Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:19
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
26 December 2025, 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
26 December 2025, 23:00:13
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
26 December 2025, 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
26 December 2025, 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
26 December 2025, 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
26 December 2025, 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
26 December 2025, 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
26 December 2025, 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
26 December 2025, 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
26 December 2025, 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
26 December 2025, 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
26 December 2025, 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
26 December 2025, 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
26 December 2025, 14:08:22
  

Auteur Topic: De Fehmarnbelt-brug  (gelezen 3340 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
De Fehmarnbelt-brug
« Gepost op: 21 October 2010, 15:31:22 »
Als laatste onderdeel van de grote verbindingen in het noorden van de Unie zou de Fehmarnbelt overbrugt worden. Deze verbinding staat nu bij het spoor nog bekent als de Vogelfluglinien.
De Fehmarnbelt-brug, tussen Noord-Duitsland en Denemarken, gaat 5,5 miljard euro kosten. Dit heeft de Deense krant Jyllands Posten vernomen in kringen rondom het project. Eerder werden de kosten van de negentien kilometer lange brug, die Puttgarden moet verbinden met Rodby, op 4,5 miljard euro geraamd.
Nu de brug duurder lijkt uit te vallen, zou ook het alternatief van een tunnel weer op tafel kunnen komen. Tot dusver werd er van uitgegaan dat een tunnel stukken duurder zou zijn. Inmiddels zijn de ramingen van de kosten van de brug alleen maar opgelopen, terwijl een tunnel juist goedkoper leek te worden. Zo liet Femern A/S, dat het project voorbereidt, deze zomer weten dat een tunnel minder hoeft te kosten dan voorheen werd aangenomen. Een tunnel geniet ook de voorkeur van de milieuorganisaties in beide landen. Twee jaar geleden sloten Duitsland en Denemarken een akkoord over de verbinding. De kosten van de brug zelf worden op grond van die afspraak geheel door Denemarken betaald. Duitsland legt 800 miljoen euro op tafel voor de aanleg van wegen en spoorwegen van en naar de verbinding. Onlangs becijferde het Bundesrechnungshof, de algemene rekenkamer van Duitsland, dat de hiermee gemoeide kosten wel eens twee keer zo hoog zouden kunnen uitvallen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2010, 15:47:01 »
Ik wil geen brug of tunnel >:(

Ik ben erg gehecht aan mijn broodje verse garnalen als ik de boot neem!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10777
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2010, 15:53:05 »
Zullen we weddenschappen afsluiten over de uiteindelijke kosten?  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2010, 16:19:25 »
Han, we zijn het volledig eens! (Behalve dan dat ik niet van garnalen houd  :P )
In mei trof ik deze poster aan bij Hotel Schützenhof:


mvg,
Gert


Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2010, 16:24:03 »
Word dan vast weer een toltunnel/brug waar je een 50eu neer moet leggen om door/over heen te mogen.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2010, 16:26:44 »
Inderdaad. Bruggen zijn er nu genoeg. Wie per se over bruggen wil rijden, rijdt maar om via Jutland en Fyn.
Heb ik ook jarenlang gedaan totdat ik de charme van de veerverbinding ontdekte.
Maar ik ben bang dat het een vergeefse strijd is...

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2010, 16:30:54 »
Inderdaad. Bruggen zijn er nu genoeg. Wie per se over bruggen wil rijden, rijdt maar om via Jutland en Fyn.
Heb ik aan mee mogen helpen om ze te bouwen :D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2010, 16:35:32 »
Mooi werk Sobat. Als ik het me goed herinner was die reuzekraan (de zwaan?) bij de bouw betrokken.
Goed dat de Nederlandse industrie erbij betrokken was, maar toch hoop ik dat die ene korte veerverbinding blijft bestaan.

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2010, 16:43:11 »
Dat was inderdaad de Zwaan, (Swane) maar die is alleen gebruikt voor de bruggen die de aanloop naar de grote overspanning vormen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2010, 17:08:18 »

Hier zijn we bezig om de bekisting voor de pilon(s) op zijn plaats te zetten. Ik zelf doet dienst als 1e stuurman op de meest rechtse boot (Varnebank)
SK

zie ook de Railhobby van 1979 no 4

« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 18:06:49 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert1

  • Gast
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2010, 17:13:38 »
Werd er dan al in 1979 gewerkt aan de brug over de Grote Belt? Die werd volgens mij in 1999 geopend (voor treinverkeer een jaar eerder). Hebben ze dan 20 jaar over de bouw gedaan???  :o

mvg,
Gert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2010, 17:19:13 »
Daar voor al, Lees het verhaal maar eens. In 1991 gaf het Deense parlement zijn Ja woord!!

« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 18:13:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8401
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2010, 17:49:50 »
Ik wil ook geen brug of tunnel! Hartstikke tof, die bootovertocht, waarmee ik met regelmaat heb gereisd. Die overtocht is maar drie kwartier en de meeste chauffeurs plannen dan juist hun lunch/diner pauze in. Maar het zat erin, de Denen houden van bruggen bouwen en in hun eigen land zijn ze klaar. Volgens mij gaan ze ooit nog eens een tunnel/brug bouwen naar Noorwegen...

Ook is de parkeerplaats waar de auto's wachten om de boot op te gaan een uitermate goede plek om te liften. In Rødby zoek je gewoon de Hollanders eruit en je bent thuis!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2010, 18:12:58 »


Het inhangen van een brugdeel. De delen werden gebouwd in Portugal, gingen op een Smit bak, gesleept door een Rus, naar Aalborg. Hier werden de delen door Franse lassers aan elkaar gelast en het geheel op een Noorsebak geplaats die door de Rotterdamse slepers van Smit (waar toe ik ook behoorde) naar Korsor gesleept alwaar de bokken van toen nog Smit-Tak werden ingehezen. Het geheel stond onderleiding van het Duitse consortium Hoch-Tief.
SK
« Laatst bewerkt op: 21 October 2010, 20:06:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De Fehmarnbelt-brug
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2010, 19:50:18 »
Overigens een tipje voor de scandinavie gangers onder ons.
Vraag een Brobizz aan, kost je een euro of 35-38 , maar dan hoef je maar de helft van je bruggeld/tunnelgeld te betalen, kunt direct doorrijden en alle steden in noorwegen de tol mee betalen..
kaart is niet persoonlijk dus je kunt hem ook met familieleden delen (je krijgt naast de kaart ook een buzz ding voor achter je voorruit . Je rijdt naar de slagboom en sesam open u!

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!