Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus  (gelezen 88993 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #210 Gepost op: 18 april 2021, 08:36:07 »
Zou goed genoeg kunnen zijn hoor. Ik zie nog een licht gebibber op lage snelheid, maar na 1000 pogingen tot behoorlijk afstemmen, ben ik daar ook allergisch voor geworden.  :)

Verder goed op weg met het stel.  (y)
Zag wel dat de aandrijving in een kopbak zit. Heb je het stel al op een modelbaan kunnen proberen?

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #211 Gepost op: 18 april 2021, 16:35:17 »
Hoi Henk, dank je voor de feedback (y)

Nee, zodra de kortkoppelingen er in zitten tussen de tussenbakken (geleend van een Piko Hondekop) zal ik het ding een keer op de testbaan op het werk zetten. Dat is maar een ovaaltje maar heeft krappe bogen.

Er zitten 4 ASB op het aangedreven draaistel. Dat zou wel genoeg moeten zijn. Ook ga ik kijken of ik een veertje kan monteren aan het jacobs draaistel, net als bij de Thalys bakken. Zodat het draaistel weer recht getrokken word na een boog. Maar dit is allemaal extra weerstand. Spannend hoor... Ik kan eventueel de veertjes van de Piko koppelingen achterwege laten, die zijn mi overbodig.

Ik heb de 2e aandrijving nu in een geel Lima stel gefrot, dan lijkt het nog wat. Moest wel even het lampje uit de andere bak loshalen, want de hele neus lichte fel geel op door de digitale spanning op het arme Lima lampje. Met een tweedelig stel is het makkelijker en is het makkelijker afregelen. De olijfgroene kap die er eerst op zat is naar sloperij 'Biskwietje' gegaan en heeft wat plaatwerk moeten afstaan aan de eerste tussenbak. Die is op de juiste lengte gemaakt en er zit nu een Piko HK koppeling in. Ook zit het Piko draaistel er nu in omdat de Lima draaistellen te lomp zijn en niet samen willen werken met de koppeling (dit is ook de reden waarom ik geen aandrijving in het midden heb) Nu de andere tussenbak nog.

Ik kan de aandrijving er alsnog uit knikkeren als het allemaal niet mocht werken en vervangen door iets wat minder kritisch is (ideeën genoeg). Maar tot nu toe was het een leuke uitdaging.

Mvg,

Robert

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #212 Gepost op: 18 april 2021, 19:49:40 »
Als ik het filmpje zie, dan rijdt het prima. Ik zou er meer dan tevreden mee zijn.
Let wel, perfectie is de vijand van het goede.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #213 Gepost op: 19 april 2021, 00:14:33 »
We blijven streven naar perfectie, maar ik heb even genoeg van decoders en lastregeling en andere kul.



Piko kortkoppelingen en stuk bodemplaat met draaistel getransplanteerd. Daarna keiharde kortsluiting, want vergeten dat dit kneusje wat ik overnam van iemand een wisselstroom apparaat was. Snel wielen gewisseld en het reed nog steeds ok, ook door een wisselstraat. De Piko draaistellen kloppen ook nog eens met het trapje :D . Later vervang ik deze wel door mooiere draaistellen. De multi color spaghetti in de bak komt van de stukken draad die nog aan de koppelingen zitten. Nog niet aangesloten, ding rijd met slechts 2 assen stroomafname :P De vouwbalgen zijn van een Lima Hondekop.





Stukjes Mat 46 er tussen geplakt om de bakken op correcte lengte te maken. Voor wie ook bezig is met een 4tje is dit dus de locatie waar er ongeveer 4 mm bij moet. Zit nog even met het dak, de panto's van de tussenbakken moeten meer naar het midden toe eigenlijk (van de trein, niet van de bak), maar is ook weer een prutswerk :P Moet natuurlijk geplamuurd en geschuurd worden, maar het hele stel is nog 'ruwbouw' eigenlijk.





