Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 15:05:26
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 14:57:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:47:42
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 14:27:05
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 14:24:28
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
  

Auteur Topic: Afvoer SM 90 Railhoppers.  (gelezen 36318 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #45 Gepost op: 21 January 2007, 21:48:22 »
Nieuw kostte  12 miljoen gulden, Dat gooi je dan toch niet zomaar weg?

Die redenering is een doodzonde in de economie. Die 12 miljoen gulden zijn 'sunk costs', die zijn al gemaakt en kunnen niet meer teruggedraaid worden. Dat betekent dat - wanneer je een beslissing moet nemen - je bij elk alternatief die kosten tegen het lijf zult lopen, en daarmee mag je ze dus niet mee laten wegen in de beslissing afvoeren / repareren / ombouwen tot buurthuis / weet ik wat nog meer.

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #46 Gepost op: 21 January 2007, 23:38:07 »
Hoezo weggegooid geld? De NS is een commercieel bedrijf en zal het heus zo veel mogelijk nalaten om geld weg te gooien. Niet voor niets worden de Plan U's niet gesloopt maar doorverkocht  Het lijkt me gezien het profiel van de SM '90 en het feit dat de treinstellen electrisch aangedreven zijn, geen interessant verkoopobject. Om over de storingen nog maar te zwijgen. Geloof me maar dat de NS daar echt wel over heeft nagedacht.

Waarom zijn er wel plannen om 40 jaar oud Plan T materieel binnenkort een korte levensduurverlenging te geven en de SM '90 niet? Dat is een kosten/ baten plaatje.
De plan T lijkt (28 of 29 stuks) lijkt qua techniek zeer veel op de Plan V (meer dan 200 stuks), veel mogelijkheden met donor onderdelen, relatief zeer betrouwbaar en ontspringt tot twee maal toe de slopershamer wegens materieeltekort (aanvankelijk zouden deze stellen eind jaren '90 al aan de kant gaan) en uitstel van de levering van nieuwe Sprinters. SM '90 voldoet aan geen van deze voordelen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #47 Gepost op: 22 January 2007, 01:34:04 »
Kuren kun je ook simuleren..................
Bij mij wil er niet in dat dit materieel zo slecht was in de dienst. De zelfde techniek is in de latere IRM toegepast en die doet het prima (mag ik aannemen want daar hoor ik geen klachten over).

Johan, toen ik in 2001/2002 bij Nedtrain Consulting werkte waren ze nog steeds bezig problemen met die SM'90 op te lossen. Geeft ook niks, ze hebben enorm veel geleerd van dat apparaat.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #48 Gepost op: 22 January 2007, 16:15:33 »
Snif, Vandaag alweer een railhopper minder... :'(

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #49 Gepost op: 23 January 2007, 03:03:25 »
Maar waarom dan niet het materieel herbouwen met de IRM instalaties als die toch van dat SM materiaal  ::) afegleidt is ?
Zoals bij de vorige NS materieel crises het ICK materiaal is opgekalifatert, waarom dan niet het zelfde met het SM90 spul ?
De nood is hoog bij NS.

Groeten Alexander

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #50 Gepost op: 23 January 2007, 05:58:13 »
Lees het draadje nou nog eens, dan wordt je wel duidelijk waarom niet...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #51 Gepost op: 23 January 2007, 09:00:32 »
Het is ook wel duidelijk waarom, maar vreemd blijft het wel.

In België werd na 20-25 jaar afscheid genomen van de reeks 60/61 dieselloc's, omdat het zorgenkindjes waren. Daarvan er vervolgens 10-15 naar Italië werden verkocht.
Daar rijden de meeste van deze oude beestjes anno nu nog steeds, dus hoezo onbetrouwbaar?

Verder heeft een Italiaanse privé vervoerder oude belgische treinstellen gekocht die bij de NMBS al jaren ingericht waren voor postvervoer (geen banken en geen zijruiten meer). Nu worden deze weer geheel terugverbouwd voor reizigersvervoer. Lijkt me toch geen goedkope verbouwing.

