Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Geluiddemping. Wat doe ik fout?  (gelezen 32943 keer)

Kris82

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #90 Gepost op: 15 November 2010, 23:14:37 »
Mooi verslag  (y) Interessant om eens echt gemeten waardes te zien!
Groeten, Kris
H0 Tijdperk V-VI Duits , Ecos 2 , Traincontroller 7 gold

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #91 Gepost op: 16 November 2010, 11:00:23 »
Hallo,

Ja ik vond het zelf ook wel leuk om eens waardes te zien daar ik zelf nog verder moet met de bouw van Tresland. Indien iemand nog andere geluidsmetingen wil zien dan hoor ik dat graag.

Verslag is hier te lezen op www.tresland.nl

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #92 Gepost op: 16 November 2010, 23:49:43 »
Zelf ben ik nog niet zo ver dat ik kan gaan testen.

Volgens mij moet je onderscheid maken tussen luchtgeluid en contactgeluid.
Een loc die van zichzelf al veel lawaai maakt nemen we voor een groot deel waar als luchtgeluid, terwijl de wielen op de rail de ondergrond in trilling brengen (contactgeluid), die trillende ondergrond zorgt dan vervolgens weer voor luchtgeluid.
Het dempen van contactgeluid bij de bron zou wel effect moeten hebben, dus het schuim zou daar wel invloed op hebben. De ondergrond komt minder in trilling en veroorzaakt daardoor minder luchtgeluid.

Wat Harrie volgens mij in zijn metingen heeft laten horen, is dat het schuim nauwelijks invloed heeft op het luchtgeluid.
Wat wel weer veel invloed heeft op het luchtgeluid is de omgeving, ook dat laat Harrie horen.

In het voorbeeld van Overlord produceert de loc (motor) relatief weinig geluid, dus weinig luchtgeluid.
Blijft over het contactgeluid, en dat wordt hier effectief gedempt zou ik zeggen.

Als mijn verhaal klopt zou je juist moeten testen met alleen maar een set rijtuigen en moet je wel verschil vinden.
Als de locs zelf veel lawaai produceren dan overstemt dit de contactgeluiden en heeft het meer zin eerst daar aandacht aan te schenken. En een betere motorregeling kan dan al de winst zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groeten,
Aernoud

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #93 Gepost op: 17 November 2010, 09:01:50 »
Wat mij opvalt is dat de baan eerst aan alle kanten gedempt moet worden met schuim, zachtboard, lijmsoorten etc. en vervolgens wordt er een loc of treinstel opgezet met digitaal geluid. Daarbij is dat geluid vaak onnatuurlijk en in de meeste gevallen veel te hard, als een dieseltrein uit beeld rijdt moet het geluid ook verdwijnen, maar het lijkt vaak net alsof de loc naast je staat te ronken. Omdat mijn baan in een buitenverblijf staat heb ik te maken met flinke temperatuurschommelingen, dus de rail-lassen hebben in de winter wat meer ruimte, dat geeft een mooi "kedeng-kedeng" geluid en een CD met treingeluiden doet de rest.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #94 Gepost op: 17 November 2010, 09:06:37 »
Hum... De testen zijn met losse rails gedaan... dat geeft een ander effect dan dat je de boel aan elkaar hebt gelijmd... nog mooier zou zijn als je bijvoorbeeld ook een stuk in het ballast mee neemt in de testen. Dat geeft ook een ander effect...

En als je dan toch aan het testen bent... zou je voor de gein eens moeten kijken hoeveel geluid er aan de onderkant van de baan komt.... De isolatie zou ook het geluid aan de onderkant moeten dempen...

