je andere altijd met veel plezier.

Jeffrey

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #769 Gepost op: 13 August 2012, 14:55:32 »
Zo, na lang wachten gaan we toch weer verder hier. Soms heeft een mens een tijdje bezinning nodig. Ondanks het feit dat er een enkeling was die mij per PB persoonlijk aangevallen heeft na de perikelen rond de mod- en bestuursdiscussie's weet ik dat er meer dan genoeg enthousiaste volgelingen van deze draad zijn. En dat is een fijn gevoel om te weten! (y) :) Dus ga ik weer lekker verder met mijn bouwdraadjes op BNLS.

Nog steeds is er twijfel over de weg die ik moet gaan volgen om een ACW baan(tje) te kunnen gaan bouwen, en soms is er een vakantie nodig waarin er genoeg tijd is om over dit soort dingen na te denken. En dat is dus nu. Na een goeie week lekker ontspannen komen de ideeën vanzelf opborrelen!
Afgelopen vrijdag heb ik van een vriend deze loc overgenomen:

Waarom? Zij zou gebruikt kunnen worden met onze Lake Louisa 0N30 baan, maar eigenlijk had ik iets anders op het oog...... een nieuwe schaal. Nieuw? Niet helemaal, hij wordt al toegepast sinds langere tijd. Alleen meer op Engels thema en grondgebied. Maar er is een Amerikaan die hier e.e.a. over uitgezocht heeft en er zelfs een site over gemaakt. Welke schaal bedoel ik? Nou deze; 1:55n3 (http://www.55n3.org/) n3 staat voor Narrow Gauge ofwel smalspoor. De 3 staat voor 3 feet zoals er vele in Amerika geweest zijn. 3 feet RR's zijn geen meterspoor maar 90cm tussen de railstaven. 0N30 is 1:46 en staat voor 2,5 feet ofwel 75cm. De 1:55n3 heeft dus de correcte railmaat bij H0 spoor. En daar ging het om.

Nu volgt het volgende dilemma; waren er smalspoor maatschappijen ten tijde van de ACW? Jazeker, die waren er. Het kost alleen erg veel moeite dat uit te vissen. Op internet is genoeg info te vinden alleen spitst zich dat meer toe op normaalspoor. Laatstgenoemde richt zich dan volledig op de Union (=Noord) kant die al snel de standaardmaat spoor geadopteerd hadden. In tegenstelling tot de Confederates (=Zuid) die een mengelmoes van spoorbreedtes hanteerde en die dus niet de spoorwegen volledig uit konden buiten ten voordele van hun strijd tegen het Noorden. Dus zou het in schaal 1:55n3 meer richting een thema uitbeelding van het Zuiden kunnen komen.

Praktisch: om het verschil in maat te kunnen zien heb ik de 4-4-0 van Bachmann samen op de foto gezet met een Rivarossi H0 4-4-0. In de schuur stond nog een vergeten bak van 125 bij 40 die even als decor kon dienen (meer daarover later):

Om die 2 echt goed te kunnen vergelijken even wat close-ups gemaakt. Schuin van voren:

Schuin van boven en recht van voren:

En van boven met een meetlat. Zo kun je goed het verschil zien tussen normaalspoor 1:87 beneden en smalspoor 1:55 boven:

Wat zouden nu de voordelen zijn van 1:55 (5,5 mm) voor mij? Als eerste natuurlijk de zelfbouw. De houtjesbouw in een grotere dan 1:87 schaal is goed bevallen en kan ook hier probleemloos toegepast worden. Ten tweede geldt dat ook voor de rail- en wisselbouw. Ook daar heb ik genoeg ervaring mee opgedaan om dat ook hier te kunnen.
Nadelen? Tja, ik had natuurlijk al wel e.e.a. verzameld om het in H0 te doen..... een flink aantal figuren o.a. en ook een aantal locs.
Wat zou de doorslag dan kunnen geven om toch de grotere schaal te kiezen? Voor mij zou dat zijn dat de Bachmann modellen in 0N30 gewoon goed rijden. In dit geval zit er een standaard decoder in van hunzelf maar die is snel te vervangen door een exemplaar waarmee de rijeigenschappen alleen maar nog beter worden. In tegenstelling tot de H0 Rivarossi's en aanverwant die gewoon uit een ander tijdperk komen en veel lastiger zijn om goed rijdend te krijgen.

