Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door saskia
Vandaag om 13:12:21
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:19
Schroefkoppeling voor H0. door Ronald69
Vandaag om 12:09:14
NL-baan in Canada door Jelmer
Vandaag om 12:06:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 10:55:24
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
  

Auteur Topic: Nieuwe spoorbrug Zwolle  (gelezen 11395 keer)

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #15 Gepost op: 12 October 2010, 17:20:48 »
ik heb net een reclamebureau in Zwolle gebeld en daar kan ik morgen langskomen om het spul op te halen of te bestellen en dan hebben ze het binnen 2 dagen binnen.
Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #16 Gepost op: 12 October 2010, 17:23:23 »
Weet niet in NL., maar hier kan je bij een offset drukkerij styreen platen bestellen.
Zij gebruiken voor lichtreclame bakken ook styreen, kan je een plaatje kopen van 2 x 1 m.
Meteen genoeg voor diverse bouwwerkjes.
Firma Vinck in Heist op den Berg, Belgie heeft ook een Filiaal in Arnhem.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #17 Gepost op: 12 October 2010, 17:36:18 »
Zelf gebruik ik eigenlijk alleen maar platen van 0,5 mm dik. 1,0 mm vind ik al lastig maatvast te snijden en maak ik daarom meestal van 2x 0,5 mm.
No dress rehearsel, this is our life.

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #18 Gepost op: 12 October 2010, 18:30:08 »
Dan moet je dus 2x exact hetzelfde snijden en nog precies op elkaar plakken ook!
Dat lijkt me ook best moeilijk...
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2010, 18:35:18 »
Als je uit meerdere lagen overlappend een groter deel maakt is de stijfheid bovendien ook veel beter. Bijvoorbeeld goed te merken bij de plots van Gerco... 3 * 0.5 mm op elkaar gelijmd is heel stevig.

Voor wat betreft meerdere gelijke delen ; ga werken met mallen of print de tekening(en) gewoon meerdere malen 1:1 uit en plak ze op de platen, dan gaat het veel makkelijker. Snij het desnoods te ruim uit, lijm het grof in elkaar en schuur eea dan strak.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2010, 19:14:33 »
Zoals Sander bedoeld kan je overgaan op kofferbouw.
Hiervoor maak je vier identieke bogen, snijden, samenklemmen en schuren zodat ze de zelfde afmeting en grote hebben.
Hier kan je dan horizontale stukjes op lijmen van 2 of 3 mm, en daar de andere boog op lijmen.
De opening kan je dan dichten boven en onder met een andere strip.
Wanneer het u niet duidelijk overkomt, meld het dan maar, dan maak ik wel een schets.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2010, 22:30:49 »
Over het doorbuigen van de brug, in het topic Een bruggetje is daar ook een hele discussie over geweest en hebben de techneuten en ervaringsdeskundigen onder ons, aangetoond dat je niet bang hoeft te zijn voor het doorzakken van de brug, mits je de brug wel maakt, zoals de echte er ongeveer ook uitziet. Dus denk goed na over de verbindingen die je aanlegt tussen de verschillende stukjes styreen. Gebruik lijm die het styreen een beetje oplost, want dan smelt je als het ware de stukjes aan elkaar. Mijn brug heeft een overspanning van bijna 1,30 en ook bij die brug heb ik het volste vertrouwen dat hij niet gaat doorzakken!

Wat hoe dan ook essentieel is, dat je ervoor zorgt dat de boogconstructie stevig in elkaar zit en ook goed aan het frame vast zit. Deze boog voorkomt het soorzakken namelijk!
Wellicht ook leuk hier, maar een docent van mij, die o.a. bij een adviesbureau heeft gezeten dat diverse bruggen heeft ontworpen, waaronder eentje op de havenlijn, vertelde dat dit soort bruggen eigenlijk altijd onder spanning staan. Hierdoor neemt de vermoeiïng van het metaal af, omdat de spanningsverandering minder is als er iets overheen komt dan bij een brug die in onbelaste toestand niet onder spanning staat.

Wellicht kan je hier ook iets mee?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2010, 23:12:38 »
Snap ik niet goed, een onbelaste brug zou meer spanningen hebben als een regelmatig belaste brug.
Of lees ik het verkeerd?

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #23 Gepost op: 12 October 2010, 23:47:04 »
Nee, het verschil wordt kleiner. Door een brug constant onder spanning te zetten, zijn er minder buigingen e.d., wat inhoudt dat de vermoeiïng van deze een stuk afneemt. ;)

Snappie?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #24 Gepost op: 12 October 2010, 23:48:26 »
Of lees ik het verkeerd?
Hoi Matheus,
Zoals ik het lees, gaat het meer om de spanningsverschillen. Een brug die altijd onder spanning staat heeft minder last (qua metaalmoeheid) van wat extra spanning dan een brug die alleen onder spanning staat als er belasting op komt.
De een is er aan gewend, de ander krijgt elke keer een opdonder, vermoed ik...
Groet,
Antoontje.
PS: Laurent was me voor... Maar zegt wel ongeveer hetzelfde.
Ik spoor WEL helemaal!

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #25 Gepost op: 12 October 2010, 23:50:41 »
Iedere brug staat altijd onder spanning van zijn eigen gewicht, meestal is dat zelfs het grootste deel van de belasting. Ik snap het verhaal dus ook niet helemaal
« Laatst bewerkt op: 12 October 2010, 23:54:31 door michiel88 »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #26 Gepost op: 12 October 2010, 23:54:37 »
Dit is wat mijn docent (projectmatig werken 2 uur in de week, rest werkzaam in bedrijfsleven) ons vertelde, mag er toch vanuit gaan dat die hier enigzins verstand van heeft en geen onzin vertelt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

michiel88

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Mijn fotopagina
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #27 Gepost op: 13 October 2010, 00:17:05 »
Ik denk dat ik nu begrijp wat je docent bedoelt. Metaalmoeheid treedt op bij grote veranderingen in de spanning in een sectie. Als de gehele brugconstructie zwaar wordt uitgevoerd is de belasting als gevolg van spanningen die onstaan door het eigen gewicht groot. De extra spanning die onstaat door het bereden worden door een trein is dan relatief klein ten opzichte van het eigen gewicht, waardoor de relatieve verandering dus ook klein is. Lichte constructies met kleine overspanningen zijn dus veel gevoeliger voor spanningsveranderingen en metaalmoeheid.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2010, 00:21:31 door michiel88 »

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #28 Gepost op: 15 October 2010, 15:46:30 »
ik heb tekening van de boog praktisch af, maar zou hem graag in de computer zetten. In welk programma raden jullie mij aan dat te doen. Ik zou hem graag 1:1 uit willen kunnen printen en ja hij is wel 1875mm lang...
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #29 Gepost op: 18 October 2010, 15:03:09 »
styreenplaten zijn besteld en komen morgen of overmorgen binnen :)
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen