Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door hervé
Vandaag om 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Wissels weigeren af en toe  (gelezen 2095 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Wissels weigeren af en toe
« Gepost op: 07 November 2010, 12:09:08 »
Hallo allemaal ik gebruik peco code 55 wissels ( N spoor )
Deze worden door conrads aangedreven via de UH 63410 schakeldecoder.
Koploper stuurt de baan aan.
Nu gebeurt het af en toe dat een wissel niet schakelt wel in koploper maar niet fysiek.
Het gebeurt onregelmatig zonder vaste patronen dus.
Het gebeurt ook bij verschillende wissels.

Ik heb 2 stuks 63410 waarvan de 2e maar voor de helft gebruikt word.
Plus nog een servodecoder van UH waar 2 servo,s op aangesloten zijn.
Deze worden alle gevoed door de wisselstroom uitgang van een standaard minitrix travo.
Is dat te veel van het goede?
Of zijn er nog andere oorzaken te bedenken?
Er zijn slechts 5 wissels en 6 seinen aangesloten.

Graag jullie meningen (y)

Groetjes marco
« Laatst bewerkt op: 07 November 2010, 12:12:10 door marcowijchen »
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2010, 12:28:31 »
Citaat
Deze worden door conrads aangedreven

Zijn deze wel goed? Ik persoonlijk ben geen voorstander van deze dingen. Weet je zeker dat ze allemaal conventioneel wel goed werken?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2010, 12:53:18 »
Dat is de reden waarom ik alle conrads heb vervangen door servo's.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2010, 12:54:24 »
Hoewel ik nog niet al te veel ervaring heb....

Ik heb zojuist in mijn baan alle 40 wissels aangesloten (magneet inpuls met ESU decoders aangesloten op een ECOS2) valt het mij ook bij het testen op: 4 x zonder problemen en de 5e keer een hapering. Ik ben er achter gekomen dat de wissel voldoende 'power' moeten krijgen via een aparte voeding. Gelukkig kun je de ESU decoders voorzien van een aparte voeding. Dit heeft het aantal hapering drastisch teruggebracht.

Het zou overigens een idee zijn, maar ik geloof niet dat deze voorziening in enige software bestaat, dat een inpuls voor een wissel 2x gegeven wordt binnen 1 seconde na elkaar. Heeft de wissel de eerste impuls gemist dan 'krijgt ie nog een kans'. Is ie al wel omgeschakeld dan heeft de tweede impuls vanwege de eindafschakeling geen effect.

Maarten
Herintreder sinds 2010

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2010, 13:34:35 »
Heb je het stelveertje uit de wissels verwijderd Marco?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2010, 13:58:14 »
@ronald ja handmatig schakelen ze wel goed dat is het eerste wat ik probeer na een weigering.
Er zit ook 1 tortoise bij die weigert af en toe ook.

@maarten dat vraag ik me ook af of er genoeg power is maar het gaat maar om een paar wissels en een paar seinen.Koploper schakelt de wissels achter elkaar dacht ik en niet gelijktijdig.Of het mogelijk is om 2 keer te schakelen achter elkaar weet ik niet maar dat lost het probleem eigenlijk niet op.

@henk  ja het stelveertje is eruit.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2010, 18:57:38 »
Iemand nog andere ideen?
Het vreemde is dat er ook een tortoise aandrijving tussenzit die af en toe weigert.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2010, 18:54:08 »
Ik heb onlangs ook een lenz LS150  decoder aan de conrads gekoppeld.
Deze schakelen de conrads voor 100% goed, ook schakelt de lenz krachtiger dan de UH 63410 heb ik het idee.
De wissels worden via de lenz met een hardere klap omgezet dan de UH decoder.

De conrads blijven af en toe mechanisch enzigzins "hangen" waardoor ze te "vast" zitten om ze door de UH om te kunnen zetten.Als je de aandrijving een klein stukje helpt ( handmatig) dan schakelt de UH hem gewoon goed om.
Om dit vast zitten te voorkomen heb ik een soort aanslag gemaakt waardoor de motor niet ver door "loopt".  Wel er voor zorgen dat de hartsturing nog goed kan schakelen.

