(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4170_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4170_2.jpg)
Zo iets??
Ik wil niet zeggen dat je baantjes, die ik hier heb mogen zien, er tot nu toe 'kitjes-plakkerig' uitzien. :o
Maar je kunt jezelf altijd proberen te overtreffen om er nog meer uit te halen.
'K zou zeggen: mooi plan, komt u maar op, ik volg wel weer met plezier en aandacht! (y)
Ik bedenk met net dat HenH ook nog wel iets uit deze periode staan volgens mij, maar dat is in ieder geval geen rivarossi, maar een wat nieuwere en fraaiere productie. Merk kan ik wel eens nagaan als je er belang bij hebt.
Sander
Verkopen? ;)Hebbert ;). (die opmerking kon ik even niet laten, je bent nog niet eens koud begonnen man)
Ben er laatst wel geweest maar niet gezien.... zou je dat voor mij willen doen? Hoor het dan wel van je! (y)
Neem aan dat je deze Yahoo Group ook al kent: Civil War Railroads & Modeling (http://groups.yahoo.com/group/Civil_War_RRs/)
... en ook de modellen van Alkem (http://www.alkemscalemodels.com/) ?
Foto's???
Frans
"h o m o sapiens non urinat in ventum"...
Hmmmmm,
"Per Asperas ad Astras"
Frans
ook een geluidsdecoder met schiet en bomexplosiegeluiden dan inbouwen he...om het helemaal echt te maken....
nou we hebben het komende jaar weer wat te smullen... (y)
eric
Dat is een interessant thema! ....
....Soort van railpont dus, maar alleen lagen de schuiten overdwars bij het afrijden. Van de wagons op 2 schuiten werd dan een trein van 16 wagons gevormd.
Laat je die "circulatie" ook in miniatuur zien? Bijv. fiddleyard (met schuiten, onzichtbaar) vanwaaruit af en toe een nieuwe schuit "opduikt" die gelost moet worden? En dan het hele rangeerspel om van de losse wagons een complete trein te maken?
Lijkt me prachtig!
Ik blijf het zeker volgen.
Groet,
leo
Ik haal mijn houtjes meestal bij het lokale modelspoorboertje.
....
Tussen mijn bladwijzers op de pc staat deze: http://www.northeasternscalelumber.com/ en op www.wolfscreek.nl heb ik ook nog een aantal links met leveranciers van kleingrut staan.
PS één middagje niet op het forum geweest en meteen 3 pagina's voor reacties.... gaat lekker
Interessant plan Ronald! heel interessant... Ik had al op Eurospoor gehoord dat je wat meer zelfbouw wilde gaan doen... Ik heb wel het gevoel dat het je gaat lukken. Leuk! Moet ik al een plekje op de stand vrijhouden voor Eurospoor 2011 voor een demo bouwen? En voor 2012 voor de gehele baan?
Groeten Ronald.
PS één middagje niet op het forum geweest en meteen 3 pagina's voor reacties.... gaat lekker (y)
En ja, bijna 600 reactie's in een middagje is behoorlijk.... keek er zelf ook van op!
nooit geweten dat men er in die tijd een spoorbreedte van 3 meter op na hield in die contreien.
een groot succes was t niet.
Ik sta alweer in mijn sloffen. Bekeken, geen reactie's. Hoe kon ik zo stom zijn
misschien dat er hier iemand is die er meer van weet... maar er staat me een gravure bij van een soort pantsertrein uit die tijd, een wagen met een soort bunker erop gebouwd met schietgaten hier en daar, geduwd door een normale amerikaanse loc (zo'n 4-4-0 zonder speciale bijzonderheden) maar t kan zijn dat dat ding niet voor de burgeroorlog was maar om een zootje obstinate indianen mores te leren.
edit: daar is ie al: http://historicalnovelsbando.wordpress.com/2009/12/12/found-an-armored-railroad-car/
een groot succes was t niet.
@stig: aan de loc te zien zal t niet van ver na die tijd zijn...
....de eerste moguls waren trouwens van rond 1860, dit hok ziet er wel uit als een van die eerste.
met de groeten van Generaal Sherman...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/shermans_delight.jpeg)
hoe ken dat nou halma... in een dag 1000 keer gelezen...nog nooit vertoont hier volgens mij ;) (y)
eric
Wordt vast groter dan 100 x 30 ;) Dus voor velen een concurrent minder
Anders beeld ik de schepen af met hun masten ingekort... wat er niet is zie je niet...of andersom!
Das een mooie!!
prijs?
staat op de site 249 pond....slik
eric
Was mij even ontgaan. Zie je gelijk wat voor enorme diepgang dat tuig had.
(sinds wanneer is oorlog Civil???)
inkorten masten
Maar wel fijn dat jullie zo oorlogszuchtig zijn.... ;D ;D ;)
Ja, tot we je straks genadeloos gaan neersabelen... ;D
Prachtig Ronald, nieuw en vrij zeldzaam thema, hartstikke leuk. Ik ga dit volgen, maar dat wist je al.
(Enne Henk heeft wel vaker gelijk, daar heb ik ervaring mee ;D )
Einde fantasie.... ik ga weer plakken ;D
@ Ronald, al vind ik er dan geen hol aan,....
Een lijstje kun je terugvinden op één of ander forum waar ik vroeger wel eens kwam.
vol ?? ik vindt juist de balans met de drukt evan een haven aan de ene kant en de "kennelijke" rust verder landinwaarts aan de andere kant juist heel mooi.
