Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstad door Pauldg
Vandaag om 18:16:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:16:48
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door henk
Vandaag om 17:46:01
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:34:07
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
Fleischmann Anna ombouw. door Nijboer
Vandaag om 16:53:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 15:56:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
  

Auteur Topic: Draaischijf op de baan of niet ?  (gelezen 4269 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re:Draaischijf op de baan of niet ?
« Reactie #15 Gepost op: 27 October 2010, 17:54:58 »
Nederlandse sleeptenderlokomotieven voor de hoofdbaan mochten over het algemeen, dit in tegenstelling tot hun Duitse zusters, met tender voor, niet harden dan 40 in het uur rijden. Om toch een goede dienstsnelheid aan te kunnen houden werden op de eindstations draaischijven in dienst gesteld. Deze schijven hoefde in principe niet verbonden te zijn met een lokomotievenloods/werkplaats. Voor dienst op de lokaalijnen werden de zgn tender- en Tramlokomotieven ontwikkeld. Deze mochten in beginsel net zo snel vooruit als achteruit rijden (dit is ook een van de reden waarom de SSN een tenderlok in zijn bestand heeft, maar dit terzijde) en hierdoor spaarden zij personeel en materaal uit.
Zover een korte verklaring. SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.