Hierdoor heb ik het probleem met de conrads op kunnen lossen maar het blijfen Kwalitatief Uitermate Teleurstellende dingen ;D

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2010, 19:49:21 »
Alle waar is naar zijn geld natuurlijk. Maar die Conrads moet je met enig beleid behandelen.
Je moet er niet te veel spanning op zetten, want dan knallen ze met zoveel geweld tegen de wand dat ze helemaal klem komen te zitten.
Ik heb proefondervindelijk gevonden dat een enkelzijdig gelijkgerichte spanning van 8 à 10V het beste resultaat geeft. Ik heb het al vaker gemeld, op onze clubbaan zitten 3 van deze aandrijvingen die na vrijwel elke treinpassage omschakelen. Dat betekent dat ze op een rijdag tussen de 100 en 200 keer schakelen. Ze zitten er nu ruim een jaar, en nog nooit een weigering gehad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2010, 23:48:32 »
Hoi,

Even een testje gedaan met een prototype van de 'upcoming' DigiCoil van DigiRails.



Klik op het plaatje voor het filmpje

Deze decoder stelt je in staat om de uitgang via Pulsbreedte modulatie ( PWM ) in te stellen. Daardoor kun je de aandrijving met CV waarden zo programmeren dat hij mooi netjes en betrouwbaar om gaat, zonder de alom bekende 'knal'

Voor de ompolings-aansturing heb ik gebruik gemaakt van een nieuwe schakeling ala de Lenz LA010, maar meer daarover later.

In het filmpje betreft het een standaard Conrad aandrijving met ingebouwde weerstanden voor de motor. Na deze overbrugd te hebben, kan de PWM nog lager ingesteld worden met behoud van de kracht waarmee de wissel wordt omgezet. Bij benadering is een 'snelle' servo aandrijving te evenaren ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 05 December 2010, 23:51:45 door Karst Drenth »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2010, 00:05:03 »
Heeft de motor niet die 'klap' nodig om de eindafschakeling mechanisch goed te kunnen doen? Je zou zeggen dat de traagheid dat gedeelte onbetrouwbaar maakt. Het komt nu op pure kracht aan om zowel de wissel om te zetten als de eindafschakeling te doen, omdat je het zonder de snelheid moet doen.

Het is wel eens vaker besproken, herinner ik mij. En de conclusie was toen dat experimenten hieromtrent niet veel opleverden.

Maar als je goeie resultaten scoort, prima vinding!  (y)
Ik heb al een trein

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2010, 00:08:09 »
Hoi Huub,

Door de PWM behoudt de motor zijn 'kracht' dit itt het verlagen van de spanning of het voorschakelen van een weerstand. Maw de motor blijf 'drukken' totdat de eindpositie is bereikt Verder jun je ook nog de decoder zo programmeren, dat er een puls van bepaalde lengte wordt gegeven voor het geval de einpositie mechanisch niet bereikt kan worden.

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2010, 00:08:36 »
Karst,
Wat is de PWM frequentie die je toepast?
Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd met PWM op deze aandrijving, maar kreeg nooit een acceptabel resultaat.

Verder dezelfde bedenking als Huub: werkt het ook nog zo soepel als je daadwerkelijk een wissel gaat aandrijven?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Wissels weigeren af en toe
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2010, 00:13:57 »
Hoi Klaas,

ca. 300- 400Hz

E.e.a is natuurlijk afhankelijk van de mechanische weerstand van het wissel, maar je kunt iig de boel 'tunen' zonder tot allerlei 'spannings-verlagende-maatregelen' over te hoeven gaan.

Voor een PIKO A-Gleis wissel werkt het perfect. Deze hebben slechts een klein 'zetje' nodig om om te gaan. Voor toepassingen voor b.v. Tillig wissels ( waar de tongen echt moeten worden verbogen ) prefereer ik toch liever servo's... ;)

Grtzz,

Karst