Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 21:07:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:59:13
Mijn-bouw Indonesie door Mar-Cas
Vandaag om 20:50:01
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
  

Auteur Topic: De Fehmarnbelt-brug  (gelezen 3249 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
De Fehmarnbelt-brug
« Gepost op: 21 October 2010, 15:31:22 »
Als laatste onderdeel van de grote verbindingen in het noorden van de Unie zou de Fehmarnbelt overbrugt worden. Deze verbinding staat nu bij het spoor nog bekent als de Vogelfluglinien.
De Fehmarnbelt-brug, tussen Noord-Duitsland en Denemarken, gaat 5,5 miljard euro kosten. Dit heeft de Deense krant Jyllands Posten vernomen in kringen rondom het project. Eerder werden de kosten van de negentien kilometer lange brug, die Puttgarden moet verbinden met Rodby, op 4,5 miljard euro geraamd.
Nu de brug duurder lijkt uit te vallen, zou ook het alternatief van een tunnel weer op tafel kunnen komen. Tot dusver werd er van uitgegaan dat een tunnel stukken duurder zou zijn. Inmiddels zijn de ramingen van de kosten van de brug alleen maar opgelopen, terwijl een tunnel juist goedkoper leek te worden. Zo liet Femern A/S, dat het project voorbereidt, deze zomer weten dat een tunnel minder hoeft te kosten dan voorheen werd aangenomen. Een tunnel geniet ook de voorkeur van de milieuorganisaties in beide landen. Twee jaar geleden sloten Duitsland en Denemarken een akkoord over de verbinding. De kosten van de brug zelf worden op grond van die afspraak geheel door Denemarken betaald. Duitsland legt 800 miljoen euro op tafel voor de aanleg van wegen en spoorwegen van en naar de verbinding. Onlangs becijferde het Bundesrechnungshof, de algemene rekenkamer van Duitsland, dat de hiermee gemoeide kosten wel eens twee keer zo hoog zouden kunnen uitvallen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2010, 15:47:01 »
Ik wil geen brug of tunnel >:(

Ik ben erg gehecht aan mijn broodje verse garnalen als ik de boot neem!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2010, 15:53:05 »
Zullen we weddenschappen afsluiten over de uiteindelijke kosten?  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2010, 16:19:25 »
Han, we zijn het volledig eens! (Behalve dan dat ik niet van garnalen houd  :P )
In mei trof ik deze poster aan bij Hotel Schützenhof:


mvg,
Gert


Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2010, 16:24:03 »
Word dan vast weer een toltunnel/brug waar je een 50eu neer moet leggen om door/over heen te mogen.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2010, 16:26:44 »
Inderdaad. Bruggen zijn er nu genoeg. Wie per se over bruggen wil rijden, rijdt maar om via Jutland en Fyn.
Heb ik ook jarenlang gedaan totdat ik de charme van de veerverbinding ontdekte.
Maar ik ben bang dat het een vergeefse strijd is...

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2010, 16:30:54 »
Inderdaad. Bruggen zijn er nu genoeg. Wie per se over bruggen wil rijden, rijdt maar om via Jutland en Fyn.
Heb ik aan mee mogen helpen om ze te bouwen :D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2010, 16:35:32 »
Mooi werk Sobat. Als ik het me goed herinner was die reuzekraan (de zwaan?) bij de bouw betrokken.
Goed dat de Nederlandse industrie erbij betrokken was, maar toch hoop ik dat die ene korte veerverbinding blijft bestaan.

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2010, 16:43:11 »
Dat was inderdaad de Zwaan, (Swane) maar die is alleen gebruikt voor de bruggen die de aanloop naar de grote overspanning vormen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2010, 17:08:18 »

Hier zijn we bezig om de bekisting voor de pilon(s) op zijn plaats te zetten. Ik zelf doet dienst als 1e stuurman op de meest rechtse boot (Varnebank)
SK

zie ook de Railhobby van 1979 no 4

« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 18:06:49 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2010, 17:13:38 »
Werd er dan al in 1979 gewerkt aan de brug over de Grote Belt? Die werd volgens mij in 1999 geopend (voor treinverkeer een jaar eerder). Hebben ze dan 20 jaar over de bouw gedaan???  :o

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2010, 17:19:13 »
Daar voor al, Lees het verhaal maar eens. In 1991 gaf het Deense parlement zijn Ja woord!!

« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 18:13:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2010, 17:49:50 »
Ik wil ook geen brug of tunnel! Hartstikke tof, die bootovertocht, waarmee ik met regelmaat heb gereisd. Die overtocht is maar drie kwartier en de meeste chauffeurs plannen dan juist hun lunch/diner pauze in. Maar het zat erin, de Denen houden van bruggen bouwen en in hun eigen land zijn ze klaar. Volgens mij gaan ze ooit nog eens een tunnel/brug bouwen naar Noorwegen...

Ook is de parkeerplaats waar de auto's wachten om de boot op te gaan een uitermate goede plek om te liften. In Rødby zoek je gewoon de Hollanders eruit en je bent thuis!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2010, 18:12:58 »


Het inhangen van een brugdeel. De delen werden gebouwd in Portugal, gingen op een Smit bak, gesleept door een Rus, naar Aalborg. Hier werden de delen door Franse lassers aan elkaar gelast en het geheel op een Noorsebak geplaats die door de Rotterdamse slepers van Smit (waar toe ik ook behoorde) naar Korsor gesleept alwaar de bokken van toen nog Smit-Tak werden ingehezen. Het geheel stond onderleiding van het Duitse consortium Hoch-Tief.
SK
« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 20:06:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2010, 19:50:18 »
Overigens een tipje voor de scandinavie gangers onder ons.
Vraag een Brobizz aan, kost je een euro of 35-38 , maar dan hoef je maar de helft van je bruggeld/tunnelgeld te betalen, kunt direct doorrijden en alle steden in noorwegen de tol mee betalen..
kaart is niet persoonlijk dus je kunt hem ook met familieleden delen (je krijgt naast de kaart ook een buzz ding voor achter je voorruit . Je rijdt naar de slagboom en sesam open u!

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!