Ik zie al een verduistering in de verlichting voor de avond, en dan op de achtergrond wat gerommel van de kenonne en met oranje leds wat geflikker om het wat luister bij te zetten :)
Een marcherende companie naar de haven toe langs een boerderij waar de vrouwen op het veld staan, en kinderen onwetend langs de sporen spelen
Op het station komt een andere compagnie aan met soldaten van het front, ebsmeurt met vuil en en gescheurde kleding, en onder de brug over het water pedelt een vredelievende ouwe indiaan. en in de haven staan ook een groep pelsjagers die net uit het binnenland komen met hun waar om te verkopen aan het leger.....
Einde fantasie.... ik ga weer plakken ;D
Was je hiermee (http://www.zadan.nl/index.php?option=com_lpcontent&view=article&id=3139:kleinste-kanon-ever&target=nieuwste_items&catid=6:techniek&Itemid=23) aan het experimenteren?
Groet Jaap
Was je hiermee (http://www.zadan.nl/index.php?option=com_lpcontent&view=article&id=3139:kleinste-kanon-ever&target=nieuwste_items&catid=6:techniek&Itemid=23) aan het experimenteren?:o :o Jaap, SSSSSTTT ;) dat moest toch nog ff geheim blijven... :-X
Groet Jaap
ps) moeten die gouden vingertjes niet verzekerd worden ?? ;D
Mocht je interesse hebben dan moeten wij even wat per PB bespreken!
Doen we. Morgenvroeg zal ik je een berichtje doen (y)
Om dit locje te testen en om te zien hoe laag ik met de profielen can gaan ga ik een proefstukje bouwen. Ik heb nog wat ME flex code 70 en 2 bouwpakketjes van wissels liggen. Het lijkt er op dat de flenzen deze lage profielen aan kunnen maar dat zal dan blijken.
Tevens zijn we in onderhandeling met een knaap die voor de Fast Tracks Stubwissel een speciale stoel wil etsen. Dat is het punt waar de railstaven in schuiven.
Zelf heb ik er geen ;D
maar ebay?
Wordt het nou een baan uit de burgeroorlog of uit EuroDisney ?? 8)........................... ;D[
@Henk; daar zat ik vandaag tussen de werkzaamheden door ook aan te denken. Ik zou als basis ook de pertinax bielzen kunnen gebruiken, maar ik zou ze ook kunnen spijkeren, net zoals bij jou. Of dat nu 0 of H0 is maakt eigenlijk niet uit.
En het zal er zeker net zo goed uitzien. In werkelijkheid werden ze ook gespijkerd, dus er hoeft in principe geen extra railplaat o.i.d. tussen.
(http://www.irona.nl/andere_platen/spoor.09.jpg)
Doe maar klik... (http://www.irona.nl/andere_platen/spoor.09.jpg)
@Gerard: Je bedoeld code 40? 44 bestaat niet, wel 55, 700 en dan hoger.
Beetje offtopic
Zie ik daar NZR single men's huts?
[/offtopic]
@Marc; je link is niet compleet en werkt dus niet. Maar in 0N30 had ik al eens een stub gebouwd van Wenz ;)
Zojuist geupload:
........
Het rijdt nu even achterwaarts omdat er geen passende koppeling op de loc zit........
Grtz, Ronald.
Ik begin er steeds meer lol in te krijgen!
Dat artikel heette: "Bij Halma rijden de treintjes geen rondjes".
Nette prijs ook!
Spoor van sate-prikkers? ???
Dat vraagt om wat uitleg...
Gerard
... ... (Aan de moderators; ondanks dat er geen definitief baanplan is zou ik het draadje graag naar "wat zijn we aan het bouwen" verplaatst willen hebben). ... ...
Als ik dan toch mag kiezen, liever boren op 0,6mm dan 0,3... Wat een ellende is dat zeg...Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Snif ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/362_2.jpg)
Alles voorgeboord met 0,6mm in een pinvice en daarbij zijn zelfs
nog de nodige prikkers gesneuveld.
Je wil eens wat ;D
Gr.
Robbert Jan.
Dat werd tijd... ;D
Dat baanplan geloven we wel, maak dat later maar een keer. :D
Dit is veel boeiender toch? (y)
Net van de Chinees gehad. Heb m'n satestokjes maar eens extra afgelikt. Misschien kan ik er ooit nog eens wat mee
Morgen eerst naar de Albert Heijn bielzen halen.... ;)
@ Feiko,
Bij een stub wissel worden de railstaven voor het wissel heen en weer geschoven.
Zie ook de tekening op blz. 15 van dit draadje.
Gr. Ed
Misschien dat je ooit zoiets als bruikbaar en goedkoper item op de kop kan tikken..?
haha! hoe ga je het eingelijk met de wissel aanpakken?
iets met printplaat. en verder?
gr,
mathyn
Het ziet er goed uit (y) Het is mij wel een beetje veel werk om een hele baan zo te bouwen, maar het ziet er fantastisch uit. Alleen, Had je de stock rails van de wissel niet beter in een stuk kunnen bouwen? Dan heb je geen kans op knikken middenin de wissel.
mvg
Rick
Sorry, ik zie je reactie pas net. Ik heb het topic een beetje terug gelezen. ik had niet door dat een stubwissel net wat anders is dan een normale wissel :-[
Wissel; je hebt gezien dat het om een stubwissel gaat waarbij de zaak niet uit 1 stuk is gebouwd? Of begrijpen wij elkaar niet goed?
Hoor het graag :)
Ronald, jij hebt ook die railmalletjes van Wenzszs, die zijn voorzien van fixatiesleuven voor een schroef.