Dus daar sta ik nu. De bak is natuurlijk alleen niet voldoende. Ooit gebouwd om er een 2e in spiegelbeeld tegenaan te bouwen waar het nooit van is gekomen. Maar nu zou het wel eens de oplossing in het totaal kunnen zijn. Wat problematisch is met het huidige vervoer is dat die grote bakken niet standaard in een auto passen. Daar heb je minimaal een aanhanger voor nodig of voor lange en buitenlandse ritten een busje. En dat wil ik eigenlijk niet, zeker niet voor deze kleinere modelbanen. De kosten lopen voor een organisatie dan behoorlijk op en dat is voor sommigen een probleem. Omdat ik altijd probeer de kosten zo laag mogelijk te houden moet zo een baan eigenlijk in mijn eigen auto passen.
Met deze bak kan dat. Die past in zijn geheel zo op de achterbank van mijn sedan. Maar; alleen deze bak is te weinig, ik wil dan wel wat langer als die 1,25 meter. Mijn idee is nu om er een bakje van 65 cm bij te maken met een mooie ronde scherpe achtergrond. Die kan dan precies achter in de bagageruimte gezet worden met de rest van de spullen. Zo kan er een baan, de extra's en 2 personen naar een tentoonstelling en dat is eigenlijk wat het mooiste is.

Omdat ik toch moet wachten op een rol kurk voor het andere baantje gaan we lekker hier even mee door. Meestal bouw ik toch wel aan 2 projecten tegelijk dus da's niks nieuws.

Ik ga overdenken met welke schaal verder te gaan. Wat denken jullie?:

- Een "Union" baan in 1:87.
- Een "Confederate" baan in 1:55.

Ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen. Moet zeggen dat beide jeuken. Mocht het de grotere schaal worden is de kleiner natuurlijk nog niet gestorven..... en vice versa! :)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #771 Gepost op: 13 August 2012, 15:08:05 »
Heel mooi, maar veel te groot. Mooi voor jou in de tuin! :)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #772 Gepost op: 13 August 2012, 15:14:08 »
Je zou kunnen kijken of datgene wat je wilt uitbeelden op deze schaal wel bereikbaar is met de bak die je nu hebt. Of dat je dan een Union of Confederate baan doet, euh, LB.  ;D
Jeroen

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #773 Gepost op: 13 August 2012, 15:21:34 »
Komt nog een bakkie bij:

...., ik wil dan wel wat langer als die 1,25 meter. Mijn idee is nu om er een bakje van 65 cm bij te maken met een mooie ronde scherpe achtergrond.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #774 Gepost op: 13 August 2012, 15:27:07 »
Dus 1,25 m+ 0,65m = 1,90m. Blijft staan:  
Je zou kunnen kijken of datgene wat je wilt uitbeelden op deze schaal wel bereikbaar...
Jeroen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #775 Gepost op: 13 August 2012, 15:28:19 »
waar haal je 1:55-figuren vandaan etc? Dat soort praktische punten moet je wel ff goed rond hebben... (liep ik ook tegenaan met die 1:66-meuk)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #776 Gepost op: 13 August 2012, 15:38:21 »
@Jeroen; ik denk op 2 meter wel iets te kunnen uitbeelden, alhoewel effectief natuurlijk minder als in H0 :)

@Floris; ik heb al e.e.a. gevonden in de "28mm" figuren. Er zijn een aantal fabrikanten die daar mooie dingen maken. Zelfs in de ACW.

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #777 Gepost op: 13 August 2012, 16:40:51 »
... da's ook lekker ... kan ik weer nieuwe draaistellen gaan tekenen  ;D

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #778 Gepost op: 13 August 2012, 16:42:21 »
Weten we nog niet he? :) ;)

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #779 Gepost op: 13 August 2012, 17:03:55 »
Denk dat 1:55 wel een errug intressante schaal is. Zeker omdat er meer te detaileren valt!
Does roep maar wat het wordt ... en die mennekes, daar valt in 1:55 ook veel moois mee te doen, al is het wel weer een andere techniek :)