Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 23:06:00
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 22:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
  

Auteur Topic: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko  (gelezen 5996 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Gepost op: 22 January 2007, 21:19:32 »
« Laatst bewerkt op: 22 January 2007, 21:29:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

  • Gast
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2007, 21:35:35 »
Vrij vertaald: als twee fabrikanten hetzelfde origineel natuurgetrouw in H0 namaken, dan is het niet meer dan logisch dat die modellen als twee druppels water op elkaar lijken  ;D

Arjen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2007, 21:37:30 »
Gna, gna, gna  ;D

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2007, 22:01:30 »
Hoezo Plagiaat,

PIKO heeft toch niet zo sleep-contact

Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2007, 22:05:33 »
Het PIKO exemplaar wordt ook in een wisselstroomuitvoering uitgebracht, dus ook met slepert.....
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2007, 22:22:23 »
Vrij vertaald: als twee fabrikanten hetzelfde origineel natuurgetrouw in H0 namaken, dan is het niet meer dan logisch dat die modellen als twee druppels water op elkaar lijken  ;D

Arjen.

En toch vind ik dat geen erg sterk argument van de rechter. Als twee fabrikanten een model van dezelfde trein maken is het logisch dat de modellen op elkaar lijken. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat voor allerlei modelleervraagstukken precies dezelfde oplossingen worden gekozen. Kijk maar naar de twee Linten: lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar, maar je hoeft niet erg ver te zoeken om de verschillen te zien.
Ik denk nog altijd dat Piko zich heeft laten 'inspireren' door het Märklin model. Maar dat is nog niet hetzelfde als plagiaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2007, 00:05:53 »
Als twee fabrikanten hetzelfde voorbeeld in model namaken is het logisch dat ze uitwendig sterk op elkaar lijken. Maar volgens mij was het belangrijkste bezwaar van Märklin dat Piko ook constructieve oplossingen heeft gekopiëerd.
Nou vind ik dat bezwaar niet zo doorslaggevend, want Märklin heeft in zijn Hobby modellen het aandrijfconcept van Roco gekopiëerd. Okee, ze hebben er 30 jaar over gedaan om tot het inzicht te komen dat het een goed concept is, maar ze hebben het toch maar nagemaakt.
En als nu Piko iets van hun namaakt zouden ze eigenlijk gevleid moeten zijn, in plaats van gepikeerd, want het is een erkenning dat ze iets goeds hebben verzonnen wat het namaken waard is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2007, 00:27:28 »
Zo zouden wij denken, als modelbouwers...
HElaas zien fabrikanten het als diefstal, en mogelijk in sommoge gevallen geld te verdienen aan een vinding van die fabrikant.  :-|
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

arjen

  • Gast
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2007, 07:31:52 »
Ik denk nog altijd dat Piko zich heeft laten 'inspireren' door het Märklin model. Maar dat is nog niet hetzelfde als plagiaat.

Ik denk dat je gelijk hebt. Interessante vraag is dan, hoe ver je mag gaan met het overnemen van constructieve oplossingen. De koppelingen? De bevestiging van de voorruit? De mate van inkorting van de bak? Misschien wel het complete concept van de cardanaandrijving?
Als je het heel extreem trekt, maakt de eerste die met een goed model komt daarmee meteen alle concurrentie onmogelijk. Gelukkig gaat de rechter daar vooralsnog niet in mee.

Kijk maar naar de twee Linten: lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar, maar je hoeft niet erg ver te zoeken om de verschillen te zien.

En je ziet ook meteen dat de ene oplossing beter is dan de andere. Nu en dan kun je een goed idee beter wél kopiëren ;)

Arjen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2007, 08:21:13 »
Nou ja, het heeft Märklin tijd en dus geld gekost om oplossingen voor dit specifieke model te bedenken, te testen, te verbeteren, weer te testen en ten slotte te gebruiken. Dat geld vind je terug in de verkoopprijs. Piko heeft zich die kosten grotendeels kunnen besparen en ook dat vind je terug in de verkoopprijs. De twee modellen concurreren direct met elkaar. Ik kan me de frustratie van Märklin wel voorstellen.

Het is ingewikkeld. Gevalletje voor hoger beroep misschien. Benieuwd of Märklin daar nog zin in heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2007, 08:42:17 »
Wie zegt dat piko het van M heeft afgekeken? Misschien was het wel andersom.
Maar ik denk dat M* het copieeren niet zo erg vind maar wel het prijsverschil.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2007, 10:01:41 »
Wie zegt dat piko het van M heeft afgekeken? Misschien was het wel andersom.

Eeeeh, laat eens denken, misschien omdat het Märklinmodel een jaar of drie eerder op de markt was?  ::) ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2007, 11:13:38 »
Ik kan het mis hebben, maar het staat mij bij dat er ook een chinese fabrikant bij betrokken was waar beide onderdelen van betrekken. En dat er in een beginstadium zelfs sprake was van samenwerking in ontwikkeling.
M* protesteerde ook pas toen P* met het wisselstroommodel kwam. Het geheel lijkt me dan ook "iets" gecompliceerder.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Anoniem

  • Gast
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2007, 11:21:21 »
Het is ingewikkeld. Gevalletje voor hoger beroep misschien. Benieuwd of Märklin daar nog zin in heeft.

Dan loopt de appellant (dat zou dan waarschijnlijk Märklin zijn) wel tegen het grote risico aan in hoger beroep exact hetzelfde verdict om zijn oren te krijgen. Als het geschilpunt in hoger beroep de oplossingen in de constructie betreft, zou de appèlrechter wel eens een uitspraak kunnen doen in de richting van 'dan had je maar een patent moeten aanvragen'...en als het een en ander niet innoverend genoeg was om een patent te verkrijgen, tja, dan is (juridisch, niet per se ook praktisch) aannemelijk dat een ander dezelfde oplossing bedenkt. Ik schat de proceskansen van Märklin niet al te hoog in.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Rechterlijke uitspraak Märklin versus Piko
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2007, 11:37:36 »
Ik eigenlijk ook niet, maar dan zou deze uitspraak vergaande gevolgen kunnen hebben. Welke fabrikant gaat dan nog tijd en geld investeren om voor een wat ingewikkelder model zorgvuldig de beste constructie te zoeken?

@Albert, dan van die samenwerking was bij mijn weten een typisch internetgerucht. Märklin en Piko hebben het in ieder geval nooit als argument gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.