Waarom gebruik je die niet om de beide spoorstaven eerst te fixeren en dan pas te spijkeren ? zo doe ik dat namelijk (y)
Sorry, ik zie je reactie pas net. Ik heb het topic een beetje terug gelezen. ik had niet door dat een stubwissel net wat anders is dan een normale wissel :-[
Hee Ronald,
Op zich is gaan met wat er voor handen is een goede zaak.. Maar ben je niet bang dat, nadat je alles perfect hebt onderzocht, gepland en mooi gebouwd, je je straks toch gaat ergeren aan die te grote spijkers...? Je bent nu nog relatief kort bezig geweest (zullen toch al wel wat spoorbouw-uurtjes inzitten...) dus nu kun je eventueel nog anders.... ;D
Ronald,
Mooi om je bezig te zien in je instructie video ;D
Kan je niet een soort mal maken die over de rails geklemd kan worden zodat deze de rails voor je fixeerd dan springt hij niet de gehele tijd rond, misschien dat zo'n knijpertje werkt die modelbouwers gebruiken als 3e hand?
faulhaber met dik vliegwiel enzo... in elk geval een zo dik mogelijke motor, zodat je de tender op zn kant zet als je hard optrekt.
JA, Wheelies willen we zien!!! ;D
Doet maar klik (http://members.home.nl/ernstgoed/Filmpjes/MVI_5669.avi).
Echt wel ;)
Heb zojuist dit boekje besteld: http://www.kalmbachstore.com/12424.html
Hoofddoel is chapter 9 ;)
Heb het boekje via hemzelf besteld. Gelijke prijs als Kalmbach alleen iets meer verzendkosten. In zijn geval plaatst hij er een persoonlijk boodschap in voor mij. En da's dan ook wel weer leuk, toch?
Maar zeker bedankt voor je meedenken, Jeroen (y) Dat word zeker gewaardeerd!
4-4-0
Hoi luitjes,
...
Verder had ik afgelopen week een AHM/Rivarossi gescoord op Ebay Engeland, deze was vandaag gekomen per post:
(http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/CWdio43.jpg) (http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/CWdio43.jpg)
(http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/CWdio44.jpg) (http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/CWdio44.jpg)
Ben er erg content mee. Een oudje, maar nog in prima staat. Nummer 3, nog enkele te gaan ;)
Komende dagen meer, ben nu kapot van 3 vroege diensten en een hoop heen en weer rijden naar Nijmegen afgelopen week.
Later! :D
Grtz, Ronald.
EDIT de verkoper reageerde net, kijk naar de mooie reactie:
- It may not be of interest, but I bought the loco in Los Angeles in 1970 (I was very young...).
Enjoy!
Mooi he? 40 jaar oud..... ;)
Leuke verzameling ronald. Komen er ook nog wat consolidations bij
Voor inspiratie moet je de Model Railroader van Januari 2011 kopen. er staat een leuk artikel in van een baan met het thema: Sierra Nevada in 1890 - 1915 met de naam Goldfield & Hangtown RR
Whoehaha, ben ik even blij dat ik niet meegeboden had.. Ik zag hem tot een paar minuten voor tijd op 15 pond staan en dacht: voor dat geld wil ik het risico wel lopen dat jij hem niet wilt hebben.. Ik heb er niet meer op geboden omdat ik het toch wel een beetje absurd vond om voor iemand die je niet kent behalve van een forum op voorhand dingen koopt. Gelukkig maar.. ;D
Groet Daan.
Die is er ook fraai van Bachman (dcc en dcc sound) heb hier nog een unbemahlte!
... En weet je wat het mooiste is? Bij het ophaal punt van de camper ligt 1 van de grootste yards van de UP.........YEEEEEESSSS!!!!!!!! ;D ;D ;D
Man, ik ben hartstikke opgewonden!
Hoe gaat het met het spoor leggen ed.?
Gr,
Mathyn
Bofkont.. ;D Ik wil ook nog eens een keer naar de VS, maar dan met de motor.. Waar ergens ga je naartoe?
Wat wel blijft is de "betovering" van het land waar alles groot is.. Mijn voorkeur zou richting Utah of Colorado, rocky mountains zijn.. Dat is BNSF volgens mij..
groet daan.
Zorg ervoor dat je de Grand Kanion meeneemt.
Je gaat je ogen niet geloven bij het aanschouwen ervan.
Johan.
ik heb er maar 1 passend antwoord op:
25 jaar ?? ?? grote hulde voor Wanda (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Pas maar straks moet je nog een ticket bijkopen..... ;D
Alvast van harte en veel plezier.
Groeten,
Patrick
Leuk ambitieus plan Ronald! Is het misschien een idee om samen met Wanda, komende zomer, een "studiereis" te maken naar het betreffende gebied? Studiereizen zijn volgens mij aftrekbaar.
omdat we in Augustus 2011 25 jaar getrouwd zijn.
Goed plan Ronald! (y)
Oeps... :-[ Ik denk dat ik voor mijn beurt gesproken heb.
Groet Jaap
Ik dacht dat dit je werk was, en de rest je hobby ;)
Gaan de soldeerverbindingen op den duur niet wringen zo?
Groeten,
Patrick
Ik vind het er behoorlijk vies uitzien. :(
Groet Jaap
Als je nog eens iets nodig hebt.... >:( ;D ;)
Patrick
Ah! Een voorbeeld misschien?idd: afmeting zijn 1cm x 1cm
EDIT Bedoel je deze:
Dat hout lijkt erg dik namelijk.
En anders kom ik een keer een bakkie halen.
Ziet er weer uit om U tegen te zeggen.
en dat zonder pertinaxstelbalk :P
Groeten,
Patrick
Hoi Ronald,
Zie ik daar een dikke cardanas lopen vanuit de tender van die Mantua (afgezien van die mooie blauwe draad)?
