Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: On TraXS! 2011 - International Railway Event III  (gelezen 51747 keer)

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
On TraXS! 2011 - International Railway Event III
« Gepost op: 18 October 2010, 23:59:00 »
De kou zit in de lucht, de eerste griepvirussen zijn al langs geweest en de modelspoorbacillen tieren ook weer welig. Tijd voor de grote modelspoorshows en tijd om On TraXS! 2011 onder de aandacht te brengen. Jawel hoor, we hebben weer 30 topbanen in et museum staan einde februari 2011. Einde februari, dat klinkt verder weg dan het is.

Ik moet eerlijk zeggen dat het wat minder snel ging als in de afgelopen jaren. Komt er kritiek van mijn kant? Jawel, reken maar. In de aanloop naar de eerste On TraXS! gingen we met een grote waffel richting het museum. We riepen dat we in 3 jaar in Nederland de echte goede modelspoorders zouden binnenhalen en activeren veel nieuwe hoogstandjes te bouwen om op ONZE show te staan. We zijn nu aan editie III bezig en minder dan de helft van onze 30 deelnemers heeft een Nederlands paspoort.

Alle klagers dat er geen platform (meer) in Nederland was voor modelspoor van hoge kwaliteit zijn wat stilletjes geworden. De buitenlandse media besteed twee keer zoveel aandacht aan het evenement als onze landelijke modelspoor pers. En helaas wil een deel van de Nederlandse bouwers het pensioengat opvullen of gebruikt zelfs woorden als: inkomstenderving. Gelukkig zijn dat niet onze huidige deelnemers.

Wij snappen het niet meer zo heel erg goed. Toch was het eigenlijk geen enkel probleem om toch weer 30 banen tentoon te willen stellen volgend jaar februari. Alleen erg jammer dat de buitenlanders met de eer gaan strijken ondanks dat hun prestatie er niet minder onder is. Dus, heren en dames modelbouwers.... ik zou maar eens gaan bouwen.

Vanaf 1 november 2010 zullen we per 5 banen hier en op de website van het Spoorwegmuseum bekendmaken welke hoogstandjes we dan wel hebben gescoord. U allen, mede namens Marty, Paul en Ronald toch nog een goede avond wensend...

Henk van der Kolk, On TraXS! Layout Division
Cheers,

Henk

stig

• Offline Offline
Re:On TraXS! 2011 - International Railway Event III
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2010, 00:07:26 »

"Afdeling banen" voldeed niet meer met zoveel buitenlandse inbreng?  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2010, 00:14:48 »
"Afdeling banen" voldeed niet meer met zoveel buitenlandse inbreng?  ;D

Inderdaad Stiggie...  (y)
Ik vertaal m'n Duitse en Engelse mails zo nu en dan zelfs met Google Translate in het Nederlands...  ;D
Cheers,

Henk

Hugo Baart

• Offline Offline
  • Hugo Baart
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2010, 00:24:24 »
Henk vergis je niet we zijn maar een klein landje en hebben geen 30 topbouwers die elk jaar kans zien om met een nieuwe modelbaan te komen. Wellicht is een optie de beurs om de twee jaar te organiseren. Eurospoor en Rail hebben hetzelfde probleem. Zij vissen allemaal in dezelfde vijver. De Belgen hebben het beter bekeken twee topbeurzen afwisselend om de twee jaar en zij bijten elkaar niet. Het is en blijft een hobby en als wij een baan hebben gebouwd gaan we eerst een paar jaar de beurzen in binnen- en buitenland af.
Maar niet getreurd wij zijn er met ons winnende baantje B.A. Bodil en dit baantje is in één jaar gebouwd met 4 man. Voor de editie 2012 kunnen we onze nieuwe clubbaan "De Kempen" aanbieden wat daarna gebeurd weet geen mens.
Jongens succes met de organisatie en tot On Traxs 2011.

www.msgvalkenswaard.nl

Hugo

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2010, 07:38:34 »
* Gaat snel verder bouwen *
No dress rehearsel, this is our life.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2010, 09:05:05 »
Henk,

