Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 17:57:45
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door henk
Vandaag om 17:46:01
Randstad door 741230
Vandaag om 17:43:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:34:07
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
Fleischmann Anna ombouw. door Nijboer
Vandaag om 16:53:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 15:56:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15

Auteur Topic: Draaischijf op de baan of niet ?  (gelezen 4268 keer)

DirkH

• Offline Offline
Draaischijf op de baan of niet ?
« Gepost op: 27 October 2010, 10:49:08 »
Hi ,

ik ben bezig met het plannen van een nieuwe baan in tijdperk III (combinatie van stoom en diesel tractie) . Op de baan komt een kopstation dat ook het depot voor de stoomlocomotieven bevat.

Nu komt de vraag , als er enkel met tenderlocomotieven gereden wordt is het dan de gewoonte van een draaischijf te voorzien voor het keren van de locs of wordt er gewoon omgelopen en rijd de tenderloc achteruit.

Dirk

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
Re:Draaischijf op de baan of niet ?
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2010, 10:56:01 »
Dag Dirk,

Op zich is er geen noodzaak, om de locs te draaien. Het is volgens mij ook het beeld wat je zelf voor ogen hebt. Als het niet uitmaakt, hoe je locs voor de trein hangen, dan heb je geen draaischijf nodig. Het zal je veel geld schelen in ieder geval... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Martijn_

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2010, 10:58:36 »
Hoe groot is je station?

Een draaischijf kan er natuurlijk al tientalle jaren geleden zijn gebouwd en toen de sleeptenderloks vervangen werden door tenderloks is de draaischijf gewoon gebleven omdat deze bijvoorbeeld de toegang bood tot een lokloods.

Mvg,
Martijn

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2010, 11:00:23 »
De tenderloks waren juist bedoeld om het keren van de locomotief te voorkomen. (Keren bijvoorbeeld op een draaischijf) Dan kon bij kleine lijnen en kopstations de draaischijf achterwege blijven. Daarnaast is een beparing van tijd en personeel. De meeste tenderloks kunnen even hard voor als achteruit.

Maar je wat belet je om geen draaischijf op te nemen in je baan plan? En in een depotje kan je een kleine draaischijf goed opnemen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2010, 11:00:57 »
Hoi Dirk,

Een draaischijf op je baan is een prachtige eyecatcher, dus als je de ruimte hebt, zou ik het zeker doen. Omlopen kan natuurlijk ook, maar niet alle locs in tp III waren geschikt om 'achteruit' in de dienstregeling te rijden, dacht ik. Zo was bij een aantal locs de snelheid bij het achteruit rijden beperkt. Maar heel precies weet ik dit niet. Er zullen op dit forum genoeg mensen zijn die hier wel goed van op de hoogte zijn.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2010, 11:03:14 »
Volgens mij is het zo dat bij vrij grote stations er vrijwel altijd een draaischijf was om de stoomlocs te keren. Voor lijntjes waar aan het eindpunt geen draaischijf aanwezig was is men tenderlocs gaan inzetten. Die hoeven niet te keren, maar alleen om te lopen. Uiteraard is de maximum snelheid en het rendement van zo'n tenderloc wat lager dan van een loc die altijd schoorsteen-voor kan rijden, maar de aanleg van een draaischijf kost flink geld. Als de financiële afweging; eenmalige investering (draaischijf) tegenover minder rendement (tenderlocs inzetten) in het voordeel van de laatste uitvalt zal men geen draaischijf aanleggen.
Als jij echter een beetje depot opzet waar (regelmatig) niet alleen stoomlocs maar ook diesellocs rijden is er natuurlijk grote kans dat het een groot depot is en dat er nu even geen locs met tender aanwezig zijn. Als daarentegen je 'depot' alleen bestaat uit een paar rangeersporen waar zo nu en dan een loc op staat ( de rest staat in je schaduwstation) is er geen reden om een draaischijf aan te leggen. Locs met tender kmen dan op jouw lijn eigenlijk niet voor. Het is namelijk erg on-economisch om zo'n grote loc tender-voor te laten rijden.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2010, 11:06:00 »
Daar zijn juist tenderlocs voor gebouwd: om niet te hoeven draaien.  :D Alleen grote Bw's hadden één of meerdere draaischijven. Ook als je later toch nog een sleeptender loc wilt inzetten dan is dat geen probleem. Ook een sleeptender kan achteruit rijden, zij het dan met verminderde snelheid.
Marius.
Marius