Groeten, Geoffrey
Ga je die aandrijving nog aanpassen (lees: eruit slopen en vervangen door iets meer beschaafds)?
En nog even een bakje in elkaar gezet. Middels mijn befaamde ( ;D ;)) U-methode waardoor de frieslijst direct aan de bak vast zit:
Jeemig man, dat wordt al een heel loc park wat je daar krijgt, met hoeveel loc's wilde je eigenlijk gaan rijden?
Jeemig man, dat wordt al een heel loc park wat je daar krijgt, met hoeveel loc's wilde je eigenlijk gaan rijden?
Op de een of andere manier voel ik mij aangesproken ;D
Mvg,
Ito
met 1, de rest zijn plukloc's 8)
Nee serieus, ik vind het een topbaantje worden tot dusverre.
Vraagje: gaat er nog aangekoppeld (kunnen) worden aan de Flying Moose (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32277.30/topicseen.html)?
Groet, Sicco Jan
Ziet er trouwens versleten uit voor een nog niet in elkaar gezette loc??
EDIT:Ja natuurlijk ken je die al: is van Bernard Kempinski
groet,
Hans
Maar Ronald, beloof me 1 ding, ga aub niet ook in zo'n appepakkie staan ::)
Lijkt mij juist wel geinig, dan kunnen we Ronald helemaal uit de verte herkennen (y)
zaagen wel, of een railknipper, als ik geen zin heb om de zaag te zoeken
In een verstekbak kun je toch een aanslag aanbrengen waar alle prikkers tegenaan komen te liggen. Een fijngetande zaag door de gleuf halen en je hebt gelijk een stuk of 30 bielsjes gefabriekt. Een railzaagje moet toch prima voor dit klusje te gebruiken zijn.
gewoon een heel bossie samenbinden met wat tape, dan in een verstekbakje leggen, en zagen maar..................denk ik .Een andere effectieve manier om dit soort materiaal op maat te maken is een nagelkniptangetje voor hond en kat. Deze zijn vlijmscherp en heel stevig. Daarbij zitten de 'messen' in een holle halfronde uitsparing waardoor je gelijkmatige druk uitoefent op het hout, voorkomt weer splinteren e.d. Verkrijgbaar bij de betere dierenwinkel ;) ;D
Snijden is geen doen in sateprikkers, zaagen wel, of een railknipper, als ik geen zin heb om de zaag te zoeken :)
tekening uit de MR van Maart 1669.
Ziet er mooi uit Ronald , waar heb je nu mee gelijmd ?
Ik zie nog wel lijmresten , nog niet de Bison ontvetter gebruikt ?
Ik wist niet dat ModelRailroader al zo lang bestond ;D
Maar ga zo door , een genot om te volgen. (y)
Jammer dat je de wanden al hebt vastgeplakt, je had er prachtig malletjes van kunnen maken zodat je met giethars kopietjes had kunnen maken..
Eén puntje heb ik wel en dat heb je niet zelf gemaakt..: De draaistellen zijn gegoten en van het verkeerde soort met heel lelijke wielen met hoge flenzen erin. Ze halen echt de indruk van het modelletje een eind naar beneden en da's zonde..
Misschien zelf ook iets van styreen bouwen??
Oke!
Voor de liefhebbers ;); ik heb even gekeken bij de draaistellen die ik van Stig overgenomen had, en daar lag nog een merendeel bij met lagere flenzen:
(http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/boDA55.jpg) (http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/boDA55.jpg)
(http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/boda56.jpg) (http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/boda56.jpg)
Lijkt beter, nietwaar?
Laatst wees ik je op een nummer van trains over de civil war. nav dit nummer zijn er commentaren, in een forum, geleverd waarvan ik weer via de newsmail op de hoogte gesteld ben.
In deze commentaren zitten een aantal links die je infobehoefte weer kunnen bevredigen
Hierlangs (http://cs.trains.com/TRCCS/forums/t/187055.aspx?utm_source=SilverpopMailing&utm_medium=email&utm_campaign=TRN_NonSub_News_110207_final&utm_content=)
Happy reading ;D
Jeroen
Ziet er al een heel stuk beter uit.. Ik vind de houten frame draaistellen alleen nog veel beter passen bij het soort oerwagons dat je aan het bouwen bent..
Vreemd eigenlijk dat daar echt niets voor te koop is, je zou er een productlijn voor kunnen opzetten.. ;D
Morgen even pauze, moet een kleine (onschuldige) ingreep ondergaan aan het linkeroog. Daar zit wat op het ooglid dat er even afgesneden moet worden.
>:( ook 404.
Jeroen, bij mij werken de links in het artikel niet helaas. Wel bedankt voor je hulp :)
Ingreep good goan? ;)
Jeroen
wel gaaf, van die originele oude koppelingen... maar gaat dat in de praktijk wel lekker werken?
Dat ziet er erg gaaf uit! (y)
Ik vind erg knap dat je zomaar waggons gaat bouwen.
Gr,
Mathyn
Hallo Ronald,
Je maakt er weer een draadje van om te smullen! Vooral je beschrijving hoe je hele nieuwe wegen probeert te bewandelen vind ik erg inspirerend.
Groet,
Tjalling
Misschien dat je hier wat mee kunt, het lijkt mij een heel gepriegel
Misschien wat off topic, maar hier de toepassing van boven omschreven koppeling(en)
SK
Overigens nog een winkel gevonden die dit soort dingen los verkoopt..
hiero klikken (http://www.modellbahnshop.com/index.php?cat=c11921_Kupplungen.html)
groet daan.
maar je maakt wel een baan in een oorlog. Het ziet er te nieuw uit.
