Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 20:14:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
mDDM, waarom 3 draaistellen? door timtrein
Vandaag om 20:01:56
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 19:50:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:46:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:45:58
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 19:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
  

Auteur Topic: Afvoer SM 90 Railhoppers.  (gelezen 36349 keer)

1606

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #30 Gepost op: 20 January 2007, 19:27:30 »
Dinsdag zijn de 2102 en 2103 overgebracht naar Katwolde, woensdag de 2107. Donderdag is de 2108 vertrokken uit Onnen, een melding van het stel in Katwolde heb ik (nog) niet gezien.

De 2108 is inmiddels ook al bij Hoeben. Ik kwam het transport (per vrachtwagen) van de ABk (275 kB) gistermiddag tegen bij de IJsselhallen. De Bk was al eerder op de middag richting Hasselt gegaan.

Groeten,
Gertjan.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #31 Gepost op: 21 January 2007, 15:57:25 »
en ze hebben materieel tekort..... :-X

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #32 Gepost op: 21 January 2007, 18:09:05 »
Inderdaad, Dat lees je ook (als het goed is) morgen in de Sp!ts

Stijn :)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #33 Gepost op: 21 January 2007, 18:10:05 »
Ik heb er geen problemen mee, Veels te lelijk.... :-|

Groetjes,

Robbert

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #34 Gepost op: 21 January 2007, 18:10:55 »
Hee, beetje respect voor deze treinen. Zo lelijk zijn ze niet.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #35 Gepost op: 21 January 2007, 20:05:51 »
Ik heb er geen problemen mee, Veels te lelijk.... :-|

Groetjes,

Robbert

gaan ze daarna met de sprinter beginnen? :)
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Anoniem

  • Gast
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #36 Gepost op: 21 January 2007, 20:08:40 »
Hee, beetje respect voor deze treinen. Zo lelijk zijn ze niet.

De gustibus et coloribus non est disputandum, maar in deze ga ik toch met Robbert mee ;D. Zo lelijk zijn ze wél ;).

manuelspot

  • Gast
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #37 Gepost op: 21 January 2007, 20:24:44 »
Ik zag vandaag dat er ook nog één stond op het militair terein van Amesfoort.
Die zal binnenkort ook wel die kant op gaan dan. Of mischien ook nog voor brandoeveningen gebruikt.

Manuel

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #38 Gepost op: 21 January 2007, 20:28:33 »
Eigenlijk al redelijk gesloopt door de 1e brandoefening te Utrecht.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #39 Gepost op: 21 January 2007, 21:05:12 »
Stel 2109 is dat. De afvoer van de serie is eerder al uitvoerig besproken, maar het is jammer dat het in de basis m.i. goede concept van SM'90 verloren is gegaan.

Groet, Julius

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #40 Gepost op: 21 January 2007, 21:08:12 »
en ze hebben materieel tekort..... :-X

Dat ga je niet oplossen met materieel dat aanhoudend kuren heeft.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #41 Gepost op: 21 January 2007, 21:18:06 »
Ok, nogmaals in het kort het hele verhaal zoals het volgens mij in elkaar steekt:

SM'90 was altijd al bedoeld als proefserie, het was de bedoeling er later meer te laten bouwen. Door de opmars van het lightspul is dat er helaas nooit van gekomen. Wel heeft SM'90 de basis gevormd voor de later ontwikkelde DM'90 (zelfde concept) en IRM (technisch, ook hoorbaar).

Afvoer was al eerder aan de orde, maar werd toen uitgesteld. De stellen 2101-2109 reden op het laatst niet allemaal meer, twee stellen dienden als plukstel om de rest op de baan te houden. Doordat in de stellen veel nieuwe technieken waren toegepast, waren ze zeker in het begin redelijk storingsgevoelig. Later werd dit wel wat beter, maar in de laatste omloop voor SM'90 waren als ik het me goed herinner slechts 4 diensten gepland voor de overgebleven 7 stellen.

Inmiddels was de revisietermijn van SM'90 verstreken en om ze langer door te laten rijden was een uitgebreide revisie nodig geweest. Uiteindelijk heeft men in een tijd waarin er nog een materieeloverschot was besloten dat de revisiekosten in combinatie met de kleine serie en storingsgevoeligheid niet meer opwogen tegen de voordelen en dus reden de laatste stellen SM'90 (2103, 2105 en 2107) op 10 december 2005 voor het laatst.

Hoe dit was uitgepakt als de afvoer een jaar later aan de orde was geweest, ten tijde van het materieeltekort, zullen we nooit weten. Er waren wel degelijk redenen voor het afvoeren van de serie, veel protest is er tegen gekomen maar uiteindelijk bleek niets, zelfs niet het huidige materieeltekort, genoeg om SM'90 alsnog terug op de baan te brengen.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #42 Gepost op: 21 January 2007, 21:19:26 »
Dat ga je niet oplossen met materieel dat aanhoudend kuren heeft.

- Peter

Kuren kun je ook simuleren..................
Bij mij wil er niet in dat dit materieel zo slecht was in de dienst. De zelfde techniek is in de latere IRM toegepast en die doet het prima (mag ik aannemen want daar hoor ik geen klachten over).
NS houd niet van kleine series daar zit de kneep, zie ICM-0 door de snijbrander en nu ook helaas de SM'90. Kapitaal vernietiging noem ik dat en wie betaald dat  ::) juist wij, de belastingbetaler  >:(

En ja verkopen aan de concurent staat niet in het woordenboek van NS, snijbrander wel..................

Wat lelijkheid betreft van mij mocht de IRM eerder door de snijbrander dan de SM '90 maar dat terzijde.

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #43 Gepost op: 21 January 2007, 21:20:35 »
Waarom zet de NS de treinen dan te koop? Iedereen weet toch dat ze kuren hebben, Maar dat valt toch makkelijk te repareren, Zo'n treinstel Nieuw kostte  12 miljoen gulden, Dat gooi je dan toch niet zomaar weg?

Stijn

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #44 Gepost op: 21 January 2007, 21:41:07 »
Wat denk je wat het kost om precies uit te zoeken wat er allemaal verkeerd is en hoe het verbeterd kan worden? En daarna uiteraard alles weer op te bouwen? Ik denk dat het die moeite niet waard is en er beter meteen iets nieuws besteld kan worden.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2007, 01:28:23 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »