Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:45:10
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
Vandaag
om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang
door
PeterV
Vandaag
om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 17:41:08
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:17:41
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:41:19
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
741230
Vandaag
om 13:24:02
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:58:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 10:31:35
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig Engelse wissel aandrijving
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig Engelse wissel aandrijving (gelezen 5047 keer)
Sikje248
Offline
Berichten: 365
Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Gepost op:
16 January 2007, 23:06:55 »
Hooi
Ik heb een tillig engelse wissel (nr. 85391) en het lukt mij maar niet om deze goed om te zetten.
De engelse wissel wordt omgezet m.b.v. 2 conradmotoren.
Het probleem is dat als de wissel omgezet wordt, neem bijvoorbeeld 1 kant, de ene kant goed aansluit, maar de andere kant een gaatje van 1 mm. blijft waardoor een wagon ontspoort. Zet ik hem weer om dan sluiten beide railsen goed aan.
Het lijk wel alsof de ene rail niet verder kan doordat de andere kant er al tegenaan zit.
Dit probleem heb ik aan beide kanten, op de schuine rail.
foto's:
de gehele wissel
onder de 1 mm. verschil
de stand waar hij wel goed in staat
Wie kan mij helpen of heeft ervaring met deze wissel?
Moet ik overwegen om alle 4 de wisselstukken van een aparte motor te voorzien? een andere motor gebruiken? (tortoise) of is het een (fabricagefout, hoop het niet :-|)fout in de engelse wissel? of in het aansluiten?
Ook heb ik nog problemen met de conrad wisselmotoren, deze ratelen/zoemen door als ik ze overzet, kan dit te maken hebben met mijn probleem? of gebeurt dit wel vaker?
mvg. laurens
Gelogd
Sikje248
Offline
Berichten: 365
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #1 Gepost op:
18 January 2007, 14:28:26 »
Niemand die een oplossing weet? :-|
misschien iemand wel een verklaring van het ratelen van de wisselmotor? een foute afstelling?
mvg. laurens
Gelogd
Durksz
Offline
Berichten: 141
H0e - smalspoor
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #2 Gepost op:
18 January 2007, 14:36:08 »
Misschien moet je de beide delen los van elkaar met een stukje veerstaal aan de wisselmotor knopen. Ipv dat ze aan elkaar vast zitten.
Mvg.
Hedzer
Gelogd
Sikje248
Offline
Berichten: 365
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #3 Gepost op:
18 January 2007, 22:05:33 »
Maar zal er dan op 1 van de 2 meer kracht zitten zodat allebei de tongen in beide standen de wissel compleet raken? Ik ben bang dat doordat 1 van de 2 tongen eerder tegen het wissel aanzit alsnog de ander er niet tegen komt.
mvg laurens
Gelogd
manuelspot
Gast
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #4 Gepost op:
19 January 2007, 19:20:33 »
Dag Laurens,
Bij ons op Enschede Zuid liggen ook drie van deze wissels.
Het eerste wat wij hebben gedaan is de verbinding er tussenuit gehaald en dus vier aandrijvingen er onder gezet.
En toch zijn wij er nog steets niet helemaal tevreden over. Pepaalde locs lopen er uit en anderen maken er kortsluiting of stoppen op deze wissels.
We zijn nu aan het overwegen om deze drie wissels te vervangen voor drie Roco uitvoeringen.
Tillig wissels verder zijn allemaal perfect een zeer mooi. Alleen die elgelse wissels zijn een beetje ellende.
Manuel
Gelogd
Sikje248
Offline
Berichten: 365
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #5 Gepost op:
19 January 2007, 19:31:49 »
Dan ga ik dat ook maar proberen, volgende week even nieuwe wisselmotoren bestellen.
Denk dat ik dan maar goed ga testrijden en aankijk hoe mijn locs er over heen lopen.
Is er een roco engelse wissel die precies even groot is als deze? Anders zal ik mijn gelegde rails moeten aanpassen.
bedankt! mvg laurens
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #6 Gepost op:
20 January 2007, 13:52:53 »
Op de conrad wisselmotor zit toch een knopje waar stop op staat, druk dit in, en de wisselmotor zal in de middenstand staan, stel nu middels het veertje de wisseltongen zo af dat ze ook in het midden van hun slag staan, dus aan beide zijden even veel speling. Nu zal de totale slag van 12 mm verdeeld worden over links en rechts. En dan zal je probleem over zijn, met het niet aansluiten van de wisseltongen. Het is dus gewoon een kwestie van goed instellen.
Verder moet je de aandrijving even uit elkaar halen en alles weer op zijn plaats terg leggen, er is iets verschoven aan de binnenzijde van de aandrijving. Alsgevolg van de verkeerde instelling.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26557
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #7 Gepost op:
20 January 2007, 14:42:12 »
Wim,
jouw methode van afstellen is niet afdoende. Het probleem bij Engelse wissels (eigenlijk is dit een Baeseler wissel) is dat er steeds twee tongen tegelijk moeten aanliggen. Maar hier lukt dat niet omdat de maatvoering van de mechanische verbinding tussen de stangen en de tongen niet goed is. Dat los je niet op door afstellen van de aandrijving, de stanglengtes moeten aangepast worden. Of je moet de stang in tweeën delen en beide helften afzonderlijk aandrijven.
In het grootbedrijf hebben ze bij Engelse wissels hetzelfde probleem. Daar lossen ze het op doordat iedere tong afzonderlijk versteld kan worden t.o.v. de trekstang.
«
Laatst bewerkt op: 20 January 2007, 14:44:50 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sikje248
Offline
Berichten: 365
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #8 Gepost op:
05 February 2007, 13:17:11 »
Door alle 4 de trekstangen een aparte wisselaandrijving te geven heb ik nu de engelse wissel goed werkend gekregen. De rij-eigenschappen over de wissel ga ik binnenkort testen.
Eerst heb ik het verbindingsstukje tussen de 2 trekstangenverwijderd. Door met een klein tangetje dit een stukje te draaien kan je hem eruit halen. Ik bewaar ze maar voor het geval dat.
Daarna nieuwe gaten geboord voor de conrad wisselmotoren en deze eronder gezet.
Aangesloten op de decoder en ze gaan goed om. Hier nog een foto van het geheel:
Let op de afstand tussen de 2 trekstangen, ik geloof dat deze nu groter is.
Nu nog te gebeuren: netjes afwerken geheel en testen.
mvg. laurens
Gelogd
WillemNS
Gast
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #9 Gepost op:
05 February 2007, 13:22:43 »
Hey,
Waar hebje tillig wissels gekocht en hoeduur waren die?
Willem
Gelogd
Sikje248
Offline
Berichten: 365
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
«
Reactie #10 Gepost op:
05 February 2007, 20:59:14 »
Hee Willem
Ik heb ze gekocht in Rijswijk, bij de Wapstad
www.wapstad.nl
En een klein deel bij Conrad
www.conrad.nl
Prijs weet ik zo even niet, het is al weer jaartje geleden dat ik deze gekocht heb. Geloof dat het verschil niet groot is tussen de 2 genoemde winkels.
Ook zijn er veel verschillende soorten en versies te koop van de wissels. Het handigste is dus om even te informeren bij de winkel.
mvg. laurens
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig Engelse wissel aandrijving