Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Ronald69
Vandaag
om 20:58:01
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:51:10
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:49:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 20:38:18
diorama, voor lange treinen.
door
JohnRobertGrunn
Vandaag
om 20:25:07
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
Vandaag
om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
Vandaag
om 19:20:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 19:04:37
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
Vandaag
om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wissels weigeren af en toe
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wissels weigeren af en toe (gelezen 2007 keer)
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Wissels weigeren af en toe
«
Gepost op:
07 november 2010, 12:09:08 »
Hallo allemaal ik gebruik peco code 55 wissels ( N spoor )
Deze worden door conrads aangedreven via de UH 63410 schakeldecoder.
Koploper stuurt de baan aan.
Nu gebeurt het af en toe dat een wissel niet schakelt wel in koploper maar niet fysiek.
Het gebeurt onregelmatig zonder vaste patronen dus.
Het gebeurt ook bij verschillende wissels.
Ik heb 2 stuks 63410 waarvan de 2e maar voor de helft gebruikt word.
Plus nog een servodecoder van UH waar 2 servo,s op aangesloten zijn.
Deze worden alle gevoed door de wisselstroom uitgang van een standaard minitrix travo.
Is dat te veel van het goede?
Of zijn er nog andere oorzaken te bedenken?
Er zijn slechts 5 wissels en 6 seinen aangesloten.
Graag jullie meningen
Groetjes marco
«
Laatst bewerkt op: 07 november 2010, 12:12:10 door marcowijchen
»
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15437
Modelrailroading is fun!
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #1 Gepost op:
07 november 2010, 12:28:31 »
Citaat
Deze worden door conrads aangedreven
Zijn deze wel goed? Ik persoonlijk ben geen voorstander van deze dingen. Weet je zeker dat ze allemaal conventioneel wel goed werken?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #2 Gepost op:
07 november 2010, 12:53:18 »
Dat is de reden waarom ik alle conrads heb vervangen door servo's.
Gelogd
maartens
Offline
Berichten: 222
Austria Express by Night
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #3 Gepost op:
07 november 2010, 12:54:24 »
Hoewel ik nog niet al te veel ervaring heb....
Ik heb zojuist in mijn baan alle 40 wissels aangesloten (magneet inpuls met ESU decoders aangesloten op een ECOS2) valt het mij ook bij het testen op: 4 x zonder problemen en de 5e keer een hapering. Ik ben er achter gekomen dat de wissel voldoende 'power' moeten krijgen via een aparte voeding. Gelukkig kun je de ESU decoders voorzien van een aparte voeding. Dit heeft het aantal hapering drastisch teruggebracht.
Het zou overigens een idee zijn, maar ik geloof niet dat deze voorziening in enige software bestaat, dat een inpuls voor een wissel 2x gegeven wordt binnen 1 seconde na elkaar. Heeft de wissel de eerste impuls gemist dan 'krijgt ie nog een kans'. Is ie al wel omgeschakeld dan heeft de tweede impuls vanwege de eindafschakeling geen effect.
Maarten
Gelogd
Herintreder sinds 2010
henk
Offline
Berichten: 21676
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #4 Gepost op:
07 november 2010, 13:34:35 »
Heb je het stelveertje uit de wissels verwijderd Marco?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #5 Gepost op:
07 november 2010, 13:58:14 »
@ronald ja handmatig schakelen ze wel goed dat is het eerste wat ik probeer na een weigering.
Er zit ook 1 tortoise bij die weigert af en toe ook.
@maarten dat vraag ik me ook af of er genoeg power is maar het gaat maar om een paar wissels en een paar seinen.Koploper schakelt de wissels achter elkaar dacht ik en niet gelijktijdig.Of het mogelijk is om 2 keer te schakelen achter elkaar weet ik niet maar dat lost het probleem eigenlijk niet op.
@henk ja het stelveertje is eruit.
Groetjes marco
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #6 Gepost op:
08 november 2010, 18:57:38 »
Iemand nog andere ideen?
Het vreemde is dat er ook een tortoise aandrijving tussenzit die af en toe weigert.
Groetjes marco
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #7 Gepost op:
05 december 2010, 18:54:08 »
Ik heb onlangs ook een lenz LS150 decoder aan de conrads gekoppeld.
Deze schakelen de conrads voor 100% goed, ook schakelt de lenz krachtiger dan de UH 63410 heb ik het idee.
De wissels worden via de lenz met een hardere klap omgezet dan de UH decoder.
