Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 21:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Spelfaut
Vandaag om 21:15:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:58:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
  

Auteur Topic: Tillig Engelse wissel aandrijving  (gelezen 5178 keer)

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Tillig Engelse wissel aandrijving
« Gepost op: 16 January 2007, 23:06:55 »
Hooi
Ik heb een tillig engelse wissel (nr. 85391) en het lukt mij maar niet om deze goed om te zetten.
De engelse wissel wordt omgezet m.b.v. 2 conradmotoren.
Het probleem is dat als de wissel omgezet wordt, neem bijvoorbeeld 1 kant, de ene kant goed aansluit, maar de andere kant een gaatje van 1 mm. blijft waardoor een wagon ontspoort. Zet ik hem weer om dan sluiten beide railsen goed aan.
Het lijk wel alsof de ene rail niet verder kan doordat de andere kant er al tegenaan zit.
Dit probleem heb ik aan beide kanten, op de schuine rail.

foto's:

de gehele wissel

onder de 1 mm. verschil

de stand waar hij wel goed in staat

Wie kan mij helpen of heeft ervaring met deze wissel?
Moet ik overwegen om alle 4 de wisselstukken van een aparte motor te voorzien? een andere motor gebruiken? (tortoise) of is het een (fabricagefout, hoop het niet :-|)fout in de engelse wissel? of in het aansluiten?

Ook heb ik nog problemen met de conrad wisselmotoren, deze ratelen/zoemen door als ik ze overzet, kan dit te maken hebben met mijn probleem? of gebeurt dit wel vaker?

mvg. laurens

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2007, 14:28:26 »
Niemand die een oplossing weet? :-|
misschien iemand wel een verklaring van het ratelen van de wisselmotor? een foute afstelling?
mvg. laurens

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2007, 14:36:08 »
Misschien moet je de beide delen  los van elkaar met een stukje veerstaal aan de wisselmotor knopen. Ipv dat ze aan elkaar vast zitten.

Mvg.

Hedzer

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2007, 22:05:33 »
Maar zal er dan op 1 van de 2 meer kracht zitten zodat allebei de tongen in beide standen de wissel compleet raken? Ik ben bang dat doordat 1 van de 2 tongen eerder tegen het wissel aanzit alsnog de ander er niet tegen komt.

mvg laurens

manuelspot

  • Gast
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2007, 19:20:33 »
Dag Laurens,

Bij ons op Enschede Zuid liggen ook drie van deze wissels.
Het eerste wat wij hebben gedaan is de verbinding er tussenuit gehaald en dus vier aandrijvingen er onder gezet.

En toch zijn wij er nog steets niet helemaal tevreden over. Pepaalde locs lopen er uit en anderen maken er kortsluiting of stoppen op deze wissels.
We zijn nu aan het overwegen om deze drie wissels te vervangen voor drie Roco uitvoeringen.
Tillig wissels verder zijn allemaal perfect een zeer mooi. Alleen die elgelse wissels zijn een beetje ellende.

Manuel

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2007, 19:31:49 »
Dan ga ik dat ook maar proberen, volgende week even nieuwe wisselmotoren bestellen.
Denk dat ik dan maar goed ga testrijden en aankijk hoe mijn locs er over heen lopen.
Is er een roco engelse wissel die precies even groot is als deze? Anders zal ik mijn gelegde rails moeten aanpassen.
bedankt! mvg laurens :)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2007, 13:52:53 »
Op de conrad wisselmotor zit toch een knopje waar stop op staat, druk dit in, en de wisselmotor zal in de middenstand staan, stel nu middels het veertje de wisseltongen zo af dat ze ook in het midden van hun slag staan, dus aan beide zijden even veel speling. Nu zal de totale slag van 12 mm verdeeld worden over links en rechts. En dan zal je probleem over zijn, met het niet aansluiten van de wisseltongen. Het is dus gewoon een kwestie van goed instellen.

Verder moet je de aandrijving even uit elkaar halen en alles weer op zijn plaats terg leggen, er is iets verschoven aan de binnenzijde van de aandrijving. Alsgevolg van de verkeerde instelling.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2007, 14:42:12 »
Wim,

jouw methode van afstellen is niet afdoende. Het probleem bij Engelse wissels (eigenlijk is dit een Baeseler wissel) is dat er steeds twee tongen tegelijk moeten aanliggen. Maar hier lukt dat niet omdat de maatvoering van de mechanische verbinding tussen de stangen en de tongen niet goed is. Dat los je niet op door afstellen van de aandrijving, de stanglengtes moeten aangepast worden. Of je moet de stang in tweeën delen en beide helften afzonderlijk aandrijven.

In het grootbedrijf hebben ze bij Engelse wissels hetzelfde probleem. Daar lossen ze het op doordat iedere tong afzonderlijk versteld kan worden t.o.v. de trekstang.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2007, 14:44:50 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2007, 13:17:11 »
Door alle 4 de trekstangen een aparte wisselaandrijving te geven heb ik nu de engelse wissel goed werkend gekregen. De rij-eigenschappen over de wissel ga ik binnenkort testen.

Eerst heb ik het verbindingsstukje tussen de 2 trekstangenverwijderd. Door met een klein tangetje dit een stukje te draaien kan je hem eruit halen. Ik bewaar ze maar voor het geval dat.
Daarna nieuwe gaten geboord voor de conrad wisselmotoren en deze eronder gezet.
Aangesloten op de decoder en ze gaan goed om. Hier nog een foto van het geheel:

Let op de afstand tussen de 2 trekstangen, ik geloof dat deze nu groter is.

Nu nog te gebeuren: netjes afwerken geheel en testen.

mvg. laurens

WillemNS

  • Gast
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2007, 13:22:43 »
Hey,
Waar hebje tillig wissels gekocht en hoeduur waren die?

Willem

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2007, 20:59:14 »
Hee Willem

Ik heb ze gekocht in Rijswijk, bij de Wapstad
www.wapstad.nl
En een klein deel bij Conrad
www.conrad.nl

Prijs weet ik zo even niet, het is al weer jaartje geleden dat ik deze gekocht heb. Geloof dat het verschil niet groot is tussen de 2 genoemde winkels.
Ook zijn er veel verschillende soorten en versies te koop van de wissels. Het handigste is dus om even te informeren bij de winkel.

mvg. laurens