Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:58:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
  

Auteur Topic: verschillen NS series 1600 1700 1800  (gelezen 12285 keer)

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
verschillen NS series 1600 1700 1800
« Gepost op: 07 October 2010, 00:35:20 »
Kan iemand eens uiteenzetten wat de verschillen zijn tussen de NS series 1600, 1700 en 1800?
Ben benieuwd!
Erik

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2010, 00:39:44 »
ooit gehoord van  Google?  ;D


mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 07 October 2010, 08:29:07 door Bob Rodenburg. Reden: Link \"netter\" gemaakt »

spoortrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2010, 00:54:49 »
Dankjewel! vond via die goochel van jou onder meer  [www.nicospilt.com/index_Lok1600.htm] 
Erik

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2010, 11:28:43 »
De verschillen zitten met name in de gebruikte technieken, zoals bv in de uitvoering van het remsysteem, bv ander type remkraan, compressor enz.
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden, 1700 met DDAR. Ook interieur cabine is iets anders, meters zitten bv op een andere plaats.
Op zich niet zo heel interresant voor ons als modelbouwer (lijkt mij)....

Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2010, 12:14:16 »
Laten we dan ook maar even melden dat een 1800 gewoon hetzelfde is als een 1600, behalve dat de eigenaar anders is, en er wat kleine verschillen zijn.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2010, 12:26:12 »
Dus als ik op marktplaats een Roco 1700 of 1800 koop dan kan ik die gerust omnummeren naar een 1600 zonder uiterlijke aanpassingen?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2010, 12:37:33 »
jep.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2010, 12:39:04 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
1701>1729 (rijden DDAR dus aut. koppeling) NSR,
1730>1781 (rijden alle getrokken reizigerstreinen) NSR

Rijdt je voor het railion tijdperk dan konden de nummers 1601>1658 alles trekken van de NS.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2010, 13:10:37 »
De 1729 rijdt op dit moment ook als solitaire loc.
De 1625 is ook van Railion geweest, maar is nooit voorzien van logos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2010, 19:03:31 »
Maar natuurlijk ook het feit dat een deel 1800 geschikt is om met DDM-1 te rijden,
En dat is dus alle 1800'n en niet een deel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2010, 19:19:31 »
Let bij het omnummeren ook op leuke details als de konijnenhokken bovenop: die hebben de 1700'en vanaf het begin. Daarnaast is er verschil in de fabrieksplaat: bij de 1600/1800 een sticker (Alsthom Francorail MTE), bij de 1700'en een plaat (en nog twee verschillende ook door de serie heen). De sticker is bij de grote revisie van de 1800'en niet meer teruggekomen. Daarnaast is de 1700 86 ton zwaar, de 1600/1800 84 ton.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2010, 19:28:09 »
En voor zover ik weet  ;)hebben alleen de 1700en en 1800en airco´s in gebouwd gekregen wat dus te zien is op het dak.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2010, 19:47:37 »
1601>1622 (kan er een paar nummers naast zitten) Railion,
1823>1858 (dus de omgenummerde 1623>1658) NSR,
De oorspronkelijke boedelscheiding was
1601-1637 NS Cargo
1838-1858 NS Reizigers (ex 1638-1658)
vandaar dat de 1637 NS Cargo rood werd.
Pas later zijn er de nodige locs overgegaan van (toen) Railion naar NSR, toen dat nog wat te doen had voor locs (ICK enzo).

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2010, 19:50:29 »
Dank voor de rechtzetting Illya Vaes  (y)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:verschillen NS series 1600 1700 1800
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2010, 20:26:22 »
Nog twee uiterlijke verschillen: het zijwandrooster van 1600 en 1700 is niet helemaal gelijk en de luchtslangen op de bufferbalk zitten bij de 1700 anders dan bij de 1600.