Zo een On Traxs feest organiseren is veel werk en daar heb ik respect voor.
Jullie hebben 30 banen bij elkaar en ruimte in het spoorweg museum geregeld.
Een prestatie op zich.

maar waarom zo een azijn stukje hier op het forum?
Is er iets mis met buitenlanders, dat je liever alleen kaaskoppen met een baantje hebt?
Is het werkelijk vreemd dat er mensen startgeld willen? Als ik drie dagen niet werk, heb ik drie dagen geen inkomsten, zo een op een kan het zijn. Geld vragen is een beetje not-done in Nederland, maar bij de bakker kun je niet betalen met een foto van je trein baan.
Ik vind 15 Nederlands top modelbouwers die meedoen wel  veel.
Je post komt op mij een beetje over als een jengelend kind en dat is jammer, volgens mij had het juist een trotse post mogen zijn.

groet Mark

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2010, 09:30:14 »
Dus, heren en dames modelbouwers.... ik zou maar eens gaan bouwen.
Misschien leveren die buitenlandse banen daar wel de inspiratie voor.
Het zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn waar al dat moois vandaan komt, ik geniet er elke keer weer van.
Je kan de situatie in Nederland niet vergelijken met b.v. Engeland, waar de Chatham show elk jaar kans ziet om 30 banen uit eigen land aan te trekken. En dan elk jaar andere banen, want de kans om daar twee keer met hetzelfde baantje te staan is ongeveer nul. Maar ja, zo gaat dat in een land waar ongeveer 1000 modelspoorclubs zijn, dan heb je keus genoeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2010, 09:35:16 »
Toch heeft Henk wel een punt denk ik.
Bedoeling van spoorwegmuseum en On TraXS is toch de NL modelbouwwereld wat te activeren en wat moois van eigen bodem te laten zien. Blijkbaar zijn er niet genoeg bouwers die het nivo van wat men wil laten zien kunnen halen.
En ja er zijn genoeg middelmatige module banen maar die hebben niet die uitstraling die je op On TraXS wil zien.
Toch vindt ik de buitenlandse inbreng prima want dat geeft me de kans om nieuwe ideeen op te doen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2010, 09:49:20 »
Is er iets mis met buitenlanders, dat je liever alleen kaaskoppen met een baantje hebt?

Mark, je zegt hier zoiets beledigend dat ik er gewoon hard om moet lachen. En vraag maar eens aan de heren van PAJ of jou vermoeden ook maar een kern van waarheid heeft. Maar lap, een mens kan niet alles weten. Tis da...

Dat je je wat dingen afvraagt snap ik. Ja Mark, mensen willen startgeld en ja Mark, mensen hebben 3 dagen geen inkomen. Ik zelfs 5 dagen niet, of dacht je nu echt dat een organisatie als de onze gewoon volledig declarabel was. Maar, daar verkies ik zelf voor, het is namelijk m'n hobby. Dat mag best eens wat geld kosten in tegenstelling tot het maken van grote winsten over de rug van de modelbouwer. Dat is wat anders, daar zou ik niet aan mee kunnen werken en niemand van onze organisatie.

En die 14 Nederlandse deelnemers lijken er veel te zijn. Wanneer ik weet dat zeker de helft uit ons eigen "Team Mitropa" komt blijf ik het toch wat poverkes vinden. Maar, misschien hebben we wel te hoog ingezet hoor. Ik weet echter wel dat het veel eenvoudiger is om buitenlandse banen naar hier te krijgen. Men komt volgaarne en we ploffen zo 30 internationale topbanen neer in het museum tot 2030. We hadden alleen gehoop dat de Nederlandse modelbouwewers op het thuishonk wat beter zichtbaar zouden zijn...

De deelnemers krijgen op On TraXS! aangeboden: ontbijtbuffet in het museum, een lunchpakket, dinerbuffet, vervoer per touringcar naar het Carlton hotel, de hotelovernachtingen en 's morgens weer het vervoer naar het museum. Dus, zoals "onze Marty" altijd zegt: "je neemt een tandenborstel en 3 schone onderbroeken mee, wij doen de rest.". Wie is er nu het jengelende kind???