DirkH

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2010, 11:09:13 »
Hoi,

het station is niet zo groot, enkel een locloods met 2 of 3 sporen en wat opstelsporen.
Uiteindelijk beeld de baan een locaalbaantje uit met een enkele spoorlijn , ik heb al eens een plan gepost maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ook de besturing van de draaischijf vindt ik vrij moeilijk te maken ofwel nogal prijzig daarom deze vraag.
Ik vroeg mij eigenlijk alleen af of het wel realistis was om geen draaischijf op te nemen in het baanplan.
Daar komt nog bij dat ik in schaal N rijd en de keuze van draaischijven beperkt.

voor het voorlopige plan zie : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29215.0.html

Dirk

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2010, 11:36:41 »
Hoi Dirk,

Ik heb jouw baanplan ook maar even in deze draad toegevoegd. Dan weten we waarover we praten.
Mooi plan, trouwens. (y)

Jouw station bevindt zich nu aan het einde van een zijlijn, maar dat hoeft niet altijd zo geweest te zijn. Het kan best zijn, dat de lijn vroeger over een brug verder liep. Helaas is deze brug in de oorlog verwoest en nooit meer hersteld. Een draaischijf was dus niet nodig en na de oorlog was er geen geld voor om er eentje aan te leggen. Sindsdien rijdt er materieel over deze lijn, dat niet gedraaid hoeft te worden. Ik ben niet zo bekend met Frans materieel. Waarschijnlijk ben je daarvan zelf al op de hoogte, anders is er op dit forum wel iemand die je daarbij graag helpt.

Kortom: een draaischijf is niet echt nodig.

Groet,
Basilicum

DirkH

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2010, 11:42:38 »
Hoi allemaal,

bedankt voor de reacties, deze avond zal ik eens terug aan de slag gaan om het kopstation te hertekenen zonder draaischijf deze keer. Het resultaat zal dan wel terug verschijnen in de topic baanplannen.

Mvgr,
Dirk

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2010, 12:00:04 »
Je kan ook een segmentdraaischijf gebruiken... dan kan die de twee wissels aan het einde vervangen... Het is wel een iets duurdere oplossing :) maar wel iets bijzonders op je baan  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

roco

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 October 2010, 13:55:19 »
Niet alleen stoomlok's werden op de schijf gedraaid . Ook diesellok's . Denk bv aan de Nohabs in Noorwegen . De machinisten hadden daar een voorkeur voor één cabine ivm het geluidsnivo . Draaiden dus indien mogelijk de diesellok aan het eindpunt . Of denk aan de br V200(later 220) van de DB . Deze loks hadden op één draaistel een slipindicator . Om bergop toch de slip voor beide draaistellen te merken reed de met indicator achterop . De machinist kon zelf van het voorste draaistel de slip merken en maatregelen nemen .

gr Jos

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2010, 14:38:35 »
Houd het wel in het redelijke; een draaischijf moet er al liggen om voor een voorkeur van een machinist te worden gebruikt.
Oftewel; als je een station formaat Denekamp bouwt ( 2 sporen, een stationsgebouw dat nauwelijks groter was dan de retirade, een goederenbergplaats en een locstalling) is het onwaarschijnlijk dat daar een draaischijf heeft gelegen of dat er vanwege de lol van de machinist lees; het geluidsnivo in de cabine 2 van een loc een draaischijf werd aangelegd. Een fantasiebaan is prima, maar je kunt overdrijven.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2010, 14:52:56 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2010, 14:45:23 »
Niet alleen stoomlok's werden op de schijf gedraaid . Ook diesellok's . Denk bv aan de Nohabs in Noorwegen . De machinisten hadden daar een voorkeur voor één cabine ivm het geluidsnivo . Draaiden dus indien mogelijk de diesellok aan het eindpunt . Of denk aan de br V200(later 220) van de DB . Deze loks hadden op één draaistel een slipindicator . Om bergop toch de slip voor beide draaistellen te merken reed de met indicator achterop . De machinist kon zelf van het voorste draaistel de slip merken en maatregelen nemen .

gr Jos
Mooi argument natuurlijk maar de draaischijven lagen daar al voordat er ook maar 1 dieseltje reed.
Noorwegen heeft koude winters vandaar dat je nog steeds heel veel (ronde) lokloodsen vindt met draaischijf.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

roco

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 October 2010, 15:16:26 »
@ han zijlstra , Gert Arkema

De schijven zijn ook niet speciaal gebouwd voor deze diesels maar waren er nog .