Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door marco
Vandaag om 09:55:05
Eerste hulp bij Freecad door ruudns
Vandaag om 09:47:09
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:13:58
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 09:12:06
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door hmmglaser
Vandaag om 09:05:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Houten 23 Augustus 2025 door Lambert
Vandaag om 08:37:09
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
  

Auteur Topic: Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem  (gelezen 6072 keer)

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #15 Gepost op: 18 October 2010, 09:18:45 »
Precies, dan zit die dikke balk net op de plek waar je bijvoorbeeld een servo wilt monteren; dat is bij de L-girder bench methode (L-profiel methode) dus geen probleem. Door de flexibiliteit van dit systeem is dat makkelijk op te lossen.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #16 Gepost op: 18 October 2010, 10:26:23 »
Bij de open frame methode ben je veel vrijer in het maken van niveauverschillen in het landschap.
leg eens uit,ik zie voordeel ervan niet.
als je het bouwt kun je er zo wie zo bij,en de opbouw kan ik zo hoog maken als ik wil.
zo,n raamkonstroktie bestaad uit vierkanten van 50x50cm(gloof ik) wat ik erg krap vind,dus als mangat kan het haast niet dienen,die moet je dus toch maken.
en voor de montage van allerlei dingen aan de onderkant lijkt mij een vlake plaat multiplex makelijker.

mannen en vrouwen probeer mij eens te overtuigen dat een raam werk beter is dan een plaat multiplex,BV.met foto,s mischien verander ik nog van gedachten ;D

groetjes gerbrand.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #17 Gepost op: 18 October 2010, 11:41:10 »
Hallo Gerbrand,

De voordelen:

1) Relatief weinig materiaal nodig. daardoor naar verhouding een lichtere constructie nodig.
2) In de juiste uitvoering zeer stabiel en licht
3) Door de lichtere constructie is het makkelijker te verplaatsen
4) Losse modules: door te bouwen in modules kan het makkelijker door deuren en trapgaten.
5) Je kan aan de onderkant overal bij, voor onderhoud baan, aanleggen bedrading, verhelpen ontsporingen, enz...
6) Kosten: Kan goedkoper zijn dan een balkenconstructie met één grote plaat, dit doordat er minder materiaal nodig is.

Nadelen:

1) De planning: Je moet goed van te voren plannen waar wat komt....
2) Nauwkeurig werken: Alle modulen moeten precies op elkaar aansluiten.
3) Minder snel resultaat: Doordat je alles moet plannen en in elkaar moet zetten kost het meer tijd dan een eenvoudig frame met een plaat erop.

Voorbeeld frame::

Dit is de methode en frame die ik heb toegepast: Een semi open constructie: in basis allemaal hetzelfde frame van populieren multiplex latten van 60x1220mm en 9mm dik. De bakken zijn 620mm breed, de gaten in het midden 600x600mm.

Op de plaatsen waar rails geprojecteerd zijn populieren multiplex platen (dik 5mm, zou eigenlijk wat dikker moeten zijn) gemonteerd.



De complete layout van de baan:



De eerste twee lagen van de constructie reeds boven elkaar, losse modules waardoor je een dubbeldekker krijgt:



In delen naar de zolder gebracht, daar op het frame gezet met wieltjes waardoor je de baan nog kan verplaatsen. Met een aantal bouten en moeren zijn de modules aan elkaar gekoppeld.



De baan in opbouw met onderin al de verschillende sporen:



Zie ook dit draadje: H0: De bouw van mijn baan voor nog meer foto's over de opbouw. Inclusief een klimspiraal.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2010, 12:37:44 »
Do you need to say more..... ;D ;)

Prima verwoord, Ronald. Het is een prachtige bouwwijze die de voordelen voor heeft op de nadelen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26661
    • Pagina van klaas
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2010, 12:43:20 »
leg eens uit,ik zie voordeel ervan niet.
als je het bouwt kun je er zo wie zo bij,en de opbouw kan ik zo hoog maken als ik wil.
Je kan het inderdaad zo hoog maken als je wil. Maar niet zo laag.
Bij de open frame methode liggen de sporen niet direct op het raamwerk, maar een paar centimeter, of soms zelfs een paar decimeter daarboven. Daardoor is het makkelijker om landschap te maken dat dieper ligt dan het spoor. Als je kijkt naar de situatie in de USA, dan zie je dat daar de open frame methode, en dan in het bijzonder de L-girder constructie, vrij algemeen is geaccepteerd als de standaard methode om een spoorbaan op te bouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

g van boven

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #20 Gepost op: 20 October 2010, 10:13:42 »
hallo ronald en klaas.

het ziet er erg mooi uit wat jij gebouwd hebt ronald  (y)petje af voor je!
en ik zie nu op de foto, van jou wat de voor delen zijn,ik moet nog beginnen met bouwen maar ik zit nu toch te denken om het rangeer/lokdepot terein uit multiplexplaat te maken en de rest met zo,n raam konstruktie.
en klaas,als ik jou goed begrijp kun je met een raamwerk meer diepte in het landschap krijgen,zodat het echt lijkt.

bedankt en meer tips over dit onderwerp lees ik graag!

groetjes gerbrand.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #21 Gepost op: 20 October 2010, 10:48:52 »
Hallo Gerbrand,

Als je geinteresseerd bent kan ik je wel wat informatie geven over een Amerikaans boekje waarin dit L-girder systeem uitgebreid staat uitgelegd.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26661
    • Pagina van klaas
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #22 Gepost op: 20 October 2010, 11:14:51 »
Een iets minder uitgebreide beschrijving van het L-girder systeem staat in het Praktijkboek Modelspoorwegen.
Dat weet ik "toevallig" omdat ik dat hoofdstuk zelf heb geschreven. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Frame voorbereiden voor het zogeheten open-frame systeem
« Reactie #23 Gepost op: 20 October 2010, 19:17:39 »
Dit boekje dus http://www.amazon.com/gp/reader/0890242895/ref=sib_dp_pt#reader-link. Bordenvol met goeie tips; heb ik zelf veel aan gehad en nog steeds! Je moet wel goed technisch Engels kunnen lezen en begrijpen.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos