Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
  

Auteur Topic: Afvoer SM 90 Railhoppers.  (gelezen 35174 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #45 Gepost op: 21 January 2007, 21:48:22 »
Nieuw kostte  12 miljoen gulden, Dat gooi je dan toch niet zomaar weg?

Die redenering is een doodzonde in de economie. Die 12 miljoen gulden zijn 'sunk costs', die zijn al gemaakt en kunnen niet meer teruggedraaid worden. Dat betekent dat - wanneer je een beslissing moet nemen - je bij elk alternatief die kosten tegen het lijf zult lopen, en daarmee mag je ze dus niet mee laten wegen in de beslissing afvoeren / repareren / ombouwen tot buurthuis / weet ik wat nog meer.

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #46 Gepost op: 21 January 2007, 23:38:07 »
Hoezo weggegooid geld? De NS is een commercieel bedrijf en zal het heus zo veel mogelijk nalaten om geld weg te gooien. Niet voor niets worden de Plan U's niet gesloopt maar doorverkocht  Het lijkt me gezien het profiel van de SM '90 en het feit dat de treinstellen electrisch aangedreven zijn, geen interessant verkoopobject. Om over de storingen nog maar te zwijgen. Geloof me maar dat de NS daar echt wel over heeft nagedacht.

Waarom zijn er wel plannen om 40 jaar oud Plan T materieel binnenkort een korte levensduurverlenging te geven en de SM '90 niet? Dat is een kosten/ baten plaatje.
De plan T lijkt (28 of 29 stuks) lijkt qua techniek zeer veel op de Plan V (meer dan 200 stuks), veel mogelijkheden met donor onderdelen, relatief zeer betrouwbaar en ontspringt tot twee maal toe de slopershamer wegens materieeltekort (aanvankelijk zouden deze stellen eind jaren '90 al aan de kant gaan) en uitstel van de levering van nieuwe Sprinters. SM '90 voldoet aan geen van deze voordelen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #47 Gepost op: 22 January 2007, 01:34:04 »
Kuren kun je ook simuleren..................
Bij mij wil er niet in dat dit materieel zo slecht was in de dienst. De zelfde techniek is in de latere IRM toegepast en die doet het prima (mag ik aannemen want daar hoor ik geen klachten over).

Johan, toen ik in 2001/2002 bij Nedtrain Consulting werkte waren ze nog steeds bezig problemen met die SM'90 op te lossen. Geeft ook niks, ze hebben enorm veel geleerd van dat apparaat.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #48 Gepost op: 22 January 2007, 16:15:33 »
Snif, Vandaag alweer een railhopper minder... :'(

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #49 Gepost op: 23 January 2007, 03:03:25 »
Maar waarom dan niet het materieel herbouwen met de IRM instalaties als die toch van dat SM materiaal  ::) afegleidt is ?
Zoals bij de vorige NS materieel crises het ICK materiaal is opgekalifatert, waarom dan niet het zelfde met het SM90 spul ?
De nood is hoog bij NS.

Groeten Alexander

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #50 Gepost op: 23 January 2007, 05:58:13 »
Lees het draadje nou nog eens, dan wordt je wel duidelijk waarom niet...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #51 Gepost op: 23 January 2007, 09:00:32 »
Het is ook wel duidelijk waarom, maar vreemd blijft het wel.

In België werd na 20-25 jaar afscheid genomen van de reeks 60/61 dieselloc's, omdat het zorgenkindjes waren. Daarvan er vervolgens 10-15 naar Italië werden verkocht.
Daar rijden de meeste van deze oude beestjes anno nu nog steeds, dus hoezo onbetrouwbaar?

Verder heeft een Italiaanse privé vervoerder oude belgische treinstellen gekocht die bij de NMBS al jaren ingericht waren voor postvervoer (geen banken en geen zijruiten meer). Nu worden deze weer geheel terugverbouwd voor reizigersvervoer. Lijkt me toch geen goedkope verbouwing.

Dan klinkt het vreemd dat SM'90 na amper 15 jaar (waarvan 10 jaar dienst) economisch afgeschreven is...
Grtz!
Tedo

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #52 Gepost op: 23 January 2007, 09:11:17 »
Maar ja, als die dingen daar al een tijd werkeloos staan, de geschiedenis is bekend  (uitermate storingsgevoelig van met name de electronica) en er is geen hond (lees: andere spoorwegmaatschappij) in Europa die die dingen nog wil hebben, dan blijft ermaar één oplossing, hoe triest het ook mag zijn, en dat is de enkele reis richting Hoogovens. Die dingen kunnen per slot van rekening toch niet tot in de eeuwigheid de dure NS opstelsporen blijven bezetten. Het is dat de plan U's nu toch richting Oosten zijn verkocht, anders waren ze waarschijnlijk de SM'90 stellen al voorgegaan.
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #53 Gepost op: 23 January 2007, 09:15:30 »
Dan klinkt het vreemd dat SM'90 na amper 15 jaar (waarvan 10 jaar dienst) economisch afgeschreven is...

Och, het gebeurt vaker. De series NS 401-415, NS 2601-2606 en NS451-450 hebben het ook niet lang volgehouden...

Eelco

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #54 Gepost op: 23 January 2007, 10:09:42 »
Citaat
Inderdaad, Dat lees je ook (als het goed is) morgen in de Sp!ts

zag het staan, en zo draagt eenzijdige subjectieve berichtgeving bij aan het creeeren van onrust en verontwaardiging...

En het is sinds jaar en dag zo dat spoorvervoerders zich ontdoen van kleinseries, prototypen en andere unieke exemplaren binnen hun wagenpark, de kosten moeten wel opwegen tegen de baten. In de jaren 60 en 70 liep het goederenvervoer sterk terug waarbij talloze van dergelijke unieke series in binnen en buitenland verdwenen, tegenwoordig doet de privatisering een duit in het zakje om dergelijk beslissingen te versnellen.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2007, 10:14:25 door ziemon »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #55 Gepost op: 23 January 2007, 11:35:16 »
In België werd na 20-25 jaar afscheid genomen van de reeks 60/61 dieselloc's, omdat het zorgenkindjes waren. Daarvan er vervolgens 10-15 naar Italië werden verkocht.
Daar rijden de meeste van deze oude beestjes anno nu nog steeds, dus hoezo onbetrouwbaar?

Verder heeft een Italiaanse privé vervoerder oude belgische treinstellen gekocht die bij de NMBS al jaren ingericht waren voor postvervoer (geen banken en geen zijruiten meer). Nu worden deze weer geheel terugverbouwd voor reizigersvervoer. Lijkt me toch geen goedkope verbouwing.

Heeft lijkt me ook te maken met de complexiteit van de techniek. Deze oude beestjes hebben wellicht meer problemen, maar deze zijn gezien de gebruikte 'oude' techniek wellicht makkelijk op te lossen. Terwijl een storing in een SM'90 met veel meer electronica meer gespecialiseerde kennis vergt.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #56 Gepost op: 23 January 2007, 16:09:08 »
Het is zo ondertussen wel duidelijk...
Maar voor de liefhebbers (zoals ik) is het toch een beslissing die al genomen is. Zonde maar ik begrijp het wel.

Stijn :) :'(

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #57 Gepost op: 24 January 2007, 17:01:22 »
DIT BERICHT IS NIET BESTEMD VOOR MENSEN DIE RAILHOPPER-FAN ZIJN

http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/week3/index.html

Slik... :'(

Stijn ;D :'(

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #58 Gepost op: 24 January 2007, 17:55:33 »
Ze worden trouwens allemaal gesloopt

er staat geen 1 stel meer in Onnen...

Hopelijk komt er snel een fabrikant met dit model voor in HO zodat we hem niet vergeten! zou wel leuk zijn om daar dan een storings decoder in te prikken hehe

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #59 Gepost op: 24 January 2007, 18:06:31 »
Ook nog 1 in Utrecht toch?