Is een deel van de research die ik nog moet doen.
De eerste prioriteit voor mij nu is om te zien of ik het materieel wat ik nodig heb zelf kan bouwen, eventueel aangevuld met gekocht spul. Maar dat laatste alleen als het echt nodig is.
Fijn dat jullie zo goed meedenken! :)
(Tip: bij het bouwen lp's of cd's draaien met oorlogsgeluiden of de War of the Worlds ofzo ;D )
erg oud kan het materieel nooit geweest zijn lijkt mij, ik bedoel hoe oud zou een oude wagen zijn? 20 jaar? dan is ie uit 1845...
Hoi Ronald,
Kwam vandaag deze site tegen: http://www.shorpy.com/civil-war-photos (http://www.shorpy.com/civil-war-photos)
Wellicht heb je er wat aan. Niet zozeer foto's van treinen, maar wel van de wereld er omheen.
Groet,
Tjalling
Hallo Ronald,
Ik kwam net deze link tegen, http://www.btsrr.com/BTS-CATALOG-0111.pdf (http://www.btsrr.com/BTS-CATALOG-0111.pdf).
Vanaf pagina 57 staat wat Civil War materieel.
Groeten,
Nick
Hoi Ronald.
Wat de muziek betreft kan je mischien het jeanre gebruiken uit de film: Once upon a time in the west.
Let niet op mijn Engels, Deze begint op een railroad station.
Werkt zeker rustgevend bij je module.
Johan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5379_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5379_1.jpg)
en het eten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5485.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5485.jpg)
Moose Bull kan/is heel gevaarlijk als je hem alleen tegen kom.
SK
Dank je mannen. Die kanonnen en huifkar zijn zeker voor mij, Hans? ;D ;)
Grtz, Ronald.
[/quote
Je heb er heel wat van nodig ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ordnance_Civil_War.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ordnance_Civil_War.jpg)
en maak je eigen niet druk over je lok, zo kan het ook
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/misc3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/misc3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/misc4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/misc4.jpg)
ben hier op zoek gegaan naar info over de Civil War, maar daar zijn ze niet zo scheutig mee.
Je heb er heel wat van nodig ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ordnance_Civil_War.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ordnance_Civil_War.jpg)
Ik zal vanavond wat foto's plaatsen van de kleine aanpassingen!
Grtz, Ronald.
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/Mantua4-4-0.jpg)
Uw aandrijf / cardanas mist...... :-\Valt wel te verhelpen met een eindje siliconenslang, een los stuk as en twee kogeltjes. GM&S weet raad. Ben de die dikke toeter ook kwijt.
mogelijk zet ik er toch een andere motor in
Zo, de eerste is digitaal! :) Ingebouwd heb ik een goedkope Hornby DCC decoder. Ik vind het niet alles maar liever die naar z'n grootje als een duurdere (als er iets mis gaat).valt zeker niet tegen, in die filmpjes waarin t spul nog analoog liep had ik zeker bij t locje met het nieuwe motortje het idee dat het drijfwerk niet helemaal zuiver was, maar hier zie ik daar niks meer van. Kan ook zijn dat het kwam door een aandrijving met een worm direct op het astandwiel, dat loopt altijd een beetje moeilijk, maar bij mn liliput-P8 bleek al dat de lastregeling van n decodert daar aardig raad mee weet. Heeft het digitale ding trouwens de originele of zo'n klein motortje?
De eerste meters: http://www.youtube.com/watch?v=vpsmlO_cVbo
Mooi he? ;) Nu eerst wat test meters maken! :D
Die kanonnen en huifkar zijn zeker voor mij, Hans? ;D ;)
Grtz, Ronald.
Das snel!!!!!
Dan weet ik een leuk nieuw project voor je als deze, en je andere baan af zijn. ;D ::)
Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel ;)
tsss , waar doet die man het allemaal van :o :o....
want juist door jouw mededeling toendertijd heb ik de mijne besteld
... met een ketelbekleding van namaak Russian Iron
Engine crews regularly wiped down their charges with oily rags. Russian Iron can be several shades of grey-black or even brownish. Its the Oily Rags that make the difference where the resulting shine picks up the colors of the sky and the trees or what ever else that can be reflected in the boiler.
The ores used for the manufacture of this iron are mostly from the celebrated mines of Maloblagodatj, and average about the following chemical composition: Metallic iron 60 per cent, silica 5 per cent, phosphorus from 0.15 to 0.06 per cent. The ore is generally smelted into coal pig-iron and converted into malleable iron by puddling or by a Franche-Comté hearth. Frequently, however, the malleable iron is made directly from the ore in various kinds of bloomaries. The blooms or billets thus obtained are rolled into bars 6 inches wide, 1/4" inch thick, and 30 inches in length. These bars are assorted, the inferior ones "piled" re-rolled whilst the others are carefully heated to redness and cross-rolled into sheets about 30 inches square, requiring from eight to ten passes through the rolls. These sheets are twice again heated to redness and rolled in sets of three each, care being taken that every sheet before being passed through the rolls is brushed off with a wet broom made of fir, and at the same time that powdered charcoal is dexterously sprinkled between the sheets. Ten passes are thus made, and the resulting sheets trimmed to a standard size of 25 by 56 inches. After being assorted and the defective ones thrown out, each sheet is wetted with water, dusted with charcoal powder and dried. They are then made into packets containing from 60 to 100, and bound up with the waste sheets.
The packets are placed one at a time, with a log of wood at each of the four sides in a nearly air-tight chamber, and carefully annealed for five or six hours. When this has been completed the packet is removed and hammered with a trip hammer weighing about a ton, the area of its striking surface being about 6 by 14 inches. The face of the hammer is made of this somewhat unusual shape in order to secure a wavey appearance on the surface of the packet. After the packet has received ninety blows equally distributed over its surface it is reheated and the hammering repeated in the same manner. Some time after the first hammering the packet is broken and the sheets wetted with a mop to harden the surface. After the second hammering the packet is broken, the sheets examined to ascertain if any are welded together, and completely finished cold sheets are placed alternately between those of the packet, thus making a large packet of from 140 to 200 sheets. It is supposed that the interposition of these cold sheets produces the peculiar greenish color that the finished sheets posses on cooling.
This large packet is then given what is known as the finishing or polishing hammering. For this purpose the trip hammer used has a larger face than the others, having an area about 17 by 21 inches. When the hammering has been properly done, the packet has received 60 blows equally distributed, and the sheets should have a perfectly smooth, mirror-like surface. The packet is now broken before cooling, each sheet cleaned with a wet fir broom to remove the remaining charcoal powder, carefully inspected, an the good sheets stood on their edges in vertical racks to cool. These sheets are trimmed to regulation size (28 by 56 inches) and assorted into Nos. 1, 2, 3, according to their appearance, and again assorted according to weight, which varies from 10 to 12 lbs. per sheet. The quality varies according to color, and freedom from flaws or spots. A first-class sheet must be without the slightest flaw and a peculiar metallic gray color, and on bending a number of times with the fingers, very little or no scale is separated, as in the case of ordinary sheet iron. The peculiar property of Russian sheet iron is the beautiful polished coating of oxides ("glanz") which it possesses. If there is any secret in the process, it 1probably lies in the "trick" of giving this polish. As far as I was able to judge, from personal observation and conversation with the Russian iron masters, the excellence of this sheet iron appeared to be due to no secret, but to a variety of conditions peculiar to and nearly always present in the Russian iron works of the Urals. Besides the few particulars already noted in the above description of this process, it should be borne in mind that the iron ores of the Urals are particularly pure, and that the fuel used is exclusively charcoal and wood. Another, and equally as important consideration, lies in the fact that this same process of manufacturing sheet iron has been carried on in the Urals for the last hundred years. As a consequence, the workmen have acquired a peculiar skill, the want of which has made attempts to manufacture equally as good iron outside of Russia generally less successful. It is difficult to understand what effect the use of charcoal powder between the sheets as they are rolled and hammered has upon the quality. It is equally as difficult to understand the effect of the interposition of the cold finished sheets upon the production of the polished coating of oxide. The Russian iron master seem to attribute the excellence of their product more to this peculiar treatmentthan to any other cause. One thing is quite certain, there is no secret about the process, and if the Russian sheet iron is so much superior to any other, it is due to the combination causes already indicated.
Hoi Ronald,
Ziet er top uit ... ook de wagon, waar inderdaad nog andere draaistellen onder moeten ... :-X
Groet,
Jeroen
"Baby, make my day....." ;D ;D ;)
Begint er op te lijken, voor de restjes die er nog op zitten gaat alles nog een dag (of misschien 2) in de alcohol.
Goeie vraag.... kon er met de soldeerpunt net niet tussen maar wel tegenaan. En als het spul ingebed is en geschilderd zie je er weinig van terug. Heb de meeste solderingen redelijk glad.
EDIT eigenlijk moet je de draden tegelijk solderen met dat je de rails legt. Dan zit het precies waar je wilt en aan de onderkant. Uiteraard is dit een testdiorama en zal ik dit anders doen met het vervolg in de vorm van een echte baan :)
>Te veel eer...< Wat! Als ik nou ook weer deze update zie, weet ik zeker dat het niet te veel eer is,
eerder te weinig ;)
Ja ik weet het, ik val in herhaling, maar je doet het erom, het wordt prachtig (y)
Thema wat ik ga bouwen maak ik binnenkort bekend! :)
Ze zagen er mooi uit en je stond op een goeie plek moet ik zeggen.
Thema wat ik ga bouwen maak ik binnenkort bekend! :)
uitdagingkje
http://www.nashvillewebreview.com/automat/nashville/misc/RRBridge/RRbridge2.html
grtz
Dat bovenste linkse plaatje is raar... ??? :-X
http://irapl.altervista.org/cpm/thumbnails2.php?search=Nashville,+Tenn.+Fortified+railroad+bridge+across+Cumberland...
Welke is nou echt?
Ik neig dus toch sterk naar Analoog.... maar daar moet ik nog eens stevig over nadenken. Wat denken jullie ervan?
net ff cdromspelermotortje in je loc geflanst, de overblijvende motorruimte volgefrot met lood en de wielen gepoetst, ding loopt nu zo glad als 5 negers in n gouwe cadillac.
net ff cdromspelermotortje in je loc geflanst, de overblijvende motorruimte volgefrot met lood en de wielen gepoetst, ding loopt nu zo glad als 5 negers in n gouwe cadillac. Het was ook dermate doodmakkelijk dat jij de volgende 5 locs allemaal tegelijk in een middagje hermotoriseert.
Moet nog een cdrom/dvd speler hebben liggen hier die defect is. Even zoeken.... ;)
Rijdt fraai Ronald! (y)
Maarre, kan dat lokje ook verder rijden?