Het andere stel met de andere Rivarossi aandrijving. Origineel een Lima die ik ooit eens overnam voor weinig. Het bedrijfsnummer is 279, net even opgezocht en deze is pas in 1992 gesloopt en tot 1990 gebruikt voor proefnemingen (net als bij mij  :-X ) en instructieritten... past eigenlijk dus best in mijn periode 4 thema 8)

Tijd nu om even te Netnixen, weekend is om :( Morgen op het werk zal ik het ding eens op de testbaan zetten met krappe bogen, ik ben benauwd benieuwd :-[

Mvg,

Robert

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #214 Gepost op: 19 april 2021, 18:35:44 »
Net het 4-delige stel even door profigleiss R2 geperst en het gaat net. Slechts één ontsporing door een braampje op de vork van de koppeling.

Rijdt goed geduwd en getrokken maar de motor heeft het er wel moelijk mee. Stillstaan in de boog is niet meer wegrijden. Slippen doet ie niet, komt gewoon vermogen tekort om de weerstand in de bocht te overwinnen. De wielen en draaistellen soepeler maken zal een boel helpen.

Weer aan het werk nu...

Mvg,

Robert@work

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #215 Gepost op: 19 april 2021, 22:49:04 »
Zelf heb ik een Lima zilverbuik en een grasgroene uitvoering , die mogen nog s met een sleper eronder hun rondjes gaan maken, vandaar dat ik dit draadje wel interessant vind.
Tegen de tijd dat er omgebouwd gaat worden alle verhalen nog maar s doornemen.
Ook de info over wat met wat gecombineerd kan worden is interessant voor mij.
De groeten van Rob

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #216 Gepost op: 19 april 2021, 23:09:28 »
Volgens mij levert die sleper weer hele andere problemen op, maar daar kan het 3-rail gilde je beter mee helpen. Ik zou een zo dun (hoogte) mogelijke sleper nemen met soepele vering. Je wit niet dat het middendraaistel omhoog wipt op een wissel, die zijn al lastig genoeg zonder sleper voor deze modellen :P

Voordeel van de Lima motor is dan weer dat deze veel makkelijker digitaal in te stellen is.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #217 Gepost op: 20 april 2021, 03:28:06 »
Weer een fillumpje:

https://youtu.be/ob34f9_wURw

Kon pas uploaden naar joetoep nadat ik thuis was.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #218 Gepost op: 20 april 2021, 23:21:39 »
Weer wat lopen experimenteren:

https://youtu.be/k79jV3eGF9s

Rivarossi motor vervangen door de Roco 2400 motor lookalike uit China. Deze combinatie met de rivarossi tandwielkast had ik al eerder, maar nu heb ik een vliegwiel er bij geplaatst. Moest het frame iets bewerken met een freesje.

Met standaard settings (gewoon lopi 4 project geopend en dit ingeladen) reed het al aardig, maar het begon iets te schudden na de eerste rijstappen, bij sneller rijden was dit schudden weer weg. Op de vide zijn de settings iets bewerkt. Referentie spanning naar 12 volt en iets lopen pielen met 'K slow'.

De Chinese motor zou in theorie sterker moeten zijn dan de originele Rivarossi motor. In een boog bleef deze gewoon staan, zonder slippen (want 4 ASB :P ) Als ik de trein nu met de hand tegenhoud dan draaien de wielen gewoon door en stuiteren naast het spoor. Dus idd meer power :P

Ik dacht al een poos dat een vliegwiel eigenlijk niet meer nodig was bij digitaal rijden en voldoende stroomafname. Maar de rijeigenschappen bij het langzaam rijden worden er flink beter van lijkt het.

Ik wacht nog op de Conrad tandwielen zodat ik die twee 12 tandige tandwielen ook uit kan sluiten. Kkpmo.com gaf aan dat zij een gewenst wormwiel kunnen maken van plastic, maar ze gaven mij nog geen prijsopgave.

Mvg,

Robert


GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #219 Gepost op: 20 april 2021, 23:26:09 »
x
« Laatst bewerkt op: 21 april 2021, 21:25:31 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #220 Gepost op: 20 april 2021, 23:28:23 »
Oeps :-X

Tijdens het uploaden alvast het bericht getypt maar niet verder geklikt op youtube.