Dan klinkt het vreemd dat SM'90 na amper 15 jaar (waarvan 10 jaar dienst) economisch afgeschreven is...
Grtz!
Tedo

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5484
  • Modelspoor is emotie...
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #52 Gepost op: 23 January 2007, 09:11:17 »
Maar ja, als die dingen daar al een tijd werkeloos staan, de geschiedenis is bekend  (uitermate storingsgevoelig van met name de electronica) en er is geen hond (lees: andere spoorwegmaatschappij) in Europa die die dingen nog wil hebben, dan blijft ermaar één oplossing, hoe triest het ook mag zijn, en dat is de enkele reis richting Hoogovens. Die dingen kunnen per slot van rekening toch niet tot in de eeuwigheid de dure NS opstelsporen blijven bezetten. Het is dat de plan U's nu toch richting Oosten zijn verkocht, anders waren ze waarschijnlijk de SM'90 stellen al voorgegaan.
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11730
    • Mijn fotoarchief
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #53 Gepost op: 23 January 2007, 09:15:30 »
Dan klinkt het vreemd dat SM'90 na amper 15 jaar (waarvan 10 jaar dienst) economisch afgeschreven is...

Och, het gebeurt vaker. De series NS 401-415, NS 2601-2606 en NS451-450 hebben het ook niet lang volgehouden...

Eelco

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #54 Gepost op: 23 January 2007, 10:09:42 »
Citaat
Inderdaad, Dat lees je ook (als het goed is) morgen in de Sp!ts

zag het staan, en zo draagt eenzijdige subjectieve berichtgeving bij aan het creeeren van onrust en verontwaardiging...

En het is sinds jaar en dag zo dat spoorvervoerders zich ontdoen van kleinseries, prototypen en andere unieke exemplaren binnen hun wagenpark, de kosten moeten wel opwegen tegen de baten. In de jaren 60 en 70 liep het goederenvervoer sterk terug waarbij talloze van dergelijke unieke series in binnen en buitenland verdwenen, tegenwoordig doet de privatisering een duit in het zakje om dergelijk beslissingen te versnellen.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2007, 10:14:25 door ziemon »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #55 Gepost op: 23 January 2007, 11:35:16 »
In België werd na 20-25 jaar afscheid genomen van de reeks 60/61 dieselloc's, omdat het zorgenkindjes waren. Daarvan er vervolgens 10-15 naar Italië werden verkocht.
Daar rijden de meeste van deze oude beestjes anno nu nog steeds, dus hoezo onbetrouwbaar?

Verder heeft een Italiaanse privé vervoerder oude belgische treinstellen gekocht die bij de NMBS al jaren ingericht waren voor postvervoer (geen banken en geen zijruiten meer). Nu worden deze weer geheel terugverbouwd voor reizigersvervoer. Lijkt me toch geen goedkope verbouwing.

Heeft lijkt me ook te maken met de complexiteit van de techniek. Deze oude beestjes hebben wellicht meer problemen, maar deze zijn gezien de gebruikte 'oude' techniek wellicht makkelijk op te lossen. Terwijl een storing in een SM'90 met veel meer electronica meer gespecialiseerde kennis vergt.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #56 Gepost op: 23 January 2007, 16:09:08 »
Het is zo ondertussen wel duidelijk...
Maar voor de liefhebbers (zoals ik) is het toch een beslissing die al genomen is. Zonde maar ik begrijp het wel.

Stijn :) :'(

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #57 Gepost op: 24 January 2007, 17:01:22 »
DIT BERICHT IS NIET BESTEMD VOOR MENSEN DIE RAILHOPPER-FAN ZIJN

http://stationzwolle.web-log.nl/stationzwolle/2007/week3/index.html

Slik... :'(

Stijn ;D :'(

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #58 Gepost op: 24 January 2007, 17:55:33 »
Ze worden trouwens allemaal gesloopt

er staat geen 1 stel meer in Onnen...

Hopelijk komt er snel een fabrikant met dit model voor in HO zodat we hem niet vergeten! zou wel leuk zijn om daar dan een storings decoder in te prikken hehe

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Afvoer SM 90 Railhoppers.
« Reactie #59 Gepost op: 24 January 2007, 18:06:31 »
Ook nog 1 in Utrecht toch?