Het lijkt nu alsof het motortje stopt met draaien zodra het laatje open is ;D ;D ;D
@Geoffrey; Dank je. Code 100 zou het beste zijn voor de ouderwetse flenzen alhoewel de hoogte daarvan meevalt. Heb slimmer gezien maar dan zit er meestal een ski onder... ;D Alle gekheid, code 83 zou moeten gaan als er geen koppen van spikes op de voet van de staaf zitten. Op het forum is iemand die code 80 in de aanbieding heeft alleen is het even wachten tot de 2e helft van de partij een koper vind. Zo niet denk ik dat ik code 83 staven bestel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0146_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0146_4.jpg)
""want er ligt nog steeds een uitnodiging voor de tentoonstelling in het NSM volgend jaar (de zomer TT) maar ook OntraXS komt er aan.
Wat is er dan in het NSM???
Erg jammer voor de trouwe volgers !!
...., ik wil dan wel wat langer als die 1,25 meter. Mijn idee is nu om er een bakje van 65 cm bij te maken met een mooie ronde scherpe achtergrond.
Je zou kunnen kijken of datgene wat je wilt uitbeelden op deze schaal wel bereikbaar...
@Floris; ik heb al e.e.a. gevonden in de "28mm" figuren. Er zijn een aantal fabrikanten die daar mooie dingen maken. Zelfs in de ACW.28x55=1540, das wel wat aan de kleine kant, zelfs voor indonesiers. Of zijn die dingen in de praktijk groter? ik ben bang dat je toch minstens 32mm-figuurtjes nodig hebt (een kop groter dus) om een en ander geloofwaardig te laten ogen.
Floris,oke, als t zo zit, prima! ;D kloppen die ventjes ook een beetje qua verhoudingen? dat wargamingspul heeft allemaal kaboutermaten (dikke knoestige koppen, korte armpjes met enorme knuisten en t staat op de pootjes als een bulldog, en dan heb ik het nog over elegante elfjes, laat staan hoe die humans eruit zien)
Die benaming van 28mm stelt niet zoveel voor. De schaal van die figuren is in principe gewoon 1:56. Dat hele mm geneuzel is sowieso vreemd en die wargamers zijn er zelf behoorlijk van in de war ... zo wordt 1:72 bij wargaming 20mm genoemd ... 1,44 meter in real life dus. Zou voor Napoleon kloppen, maar niet echt voor de rest.
Groet,
Jeroen
PS: Ronald ... gewoon een setje kopen en kijken of ze redelijk goed overkomen :)
Ronald,
Hoe heb jij die achterwand zo mooi rond in de hoek gekregen
Ik krijg het niet voor elkaar.
mvg Frans
zucht , al dat gerommel met hout als gebogen achtergrond :-\ :-\ :'(, het kan toch zoveel makkelijker, mooier, sneller en goedkoper, had toch gewoon ff gebeld jochie :)
Nee hoor, niet te laat. Ik moet het kleine bakje nog ;) dus.....
en weet je wat het mooiste is? Zelf heb ik nog geen idee wat het nu precies gaat worden... ;)
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/cwdrie25.jpg) (http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/cwdrie25.jpg)
Als je de achterwand aan de achterkant van de U plaatst , krijg je nooit een vlakke wand.
Zeg ik toch goed hè Ronald ?
Kun je nog vager zijn ?.. ;) ;D
Nieuwsgierig? Morgen meer.....
Ben reuze nieuwsgierig hoe dit gaat uitwerken. Succes met het project (y)
Een uiterst aardige man ook
Kon hij wel met jou overweg?
Gr. Jaap
btw, leuk schetsje
Wat jij daar hebt is nog erg strak!
...
Mijn wekker gaat vanavond om 22:45 af mag tussen 2 en 4 uur in papendrecht zijn.
Ben nachtchauffeur bij Wasserij de Blinde
Gr. Klaas
@Klaas; ik zag je vannacht voorbijkomen, had ook nachtdienst. Waren we samen wakker :)
Eens kijken wat we hier mee kunnen.
Kan... komt uit de wargames wereld ;)
.....drank?
Ken je de baan Flintfield van Vincent Bode?
Ga jij op die manier werken?
U ziet, wij hebben een peutertje in huisOpa?
Opa?
Je had timmerman moeten worden Ronald.
Heb ook net te horen gekregen dat ik vakantie kan gaan houden, net als zovelen in de bouw.
Yep, papa zou wel heel dol zijn geweest..... ;D ;D ;)Zeg Ronald, als jij zo oud bent als staat in jouw profiel, was mijn jongste dochter op die leeftijd 1 jaar oud.....
Ik vind de groene het mooist.
Gr. Jaap
altijd lekker buitensporigIk dacht dat Jaap tegenwoordig smalspoor deed? ???
Waar je mij omgaat word je besmet.... 8);D ;D
Kun je me laten weten welke set je precies gekocht hebt?
....
Moet even zien dat ik wat messingdraad van 0,5 en 1 mm krijg. Er moet een lading voor op de bescherming, die bestond uit ijzeren staven. ....
Ik kijk veel op www.ronaldhalma.nl ..... erg leerzaam ;D, en natuurlijk ook http://modeltreinbaan.nl/ (y)
Uiteraard Benelux, maar de leukste blijft http://carendt.com , ofwel de micro-layouts site. Maar ook http://www.bronx-terminal.com/ is erg mooi, deze man is de eigenaar van Fast Tracks, een firma die mallen verkoopt waarmee je op makkelijke wijze wissels kunt bouwen. Ook kwijl ik nog wel eens over deze site: http://www.nevardmedia5.fotopic.net/ . Heerlijke banen!
