Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!  (gelezen 297483 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #600 Gepost op: 05 September 2011, 09:37:19 »
Is Russian Iron hetzelfde als geblauwd staal?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #601 Gepost op: 05 September 2011, 10:05:27 »
jup. Je kunt het ook imiteren door de zaak donkergrijs (panzergrau ofzo) te spuiten en er metaalglans op te zetten door potloodpulp (even met de punt van n potlood op schuurpapier raggen) erop te wrijven met je vinger.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #602 Gepost op: 05 September 2011, 10:30:50 »
Floris,
Sorry, maar Russia Iron is niet hetzelfde als geblauwd staal. Russia Iron werd alleen in Rusland in het Oeral gebergte gemaakt tot aan de revolutie. Aangezien het roestvast was, hittebestendig was en een glimmende afwerking had, was het in die tijd uitermate geschikt voor ketelbekleding van locomotieven (verven waren bijvoorbeeld nog niet voldoende hittebestendig). Deze specifieke eigenschappen werden verkregen tijdens de productie en kon door de de samenstelling van het ijzererts en het specifieke productie proces niet ergens anders nagebootst worden.

Groet,

Jeroen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #603 Gepost op: 05 September 2011, 10:56:22 »
Ik heb het zelfde gelezen op den wikipaedia, maar al die kenmerken die hier voor Russian Iron worden genoemd, zijn ook van toepassing voor geblauwd staal. Als er een verschil is tussen Russian Steel en geblauwd ijzer, dan zou ik wezenlijker verschillen (bijvoorbeeld in productie) willen zien dan aleen "roestvast, hittebestendig en een glimmende afwerking" omdat dat voor beiden opgaat.

Eelco

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #604 Gepost op: 05 September 2011, 11:25:04 »
Citaat van: The Engineering and Mining Journal (1 December 1888)
The ores used for the manufacture of this iron are mostly from the celebrated mines of Maloblagodatj, and average about the following chemical composition: Metallic iron 60 per cent, silica 5 per cent, phosphorus from 0.15 to 0.06 per cent. The ore is generally smelted into coal pig-iron and converted into malleable iron by puddling or by a Franche-Comté hearth. Frequently, however, the malleable iron is made directly from the ore in various kinds of bloomaries. The blooms or billets thus obtained are rolled into bars 6 inches wide, 1/4" inch thick, and 30 inches in length. These bars are assorted, the inferior ones "piled" re-rolled whilst the others are carefully heated to redness and cross-rolled into sheets about 30 inches square, requiring from eight to ten passes through the rolls. These sheets are twice again heated to redness and rolled in sets of three each, care being taken that every sheet before being passed through the rolls is brushed off with a wet broom made of fir, and at the same time that powdered charcoal is dexterously sprinkled between the sheets. Ten passes are thus made, and the resulting sheets trimmed to a standard size of 25 by 56 inches. After being assorted and the defective ones thrown out, each sheet is wetted with water, dusted with charcoal powder and dried. They are then made into packets containing from 60 to 100, and bound up with the waste sheets.

The packets are placed one at a time, with a log of wood at each of the four sides in a nearly air-tight chamber, and carefully annealed for five or six hours. When this has been completed the packet is removed and hammered with a trip hammer weighing about a ton, the area of its striking surface being about 6 by 14 inches. The face of the hammer is made of this somewhat unusual shape in order to secure a wavey appearance on the surface of the packet. After the packet has received ninety blows equally distributed over its surface it is reheated and the hammering repeated in the same manner. Some time after the first hammering the packet is broken and the sheets wetted with a mop to harden the surface. After the second hammering the packet is broken, the sheets examined to ascertain if any are welded together, and completely finished cold sheets are placed alternately between those of the packet, thus making a large packet of from 140 to 200 sheets. It is supposed that the interposition of these cold sheets produces the peculiar greenish color that the finished sheets posses on cooling.

This large packet is then given what is known as the finishing or polishing hammering. For this purpose the trip hammer used has a larger face than the others, having an area about 17 by 21 inches. When the hammering has been properly done, the packet has received 60 blows equally distributed, and the sheets should have a perfectly smooth, mirror-like surface. The packet is now broken before cooling, each sheet cleaned with a wet fir broom to remove the remaining charcoal powder, carefully inspected, an the good sheets stood on their edges in vertical racks to cool. These sheets are trimmed to regulation size (28 by 56 inches) and assorted into Nos. 1, 2, 3, according to their appearance, and again assorted according to weight, which varies from 10 to 12 lbs. per sheet. The quality varies according to color, and freedom from flaws or spots. A first-class sheet must be without the slightest flaw and a peculiar metallic gray color, and on bending a number of times with the fingers, very little or no scale is separated, as in the case of ordinary sheet iron. The peculiar property of Russian sheet iron is the beautiful polished coating of oxides ("glanz") which it possesses. If there is any secret in the process, it 1probably lies in the "trick" of giving this polish. As far as I was able to judge, from personal observation and conversation with the Russian iron masters, the excellence of this sheet iron appeared to be due to no secret, but to a variety of conditions peculiar to and nearly always present in the Russian iron works of the Urals. Besides the few particulars already noted in the above description of this process, it should be borne in mind that the iron ores of the Urals are particularly pure, and that the fuel used is exclusively charcoal and wood. Another, and equally as important consideration, lies in the fact that this same process of manufacturing sheet iron has been carried on in the Urals for the last hundred years. As a consequence, the workmen have acquired a peculiar skill, the want of which has made attempts to manufacture equally as good iron outside of Russia generally less successful. It is difficult to understand what effect the use of charcoal powder between the sheets as they are rolled and hammered has upon the quality. It is equally as difficult to understand the effect of the interposition of the cold finished sheets upon the production of the polished coating of oxide. The Russian iron master seem to attribute the excellence of their product more to this peculiar treatmentthan to any other cause. One thing is quite certain, there is no secret about the process, and if the Russian sheet iron is so much superior to any other, it is due to the combination causes already indicated.


Als dit ook met geblauwd staal gebeurt, dan zal het wel hetzelfde zijn.

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #605 Gepost op: 05 September 2011, 11:41:02 »
de productie verschilt, maar beide materialen werken omdat een laag donkere ijzeroxide de zaak beschermt, het ziet er dus vergelijkbaar uit.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #606 Gepost op: 05 September 2011, 12:54:51 »
Inderdaad, K 88 lijkt mij ook een beetje heel licht. Het helpt ook niet dat meeste Amerikaanse fabrieksmodellen getoond worden met de veel te lichte kleur >:(
Neem bijvoorbeeld Eureka &  Palisade No. 4:
Hier lijkt de bekleding blauwgrijs:

Foto van:http://members.fortunecity.com/gknowles/proto/ep/ep.htm
En op andere fotos lijkt de ketelbekleding wel zwart. Ergens daar tussenin moet dus de 'echte' kleur liggen.  
Misschien is het maar beter dat Ronald ergens een stukje Russian Iron vandaan haalt en dat op z'n loc plakt ;D Het lijkt me een aardig lastig kleurtje om goed na te bootsen.
mvg,
Rick
Edit: Plaatje werkend gemaakt
« Laatst bewerkt op: 06 September 2011, 00:57:09 door Beached »

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #607 Gepost op: 05 September 2011, 13:01:43 »
Helaas: je plaatjes zijn niet zichtbaar :(

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #608 Gepost op: 05 September 2011, 19:58:58 »
Mannen, een interessante discussie! Inderdaad spreekt men van Russian Iron. Dat schijnt zo'n beetje de standaard kleur van de ketel te zijn. Ik ben nog niet zover en zal mij in alle genoemde kleuren verdiepen :)

De loc in de alcohol maakt progressie, kijk maar:



Even flink met een oude tandenborstel raggen en je krijgt dit:



Begint er op te lijken, voor de restjes die er nog op zitten gaat alles nog een dag (of misschien 2) in de alcohol.


Hoi Ronald,
Ziet er top uit ... ook de wagon, waar inderdaad nog andere draaistellen onder moeten ...  :-X

Groet,

Jeroen

"Baby, make my day....."  ;D ;D ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #609 Gepost op: 05 September 2011, 22:34:08 »
Nog even een streepje matte lak over de decals van de veewagen gezet, ondanks de flits op de late avond kun je zien dat de "silvering" ofwel de schittering van de decal draagfilm niet te zien is:



Later!

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #610 Gepost op: 08 September 2011, 10:05:56 »
"Baby, make my day....."  ;D ;D ;)

Eerste aanzetje gemaakt:


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #611 Gepost op: 08 September 2011, 10:37:25 »
Yes! (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #612 Gepost op: 12 September 2011, 18:30:47 »

Begint er op te lijken, voor de restjes die er nog op zitten gaat alles nog een dag (of misschien 2) in de alcohol.


Het begint er zeker op te lijken... na enkele dagen liggen en flink raggen met de borstel was het meeste er wel af. Echter bleef er toch nog zo'n 15% verfresten achter. Hoe je dat weghaalt? Simpelweg met een satestok:



Kap plus afdekplaat aandrijfassen:



En de delen bij elkaar:



Inmiddels zijn ook de meeste witte restjes grondverf en andere restjes met een mesje verwijderd en heb ik de afdekplaat voor proef gespoten met Action primer.En dat ziet er veelbelovend uit.

Ik had wat problemen met de cardreader in m'n computer die mijn normale SD kaart uit de kleine camera niet wil lezen. Inmiddels een extra stick voor 3 euro gehaald die wel het kaartje ziet. Vandaar dat de update enkele dage op zich liet wachten.

Later! :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #613 Gepost op: 12 September 2011, 20:37:17 »
En nog even alle 4 delen samen:



Tenderkap spuit ik morgen :)

Grtz, Ronald.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #614 Gepost op: 12 September 2011, 21:21:03 »
Dus niet, kon het niet laten... toch snel even kap en cilinderblok gespoten. Zie hier:



Later weer meer! :)