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2010, 10:02:03 »
Henk,

Ga vooral door met de huidige opzet van Ontraxs.   (y) Ik vind de NL bijdrage misschien ook wel teleurstellend, maar het gaat om de kwaliteit. Het enige wat ik er verder van vind als ik er te weinig nederlands tussen zie is dat ik dan vooral zelf maar eens een baan moet gaan bouwen. En daarvoor ontbreekt vooral de tijd. Ik vind het makkelijker materieel te bouwen in kleine losse uurtjes dan een baan. Maar mijn vingers jeuken wel, bijvoorbeeld na het zien van Rhenen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2010, 10:08:05 »
....De deelnemers krijgen op On TraXS! aangeboden: ontbijtbuffet in het museum, een lunchpakket, dinerbuffet, vervoer per touringcar naar het Carlton hotel, de hotelovernachtingen en 's morgens weer het vervoer naar het museum. Dus, zoals "onze Marty" altijd zegt: "je neemt een tandenborstel en 3 schone onderbroeken mee, wij doen de rest.". Wie is er nu het jengelende kind???

Cheers,

Henk

En zo is het maar net..... ;D ;)

Mark, een gelijke discussie ging op bij de 2010 editie waarbij wij ook openlijk opgeroepen hebben om Nederlandse inbreng.

Citaat
Zo een On Traxs feest organiseren is veel werk en daar heb ik respect voor.
Jullie hebben 30 banen bij elkaar en ruimte in het spoorweg museum geregeld.
Een prestatie op zich.

Dat is het ook, en helemaal pro forma, ofwel kosteloos. Een evenement voor liefhebbers door liefhebbers. Dat is onze insteek. En daarbij hadden we heel graag wat meer inbreng van ons eigen bodem willen hebben. Maar het is er niet of wil zich niet laten zien (in de goede betekenis van het woord).

Citaat

Juist niet. Het grootste aanbod van hoog kwalitatief aanbod ligt in het buitenland. Logisch, want alle ons omringende landen zijn groter als het onze ;)

Citaat
Is het werkelijk vreemd dat er mensen startgeld willen? Als ik drie dagen niet werk, heb ik drie dagen geen inkomsten, zo een op een kan het zijn. Geld vragen is een beetje not-done in Nederland, maar bij de bakker kun je niet betalen met een foto van je trein baan.

Klopt helemaal. Maar wij zijn er niet voor om en 4 dagen inkomsten te vergoeden en om daar bovenop grote sommen geld bij te passen voor iemands eer en glorie. Het is maar hobby. Een redelijke onkostenvergoeding plus onze prima verzorging is een unieke situatie in de Europese modelspoorwereld. Nergens anders vindt je dat. Dus een snipperdag of 2 mag je er zelf best voor over hebben.

Citaat
Je post komt op mij een beetje over als een jengelend kind en dat is jammer, volgens mij had het juist een trotse post mogen zijn.

Dat is het niet. We zijn zeker trots op ons evenement, want het is een mooi en uniek opgezet evenement. Alleen hadden we heel graag meer inbreng gehad van eigen bodem.

Citaat
En ja er zijn genoeg middelmatige module banen maar die hebben niet die uitstraling die je op On TraXS wil zien.
Toch vindt ik de buitenlandse inbreng prima want dat geeft me de kans om nieuwe ideeen op te doen.

Met alle respect voor de bouwers, Han. Maar we willen juist banen die een hoge mate van afwerking hebben (verlichting, frieslijst, afrokking) en die zichzelf presenteren als een soort klein theater. Juist die banen focussen zich op waar het om gaat; een mooi stukje modelbouw. Ja, die eisen hebben wij zelf bedacht omdat wij als organisatie vinden dat je op die manier een modelbaan moet bouwen. Als anderen het anders doen is dat prima, even goede vrienden. Maar dit is de weg die wij ingeslagen zijn en ook blijven volgen. En gezien de bezoekersaantallen zeker niet de verkeerde!

@Mark; misschien moet je (weer) eens komen kijken in Februari 2011, wij als organisatie heten je van harte welkom. En dan kun je zien wat wij bedoelen ;)

@Ivo; dat zullen we zeker doen! :)

Grtz, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2010, 10:10:31 door Ronald Halma. Reden: Tekst toegevoegd aan het begin »

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2010, 10:27:27 »

Mark, een gelijke discussie ging op bij de 2010 editie waarbij wij ook openlijk opgeroepen hebben om Nederlandse inbreng.

En waar zijn al die bouwerts dan?? ze zijn er toch wel in nederland? of mogen ze niet van hun vrouwen :P

eric

Gert Arkema

• Online Online
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2010, 11:14:28 »
Ze durven niet, Eric!  ;D

Even zonder gekheid; dat van durf, daar zit wel wat in. Ik denk dat er verschillende forumbezoekers hiero zijn die best goed kunnen bouwen én afwerken, maar op één of andere manier er niet toe komen om dat in een baan om te zetten, 'omdat het toch niet overtuigend zal zijn'. En dan lijkt deelname aan een evenement heel erg ver weg.
Maar denk je eens in wat je zelf kunt en houd jezelf de spiegel voor. Kun jij een geloofwaardig stukje modelspoor neerzetten EN (minstens zo belangrijk) heb je de discipline (niet toevallig onderstreept) om dat tot in de finesses uit te werken dan ben je klaar voor deelname aan OnTraXs. Dan hoeft er alleen die strakke aankleding met een skyboard, verlichting etc nog maar bij, dat is de laatste zeg 2% inspanning op je hele project.

Dus mensen, kies je motiefje en verlies je erin, denk erover droom erover, ga dan aan het bouwen en blijf in je zelfverzonnen sprookje en violá!

@Ivotb  (y)

en eigenlijk iedereen: kom op; durf en discipline en je gaat jezelf nog eens verbazen!
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 19 October 2010, 11:20:56 »
Precies Gert, en dat is waar het om gaat ;)

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 October 2010, 11:35:46 »
Ik denk dat Gert weer eens gelijk heeft. Blijf dat nou zo met jou?  ;D Ik haal dan weer eens een uitspraak van Marty naar voren: "slecht bouwen is moeilijker dan goed bouwen". Dus, durf gewoon te bouwen en het te tonen. Ik weet ook wel dat ik geen Marcel Ackle ben of zal worden. Nou goed, blijf ik er een metertje onder. Dan is het nog steeds alleszins acceptabel.

Neem als voorbeeld Henk Wust, er zal hier niemand zeggen dat hij er niets van terechtbrengt. Toch weet Henk helemaal niets van treinen en is de maatvoering van bijvoorbeeld "Punta Marina" één grote warboel. Op het oog is het fantastisch en daar gaat het nou juist om. Hij probeert wat en vervolgens blijkt het goed uit te pakken. Ik zeg niet dat dit het systeem is wat iedereen moet toepassen, maar een mogelijkheid. Echter, wat anderen als zuurheid ervaren is een teleurgesteldheid in allerhande mensen die riepen om een top modelspoorshow in Nederland. Nu is deze er, tenminste dat denk ik, en nu zien we die mensen bijna niet terug op die show.

Nogmaals, we zijn er blij met onze buitenlandse deelnemers en natuurlijk ook onze Nederlandse. En het is geen enkel probleem de tent vol te krijgen met modelspoorhoogstandjes. Onze vaste bouwers bouwen gemiddeld eens in de 2/3 jaar een nieuw project. Er zijn er wel die dat jaarlijks voor elkaar krijgen. Maar, dat zijn uitzonderingen en volledig terecht. Mijn oude baantje "Grolschwitz" is zelfs al 10 jaar oud en het nieuwere "Derniére Minute" inmiddels ook alweer 2 jaar. Doe er iets mee, dan zal ik hier vanaf 1 november 5 heerlijke voorbeelden tonen om mee aan de slag te gaan. OK???

Cheers,

Henk