Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19

Auteur Topic: Nieuwe spoorbrug Zwolle  (gelezen 11017 keer)

Feiko

• Offline Offline
Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Gepost op: 11 October 2010, 19:53:51 »
In een ander topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,30550.0.html) was ik al bezig met het ontwerpen van een baan. Nu ben ik redelijk tevreden over deze baan, maar ga ik eerst de uitdaging van de brug aan. Ik ben aan het tekenen en dat is een moeilijk project. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo op deze manier iets ga maken. Ondertussen weet ik ongeveer wel hoe ik de brug wil gaan maken. Vast staat dat het van styreen word. Zeker als je daar constructies maakt is dat sterk en word het in overeenstemming met wat ik van de rest van de baan in mijn hoofd heb.

Het berijdbare gedeelte van de brug word 63mm breed. Lijkt mij breed genoeg. De totale breedte word 115mm. De lengte van de brug word 1875mm. Er komen 4 peilers onder: twee bruggehoofden en twee peilers waar 93mm tussen zit. Dat is volgens mij het zwakke punt van de brug en ik vraag mij af of dat gaat doorbuigen als ik er niks aan doe.

Nu ik echt deze brug ga bouwen heb ook wat proefmateriaal gekocht zodat ik een stukje bodem alvast kan bouwen :)
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Feiko

• Offline Offline
Re:Nieuwe spoorbrug Zwolle
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2010, 22:51:35 »
naast dat ik met de tekeningen bezig ben, heb ik vandaag ook een beetje gefietst en geknutseld. Eerst ben ik naar de brug zelf toe gefietst en heb daar foto;s gemaakt van de onderkant. Daarna heb ik van een klein stukje van het middenstuk een proefstukje gemaakt. Niet helemaal perfect, maar ik weet wel direct waar ik op moet letten bij de echte brug. Hieronder het resultaat:
onderkant van de brug

stukje van de tekening die ik wilde namaken

nu komt mijn proefstukje

en met spoor erop

en de brug in de verte

dat was het voor nu

Ciao Feiko

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2010, 07:35:07 »
Leuke uitdaging! Zou natuurlijk helemaal leuk zijn als jouw brug nog eerder klaar is dan de echte  ;D ;D

Hoe bevalt je eerste styreen ervaring?

Over het doorbuigen van de brug, in het topic Een bruggetje is daar ook een hele discussie over geweest en hebben de techneuten en ervaringsdeskundigen onder ons, aangetoond dat je niet bang hoeft te zijn voor het doorzakken van de brug, mits je de brug wel maakt, zoals de echte er ongeveer ook uitziet. Dus denk goed na over de verbindingen die je aanlegt tussen de verschillende stukjes styreen. Gebruik lijm die het styreen een beetje oplost, want dan smelt je als het ware de stukjes aan elkaar. Mijn brug heeft een overspanning van bijna 1,30 en ook bij die brug heb ik het volste vertrouwen dat hij niet gaat doorzakken!

Wat hoe dan ook essentieel is, dat je ervoor zorgt dat de boogconstructie stevig in elkaar zit en ook goed aan het frame vast zit. Deze boog voorkomt het soorzakken namelijk!

Heel veel succes en bouwplezier!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2010, 08:42:15 »
Goed gedaan Feiko.  (y)
Gewoon beginnen dat is dé methode om zelfbouw in de vingers te krijgen.
Welke dikte styreen gebruik je nu voor de brug?
No dress rehearsel, this is our life.

Jan Schoonhoven

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2010, 15:05:20 »
Hallo Feiko,

Leuk dat ik nu ook mee kan kijken bij het maken van de brug. We hebben gistermiddag op de brug staan kletsen. Ik heb daarna aan de andere kant nog een paar foto's gemaakt. Als je die nog wil zien lees ik het wel.

Veel plezier bij het bouwen van de brug.

groet Jan

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2010, 15:58:48 »
Leuke uitdaging! Zou natuurlijk helemaal leuk zijn als jouw brug nog eerder klaar is dan de echte  ;D ;D

Hoe bevalt je eerste styreen ervaring?*
[...]
Wat hoe dan ook essentieel is, dat je ervoor zorgt dat de boogconstructie stevig in elkaar zit en ook goed aan het frame vast zit. Deze boog voorkomt het soorzakken namelijk!**

Heel veel succes en bouwplezier!!!!

Jeroen
*Styreen is net als bij een bouwpakket, wat ik vroeger heel erg veel heb gedaan, alleen moet je het zelf vorm geven. Het haalt wel weer het kind in mij naar boven. Wat ik echter wel heel erg moeilijk vind is langer rechte sneden maken. Daar moet ik denk ik nog een constructie voor verzinnen.
**Na het heel precies en recht snijden van styreen is dit het volgende probleem waar ik nog mee zit. Hoe maak ik deze bogen goed vast aan het middengedeelte. De lijm die ik gebruik (revell) moet aan de ene kant voldoende zijn, aan de andere kant zou het mooi zijn als de constructie al goed zou zijn. Tips?
Goed gedaan Feiko.  (y)
Gewoon beginnen dat is dé methode om zelfbouw in de vingers te krijgen.
Welke dikte styreen gebruik je nu voor de brug?
Ik had een voor dit proefstukje een plaatje van 1,5mm dik gebruikt. Als ik straks bezig ga zal ik dat 1,5 en 2mm gebruiken om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen. Het probleem met die I-balken onder de brug is dat ze 7mm hoog moeten zijn, maar dat evergreen ze alleen in 6,3 en 7,9mm heeft.
Hallo Feiko,

Leuk dat ik nu ook mee kan kijken bij het maken van de brug. We hebben gistermiddag op de brug staan kletsen. Ik heb daarna aan de andere kant nog een paar foto's gemaakt. Als je die nog wil zien lees ik het wel.

Veel plezier bij het bouwen van de brug.

groet Jan
Leuk om mensen ook eens in het echt te ontmoeten. Als die foto's online staan is een linkje natuurlijk nooit verboden  ;)

Bedankt voor het meedenken/praten. Dat motiveert extra!
Ciao Feiko

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2010, 16:19:02 »
Het probleem met die I-balken onder de brug is dat ze 7mm hoog moeten zijn, maar dat evergreen ze alleen in 6,3 en 7,9mm heeft.Leuk om mensen ook eens in het echt te ontmoeten.

Ik denk niet dat het verschil van 0,7 of 0,9 mm veel zal opvallen voor het totaalbeeld.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2010, 16:33:57 »
Hoi Feiko.

Ga voor 6,3, styreen dat een goede verlijming heeft is sterker dan je denkt.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2010, 16:38:04 »
Styreen lijmen met de bekende plasticlijm gaat in principe altijd goed; het is geen aanelkaar geplakt geheel, maar de oplosmiddelen in de lijm werken in op het materiaal en de beide delen versmelten. De 'las' is uiteindelijk sterker dan het materiaal zelf. Over sterkte zou ik me dus geen zorgen maken.
Hoe kun je nu een boogbrug als deze goed bouwen? Ik ga ervan uit dat je de tekeningen hebt of dat je ze nog zult verwerven. Aangezien de zijkant van de brug niet zo'n opdeling heeft in de onderdelen boog-rijdek-hangstaven (zoals bij alle klassieke bruggen en dus ook als die waar Jeroen Water mee bezig is) zou ik die opdeling ook in het model niet maken. Als je de tekeningen hebt, snijd de zijkant uit in 'moten' zo groot als je plaat styreen toelaat, lijm de moten aanelkaar en plamuur / schuur de hele zijkant met fijn schuurpapier om de naden weg te werken en de zijkant er als één geheel uit te laten zien. Er zitten in elk geval geen klinknagels op of andere fijne details die je vantevoren moet aanbrengen. Zijn er wel details, lijm die er achteraf op.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2010, 16:42:54 »
@gert arkema: op deze manier was ik het inderdaad van plan. Ik heb al tekeningen gekregen van de architect en er is een aanvraag in behandeling bij prorail. Dat moet dus wel goed komen.

Mijn brug is opgedeeld op ongeveer deze manier |_| (dwarsdoorsnee) en dan staan de rechtopstaande bogen iets naar binnen (9,5graden). Is het dan niet slim om de bogen en bodemgedeelte later aan elkaar te plakken?

ik zie net dat je bij de gamma platen van 100x50cm kan kopen van 1,2,3,4,5cm dik. Nu moeten de bogen 24mm dik worden. Zou het een goed idee kunnen zijn als ik platen koop van 3cm dik en die dan schuur tot 24mm? ik ben dan alleen wel bang dat ik een niet zo'n gladde en overal even dikke brug krijg...

Ik ben benieuwd naar uw reacties
Ciao Feiko
« Laatst bewerkt op: 12 October 2010, 16:47:45 door Feiko »

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2010, 16:46:52 »

wat voor materiaal is dat dan? Zal geen gewoon styreen zijn denk ik. Piepschuim misschien? Als dat het is zou ik het niet gebruiken voor de brug.

Bij de betere modelbouwzaken is styreen verkrijbaar van 1 1,5 of 2mm (ook wel dunner en misschien ook wel dikker maar dat is niet handig). Ook in groter plaat.

Ik zou zelf voor 1,5 gaan, de hele zijkant uit een of meerdere platen naast elkaar halen zoals als Gert zegt. Je maakt dan per boog 2 zijkanten waartussen je met rechthoekige platen de breedte van 24mm gaat maken.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2010, 16:49:14 »
Ik weet niet precies of dat ander materiaal is. Het heet 'polystyreen' en is een stuk goedkoper.
Het grote probleem is dat als ik heel veel van die plaatjes moet kopen ik er veel geld aan kwijt ben en dat probeer ik een beetje te voorkomen (als student zijnde).

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2010, 16:56:13 »
Best kans dat dat gewoon piepschuim is. Want styreenplaat van die diktes is niet meer goed bewerkbaar (en heb ik ook nog nooit bij de bouwmarkt gezien).

Je hoeft de bogen ook niet massief te maken, ze worden juist hol en dat bespaard materiaal (ik hoop dat je snapt hoe ik het bedoel).

Bij een hobbywinkel in den bosch (weet de naam zo niet, maar het is geen modelspoorzaak) verkopen ze grote platen in de eerder genoemde diktes (ook 50 x 100) volgens mij en die zijn niet zo gek duur. Ik weet niet hoe hoog de boog wordt, maar met een beetje geluk heb je met drie platen genoeg voor de bogen. Er komt dan waarschijnlijk zo veel rest materiaal uit dat je ook genoeg hebt om de bogen met rechthoekige platen te verbinden.

Sander
« Laatst bewerkt op: 12 October 2010, 16:58:50 door sander1985 »
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 October 2010, 17:01:43 »
Dat is 100% zeker piepschuim, ook polystyreen maar dan geëxpandeerd polystyreen.
In een ander draadje <KLIK> gaf ik al aan dat je eens om je heen moet kijken naar grote platen polystyreen.
Die zaak in Den Bosch is trouwens De Kwast. Daar heb ik een paar jaar geleden een life-time supply polystyreen ingeslagen. Ik woon er namelijk ook niet in de buurt.

EDIT: zoeken op polystyreenplaat:
5 stuks 100x120 centimer (! jawel) van 0,5mm voor € 39,95
€ 6,50 verzendkosten voor orderbedragen onder de € 150,00

Daar kan Evergreen niet tegenop qua prijzen..
« Laatst bewerkt op: 12 October 2010, 17:05:43 door Marc tramt »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2010, 17:10:57 »
Ik ben naar een kunststofhandel in de buurt gegaan, Bruhamij Eriks, deze verkoopt platen van een groot formaat ( 1 x 2 m ) voor zeer schappelijke prijs. OK, het is misschien net niet zó strak als Evergreen, maar het verschil is nauwelijks waarneembaar en voor een project als deze brug geen enkel probleem.
Een plaat á 2 m2 van 0.5 mm dik kostte nog geen tientje, 1.0 mm net over een tientje en 2 mm tegen de 20 euri. Moet je wel ineens die drie platen tegelijk kopen (want 'eigenlijk' zijn dit soort orders wat klein) maar het staat in geen verhouding tot wat de detailhandel vraagt voor een klein stukje. Dikker dan 2 mm gebruik ik zelden, dat is moeilijker te snijden (ook) met een stanley-mes.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.