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2010, 09:56:35 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #95 Gepost op: 17 November 2010, 09:39:36 »
De test met de loc geeft naar mijn mening ook een vertekend beeld. De microfoon is rechtstreeks gericht op de loc, die van zichzelf behoorlijk lawaai maakt.
Een test met rijtuigen of wagens om het effect van het rolgeluid te meten lijkt mij zinniger.
En niet met losse rails testen, maar met rails die op de gebruikelijke manier zijn vastgezet en geballast. Ik verwacht dat je dan heel andere resultaten krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #96 Gepost op: 17 November 2010, 10:12:11 »
@Harrie,
Om de discussie wat te sturen:
Het eerste wat je in het geval van "geluidsoverlast" zou kunnen doen, is je afvragen wat geluid is, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluid.
Als je dat leest, zou je het volgende kunnen vaststellen:
- Oorzaak: trillingen veroorzaakt door rijdende treinen.
- Gevolg: de lucht raakt in trilling en bereikt ons oor (wij horen het dan).

Aan de oorzaken kan je iets doen door: niet rijden ( ;D), langzamer rijden, goed smeren, andere decoder, baan zo goed mogelijk leggen, het doorgeven van trillingen aan de lucht moeilijker maken.

De gevolgen zijn beheersbaar door de mogelijke luchttrilingen te absorberen. Denk maar aan het orgelpijpeffect of het muziekinstrument de fluit, waar je de toonhoogte beïnvloed door de lengte van de trillende luchtkolom te variëren. En je kan natuurlijk de holle ruimte opvullen met geluidsabsorberend materiaal, zoals in dit draadje al ervaren is bij gebruik van karton.

Als je het effect van geluiddempend materiaal wil meten, zal je bij zoveel mogelijk gelijkblijvende omstandigheden moeten meten. Ik bedoel dus alles hetzelfde houden, en alleen het te meten materiaal vervangen door iets anders. Dat betekent dus bijvoorbeeld één en dezelfde onderbouw gebruiken (klankkast verandert dan niet!), de isolatie op dezelfde manier vastlijmen, de rails idem. En dat alles natuurlijk bij dezelfde snelheid van je railvoertuig.
En vergeet ook niet de invloed van de positie van je meetinstrument. Ook die moet zo nauwkeurig mogelijk steeds hetzelfde zijn.
Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan doen. Veel succes!

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #97 Gepost op: 17 November 2010, 16:40:29 »
Hallo,

Leuk om deze reacties te lezen allemaal. Voor mij is ook allemaal nieuwe materie en ben zeer dankbaar voor alle meningen en reacties. Ik wil mijn onderzoeken voortzetten met jullie opmerkingen als input. Het is alleen niet erg eenvoudig om zo maar even alle situatieschetsen te bouwen en dan te meten.

Maar ik zal mij best doen.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #98 Gepost op: 18 November 2010, 19:34:47 »
zijn jullie er al uit?

massa van de onderbouw is het toverwoord hè.

dus
Open bouw methode en het spoor leggen op een 2/3'tje. 
Flinke model trein die daar trilling in brengt.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #99 Gepost op: 18 November 2010, 19:42:39 »
Wat bedoel je met een 2/3'tje?
Ik heb al een trein

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #100 Gepost op: 18 November 2010, 20:39:42 »
Vaktermen zijn prima, maar wat bedoel je met een 2/3 tje? Mijn treinen denderen lekker over de raillassen.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #101 Gepost op: 18 November 2010, 21:17:58 »
Dat is een "twee bij drie'tje"; een balkje van twee bij drie duim.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #102 Gepost op: 18 November 2010, 22:20:24 »
Aha ...duim...jaja...een vakterm!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #103 Gepost op: 19 November 2010, 11:04:17 »
Nee geen vakterm maar een hout maat! ;)

En inderdaad, hoe minder oppervlak in trilling hoe minder geluid.

Harrie, misschien wil je bij ons op de helix eens een meting doen met jouw apparaat, en als de baan bij ons aangesloten is kan je ook nog eens module bakken meten van 90x120 geballast etc.

Ik hoor het wel of wij er een soort van zoek de verschillen van gaan maken!

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Geluiddemping. Wat doe ik fout?
« Reactie #104 Gepost op: 19 November 2010, 14:07:37 »
Harrie, misschien wil je bij ons op de helix eens een meting doen met jouw apparaat, en als de baan bij ons aangesloten is kan je ook nog eens module bakken meten van 90x120 geballast etc.

Ik hoor het wel of wij er een soort van zoek de verschillen van gaan maken!

Ik heb je een PB gestuurd.

m.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.