Als laatste http://www.lancemindheim.com/ , zijn stijl van bouwen is hartstikke mooi. Prima inspiratiebron! (y)
Neem aan dat je die hamer nog nie nodig bent geweest ??? ;D..met dit bouwtempo ga je wel hard door je hout heen, binnenkort maar weer's wat nieuw maken ??? ;D (y)
Ik had begrepen .....................Dat moest ik even kwijt.
.....de Civil War baan. Die eigenlijk een naam moet hebben, zelf denk ik aan de plek die het uitbeeld; "Big Lacy, Confederate railway point". Of zoiets ;)
Later!
Nou, daar is anders nu niets meer van te zien.
'The Generals Breakfast'Topnaam (y)
.....we gaan gewoon lekker door "as time permits"! :)
Voor de dakshingles kun je misschien "modelbouw-OPA" vragen, deze heeft hier veel ervaring mee
Als je voorbeeldfoto'sziet zijn de echte shingles ook behoorlijk groot en dik
Leuk Ronald. (y)
Je mag mijn Climax ook een keer inregelen. (kosdâ per geluidje?) ;)
Groet Jaap
Niels, ik heb er al 2 gehad.... 1 geopereerd in '90 en 1 in 2004.... helaas een beetje ervaring :-\ De laatste is ook diegene die me nu al 8 jaar dwars zit en nu zover is dat het gevoel uit mijn linkerbeen deels verdwenen is en de kracht deels uit mijn voet is.
We houden moed ;)
Maareh draai je m wel even om,hij staat nu op mij gericht en das best eng ;D
Jan, ik verwacht je op OntraXS met dat grijze jasje aan
- http://youtu.be/O-ZKaIHnV6I
Wie weet wil JW uit H ook wel mee ;D
Later meer!
Ik zou echter wel de leidsels eraf vijlen en vervangen met iets dunners, dit zijn scheepskabels op schaal..T is dan ook een erg sterke knol waarschijnlijk ;D ;)
Ronald, de watertank is aan de bovenzijde open!! Als je wil kan ik het bewijs opsturen :)
Gr,
Hans
Vind ze ook wat breed eerlijk gezegd.... maar ik maak eerst de kar af en kijk dan of het zo blijft of niet. Kan ze altijd nog versmallen ;)
Jullie zijn weer lekker bezig zeg.
Verder niets dan lof.
Ik vind Wanda eigenlijk mooier bouwen ;)
En bedankt Jan......
Dank allemaal!
Nog even verder gegaan met de gesloten wagon, zij- en kopwandjes dichtgemaakt:
(http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/fl18_zpse175a5cc.jpg)
En een schuifdeur gemaakt die helaas net voor de foto sneuvelde en nu ligt te drogen...:
(http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/fl19_zps1c5f558f.jpg)
Verder is Wanda met de schoorsteen verder gegaan, is nog niet recht bovenaan maar ligt nu te drogen:
(http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/cwdrie124_zps6f148a1a.jpg)
Later weer meer!
We gaan richting scenery, later meer!
Het bleek dat ik een spijkertje iets te schuin had gedrukt en die raakte een andere. Doordat de rail iets bewoog raakte deze af en toe het spijkertje met de sluiting als gevolg.
En ja, ballasten is inderdaad een van de vervelendste klussen van modelbouw.... :)
nietwaar?
Wel alles goed vastplakken hèh... ;D
@Klaas; voor eigen huisgebruik uiteraard wel :)
Klaas, daar hebben we het zeker al wel over gehad, maar de baan moet eerst naar het museum voor de tentoonstelling "sporen naar het front" die er deze zomer plaats vindt. Pas in September komt de baan terug naar huis en zullen er door Len foto's van gemaakt worden. Samen met een verhaaltje erbij wordt dat zeker een leuk stukje.
Al heb ik geen bezwaar als Wanda er staat hoor...
Volgende maand gaan we nog een keer voor de tentoonstelling.
Dan kunnen we hem nog eens bekijken.
Er ligt sinds dit weekeinde wat Peco railmateriaal
Engelsen zijn trouwens zeer geïnteresseerd in American Civil War, maar zijn ook verbazingwekkend goed op de hoogte van deze periode uit de Amerikaanse geschiedenis. Heel apart.
Vooral die laatste foto doet 't 'm .....althans als ik 'm kon zien ;)
..., is het deze?...
Weinig nieuws te melden, de bouw vordert gestaag. Er moet tenslotte ook nog gewerkt worden :) Wat staand tuig aangebracht op de boegspriet (staand is de bekabeling die de masten op hun plek houdt), en op de masten zitten nu de meeste blokken al op hun plek voor het lopende tuig ( dat is voor het bedienen en stellen van de ra's en zeilen):staand tuig heb ik er hier thuis ook 2 van rondlopen ;D
Enige manco is dat er een hoek van de romp is afgebroken die er gemakkelijk weer aangelijmd kan worden. Verder is de kit NOS (New Old Stock) ofwel een oude kit die nog ergens op de plank lag.
Ik zie er naar uit,want jij weet er altijd wel iets van te maken.
"Scheepjes bouwen" is met deze modellen echt nog een hele klus.
En behoorlijk verslavend ook...
Maar wel leuk werk!
De slag die daarnaast gebouwd wordt moet ik nog eens goed uitzoeken. Dat zijn er zoveel geweest.... bijna niet normaal.
Morgen ging je toch beginnen... ::)
Ehh zon schijfje freubel je toch gewoon zelf ::)
Kunnen we jullie spoorweg nu volgende maand in Rail Magazine verwachten ???
Als zo'n goede schilder en redacteur van Railmagazine bij jullie thuis is,
zou er wel een stukje in de Ralmagazine kunnen komen.