Sorry :-[

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #221 Gepost op: 21 april 2021, 01:27:15 »
De roco2400chinakloon even vervangen met een 16xx Mashima (vergelijkbare grootte als de originele Rivarossi motor) en dit rijdt ongeveer hetzelfde met een vermogen wat ongeveer tussen de andere twee motoren in ligt (wielen slippen wel maar stuiteren niet uit de rails).

Omdat we van onze Mashima verslaving af moeten wilde ik dit eigenlijk niet testen. Want hoe kom ik aan meer Mashima's voor mijn andere stroomlijn stellen? Ik ben eigenlijk een beetje gerust gesteld dat het geen drastische verbetering is. het rijdt wel iets beter als de originele Rivarossi motor maar of het de moeite is ???

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #222 Gepost op: 22 april 2021, 01:57:26 »
Vandaag de tandwieltjes van Conrad binnen gekregen. Wat een teleurstelling :'( Ik had er meteen 20 gekocht, want ze kosten niet zoveel en ik dacht er wel wat te kunnen gebruiken. Maar bij het openen van het pakketje zag ik het meteen... ze zijn knalgroen! Dat past toch niet mooi bij de rode tandwieltjes?  ::) :P ;D

Even los in de tandwielkast die ik van Bessel kreeg gelegd:



Zoals de Fransen zeggen: Like peas in a pod :D Het ziet er wel vrolijk uit.

Bij dit passen viel mij nog iets op toen ik de worm as die ik bij deze tandwielkast kreeg er in legde en een simulatie deed (worm draaien), en ik ben bang dat dit het hele verhaal onderuit haalt  :-X De worm zit wel heel erg strak tegen het wormwiel aan. Zo strak dat het niet raar zou zijn als dit enorm wringt ende knarst en daardoor de lastregeling gek zou kunnen maken :( Er moet altijd iets speling zitten tussen deze twee delen, en ik zag niks. Zou dit het ei van Columbus kunnen zijn om een zacht zoevende en vloeiend rijdende Mat.'46 te maken?

Kortom dat 5,5 mm diameter wormpje klinkt nu zo gek nog niet... of de worm iets hoger op het wormwiel leggen door een dun stukje plastic onder de twee lagers te leggen.

Maar nu geen zin in om dat te testen :P Andere keer weer.,,

Mvg,

Robert

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #223 Gepost op: 22 april 2021, 07:48:51 »
Misstaat toch niet wit, groen en rode tandwielen in een Italiaans product.  ;)
Johan

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus
« Reactie #224 Gepost op: 24 april 2021, 16:08:18 »
Nou, met die groene tandwielen er in zag ik geen verbetering eigenlijk. Ik had gehoopt dat het laatste stotteren er uit zou gaan maar neuh... ::)

Mijn conclusie na dit alles: na het vervangen van de tandwielen op de assen en het vervangen van de twee tandwielen met 10 tanden reed het al een stuk beter. De rest was eigenlijk meer een uitdaging maar het oude gezegde 'wie voor een dubbeltje geboren wordt zal nooit een kwartje worden' is helaas van toepassing. De toleranties en variabelen zijn gewoon lastig.

Als ik nu de standaard waardes van een LoPi 4 in de decoder laadt rijdt het al best goed, alleen op stap 1 rijdt het te snel. Maar zodra je dit aan wilt passen begint de ellende van finetunen. Ik kreeg dat niet voor elkaar. En aangezien dit stel dan ook nog eens gekoppeld zou moeten gaan rijden met een andere mat46 of Hondekop ben ik bang dat ik het opgeef. Ik ga een andere aandrijving er in hangen die WEL meteen goed is (hoop ik).

Dus voor wie nog een Rivarossi heeft die beroerd rijdt is dit wellicht aan te raden, bij mij verbeterde het rijgedrag significant. Maar perfect wordt het niet ben ik bang.

Mvg,

Robert