Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:52:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 12:38:17
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door kar
Vandaag om 12:30:05
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:24:35
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 12:06:08
Minibaan Visserskaai H0 door Dave.......
Vandaag om 11:30:51
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
ESU V5 Decoder setting door Ben
Vandaag om 11:23:27
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 11:17:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 10:56:58
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:25:50
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:02:52
  

Auteur Topic: Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.  (gelezen 24027 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #30 Gepost op: 13 December 2010, 00:03:33 »
Lijkt mij een gelakte teak kleur. En dus juist(?)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #31 Gepost op: 19 March 2011, 12:36:31 »
Omdat ik enkele transfersetjes op rail gekocht heb waaruit met wat moeite de rijtuignummers zijn samen te stellen, heb ik de boel in de lak gezet.



Het groen is gemengd kleinspoorverf (4 en 17) maar dat droogt voor geen meter, als het over een week nog plakt wrijf ik de zooi er weer af en kijk ik wat er verder mee moet.
De contouren van het dichtgeplakte raampje zijn ook na veelvuldig plamuren en schuren nog steeds zichtbaar, het lijkt erop dat het plamuur nog wekenlang blijft krimpen.


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #32 Gepost op: 19 March 2011, 13:51:57 »
In plaats van plamuur secondenlijm op de oneffenheden en dan gelijk een beetje  baking soda erop.
Droogt snel, schuurt relatief makkelijk weg en krimpt niet.

Groeten,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #33 Gepost op: 19 March 2011, 15:20:10 »
Ton, schuurt het gemakkelijker weg doordat je er baking soda op gooit? Want mijn ervaring is dat secondelijm inderdaad wel keihard word, maar als je vervolgens gaat schuren, moet je erg oppassen dat je niks van de zachtere omgeving meeneemt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #34 Gepost op: 19 March 2011, 15:47:42 »
Ewout,

Je krijgt eigenlijk een vulling van baking soda bij elkaar gehouden door secondenlijm. Daardoor ontstaat er een goedje dat wel hard is, maar makkelijker te schuren dan pure secondenlijm, al moet je natuurlijk blijven oppassen voor het materiaal er omheen.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #35 Gepost op: 19 March 2011, 15:50:57 »
Het vulpoeder van Olba doet min of meer hetzelfde,

Ik geef echter de voorkeur aan 'massieve' secondenlijm. En dan schuren met korrel 800 waterproof met veel water, schuurpapier geplakt op een wasknijper of stripje styreen, zodat je eigenlijk een soort vijltje krijgt. Maar veel water is hier de truuk ;)

Grtzz,

Karst

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #36 Gepost op: 21 March 2011, 18:15:39 »
Ik ben nog niet achter zuiveringszout aan geweest maar heb wel besloten om er nog een schuurbeurt aan te wagen, ook omdat ik het groen nu de zon schijnt een tintje te licht vind.
Het duurt bijna een week voordat de verf stofdroog is, dat licht aan het potje met het lichtgroen (nr.4) die is niet helemaal fris lijkt mij, de olijfkleurige verf (nr.17) droogt veel sneller.

Nu eerst aan het vlugzout en dan nieuwe ronden nieuwe kansen.

Stephan.



ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #37 Gepost op: 21 March 2011, 18:32:16 »
Als de verf niet meer (of slecht) wil drogen , dan is het sikketief (zorgt voor het drogen) vervlogen.

Als noodoplossing zou je dan een (matte)vernislaag eroverheen kunnen spuiten .
De verf gaat dan alsnog drogen door de hoeveelheid sikketief van de vernislaag.

Ik heb dit ooit eens met succes toegepast .
In jouw geval natuurlijk eerst uitproberen op een stukje afval

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9895
    • belse roestkraam
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #38 Gepost op: 23 March 2011, 14:18:29 »
om te plamuren met secondelijm kun je elk soort poeier nemen, ik gebruikte wel es koffiecreamer, met koekkruimels, bloem of keukenzout vil t ook heus wel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #39 Gepost op: 23 March 2011, 15:14:03 »
Had de ongevallentrein van Rotterdam in de jaren 50 niet zo'n ex-postbak als wagen, in combinatie met een oude D? Als ik me niet vergis staat er een foto in de nieuwste Waldorp waar een 4300 met die trein uitrukt, na het officiele einde van het NS-stoomtijdperk.

Als dat inderdaad zo is, ga ik deze bak ook bouwen. Samen met mijn NS 1794 en een nog om te bouwen D kan ik dan deze foto reconstrueren:



Foto uit eigen collectie, NS 1794 met ongevallentrein te Rotterdam Feijenoord, 23-9-1956

Eelco

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #40 Gepost op: 23 March 2011, 16:27:46 »
om te plamuren met secondelijm kun je elk soort poeier nemen, ik gebruikte wel es koffiecreamer, met koekkruimels, bloem of keukenzout vil t ook heus wel.

Ik heb gelijk het schuurstof wat er nog lag van de Artitec huisjes in een potje gedaan, is ook erg fijn en bederft niet, net als dat bakzout.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #41 Gepost op: 26 March 2011, 20:56:49 »
Ik heb de wand tot op het styrenen inzetstukje gladgeschuurd, ik denk; dan kunnen er geen naden meer zijn. Fout helpt geen reet.
Het vlak lijkt mij nu te groot om met secondelijm vol te plamuren, maar ik heb nog een tube Motip putty in de bak gevonden dus gaan we dat proberen, de kleur vind ik overigens nog steeds te licht.
Het standgroen van kleinspoor vind ik te olijfkleurig vandaar de bijmenging met nr. 4 , maar dit blijft te licht dus heb ik nu een proefstukje  Nr. 17 met berlijnsblauw gemengd, het groen wordt nu donkerder en harder, even laten drogen voor het uiteindelijke resultaat.

Dit plaatje van de site van Martijn Haman lijkt mij toch een redelijk juiste groen te hebben voor een postrijtuig in de jaren 50, toch?


Van de afbeeldingen van rijtuigen op de site van Phildie is het moeilijk de juiste kleur groen samen te stellen, lijkt licht maar is toch donker.

foto Phildie

Koop een potje Phildie nr 105 rijtuiggroen zal je zeggen, maar dit is wel erg makkelijk en kost bovendien weer een tientje, dus modder ik liever door.

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 26 March 2011, 21:29:14 door prutser »

Zolderling

  • Gast
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #42 Gepost op: 26 March 2011, 22:11:50 »
Had de ongevallentrein van Rotterdam in de jaren 50 niet zo'n ex-postbak als wagen, in combinatie met een oude D? Als ik me niet vergis staat er een foto in de nieuwste Waldorp waar een 4300 met die trein uitrukt, na het officiele einde van het NS-stoomtijdperk.

In Rotterdam deed van 1949 tot 1962 de voormalige P6056 dienst als ongevallenwagen 157033.

- hans -

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #43 Gepost op: 01 April 2011, 19:59:04 »
Dit wordt er echter een uit de serie 6006-6010, ik heb geen flauw idee wat de verschillen met de P6056 zijn, maar ik vermoed het aantal deuren, het remmershuis en de lengte.

Een vraagje: de zijkanten van de lichtkap moeten ook donkergroen toch?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2011, 20:06:17 door prutser »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ombouw Fleischmann postrijtuig met remmershuis.
« Reactie #44 Gepost op: 01 April 2011, 21:04:48 »
Lijkt me wel ja.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)