Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Pauldg
Vandaag
om 17:34:56
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:30:17
Artitec 6300
door
MathynK
Vandaag
om 17:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
008200
Vandaag
om 16:58:15
Pendel module Viessmann 5214
door
bask185
Vandaag
om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 16:39:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 16:33:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Kees-Jan
Vandaag
om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser
door
Jan Pieter
Vandaag
om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 14:20:49
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Hans1963
Vandaag
om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 12:08:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511)
door
Hasenwald
Vandaag
om 11:55:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:03:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Geïsoleerde wielen, of toch niet?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Geïsoleerde wielen, of toch niet? (gelezen 2643 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26858
Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Gepost op:
24 October 2010, 00:05:00 »
Vanmiddag hebben wij op de club iets opmerkelijks meegemaakt. Een trein met alleen maar rijtuigen met eenzijdig geïsoleerde wielen, en zonder binnenverlichting, stond op een zijspoor en veroorzaakte een bezetmelding in het betreffende blok. De rijtuigen stuk voor stuk van de rails genomen, en na het wegnemen van het laatste rijtuig was de bezetmeding ineens weg.
Nader onderzoek wees uit dat bij één van de assen de weerstand tussen de wielen niet oneindig was (zoals je mag verwachten bij geïsoleerde wielen) maar 5k. Aan het plastic isolatiebusje was met een loep helemaal niks bijzonders te zien, maar toch was er elektrische doorgang.
Als je denkt dat je alles al hebt meegmaakt loop je toch nog tegen zo'n verrassing aan. Iemand anders zoiets wel eens meegemaakt?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #1 Gepost op:
24 October 2010, 00:23:13 »
Dan is het zaak om precies na te gaan welke as(sen) zich dan gedragen als niet geisoleerd.
Misschien zit er toch ergens aan die as een stroomafname. Die kan zelfs helemaal bovenop de flens zitten binnenin de wagon.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #2 Gepost op:
24 October 2010, 09:18:10 »
misschien weerstandslak? of graphit?
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #3 Gepost op:
24 October 2010, 10:55:46 »
er bestaan wielen met gedeelde assen met een grijs busje eromheen, daar zit een weerstand in, speciaal voor mensen die te lui zijn om zelf weerstandjes op hun wielen te maken. Bij railz hadden we een zootje van die dingen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
henk
Online
Berichten: 22623
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #4 Gepost op:
24 October 2010, 11:03:40 »
Klopt, Roco heeft die dingen en ik ben ook wel eens zo lui.
Zit alleen een weerstand van 18 K in en zien er ook heel anders uit dan Klaas beschrijft.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #5 Gepost op:
24 October 2010, 11:05:54 »
klopt, k las ff over het enkelzijdig geisoleerd heen...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26858
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #6 Gepost op:
24 October 2010, 14:08:09 »
Het gaat om de TEE-rijtuigen van Trix, o.a.
deze
Er zaten totaal 7 rijtuigen in de betreffende trein. Alle assen identiek, eenzijdig geïsoleerd. En geen stroomafname naar het rijtuig.
De draaistellen zijn helemaal van kunststof, dus er zit ook geen verborgen stroomafname.
Van het betreffende rijtuig hebben we de assen uitgenomen en afzonderlijk gemeten. Drie assen meten een weerstand oneindig tussen de wielen, alleen die ene as is 5K.
Het heeft dus helemaal niks met mogelijke stroomafname te maken, het zit gewoon in die ene as. Verder is er aan die assen op het oog helemaal geen verschil te zien. Ook geen geleidende lak of zo.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ouwerling
Offline
Berichten: 14
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #7 Gepost op:
03 November 2010, 15:11:22 »
Misschien omdat ik ook lui ben, maar ook omdat ik het handiger vind dan weerstanden om de assen knopen, ben ik op zoek naar assen met weerstand. dit om volledige treindetectie te doen.
Waar kan ik deze voor Fleischmann en Minitrix N spoor kopen / bestellen?
BVD
Jos
Gelogd
IB Basic, Uhlenbrock Loconet, Itrain, Flm N spoor, Periode V
henk
Online
Berichten: 22623
Re:Geïsoleerde wielen, of toch niet?
«
Reactie #8 Gepost op:
03 November 2010, 15:33:19 »
Roco heeft ze in schaal n dacht ik nooit gehad. Luck wel, meende ik me te herrinneren, maar ik zie ze nergens meer op de site. Je zou er een mailtje tegenaan kunnen gooien.
http://www.luck-feinmechanik.de/
Dan maar niet lui.
Met smd-weerstanden en een flesje geleidende lak ben je met een avondje productie draaien ook klaar.
http://www.nbf-worms.de/assets/applets/Belegtmeldeachsen.pdf
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Geïsoleerde wielen, of toch niet?