De conrads blijven af en toe mechanisch enzigzins "hangen" waardoor ze te "vast" zitten om ze door de UH om te kunnen zetten.Als je de aandrijving een klein stukje helpt ( handmatig) dan schakelt de UH hem gewoon goed om.
Om dit vast zitten te voorkomen heb ik een soort aanslag gemaakt waardoor de motor niet ver door "loopt". Wel er voor zorgen dat de hartsturing nog goed kan schakelen.
Hierdoor heb ik het probleem met de conrads op kunnen lossen maar het blijfen
K
walitatief
U
itermate
T
eleurstellende dingen
Groetjes marco
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #8 Gepost op:
05 december 2010, 19:49:21 »
Alle waar is naar zijn geld natuurlijk. Maar die Conrads moet je met enig beleid behandelen.
Je moet er niet te veel spanning op zetten, want dan knallen ze met zoveel geweld tegen de wand dat ze helemaal klem komen te zitten.
Ik heb proefondervindelijk gevonden dat een enkelzijdig gelijkgerichte spanning van 8 à 10V het beste resultaat geeft. Ik heb het al vaker gemeld, op onze clubbaan zitten 3 van deze aandrijvingen die na vrijwel elke treinpassage omschakelen. Dat betekent dat ze op een rijdag tussen de 100 en 200 keer schakelen. Ze zitten er nu ruim een jaar, en nog nooit een weigering gehad.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10232
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #9 Gepost op:
05 december 2010, 23:48:32 »
Hoi,
Even een testje gedaan met een prototype van de 'upcoming'
DigiCoil van DigiRails
.
Klik op het plaatje voor het filmpje
Deze decoder stelt je in staat om de uitgang via Pulsbreedte modulatie ( PWM ) in te stellen. Daardoor kun je de aandrijving met CV waarden zo programmeren dat hij mooi netjes en betrouwbaar om gaat, zonder de alom bekende 'knal'
Voor de ompolings-aansturing heb ik gebruik gemaakt van een nieuwe schakeling ala de Lenz LA010, maar meer daarover later.
In het filmpje betreft het een standaard Conrad aandrijving met ingebouwde weerstanden voor de motor. Na deze overbrugd te hebben, kan de PWM nog lager ingesteld worden met behoud van de kracht waarmee de wissel wordt omgezet. Bij benadering is een 'snelle' servo aandrijving te evenaren
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 05 december 2010, 23:51:45 door Karst Drenth
»
Gelogd
HuubvG
Offline
Berichten: 3742
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #10 Gepost op:
06 december 2010, 00:05:03 »
Heeft de motor niet die 'klap' nodig om de eindafschakeling mechanisch goed te kunnen doen? Je zou zeggen dat de traagheid dat gedeelte onbetrouwbaar maakt. Het komt nu op pure kracht aan om zowel de wissel om te zetten als de eindafschakeling te doen, omdat je het zonder de snelheid moet doen.
Het is wel eens vaker besproken, herinner ik mij. En de conclusie was toen dat experimenten hieromtrent niet veel opleverden.
Maar als je goeie resultaten scoort, prima vinding!
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10232
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #11 Gepost op:
06 december 2010, 00:08:09 »
Hoi Huub,
Door de PWM behoudt de motor zijn 'kracht' dit itt het verlagen van de spanning of het voorschakelen van een weerstand. Maw de motor blijf 'drukken' totdat de eindpositie is bereikt Verder jun je ook nog de decoder zo programmeren, dat er een puls van bepaalde lengte wordt gegeven voor het geval de einpositie mechanisch niet bereikt kan worden.
Grtzz,
Karst
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #12 Gepost op:
06 december 2010, 00:08:36 »
Karst,
Wat is de PWM frequentie die je toepast?
Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd met PWM op deze aandrijving, maar kreeg nooit een acceptabel resultaat.
Verder dezelfde bedenking als Huub: werkt het ook nog zo soepel als je daadwerkelijk een wissel gaat aandrijven?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10232
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Wissels weigeren af en toe
«
Reactie #13 Gepost op:
06 december 2010, 00:13:57 »
Hoi Klaas,
ca. 300- 400Hz
E.e.a is natuurlijk afhankelijk van de mechanische weerstand van het wissel, maar je kunt iig de boel 'tunen' zonder tot allerlei 'spannings-verlagende-maatregelen' over te hoeven gaan.
Voor een PIKO A-Gleis wissel werkt het perfect. Deze hebben slechts een klein 'zetje' nodig om om te gaan. Voor toepassingen voor b.v. Tillig wissels ( waar de tongen echt moeten worden verbogen ) prefereer ik toch liever servo's...
Grtzz,
Karst
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Wissels weigeren af en toe